Borstsluiting deken vervangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Borstsluiting deken vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 12:29

Ik ben benieuwd of iemand hier ook de borstsluiting van de deken heeft laten vervangen en zo ja waar dit gedaan kan worden. Ik heb in december een nieuwe deken gekocht voor mijn oudje. Nog geen 2 maand later is de borstsluiting al kapot. Volgens de ruitersportzaak komt dit door het schuren en valt dus buiten de garantie (lekker makkelijk). Niemand op stal ziet het paard schuren maar goed, dit is een eindeloze discussie die je niet gaat winnen. De deken is verder nog in uitstekende staat. Dus het meest praktische zou zijn om de borstsluiting te laten vervangen. Volgens de ruitersportzaak kost dit maar 5 euro. Dit type sluiting wil ik dus niet weer dus ben benieuwd of het te vervangen is naar een sluiting met een musketonhaak?

Afbeelding

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Borstsluiting deken vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:31

Naaiatelier? Of een zaak waar ze dekens kunnen wassen? Daar repareren ze soms ook.

Britta31

Berichten: 13130
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Borstsluiting deken vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 12:33

Bij de boerenbond kan je dekens laten wassen en repareren.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Borstsluiting deken vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 23:12

In dit geval wil ik een ander type sluiting.

Ik ga eens informeren, bedankt.

snorkel1986

Berichten: 3006
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 23:18

Rare vraag maar kan hij op stal over de deur kijken?En zo doende dus schuren zeg maar terwijl hij dit onbewust doet?

Maar de ruiterzaak zou dat toch kunnen wat je wilt en anders oude deken met die sluiting slopen en op na de schoenmaker die dit bij ons ook wel doet

Moet je deken natuurlijk wel enigzins schoon zijn geen poep deken.... :D

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 00:13

Ze kan over de staldeur heen kijken. Maar wil ze schuren moet ze op een smalle drempel gaan staan zeg maar dat zal niet erg makkelijk gaan. Ik blijf het heel bijzonder vinden. De vorige deken een weatherbeeta heeft ze 4 jaar mee gedaan. Die heb ik vervangen omdat hij dun werd van het wassen niet omdat de deken stuk was. Daarnaast is ze 26 jaar oud en geen wildebras meer. Zij repareren de dekens niet zelf. Maar als ik daar heen moet rijden dan ben ik al duurder uit ben ik bang. Ik wil eerst kijken of hier in de buurt iets zit en zo ja wat het kost, ik geloof namelijk ook niet in 5 euro reparatiekosten.

Edit: Van die oude deken is een goede tip. Dat hou ik in gedachten dank je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:29

Mijn merrie heeft precies hetzelfde met haar dekens. Bij ons komt het door het eten van hooi uit een bak buiten in de paddock. Niet omdat ze schuurt, maar gewoon de wrijving van de dekensluiting tegen de bakrand als ze staat te eten :-)

Divoza, EJ, sommige schoenmakers repareren ook dekens.

Suusjepluus

Berichten: 787
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:38

Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto, maar het lijkt alsof er genoeg stof over is om er een redelijk formaat musketonhaak of carabinerhaak aan te naaien. Als je aan beide kanten carabinerhaken zet ben je inderdaad maar 5 euro kwijt, mits je ze er zelf aan kan zetten. Dat kun je zelf met de hand doen en stevig garen of liever met de naaimachine. Misschien is er iemand in je omgeving die dit voor je kan doen?

pdwreeuwijk

Berichten: 53
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 00:41

Wij zien slijtage als deze vaak voorbij komen.

Dit komt niet zo zeer doordat een paard bewust ergens tegen aan schuurt, maar ongemerkt 'schuren' ze met het borstgedeelte tegen veel objecten aan. Denk aan de boxdeuren, paddock / weide hek, voerbak etc.

Loop even binnen bij de lokale ruitershop met dekenwasservice, die repareren veelal ook.

Kosten van de huidige sluitingen netjes verwijderen en kompleet nieuwe sluitingen plaatsen? Bij ons zou dat inderdaad geen 5 euro kosten. Daar heb je nog geen nieuwe sluitingen voor, laat staan dat de oude ervoor verwijderd worden en de nieuwe er weer opgezet worden.

Denk dat je aan een kostenplaatje van rond de 20,00 moet denken inclusief materiaal.

Succes! +:)+

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 01:42

Inxs heeft jouw paard dat met alle soorten sluitingen?

Suusjepluis zoiets was mijn idee inderdaad omdat ik het idee heb dat die sluitingen steviger zijn. Ik moet hem wel weg brengen. Ik ben van de generatie die niet om kan gaan met een naaimachine :D

Pdwreeuwijk zien jullie dit met alle sluitingen? Of specifiek deze sluiting? De 4 jaar oude weatherbeeta heb ik namelijk nooit problemen mee gehad. Klinkt wel logisch dat ze tegen dingen aan komen. Dat voorkom je ook niet natuurlijk. Wel vind ik het heel erg kwalijk dat een deken nog geen 2 maand later al kapot is. En dat zowel de ruitersportzaak als de leverancier van de dekens geen thuis geeft. Het is een paardendeken. Geen tafelkleed die niet veel te lijden heeft. Hoewel de pasvorm van de deken super is. Zal ik mensen voortaan dit merk echt afraden. Ik wil niet weten hoe snel de deken stuk gegaan zou zijn met een jong onstuimig paard.

