Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lyna
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-16
Woonplaats: België

Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 18:45

Hallo allemaal!
Sinds kort is mijn verzorgpaardje aan mij geschonken, nu zijn originele baasje gaat verhuizen.
Desondanks dat hij op leeftijd is, is hij nog erg levendig en wordt hij nog een paar keer per week gereden.
Nu kan ik nog met het zadel van de vorige eigenaar rijden, maar eenmaal zij is verhuist zou ik een eigen zadeltje moeten gevonden hebben.
Jammer genoeg heeft dit paardje ietwat een moeilijke rug om een gepast zadel voor te vinden. Zoals zoveel oudere paarden heeft hij een hoge schoft, die bovendien ook nog traag afloopt.
Ik heb al een aantal zadels geprobeerd, tot nog toe zonder succes.
Natuurlijk laat ik er een zadelpasser naar kijken, maar die zou ik graag laten komen wanneer ik tweedehands iets vindt dat naar mijn gevoel al ietwat past zodat ik hem niet telkens opnieuw voor een zadel moet laten komen, en zodat eventuele aanpassingen niet te ingrijpend zouden moeten zijn.
Graag zou ik toch een zadel van een degelijk merk vinden.

Heeft hier iemand ervaring met zadels voor oudere paarden? Welke merken stellen jullie voor?
Waar zou ik op moeten letten bij het kopen van een tweedehands zadel, en wat zou eventueel door een zadelmaker kunnen worden aangepast zodat het beter op mijn paard ligt?
Ik heb al een memoryfoam, dat onder het vorige zadel lag. Welke invloed kan die hebben die op de pasvorm van een zadel?

(Hoe voeg ik foto's toe?)

Alvast bedankt.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:59

Misschien kijken naar een goed aanpasbaar boomloos zadel? Dan heb je als die past ook geen gedoe als je paard nog wat veranderd. Kan je dan veel makkelijker bijhouden. Er zijn hiervoor ook zadelpassers.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:04

In het belang van het paardje (wat de oude eigenaar toch ook heel belangrijk zal vinden, lijkt me :o ) zou ik toch vragen of je het passende zadel niet kunt overnemen.

Niqui

Berichten: 2165
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:32

Je zou kunnen denken aan Kent & Masters High Wither. Hiervan is de boommaat aanpasbaar dacht ik. En kunnen de kussens met wol worden opgevuld indien nodig.

Edit: of Thorowgood High Wither.

Bij een goed passend zadel zou een memory foam onderlegger niet nodig hoeven te zijn lijkt me.

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:50

Paard van mij gereden met een Kieffer Aachen, voor zijn hoge schoft
en later met het opvullen de stiksels doorgeknipt zodat het zadel de holling van zijn rug goed opvulde.
Zadel is helemaal met hem "meegegroeid" vanaf dat hij jong was tot het laatste ritje ....

Succes met het vinden van een goed zadel/oplossing!

Groet Karin.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:22

Hoi Lyna, ik heb toevallig een flexibel zadel te koop. De Trekker Pro Endurance Classic. Google eens op deze zadels. De kussens, de zitting en de pommel zijn op maat te verstellen, waardoor het zadel goed pasbaar te maken is.... Misschien is dat wat voor je?

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:25

Kieffer past goed voor paarden met hoge schoft. Je kunt ook apart kussentjes kopen die je tussen de zadelkussens bevestigd. Hierdoor ligt het zadel mooi recht.

annelieke92

Berichten: 1978
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Twente

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:28

Ik heb voor mijn merrie met hoge schoft eerst een kieffer Wien gehad en nu een KN sypmhonie.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:24

Stubben Siegfried. Blijven altijd een 175 tot 200 waard, gaan nooit stuk en gek genoeg passen die heel vaak op zulke paarden. Uiteraard bij een oudje even de vulling laten vervangen en evt. aanpassen.

