Ervaringen Zaldi zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:28

Weet iemand of je de latex kussens van een zaldi kunt laten vervangen? Ik heb een zeer fijne Zaldi Passage, maar de kussens zijn eigenlijk iets te lang. Verder is hij perfect. Kunnen ze korter gemaakt worden of kunnen ze gevuld worden met wol?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:32

Erretje schreef:
Weet iemand of je de latex kussens van een zaldi kunt laten vervangen? Ik heb een zeer fijne Zaldi Passage, maar de kussens zijn eigenlijk iets te lang. Verder is hij perfect. Kunnen ze korter gemaakt worden of kunnen ze gevuld worden met wol?


Ja dat kan!
Vullen niet maar in het geheel vervangen wel
Korter maken weet ik niet, dan verleg je nl het balanspunt van het zadel

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:35

Ook als je er bijvoorbeeld franse kussens onder zou willen?

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:41

Ik heb namelijk deze: Afbeelding

Maar ik zou dan graag bijvoorbeeld onderstaande kussens willen, dit is ook een zaldi (doma?) passage:

Afbeelding

En wat kost dan zoiets?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:43

Erretje schreef:
Ook als je er bijvoorbeeld franse kussens onder zou willen?


Ik denk het wel?
Dat is in zijn geheel een veel korter kussen, ik denk dat het ontwerp daarvan doorloopt in het gehele zadel.
Als je op zoek bent naar een relatief kort zadel zou je eens kunnen kijken naar het ontwerp van een Strada zadel?
Ik ben om deze reden overgeschakeld van een Zaldi naar een Strada.
Ik kon mijn Zaldi erop inruilen bij Calista van exclusive saddles.
Een heel fijn zadel, mede door de vrije schouder en de thermoplastische boom wat het zadel heel licht en flexibel maakt

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:45

Erretje schreef:
Ik heb namelijk deze: [ [url=m/BuNNL2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ik zou dan graag bijvoorbeeld onderstaande kussens willen, dit is ook een zaldi (doma?) passage:

[ [url=m/gfcbCB.jpg]Afbeelding[/url] ]

En wat kost dan zoiets?


Ik denk dat het technisch niet mogelijk is maar weet het niet zeker.
Iig kan dit model niet met latex, latex kussens zijn altijd wat langer en platter.
Het Franse model zal van wol moeten zijn
Je zou haar kunnen mailen of bellen ze kan je daar vast antwoord op geven
Laatst bijgewerkt door Clasical op 05-06-18 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:47

Het is lastig, hij ligt verder super. Ik ga eens informeren dan, dank je!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:48

Erretje schreef:
Het is lastig, hij ligt verder super. Ik ga eens informeren dan, dank je!


Heb mijn vorige post nog even gewijzigd.
Succes!

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:12

Citaat:
Ik denk dat het technisch niet mogelijk is maar weet het niet zeker.
Iig kan dit model niet met latex, latex kussens zijn altijd wat langer en platter.
Het Franse model zal van wol moeten zijn
Je zou haar kunnen mailen of bellen ze kan je daar vast antwoord op geven


Ik heb 2 Zaldi's waarvan de wolversie een lange keil heeft en de latexversie afgeronde franse kussens, dus het is juist andersom.

Ik vroeg me eigenlijk hetzelfde af bij mijn latexversie: die is voor het mooie net te rond achter, en daar zou ik net iets meer kussen willen, liefst ook latex omdat ik daar zelf met rugproblemen het fijnste op zit. Maar waarschijnlijk is het goedkoper gewoon een ander zadel te kopen (ik heb de mijne ondertussen om die reden te koop staan)? Hou ons op de hoogte.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 10:25

dianaw33 schreef:
Citaat:
Ik denk dat het technisch niet mogelijk is maar weet het niet zeker.
Iig kan dit model niet met latex, latex kussens zijn altijd wat langer en platter.
Het Franse model zal van wol moeten zijn
Je zou haar kunnen mailen of bellen ze kan je daar vast antwoord op geven


Ik heb 2 Zaldi's waarvan de wolversie een lange keil heeft en de latexversie afgeronde franse kussens, dus het is juist andersom.

Ik vroeg me eigenlijk hetzelfde af bij mijn latexversie: die is voor het mooie net te rond achter, en daar zou ik net iets meer kussen willen, liefst ook latex omdat ik daar zelf met rugproblemen het fijnste op zit. Maar waarschijnlijk is het goedkoper gewoon een ander zadel te kopen (ik heb de mijne ondertussen om die reden te koop staan)? Hou ons op de hoogte.


