Verschil hackamores? Of tips voor ander bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Verschil hackamores? Of tips voor ander bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 21:56

Beste bokkers,

Ik heb jullie hulp eventjes nodig. Ik rijd mijn paard (nu net 5 jr oud, in opleiding western/reining) bitloos op een "basic" hackamore.
Zo eentje:
Afbeelding

Hij reageert hier in principe meer dan prima op en is er heel fijn mee te rijden. Echter gebruik ik dus (naast neckreining) redelijk wat zijwaartse hulpen ((binnen)teugel van de hals halen) waardoor de hack 'om klapt' en in zijn gezicht drukt t.h.v. het bakstuk. Dit irriteert hem (logisch!) en verstoort de hulpen/signalen (vragen aan links = druk op gezicht links = juist weg naar rechts met hoofd). Ook hebben we het idee dat hij door de hackamore teveel de neiging heeft om in eerste instantie direct achter zijn oren te 'knikken' ipv uit zijn hele hals te zakken vanuit de schoft, waardoor hij de verkeerde halsspieren begint te ontwikkelen.
En dus zoek ik een andere variant hackamore of een ander alternatief!
Terug op bit is (voorlopig) nog even geen optie en de nodige (zijwaartse) hulpen kan ik ook niet veranderen/achterwege laten ;).

Zijn er varianten van de hackamore (bloem/s/ster/love/??) die dit 'omklappen/drukken' niet hebben bij zijwaartse bewegingen? Of heb ik dikke vette pech en blijf je dit met een hackamore, ongeacht welke uitvoering, altijd houden en moet ik dus op zoek naar een andere optoming als ik hier niet mee wil blijven rijden? Zou zo'n hackamore (https://images-na.ssl-images-amazon.com ... SY355_.jpg) eventueel wat zijn of heeft dit een hele andere inwerking (of heb ik dan alsnog hetzelfde probleem)? Ik vind ze er altijd zo heftig uit zien? :P

Welk ander bitloos hoofdstel is dan anders eventueel vergelijkbaar qua inwerking met wat ik nu gebruik, of bestaat dat niet? Of is een sidepull dan de enigste geschikte voor zijwaartse (side) hulpen?
Ik rijd er ook mee buiten (vaak alleen) en wil dan dus wel een 'duidelijke rem' hebben mocht dit nodig zijn, zonder met mijn volle gewicht in de teugels te moeten gaan hangen om door te komen.
Ik rijd normaal altijd (in de bak en buiten) met een losse teugel maar als het nodig is wil ik dat een kleine ophouding genoeg is om duidelijk te zijn.
Kin- of kaakgekruisd zoek ik in ieder geval niet! Bosal zou waarschijnlijk ideaal zijn maar daar heb ik het budget & nodige kennis niet voor (plus uiteindelijk wil ik hem gewoon terug op bit proberen te krijgen en dan vind ik een bosal te prijzig voor 'tijdelijk'. En een goedkope wil ik niet om mijn paard hebben hangen..)

Ik wil ook niet 10 verschillende hoofdstellen moeten aanschaffen om te proberen hoe hij erop reageert voordat we er een hebben die bevalt :') Want verder loopt hij, zoals ik al zei, erg prettig op de hackamore en bevalt ons dit beide goed!

Dus, roep ik de hulp in van de ervaringsdeskundigen hier op bokt :D Brand los?!

Kleine note: Ja, ik heb les & ja, van een goede en kundige instructrice, alleen heeft zij gewoonweg zelf ook niet voldoende ervaring met de hackamore/bitloos om mij hierin te kunnen adviseren en ja dit geeft zij ook gewoon zelf toe ;).

Alvast dank!
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 18-05-18 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:01

Met hefboom houd je altijd dit effect als je veel zijwaarts wilt werken. Dan is de beste optie een sidepull.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 22:03

Ja, alleen heb ik daarmee dus het idee dat je daar heel erg mee met druk OP de neus werkt ipv gewoon aan de onafhankelijke zijkanten van je paard. En dat wil ik niet... En hoe subtiel is een sidepull met duidelijk te zijn?

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Verschil hackamores? Of tips voor ander bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:05


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:06

Ik zou gewoon eens sidepull proberen, met een hackamore trekt het naar mijn idee evengoed allemaal aan de voorkant :o
Zelf ben ik erg blij met mijn sidepulls, kan er alles mee wat ik met een bit ook zou kunnen naar mijn gevoel.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 22:14

Pleun02, dankje, die site kende ik al inderdaad, maar helaas heb ik daar niet zoveel aan gehad.

