Opgelicht met een zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 23:40


bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 01:01

Je praat jezelf tegen TS en alle adviezen tips die gegeven worden heb je toch wel weer wat op te zeggen

In een ander topic schreef je ook dat je afhankelijk was van je ouders ook financieel en nu mag het ineens kosten wat het kost, en alles voor het paardje? Snap niks meer van jou topic's en wat je wil. Je komt echt niet meer geloofwaardig over

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 03:33

Ik kan TS ook niet meer volgen. Je spreekt jezelf continu tegen en ook nog eens van de hak op de tak.
En natuurlijk kan dit paard wel gewoon een paar maanden op rust. Als ze gevoelig is voor hoefbevangenheid dan niet op de wei en onbelast werk laten doen (longeren, grondwerk etc). Laat die rug en de bespieren eerst lekker met rust en opknappen, anders blijf je van de regen in de drup gaan.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 06:55

Zijn erduidlijke fotos zonder dekjes dat het zadel niet past? Misschien is het met vullen of een andere keilkussen zo op te lossen.br is een b merk, maar ik ken de pasvorm niet. Misschien kan er wel wat meenog. En rechtsbijstand kan altijd, maar je moet wel weten waarom het niet past.
Ik zie niet in waarom er geen passend zadel op deze rug kan. Er zijn paarden met ergere ruggen. Maar niet alles zal passen. Model boom is belangrijk.

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 07:59

TS; boomzadel of boomloos, wat denk jij?
Afbeelding

Dit is een Easytrek zadel. Boomloos.
Ziet er keurig uit. Zeker als je dressuur wilt rijden. Het is zeker waard om je eens in boomloos te verdiepen.

Maar ik ben het eens met degene boven mij die zegt dat je eerst bespiering moet kweken voor je er weer een (boomloos of wat dan ook voor) zadel op legt...

Als geld geen rol speelt zou ik als ik jou was denk ik toch investeren in een tripje naar de Countrymill. Of maatwerk. Ninon Schutte staat ook goed aangeschreven. Maar eerst die bespiering in orde! Anders wordt t een duur grapje en moet je weer aan een nieuw zadel zodra de bespiering verandert...

BR zadel terugbrengen en geld terug vragen.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 08:07

Je hebt tegenwoordig (iig in de IJslander zadels, weet niet zo goed hoe dat bij dressuur zadels is) ook boomloze zadels die wel een kopijzer hebben, wellicht is dat ook nog iets om naar te kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:29

Zolang we in termijnen kunnen betalen maakt het bedrag niet zoveel uit. In 1x betalen is gewoon moeilijk voor ons.
Als ik mijn vader meeneem weet ik bijna zeker dat we ons geld terugkrijgen. Die houd echt zijn standpunt vast. En gaat ook niet eerder weg voordat we t geld terughebben.
Ik heb geen fotos zonder dekje van het zadel op het paard.
Bovenstaand boomloos dressuurzadel ziet er goed uit. Maar ik heb nu allereerst Country Mill gemaild en wat vragen gesteld. Vanuit daaruit kijk ik verder. Vervoersmogelijkheden e.d. Dan vanuit daaruit verder kijken.
Ik heb 3 vaste dagen waarop ik longeer. Daar kan ik er evt 4 van maken. Dinsdags heb ik les, en dan heb ik 2 dagen om dat door te pakken naast het longeren.
Vrij doe ik eigenlijk nooit aan, soms.
Ze krijgt alleen vrij in situaties waarbij het echt niet anders is.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:36

Ik snap je probleem met boomloos. Het eerste zadel waar ik netjes op zit moet ik nog tegenkomen. Verder twijfel ik aan boomloos en springen. Klinkt raar, maar toen ik geen passend springzadel had kon ik een L parcours springen met een dressuurzadel, knie over wrong. Dit zou ook meespelen bij mij.
Maar hou boomloos eerst open. Als laatste keus. Passend is het belangrijkste, maar als ruiter mag je zeker voorkeuren hebben. En wie weet zit jij er wel super in.

Maarfotos makenvan paard met zadelzonderdekjes kandus eenvoudig alsje er dagelijks komt. Misschien zie je niets aande fotos misschien zien bokkersduidelijk waar het probleem ligt.
Wij zijn immers allemaal zadelpasser , is geen beschermd beroep.

Anoniem

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:52

Dat kan ik dan morgen even doen. Vandaag gaat niet lukken het zadel mee te nemen ivm druk dagje. Ik heb iig iemand gevonden die mij eventueel met paard naar country mill zou willen brengen.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:57

Een paard moet juist vrij. Op het moment dat je spieren wil opbouwen.. anders kan het lichaam nooit herstellen.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:58

Inderdaad. Jij loopt ook niet elke dag hard/gaat niet elke dag naar de sportschool.