Ik dacht dat latex niet kon bij Frans model ivm minder drukverdeling van het model door een kleiner oppervlak waardoor de specifieke eigenschappen van latex niet tot hun recht komen.
Overigens kan latex niet meer worden bijgevuld, terwijl het Franse model vaker “vraagt” om bijvullen

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 15:41

Ik weet dat latex niet kan worden bijgevuld, het ging hier om het onderzetten van totaal ander model kussens. Zaldi heeft ook latex Frans onder springzadels, dus ze zijn er zeker.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:02

dianaw33 schreef:
Ik weet dat latex niet kan worden bijgevuld, het ging hier om het onderzetten van totaal ander model kussens. Zaldi heeft ook latex Frans onder springzadels, dus ze zijn er zeker.



Dat begreep ik ook, ik bedoel alleen dat het Franse model “vraagt” om bijgevuld te worden, juist door zijn vorm en functie en dus vroeg ik mij af wat dan het voordeel is van latex in een Frans model.
Een springzadel is ook wel anders in gebruik en belasting lijkt mij? Zit daar ook niet een verschil?
Of heb ik het mis

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 16:18

Het voordeel is denk ik dat het nog afgeronder en zeker platter met meer draagvlak kan dan met wol. Een Frans kussen met wol gevuld staat naar mijn ervaring wat bol op de rug. Zo heb ik er ooit eentje wolgevuld gehad waar de afdruk nog maanden van in de rug van mijn paard stond, die hoef ik nooit meer.

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:53

Ik heb een mail gestuurd.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:12

Erretje schreef:
Weet iemand of je de latex kussens van een zaldi kunt laten vervangen? Ik heb een zeer fijne Zaldi Passage, maar de kussens zijn eigenlijk iets te lang. Verder is hij perfect. Kunnen ze korter gemaakt worden of kunnen ze gevuld worden met wol?


Alles kan, maar of het verstandig is is een 2e. De Zaldi Passage kussens zijn al 1 van de kortste kussens van Zaldi. Verder is het niet zo zeer belangrijk waar het kussen eindigt op de paardenrug, maar waar jij als ruiter in de lepel eindigt op de paarden rug. Kussens zijn ervoor om het ruitergewicht zo goed mogelijk te verdelen. Hoe langer het kussen, hoe beter het gewicht van de ruiter verdeeld wordt.
Met de huidige te korte kussens van sommige merken zie je steeds meer rugproblemen ontstaan vanwege te kort en daardoor punt belasting op de rug door het ruitergewicht. Maar ook de te brede kussenkanalen en te breed dragende kussens aan de zijkant.
Het vullen van wol in de zaldi passage kan, alleen zal het zadel dan terug moeten naar zaldi in Spanje ;-)
Mocht je dit graag willen? laat me maar weten

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:17

Ik heb jaren met plezier een zaldi lander gehad. En daarna nog een zaldi new kent. Beide zadels zaten heerlijk en kwamen mijn houding zeer ten goede. Ook mijn paarden liepen er super op. Als er ooit weer een paard komt gaat er weer een zaldi op.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:58

Nombrado en als ik mijn keilkussens in wil laten korten? Daar moet het zadel neem ik aan ook terug voor naar Spanje?

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:27

Ik heb ooit van een oude Stubben er keil onder laten zetten. Dit was 375 euro (oude kussens herbruikt, keil er tussen gezet, geheel nieuwe wolvulling en aanpassing wrongen, vzh zadel omgebouwd naar springzadel). Ik neem aan dat inkorten dus ook gewoon kan. Heb dat zelf eens gedaan bij een Zaldi ter lering ende vermaek. Is ook nog gelukt. Zadel is af fabriek geleverd met ongelijke kussens wat volgens zadelmaker niet erg was, dat heb ik dus zelf opgelost. Later zelf Flair ingebouwd, helaas is 1 flairkussen lek en ze leveren geen nieuwe aan mensen die geen dealer zijn. Daarmee heeft flair afgedaan, en nu zit ik er aan te denken om er weer wol in te doen. Zadel past helaas niet op mijn paard omdat de basis (boom) niet past. Maar zadel is zeker tussendoor op een aantal paarden gebruikt.
Maar als ik dit kan, dan kan een zadelmaker het zeker.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ervaringen Zaldi zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:42