Azmay, mwah, ik trek sowieso niet snel, ik 'wijs' met mijn binnenhand de weg waardoor de (onafhankelijke) scharen individueel bewegen, dat is vaak al genoeg, alleen klapt hij dan dus helaas ook meteen om... :( Bij een sidepull heb ik het idee dat je toch gelijk bovenop de neus inwerkt omdat je daar wel aan moet trekken om een hulp te kunnen geven. Kan ik mis hebben hoor, maar dat lijkt me :P
Heeft een kaptoom dezelfde werking als een sidepull of zitten de ringen daar te hoog voor? Zou ik het daar eventueel eens mee kunnen testen ohz.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Verschil hackamores? Of tips voor ander bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:20

Ik volg even want ik heb precies dezelfse ervaring met precies dezelfde hackamore. Ik overweeg om een 'bloem' hackamore te kopen en te proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:22

Even voor de duidelijkheid, een hackamore heeft een notenkraker werking en werkt zeer scherp in. Veel mensen zien bitloos staan en denken dat dit een vriendelijke optoming is. Uiteraard is het zo vriendelijk als de ruiterhand, maar dit is wel by far een van de meest scherpe optomingen die er te vinden is ;)
Dus wat betreft druk op de neus, is een sidepull veel minder scherp ;)
En met een sidepull hoef je niet te trekken, sterker nog, ik denk dat je minder verstoring hebt dan met een hackamore.

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Verschil hackamores? Of tips voor ander bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:24

Ik volg even. Rijd nu ongeveer 2 jaar op een hackamore (voornamelijk buiten).
Maar ben op zoek naar een passend hoofdstel ervoor waardoor het niet zo dicht op de ogen zit.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 22:30

Als je (constante) druk op je teugels hebt wel, ja :) Een hackamore is/werkt inderdaad heel scherp als je er dressuurmatig mee wilt rijden of (veel) aan je teugels trekt. Maar dat doe ik niet. En als het mijn paard maar iets zou pijnigen of zo extreem scherp zou zijn had hij er eeeecht niet zo fijn op gelopen maar juist vol in protest gegaan en niks meer voor me gedaan. :+ Enigste wat hem (en mij) stoort is het omklappen. Dus dat valt in mijn situatie allemaal wel mee.
Maar ik hoef me ook niet te verantwoorden en is ook niet wat ik vraag, ik zoek een oplossing of alternatief voor het omklappen, verder hoef ik geen ins en outs over het gebruik van een hack want dat weet ik allemaal wel en ik heb daar niet voor gekozen omdat ik dacht 'oh leuk het heet bitloos dus het zal wel goed zijn' :)
Evengoed bedankt voor het reageren Joolien!


Kimmsel schreef:
Ik volg even want ik heb precies dezelfse ervaring met precies dezelfde hackamore. Ik overweeg om een 'bloem' hackamore te kopen en te proberen...


Ik ben zelf bang dat die bovenaan ook gaat drukken als je de teugel van de hals neemt.. Al zou het inderdaad wel minder kunnen zijn omdat je geen schaar hebt.. Of juist eerder/even snel daardoor.. Lastig _O- Vandaar inderdaad de vraag of er al mensen met ervaring zijn daarmee :) Mocht je hem binnenkort toch gaan aanschaffen, laat het me weten of het met een bloem niet drukt alsjeblieft :)

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:39

Yinthee schreef:
Pleun02, dankje, die site kende ik al inderdaad, maar helaas heb ik daar niet zoveel aan gehad.

Azmay, mwah, ik trek sowieso niet snel, ik 'wijs' met mijn binnenhand de weg waardoor de (onafhankelijke) scharen individueel bewegen, dat is vaak al genoeg, alleen klapt hij dan dus helaas ook meteen om... :( Bij een sidepull heb ik het idee dat je toch gelijk bovenop de neus inwerkt omdat je daar wel aan moet trekken om een hulp te kunnen geven. Kan ik mis hebben hoor, maar dat lijkt me :P
Heeft een kaptoom dezelfde werking als een sidepull of zitten de ringen daar te hoog voor? Zou ik het daar eventueel eens mee kunnen testen ohz.


Ik heb een slobber riempje aan de schaartjes gemaakt
Waardoor de kant waar je je hand van de hals weghaalt niet kan omklappen.
Helpt echt
Maar als je paard verkeerd inbuigt door de hack moet je wat anders
Een S hackje wellicht of een bloem

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:46

Dit probleem hou je bij elke hackamore wanneer je je hand van de hals afzet. Tenzij je een riempje van het ene schaartje van de hack naar het andere ringetje vastmaakt. Heb dat wel eens geprobeerd. Maar rij ook dan persoonlijk niet graag met een hackamore in de bak. Voor lange rechte stukken is het meer geschikt.

Ik vind zelf een kaptoom of ander goed aansluitend hoofdstel (rambo bijv) voor bakwerk het fijnste. Soms heb ik met sidepulls het probleem dat ze niet fijn om het hoofd aansluiten en daarom gaan schuiven wanneer je aan 1 kant trekt.

