Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 01:47

Mijn merrie is een ongelofelijke schrokop.
Ik rij bitloos en zij heeft een korte nek, dicht bij de grond, waardoor ze er telkens in slaagt vliegensvlug haar hoofd de grond in te boren om te eten.
Ik heb letsel aan mijn arm waardoor ik niet zo veel macht heb om dit tegen te houden. Zit ook met een handpaard telkens ik ga rijden...
Ik zoek een systeem om tijdens buitenrit te beletten dat ze telkens kan eten. Vroeg me af of dit bestaat?
Ik heb weleens een graasmasker kort aangedaan, maar dit doe ik niet meer omdat ik het echt zielig vind voor haar en is ook niet ok om dit aan te hebben op buitenrit vind ik...

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:51

Je hebt eigenlijk een controleprobleem, en dat is waar je aan zou moeten werken. Zijn er bepaalde momenten dat ze haar kans pakt? (En is het terecht, heeft ze misschien echt trek?)
En als je het niet voor kunt zijn, is iets anders wat het irritant maakt wellicht een optie.
Bij sommige paarden werkt een tik met een zweep niet (verder eten met een bok erbij), maar een stick 'in' (tegen) het oor duwen blijkt wel effectief zo irritant dat het eten stopt. :+

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 01:57

Ik heb weleens wat gelezen over een anti-graasteugel die bij pony's met kleine kinderen werd ingezet, misschien kun je met die zoekterm wat vinden?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 02:06

Euh opvoeden?
Werken = niet vreten?

Ik heb ook een eindeloos met de kop aan de grond staand ras maar die neemt geen hap hoor als ik aan de andere kant van het lijntje zit.

Dat vraagt wel discipline en consequentie en dan heb je er dus een die ook niet vreet als je pauzeert.
Ik heb er wel eens een gehad die behoorlijk hardnekkig was en die heb ik weleens bij elke poging hernieuwd laten kennismaken met de zweep. Was binnen een uur opgelost en nu 16jr later doet hij het nog steeds niet.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 02:08

Dreamybol schreef:
Ik heb weleens wat gelezen over een anti-graasteugel die bij pony's met kleine kinderen werd ingezet, misschien kun je met die zoekterm wat vinden?


Dat is een strotouwtje dat tussen de bovenlip en de tanden gedaan wordt, en dan achter de oren langs en dan aan het zadel. Als paardlief hoofd dan laat zakken trekt ie zichzelf aan zijn tandvlees. Niet de meest vriendelijke oplossing maar wel effectief... Ik heb ergens (geen idee waar) een boek waar dat instaat, heb er zelf verder geen ervaring mee.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 02:30

Haarbal schreef:
Dreamybol schreef:
Ik heb weleens wat gelezen over een anti-graasteugel die bij pony's met kleine kinderen werd ingezet, misschien kun je met die zoekterm wat vinden?


Dat is een strotouwtje dat tussen de bovenlip en de tanden gedaan wordt, en dan achter de oren langs en dan aan het zadel. Als paardlief hoofd dan laat zakken trekt ie zichzelf aan zijn tandvlees. Niet de meest vriendelijke oplossing maar wel effectief... Ik heb ergens (geen idee waar) een boek waar dat instaat, heb er zelf verder geen ervaring mee.


Ow, dat klinkt veel onaardiger dan ik toen had gedacht. Zou ik niet gauw doen. Paard kan het ook niet helpen dat ruiter last van d'r arm heeft.
Ik heb zelf ook wat beperkingen, dus ben niet perse tegen oplossingen om daar omheen te kunnen werken, maar het moet wel paardvriendelijk blijven.

Koper

Berichten: 30257
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 02:51

Polly schreef:
Euh opvoeden?
Werken = niet vreten?

Dat is inderdaad heel effectief. Vooral in combinatie met een bit.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 07:26

Haarbal schreef:
Dreamybol schreef:
Ik heb weleens wat gelezen over een anti-graasteugel die bij pony's met kleine kinderen werd ingezet, misschien kun je met die zoekterm wat vinden?


Dat is een strotouwtje dat tussen de bovenlip en de tanden gedaan wordt, en dan achter de oren langs en dan aan het zadel. Als paardlief hoofd dan laat zakken trekt ie zichzelf aan zijn tandvlees. Niet de meest vriendelijke oplossing maar wel effectief... Ik heb ergens (geen idee waar) een boek waar dat instaat, heb er zelf verder geen ervaring mee.


Dit klinkt meer als een praam en geen anti graas touw.