Anoniem

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 09:59

Wie zegt dat ik haar iedere dag keihard laat werken :?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:03

Je zegt net zelf dat ze elke dag iets moet doen. Hard werken inderdaad niet, maar werk is werk. Spieren hebben ook rust nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:06

Maar Ts, wat wil je nu? Je zegt zelf dat ze haast nooit vrij krijgt. En dan heb je weer commentaar omdat mensen zeggen dat dat niet goed is.

Ts, dit gaat hard klinken maar je bent niet bezig met goede dressuur. Je bent ook niet op weg om een topruiter te worden. Als ik die rijfoto's zie doet mijn nek spontaan pijn. Paard moet vooraan in de krul en de achterhand hangt er wat achter. Denk nu eerst eens aan jou paard ipv aan jouzelf. Stop met rijden! Een zadel waar je nog gel en een bontje moet onder leggen (de wintec) is geen goed passend zadel.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:11

Ook boomloze zadels passen niet altijd en ik kan me voorstellen dat zo'n zadel bij dit paardje problemen op kan leveren korte en wat holle rug en schoft.Ik ben niet antiboomloos heb er zelf ook 1 gehad maar mijn paard is er gewoon te kort voor.
Ik vermoed dat TS nog erg jong is dus ze zal vermoedelijk nog een deel afhangen van wat haar ouders willen en dat is best moeilijk als je het beste voor je paardje wilt en je ouders het onzin vinden.

SharonBdB

Berichten: 95
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:15

Ik heb een Seabis Vigo Pro zadel.Nooit meer anders voor mijn paard. Bevalt erg goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:17

Paardlief is net een dieseltje. Als ik al wat langer aan het rijden ben doet ze t super. Doordat ik een verkeerde instructeur heb gehad, die mij leerde het paard omlaag te dwingen, zit dat er onbewust nog in. En dat zijn we er ook uit aan het werken.
Het gaat beetje bij beetje beter. Een topruiter hoef ik niet te worden. Het is leuk zo nu en dan ene wedstrijdje te rijden, maar ik ben niet iemand die iedere dag op wedstrijd wilt.

Instructrice adviseerde het bontje omdat dat zachter is voor het paard, gelpad zodat de druk beter word verdeeld. Het is een tijdelijke oplossing zoals ik a zei. Ik wacht nu op mail van Country Mill.

Anoniem

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:20

Maar iets dat niet past, past niet. Ook niet tijdelijk. Dan moet je geen gelpad en bontje onder proppen omdat het dan beter past. Als een schoen niet past en je doet 3 extra paar dikke kousen aan, past hij dan opeens wel? Nee toch?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:22

Waarom bel je niet even met country mill. Zijn hele fijne mensen en je krijgt vaak na even vragen direct de zadelmaker aan de telefoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:23

Volgens instructrice past dat wintec wel. En zij keek dan ook veel uitgebreider als die zogenaamde zadelpasser.
Dat br dressuurzadel past gewoon niet en die komt er niet meer op. Voor geen goud ga ik daar nog mee rijden.
Ik zou morgen even naar country mill kunnen bellen als ik dan nog geen mail terug heb. Vandaag gaat niet lukken.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Opgelicht met een zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:24

Gewoon niet rijden. Zet het belang van je paard eens voorop.

Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:26

Dus nu zijn er ineens wel weer wedstrijdambities?

Ts heb je de verkoper eigenlijk al in staat gesteld om eea op te lossen?

En hoe zeker is het dat de ongelijke bespiering (vraagje: welke bespiering?) door het zadel komen en niet door de hel die het paard op stal meemaakt? De onrust die ze had, het kapot slaan van de stal en daarmee overbelasting van haar lichaam?

Waarom moet jouw paard kennelijk elke dag werken?

Edit: ik kan ook veel langer naar een zadel kijken, overal aan trekken of prutsen en nog eens om je paard lopen en dan net doen of iets wel of niet past. Wil nog niet zeggen dat ik beter zie dan een passer.

Heeft jouw instructrice (wat voor diploma's heeft zij eigenlijk) het Wintec kaal passend gezien?
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 19-03-18 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:28

Ik heb niet het gehele topic gelezen, wel alle reacties van TS en de laatste berichten. Sowieso wil ik je als tip geven om eerst (zonder paard) eens te gaan kijken bij Country Mill als je dat nog niet gedaan hebt. Mij werd CM ook aangeraden om heen te gaan en toen ben ik eerst eens zelf gaan kijken, maar ik werd toen niet per see heel gelukkig van wat ik zag liggen aan tweedehands zadels. Het zou zonde zijn als je daar straks staat met je paard en je vindt sowieso niks naar je wensen / budget en wat past.