Dit is overigens de oude deken. Met naar mijn idee toch de meest sterke sluiting.

Afbeelding

Anoniem

Re: Borstsluiting deken vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:29

Ik heb maar 1 soort sluiting op mijn outdoor dekens Mistral. Maar ik wil wel geloven dat als ik een andere sluiting er op zou hebben dat deze ook snel versleten zal zijn.
Ik gebruik Rambo dekens met de V-sluiting, alleen zijn de musketons er nu bij mij af. De deken sluit nog goed door de extra sluiting met velcro die achter de V sluiting zit. Beetje lastig uitleggen zo achter de pc.

pdwreeuwijk

Berichten: 53
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:37

We zien dit veel bij dit type sluiting, m/v sluiting. Deze sluitingen zitten over het algemeen op de voordeligere dekens ( qhp, pagony, baseline, equitheme, profi-rider etc. )

Het m/v systeem is gewoon van metaal. De randen hiervan zijn veelal niet afgerond. Wanneer je er een dun stuk band omheen stikt, en er ontstaat ergens wrijving, dan slijt deze stof gewoon erg snel.

Bij de betere dekens zoals o.a. Weatherbeeta, Horseware en Bucas zal je dit dan ook niet snel krijgen. De gespen zijn van andere kwaliteit en de stoffen die ze gebruiken kunnen ook veel meer hebben. Maar daar hangt dan ook een ander prijskaartje aan.

Jouw Weatherbeeta deken heeft ook een hele andere sluiting, ik vermoed gewoon een gesp. Wanneer een paard dan ergens tegen aan staat / hangt / leunt, komt de gespsluiting tegen het oppervlak aan, en niet zoals bij de equitheme deken, het stuk stof waar de gesp aanvast hangt.

Lastig uitleggen vanachter een beeldscherm maar wellicht begrijp je 'm :)



MISTRAL94 schreef:
Inxs heeft jouw paard dat met alle soorten sluitingen?

Suusjepluis zoiets was mijn idee inderdaad omdat ik het idee heb dat die sluitingen steviger zijn. Ik moet hem wel weg brengen. Ik ben van de generatie die niet om kan gaan met een naaimachine :D

Pdwreeuwijk zien jullie dit met alle sluitingen? Of specifiek deze sluiting? De 4 jaar oude weatherbeeta heb ik namelijk nooit problemen mee gehad. Klinkt wel logisch dat ze tegen dingen aan komen. Dat voorkom je ook niet natuurlijk. Wel vind ik het heel erg kwalijk dat een deken nog geen 2 maand later al kapot is. En dat zowel de ruitersportzaak als de leverancier van de dekens geen thuis geeft. Het is een paardendeken. Geen tafelkleed die niet veel te lijden heeft. Hoewel de pasvorm van de deken super is. Zal ik mensen voortaan dit merk echt afraden. Ik wil niet weten hoe snel de deken stuk gegaan zou zijn met een jong onstuimig paard.

Dit is overigens de oude deken. Met naar mijn idee toch de meest sterke sluiting.

[ [url=m/82Oi2o.jpg]Afbeelding[/url] ]

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 11:03

Zelf naaimachine kopen en maken :P

Maar misschien een idee ommde hippo hier in assen even te bellen, heb vroeger wel eens via hen een deken laten maken.
was niet duur toen,meende een tientje voor een mega lange scheur in een deken
Ik zat al even te kijken,maar als je zo een andere sluiting er op wil laten zetten van die andere deken dan kan dat natuurlijk wel.
Maar dan is het voor mijn naaimachine helaas te dik.
anders had ik het wel even voor je willen maken :j
Zou even rondbellen dan waar je dat kunt laten vervangen

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 13:57

Inxs ik snap je :D

pdwreeuwijk duidelijk verhaal en logisch! Wel duidelijk voor mij dat ze de slechte kwaliteit dekens nu op mijn paard afschuiven. Ik had ook niet verwacht dat de equitheme 4 jaar mee zou gaan. Bedoel het niet raar maar ik weet ook niet of mijn oudje nog zo lang mee zal gaan (hoop het uiteraard wel) denk om dan weer een dure deken te kopen vind ik zonde van het geld. Toch vind ik 70 euro idioot veel geld voor nog geen 2 maand. De ongevoerde dekens heb ik van profirider en deze gaan zeker 2 jaar mee. Conclusie koop nooit weer equitheme dekens!

Ellepel haha een naaimachine kopen is het makkelijkste van dit alles :') zal eens even rond bellen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Borstsluiting deken vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:43

Ik repareer alles zelf bij mijn dekens. Bijna altijd met deze: https://www.jageafournituren.nl/a-45223 ... -36-8-100/
Je hebt nog iets nodig om gaatjes te maken en een hamer.

Maar hier gaat alles aan de lopende band kapot dus ik ben handig en heb veel reservemateriaal.

de V sluiting van Rhino vind ik wel de fijnste sluiting voor het paard. Die zou ik er dan ook op willen zetten in jouw geval.