Je kan een soort check maken. Longeersingeltje om, check eraan en deze gewoon aan t kopstuk vast maken

Maar ik stem ook eerder in voor concequent opvoeden heeft het paard en jij uiteindelijk veel meer aan
Laatst bijgewerkt door PanamaD op 23-03-18 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 07:29

Zweepje meenemen en die gebruiken om te corrigeren? Of bijzetteugels strak zetten.

Maar ik zou eerst aan de hand het bos in gaan en oefenen dat eten iets is wat jij bepraat. Dan kan je het namelijk beter corrigeren.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 07:44


mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 07:46

Haarbal schreef:
Dreamybol schreef:
Ik heb weleens wat gelezen over een anti-graasteugel die bij pony's met kleine kinderen werd ingezet, misschien kun je met die zoekterm wat vinden?


Dat is een strotouwtje dat tussen de bovenlip en de tanden gedaan wordt, en dan achter de oren langs en dan aan het zadel. Als paardlief hoofd dan laat zakken trekt ie zichzelf aan zijn tandvlees. Niet de meest vriendelijke oplossing maar wel effectief... Ik heb ergens (geen idee waar) een boek waar dat instaat, heb er zelf verder geen ervaring mee.

Welnee. Zo'n anti graasteugel heet een Daisy Rein en heeft helemaal niks met de tanden van je paard te maken. De riem loopt van zadel naar kopstuk.
Afbeelding

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 07:47


mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 07:52

Zelf ook weinig kracht in mn armen maar ik los dit op met mn benen. Als ik been geef loopt mn pony harder door en dus geen tijd voor eten. Zodra ik merk dat hij daar wel tijd voor heeft mag hij een versnelling harder. Nu weet hij intussen willen eten is harder werken en dus doet hij dat lekker in zn vrije tijd.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:07

Koper schreef:
Polly schreef:
Euh opvoeden?
Werken = niet vreten?

Dat is inderdaad heel effectief. Vooral in combinatie met een bit.


Aan het halster mogen ze hier ook niet vreten hoor. Dat doen ze maar in hun eigen vrije tijd

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:16

Haarbal schreef:
Dreamybol schreef:
Ik heb weleens wat gelezen over een anti-graasteugel die bij pony's met kleine kinderen werd ingezet, misschien kun je met die zoekterm wat vinden?


Dat is een strotouwtje dat tussen de bovenlip en de tanden gedaan wordt, en dan achter de oren langs en dan aan het zadel. Als paardlief hoofd dan laat zakken trekt ie zichzelf aan zijn tandvlees. Niet de meest vriendelijke oplossing maar wel effectief... Ik heb ergens (geen idee waar) een boek waar dat instaat, heb er zelf verder geen ervaring mee.


Dat is de monty roberts buck stopper en niet de anti-graasteugel, wat simpelweg een riempje van kopstuk naar zadel (indien van strotouw aan het bokriempje).

https://www.montyroberts.com/monty-blog ... k-stopper/

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 08:41

Een gras riempje. Van bit naar zadel. Is gewoon van leer net als je hoofdstel. Zolang de pony omhoog loopt hangt tie los. Duikt tie naar beneden wordt tie gestopt door het riempje. Zijn bestaande dingen.

Peluchy
Berichten: 215
Geregistreerd: 22-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 08:56

MarlindeRooz schreef:
Zweepje meenemen en die gebruiken om te corrigeren? Of bijzetteugels strak zetten.

Maar ik zou eerst aan de hand het bos in gaan en oefenen dat eten iets is wat jij bepraat. Dan kan je het namelijk beter corrigeren.

Aan de hand is geen probleem.
Is zelfs zo dat ik aam de hand enkel op lichaamstaal allerlei oefeninfen doe onderweg, waarbij ik touw loslaat en haar vooruit en achteruit laat lopen enkel op lichaamstaal. Dat lukt wonderwel.
Is bereden probleem.
Paard is extreem vraatzuchtig en moet op dieet.
We zouden verhuizen naar een bos, maar gast niet door.
Waar ik nu ga staan is allemaal graswandelpaden.
Probleem is dat ze weet dat ik niet de kracht heb om , als ze haar hoofd in de grond boort met vliegensvlugge beweging, dat ze dan toch paar happen eet.
Van bitten en andere marteltuigen ben ik niet zo tuk op.
Ik ga zelf dan iets maken om aan hoofdstel te hangen wat haar belet om te grazen.
Mijn arm is kapot door letsel en ik heb niet de kracht om haar dat af te leren.....