Dan om nog maar even een mening in de groep te gooien: Ik ben het eens met de mensen hierboven dat je gewoon niet met een slecht passend zadel moet gaan rijden. Het is echt funest voor je paard. Ze komt nu misschien wel bij, maar ik denk dat je dat het beste kunt zien als "ondanks het wintec zadel komt ze bij" en niet "dankzij het wintec zadel komt ze bij". Ik weet natuurlijk niet precies hoe dat wintec zadel past, maar inderdaad met al die hulpmiddelen verbeter je meestal het passen niet (door een bontje wordt de ruimte in de kamer vaak ook kleiner bijvoorbeeld).

Het is even pech maar helaas. Ik heb hetzelfde meegemaakt vorig jaar. Ik had nog geen goed passend zadel, alleen een slecht passend leen zadel. Ik dacht ook: Ach ken wel. Maar een vriendin van me heeft het me echt verboden en me doen inzien dat het gewoon onzin is. Wat is 2 maanden niet rijden op een heel paardenleven? Je zegt zelf dat je paard je goud geld waard is, dan is ze het toch ook waard dat ze niet hoeft te werken (licht of zwaar) met een slecht passend zadel op haar rug? Ga wandelen, lange lijnen, blijf longeren, doe wat aan vrijheidsdressuur, ga werken aan de hand. Hop je week is weer voorbij. Is je paard toch elke dag even in de hand geweest, maar heb je ook niet haar rug hoeven belasten met iets wat niet past. De conditie verergert dan ook heus niet zo snel dat je dan je strandrit niet kunt maken (zeker als je wel blijft longeren).

Ik ben het met je eens dat je niet 20 keer per week kunt longeren en bij mij heeft "vrij geven" ook wel eens slecht uitgepakt. Nou had dat bij mij niet te maken met het vrij geven an sich, maar door het vrij geven vergat ik de voeten van mijn paard goed bij te houden (en dat moet nou eenmaal wat vaker bij die van mij) en toen is ze onzuiver gaan lopen. Plus ik word er zelf ook super chago van dat je een hele poos zachtjes aan moet opbouwen, maar dat je wel een stuiterbal onder je kont hebt (ja ook met 24/7 buiten staan). Maarja, uiteindelijk kwam het allemaal toch echt wel goed =) zonder dat ik een knagend geweten had, omdat ik mijn paard een slecht passend zadel op had gedaan.
Laatst bijgewerkt door AlphaDaemon op 19-03-18 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:29

Anoniem schreef:
Volgens instructrice past dat wintec wel. En zij keek dan ook veel uitgebreider als die zogenaamde zadelpasser.
Dat br dressuurzadel past gewoon niet en die komt er niet meer op. Voor geen goud ga ik daar nog mee rijden.
Ik zou morgen even naar country mill kunnen bellen als ik dan nog geen mail terug heb. Vandaag gaat niet lukken.


Ts je wit het echt niet snappen hé? Als de wintec past dan moet er geen gel of bontje onder. Daarmee maak je de boom weer een maat kleiner. Dus of je zorgt ervoor dat het zadel niet meer past door die rommel eronder te leggen, of het zadel past niet en dat wil je verhelpen door er rommel onder te gooien. Wat wil je daar nu niet aan snappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:35

Naast de schoft zegmaar is aan 1 kant bespiering weggevallen. Ik meen links.

Ze leeft niet meer in een hel, ze staat nu in een fijne box. En overdags buiten.

Ik werk iedere dag met haar omdat ze daar behoefte aan heeft. Ze wil graag iets doen. Ze is erg onder de mensen. Van alleen buiten staan word ze een beetje depressief. Als ze dan wat mag doen is ze vrolijk. Met name aan de longeerlijn, ze is dan altijd blij. Eerst even jolig doen en dan serieus aan de bak. :)
Maar ze hoeft zeker niet iedere dag hard te werken. Kan paarden aanwijzen op stal die nooit buiten komen, iedere dag keihard in het zweet gewerkt worden ohz en totaal niet vrolijk zijn.

Ik zal eerst eens een kijkje nemen bij country mill zonder paard.

Ik kan eens kijken hoe het zadel rijd als ik de onderleggers weglaat. Maar dat doe ik enkel in de les. Dan kan de instructrice ook een oordeel geven.
Ze heeft het zadel zonder onderleggers gepast trouwens.