Inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 15:31

Hallo allemaal,
Momenteel ben ik even aan het orienteren op zadels voor inrijden. De situatie is als volgt. Ik heb nu zo'n pak hem beet; 20x op mijn merrie gezeten/kort gereden. Dit alleen in stap of mini stukjes draf. Dit doe ik bitloos en meestal met een dekje + schapenvacht. Ik heb een zadeltje maar daar ben ik niet tevreden over. En ik wil graag voor ik verdere stapjes ga nemen. Een zadel vinden waar ik steun in heb en waar mijn paard geen last van heeft. Nu kan ik natuurlijk een zadelpasser laten komen maar dat is een groot vermogen aan geld en omdat ze nog jong is een veel blijft groeien wacht ik daar liever mee tot we iets verder zijn en alle drie de gangen goed bevestigt zijn.

Nu heb ik gedacht aan boomloos maar daar heb ik geen ervaringen mee en ik ben bang dat ik zonder de boom haar rug zal overbelasten. En ik wil echt een goede ervaringen met het zadel creeeren.

Dus mijn vraag luid: wat raden jullie aan wat betreft een zadel voor het inrijden?

Groetjess *\o/* :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:33

Ik heb mijn paarden ingereden met kwalitatief goede, passende boomloze zadels met juiste pad. Ik was juist bang dat een boomzadel zou knellen bij die veranderlijke ruggen dus dat durfde ik niet. Ze lopen vrolijk rond met ruiter nu ;)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:34

Ga naar de zadelmaker en vraag om een a merk 2e hands zadel. Hoeft geen duur te zijn, als het maar past.
laat dit regelmatig nakijken ivm de groei van je paard. En misschien moet je het weer een keer inruilen. Maar 2e hands a merk blijft wel het zelfde in waarde en zo kost het je niet meteen klauwen met geld.
Als ze dan meer uitgegroeid is kun je nog kijken of je een nieuwere wilt.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 15:35

Ga je haar nu inrijden en dan weer in het weiland zetten? Of ga je haar ook direct doorrijden en blijf je daarna rijden? In het laatste geval zou ik toch een zadelmaker bellen en kijken naar zadels die de mogelijkheid hebben tot aanpassingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Wintec (bates) of tekna. Of een tweedehandszadel voor de tussentijd.

Als je paard wat rondgeribter is, is een boomloos zadel ook een idee. Maar ook bij een boomloos zadel geld dat deze niet goed kan liggen en gecheckt moet worden door een zadelmaker.

Dit is helaas het nadeel aan jonge/net ingereden paarden, maar ik zou zeker niet besparen op goed tuig. Het laatste wat je wil is dat er een negatieve ervaring aan overhouden door slecht liggend tijdelijk tuig.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 15:01

Azmay schreef:
Ik heb mijn paarden ingereden met kwalitatief goede, passende boomloze zadels met juiste pad. Ik was juist bang dat een boomzadel zou knellen bij die veranderlijke ruggen dus dat durfde ik niet. Ze lopen vrolijk rond met ruiter nu ;)


welk merk/model had je als ik vragen mag? :o

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:08

Ik rijdt mijn eigen paard standaard al boomloos. Deze heeft een rug die in prima conditie is, spieren ontwikkld en geen pijnklachten etc. (word jaarlijks door osteo naagekeken) Ons veulen ga ik met de tijd ook boomloos inrijden met onze Flexee saddle. Heel fijn kwalitatief boomloos zadel die zorgt voor veel druk verdeling maar wel flexibel en aanpasbaar genoeg is om ten alle tijden met je paard mee te groeien.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:26

Ga voor Zaldi, de boom is aanpasbaar dus je hoeft niet elke x een nieuwe. :)
Goede prijs kwaliteit verhouding
Bijv Westeind Ruitersport, komt door heel Nederland

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 15:51

Ik zeg ook zaldi. Makkelijk aan te passen en in vele soorten en maten te krijgen. Voor paarden met een makkelijke maar ook moeilijke bouw. Ik heb op mijn beide paarden een zaldi gehad en was er altijd erg over te spreken.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 17:26

Maar dan moet alsnog de boomvorm van zaldi bij het betreffende paard passen
Ook zaldi is niet grenzeloos aan te passen :n

Qua boom zadels is het idd handig als je een passend zadel weet te vinden Met een verwisselbaar kopijzer( dus wintec, thorowgood, bates, tekna en meer, word verwisselbare boom genoemd , maar het gaat echt alleen maar om het kopijzer waarmee je een zadel breder of smaller mee kunt maken, alleen moet de boomvorm en kussens wel passend zijn voor de rug van je paard)

Of gewoon een tweedehandsje via een zadelpasser die je weet weg doet als paard wat verder door gereden is en je voor een blijvend zadel wil/kunt gaan kijken


Maar boomloos kan ook prima
Ken genoeg paarden die boomloos zijn ingereden en gewoon prima ontwikkelen zonder problemen

OliverTwist

Berichten: 39
Geregistreerd: 01-11-17
Woonplaats: Rotterdam

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:42

Of een renzadel (trainingszadel) - Die zijn echt fijn en heel veilig. Past op bijna elk paardenrug en ze hoeven niet prijzig te zijn. (Mijn splinternieuwe dan wel cutom-made (Zelf kleuren uitgekozen en soort leer etc) kostte maar 299,- uit Engeland bij Gibson Saddlers)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:59

Ik ben nu ook bezig met mijn paardje van 4,5 in te rijden met een boomlooszadel, ik heb dan zelf een Ghost Veneto (dressuurmodel). Deels omdat ik een zadel wou hebben wat mee zou groeien met hem en deels omdat ik ondertussen echt verliefd ben geworden op het gevoel van boomloos :D .
Als je niet een extreem zware ruiter bent en je een goede pad erbij hebt is de drukverdeling echt goed genoeg om geen schade aan te richten.

Je kunt natuurlijk ook voor een semi boomloos zadel gaan, zoals easytrek.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:35

Er zijn veel goede boomloze zadels op de markt. Denk aan merken als ghost en barefoot. Kijk voor iets tweedehands let alleen bij barefoot wel op vps. Dan hoef je je echt geen zorgen te maken :)