Zoiets had ik voor mijn vorige paard voor de bak:
Afbeelding

Deze voor huidige:
Afbeelding

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 22:48

Zinzi_jewel, Hmm dat is inderdaad nog wel het proberen waard! Eens kijken of dat lukt (of ik de scharen dan niet moet kantelen om dat te kunnen bevestigen, volgens mij steken de scharen niet echt uit onder zijn hoofd namelijk). Het inbuigen komt gok ik ook door het wegdrukken voor het prikken dus dat zou 2 in 1 zijn.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 22:53

michelle___ schreef:
Ik volg even. Rijd nu ongeveer 2 jaar op een hackamore (voornamelijk buiten).
Maar ben op zoek naar een passend hoofdstel ervoor waardoor het niet zo dicht op de ogen zit.


Een hoofdstel met kinriem ipv keelriem misschien? Dan kan het niet richting de ogen trekken.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Verschil hackamores? Of tips voor ander bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:13


Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 23:29

Nee precies, ik ga morgen even testen of de scharen ver genoeg onder zijn hoofd uitkomen om ze te kunnen verbinden. Dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had :o?

Die andere die al verbonden is uit mijn OP (https://images-na.ssl-images-amazon.com ... SY355_.jpg) of een variant daarop , zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Hoe (anders?) is daar de werking van tov degene die ik nu gebruik? Die kan dus ook niet klappen.. Maar die zijn er volgens mij enkel met ijzer/metaal in de neus, dus dat werkt dan veel heftiger in, of valt dat (uiteraard naar gelang de ruiterhand) wel mee in de praktijk?

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Verschil hackamores? Of tips voor ander bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:38

Dat zijn vreselijke rot dingen.
Die slaan door .
Tenzij je de neusriem best strak gaat doen.
Worden overigens vaak met een schaap rond de neus gebruikt

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:40

Hack, net als elk andere optoming met scharen is niet geschikt voor zo'n directe hulp. Samen met neckreining is er uitstekend mee te rijden, zonder heb je dit soort problemen en ruis, want optoming is niet ontworpen om zo te bewegen t.o.v. hoofd.
Er is een hack waar een "trens" teugel aan kan, dat zal nog het dichtstbij komen qua wat je zoekt. Anders kijken naar of en hoe je hack in sidepull kan maken of er samen mee kan gebruiken. Of de optie moet er zijn om helemaal naar sidepull over te schakelen voordat terug naar bit weer mogelijk is.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 00:22

Ja, sidepull is ook een optie hoor mits dat bevalt maar ik heb daar onvoldoende ervaring mee om te zeggen of dat wat is. Vandaar de vragen hier. Ik ga morgen proberen of ik mijn scharen kan verbinden, en van de week proberen met de kaptoom te rijden (sidepull effect?) en gewoon heel simpel een touwhalster is het proberen ook nog wel waard bedenk ik mij nu.

Bedankt iedereen voor de reacties tot dusver!

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:54

Bij mij werkt sidepull niet voldoende. Als ik met mijn paard ga springen maakt hij zich te sterk voor de sidepull. We rijden (ook) western dus ik heb gelukkig met wat neckreining niet snel last dat de scharen omklappen, maar vind de bakstukken wel te dicht bij het oog zitten.
Had toen de neusriem langer gedaan, kinriem korter, maar toen gingen de scharen klappen.
Zo'n riempje om de scharen te verbinden zou perfect zijn denk ik. Wat voor riempje kan ik daarvoor gebruiken/kopen?

Marie111
Berichten: 4669
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 12:05

Je zou deze vraag ook op Facebook in de groep van Paard Natuurlijk kunnen stellen.
Let er dan wel op dat je NIET vermeldt dat je terug naar rijden op bit wil.
Dat woord mag daar beslist niet genoemd worden.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 13:58

Bakstukken zitten hier gelukkig niet dicht bij zijn oog. Scheelt weer een probleem :)
Zojuist gereden met de scharen onder zijn kin met elkaar verbonden (even creatief met een stro touwtje geknoopt om het te testen ;) ) en dat lijkt het gewenste effect te hebben! Voorlopig houden we het dus nog eventjes hierop denk ik.
Wel nog even opzoek naar een ander touwtje, strotouwtje staat zo armoedig, haha.

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:33

Volgens mij heet dat een bit hobble, is misschien wat makkelijker zoeken.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Verschil hackamores? Of tips voor ander bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:20

Slobber riempje geeft dit effect
Ipv stro touwtje .
Kosten een euro of 8
Of je neemt een Engels sporen riempje en taped dat dicht in t midden met ISO tapeje

Creatief zijn.
;)

michelle___

Berichten: 7966
Geregistreerd: 28-10-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:38

xLes schreef:
michelle___ schreef:
Ik volg even. Rijd nu ongeveer 2 jaar op een hackamore (voornamelijk buiten).
Maar ben op zoek naar een passend hoofdstel ervoor waardoor het niet zo dicht op de ogen zit.


Een hoofdstel met kinriem ipv keelriem misschien? Dan kan het niet richting de ogen trekken.

Ja dit bedoel ik.
Maar waar vind ik het? :=