Germie: ik weet dat zadelmakers het doen, het staat gewoon op de prijslijsten overal hier, maar omdat ik een vrij nieuw zadel heb wat qua boom nog in de garantie zit laat ik het liever door Zaldi zelf doen. Mijn paard loopt ok onder die langere kussens en ze zijn ook niet te lang, maar ik ben nog steeds op zoek naar standje geweldig van dat paard en dat komt er nu niet uit, vandaar verder zoeken. Ik weet dat ze het onder zo kort mogelijk beter doet met haar mega beweeglijke rug.

germie

Berichten: 25924
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:35

dianaw33 schreef:
Germie: ik weet dat zadelmakers het doen, het staat gewoon op de prijslijsten overal hier, maar omdat ik een vrij nieuw zadel heb wat qua boom nog in de garantie zit laat ik het liever door Zaldi zelf doen. Mijn paard loopt ok onder die langere kussens en ze zijn ook niet te lang, maar ik ben nog steeds op zoek naar standje geweldig van dat paard en dat komt er nu niet uit, vandaar verder zoeken. Ik weet dat ze het onder zo kort mogelijk beter doet met haar mega beweeglijke rug.

Aha. Dat is wel lastig, want Zaldi zit niet in Nederland. En je wilt natuurlijk wel dat het daarna perfect ligt.
Misschien overleggen of het aanpassen hier niet ten koste gaat van garantie bij Zaldi?

Erretje

Berichten: 1227
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Gooi en Vechtstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:41

Mijn lusitano reageert wel gevoeliger op een langer zadel. De Passage is best lang, 50 cm.

Ik heb mail terug dat het kan, maar dat het aanpassen c.q. verkorten van de kussens niet echt ten goede komt van mijn zadel, vanwege de drukverdeling.

Ik heb nu een ouder korter zadel, een equestor levada, daar is hij rustiger onder. Het is ook een 17”.

Ik ben absoluut fan van Zaldi en vind het ook erg jammer dat het zadel niet passend is. Hij was superfijn voor de schoudervrijheid die hij nodig had.

Hij is ook pas 4, dus nog in ontwikkeling. Ik rijd nog niet veel. Ik kan dus rustig op zoek naar een model wat ons beide prettig zit. Budget voor een nieuwe ben ik nog voor aan het sparen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 09:45

dianaw33 schreef:
Germie: ik weet dat zadelmakers het doen, het staat gewoon op de prijslijsten overal hier, maar omdat ik een vrij nieuw zadel heb wat qua boom nog in de garantie zit laat ik het liever door Zaldi zelf doen. Mijn paard loopt ok onder die langere kussens en ze zijn ook niet te lang, maar ik ben nog steeds op zoek naar standje geweldig van dat paard en dat komt er nu niet uit, vandaar verder zoeken. Ik weet dat ze het onder zo kort mogelijk beter doet met haar mega beweeglijke rug.


Misschien kun je dan beter hetzelfde zadel nieuw bestellen met kortere kussens en je huidige zadel erop inruilen? Nieuwe kussens zullen ook niet goedkoop zijn incl. verzenden.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:10

In Spanje is alles een stuk goedkoper dan hier, ik verwacht eigenlijk een totaal ander prijskaartje als bij bv Van Rijs. Ik wil overigens geen andere kussens maar mijn bestaande keilkussens ingekort, dat lijkt me geen giga ingreep. Inruilen is altijd huilen, daar begin ik niet aan, dan gaat het voor een schijntje weg.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:35

Wij hadden een Zaldi springzadel. Geen flauw idee welke. Ik vond hem heel fijn zitten, maar paste niet op het paard.

Nu zit ik op een kent & master en qua comfort was de Zaldi toch stukken fijner!

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:24

dianaw33 schreef:
Nombrado en als ik mijn keilkussens in wil laten korten? Daar moet het zadel neem ik aan ook terug voor naar Spanje?


Het beste kan je dan idd het zadel naar de zaldi fabriek in Spanje sturen
Ze maken niet de bestaande kussens korter, maar plaatsten er kortere nieuwe kussens onder.
Nogmaals, ik weet niet wat je voor paard hebt, en hoe het zadel nu ligt? maar verstandig vind ik het niet ;-) Je kan beter zorgen dat de druk aan de achterzijde van de kussens minder wordt. (dus daar wat wol uit) Dat weten de goede (ouderwetse) zadelmakers wel hoe ze dat moeten doen.