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:10

Als een bit goed gebruikt wordt is het alles behalve een marteltuig. Het kan je juist gaan helpen een patroon te doorbreken. Als jij een aantal keer wat strenger kunt doorkomen en het patroon doorbreekt heb je daarna geen bit meer nodig. Zo hard als nodig, en zo zacht als kan. Liever een keertje iets strenger zijn, dan kun je daarna weer zacht zijn.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 09:14

Peluchy schreef:
MarlindeRooz schreef:
Zweepje meenemen en die gebruiken om te corrigeren? Of bijzetteugels strak zetten.

Maar ik zou eerst aan de hand het bos in gaan en oefenen dat eten iets is wat jij bepraat. Dan kan je het namelijk beter corrigeren.

Aan de hand is geen probleem.
Is zelfs zo dat ik aam de hand enkel op lichaamstaal allerlei oefeninfen doe onderweg, waarbij ik touw loslaat en haar vooruit en achteruit laat lopen enkel op lichaamstaal. Dat lukt wonderwel.
Is bereden probleem.
Paard is extreem vraatzuchtig en moet op dieet.
We zouden verhuizen naar een bos, maar gast niet door.
Waar ik nu ga staan is allemaal graswandelpaden.
Probleem is dat ze weet dat ik niet de kracht heb om , als ze haar hoofd in de grond boort met vliegensvlugge beweging, dat ze dan toch paar happen eet.
Van bitten en andere marteltuigen ben ik niet zo tuk op.
Ik ga zelf dan iets maken om aan hoofdstel te hangen wat haar belet om te grazen.
Mijn arm is kapot door letsel en ik heb niet de kracht om haar dat af te leren.....


Ik vind opvoeding de beste methode, dus heel consequent voorkomen (maar een daisy rein kan het werk ook doen natuurlijk, is ook niets mis mee). Dus voorkomen dat er een hap genomen wordt, maar wat ook belangrijk is: als er toch een hap genomen wordt (omdat paard je een keer te snel af is) dat je voorkomt dat het paard dan beloond wordt voor het gedrag (door gras te kunnen eten). Ik haal dan namelijk direct het hoofd naar me toe en pluk (uitgebreid) al het gras weer uit de mond. Géén succes laten hebben van dat gedrag _-:( . Doe jij dat ook?

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:42

:wave:

Ik zeg ook niet dat ik het gebruik of ooit gebruikt heb of uberhaupt gezien heb. Ik zeg alleen dat ik een boek heb waarin dit zo beschreven wordt.

:O :evaw:

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:52

Misschien nog een optie, je paard leren eten op commando. Dus als jij bijvoorbeeld X zegt dat ze dan mag grazen en als je iets anders zegt dat ze moet stoppen. Kan je eerst vanaf de grond oefenen en daarna op je paard.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:54

Peluchy schreef:
Van bitten en andere marteltuigen ben ik niet zo tuk op.


Een daisy rein is geen martelwerktuig. Een daisy rein doet precies hetzelfde als wat jij zou doen als je wél voldoende kracht in je armen zou hebben: voorkomen dat je paard z'n hoofd naar beneden kan doen. Werkt dus ook gewoon op 'kracht'. Die 'kracht' is het vastzittende zadel, waar je paard domweg geen beweging in kan krijgen. Beetje zoals proberen jezelf aan je haar op te tillen. Dat kan niet.

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:02

Ik vind het bizar dat het bestaat. Het paard wordt dan dus belemmerd in zijn natuurlijke beweging, want hij kan dus ook niet zijn hals strekken om te ontspannen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:07

En gewoon voorwaards houden? Bij voorkeur gebruik ik de teugels niet om het eten te belemmeren, al helemaal niet beide tegelijk. Gelukkig hier af geleerd gekregen door consequent naar voren te blijven rijden.

Ik snap niet waarom een bit beter zou werken, rijd zelf bitloos en eten gaat net zo makkelijk als met bit evenals corrigeren.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Anti-graas systeem voor tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 12:13

Een van mijn merries loopt met kleine kinderen (5 á 6 jaar) met een los bijzet teugeltje in de lessen (gegeven op gras). Bij de meer ervaren ruitertjes hapt ze geen gras, maar de echte kleintjes durft ze wel bijna uit het zadel te trekken. Bijzetje er aan, zo kort dat ze net niet bij het gras kan, en zo lang dat ze wel in haar eigen houding kan lopen. Geeft een hoop rust bij ruitertje (en bij mij tijdens het les geven).