Kiefer is een drama vind ik, kussenkanaal lijkt met de leeftijd van het zadel gewoon vanzelf smaller te worden, ik rij er mijn kruis op stuk. Slecht aanpasbaar is mijn ervaring ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:45

germie schreef:
Stubben Siegfried. Blijven altijd een 175 tot 200 waard, gaan nooit stuk en gek genoeg passen die heel vaak op zulke paarden. Uiteraard bij een oudje even de vulling laten vervangen en evt. aanpassen.

Kiefer is een drama vind ik, kussenkanaal lijkt met de leeftijd van het zadel gewoon vanzelf smaller te worden, ik rij er mijn kruis op stuk. Slecht aanpasbaar is mijn ervaring ook.


Grappig, ik rij al jaren met mijn Kiefer op paard met hoge schoft en zeer tevreden, krijg ook van veel mensen te horen dat mijn zadel zo lekker zit.

Heb ook eens stubben geprobeerd en dat was dus niks, klemde ondanks goeie maat en zadelmaker die doorgepast had. Zat het weer even goed en na 1 A 2 weken was het weer mis, kan flink wat schade opleveren aan je paard kan ik je vertellen.
Al moet ik zeggen dat ik het zadel wel fijn vond zitten :)

Ik hou het dus gewoon lekker bij mijn trouwe kieffertje :)

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 09:46

Ik heb nog een kent en master voor hoge schoft te koop. Er kan een andere boom in om hem aan te passen. Je kan pb sturen voor informatie.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:06

Ik had ooit een Excelle voor mijn paard met hele hoge schoft, lag erg fijn.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:07

Een uitgesneden kamer past vaak goed bij paarden met een hoge schoft, dus daar zou je al een eerste selectie op kunnen maken. {kieffer heeft dat iig}

Daarnaast is het belangrijk om te weten of je paard een holle of een rechte rug heeft. Bij een holle rug zijn keilkussens wenselijk en bij een rechte rug meestal juist niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:09

Daphneeeej schreef:
Misschien kijken naar een goed aanpasbaar boomloos zadel? Dan heb je als die past ook geen gedoe als je paard nog wat veranderd. Kan je dan veel makkelijker bijhouden. Er zijn hiervoor ook zadelpassers.


Dit inderdaad, bovendien vind je tweedehands al barefoots (goed merk) vanaf 200 tot 250 euro.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:14

Stubben Siegfreid zou ik niet aanraden. Lag niet goed op ons. Paard met hoge schort. KN Symfonie wel. Daar is 2e hands prima aan te komen. We hebben nu een Kentaur Electra. Die zijn er ook al wel 2e hands. Ik zou er wel een goede zadelpasser bij halen en niet zelf gaan passen.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:03

Ik heb ook zo'n type. Bij mij past de euroriding diamant erg goed. Andere opties zijn inderdaad de K&M high wither of de kn synfonie

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:09

Kieffer.

Je kunt toch trouwens een zadelmaker met 2dehands zadels laten komen? Die nemen er dan een hele boel mee.

Anoniem

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:16

Misschien kun je kijken welk type zadel er nu op ligt, merk, boommaat etc. en dan kijken of precies dezelfde te vinden is?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:17

Welk merk zadel ligt nu op je paard ? Kan je niet zo'n zelfde zadel terugkopen als je deze niet kan overnemen ?

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:19

Quebelle schreef:
Je kunt toch trouwens een zadelmaker met 2dehands zadels laten komen? Die nemen er dan een hele boel mee.

Dit wilde ik ook zeggen. Vrijwel iedere zadelmaker doet aan inruil en heeft dus een hele collectie 2e hands zadels op voorraad. Zijn vaak wel de zadels van >400,- dus weet niet wat je budget is?
Ik weet ook niet waar in België je woont? Hier in zeeland zit opdebok.nl daar hebben ze heel veel 2e hands zadels voor mooie prijzen(50-600,-), ze hebben ook een webshop maar weet niet hoe het dan zit met ruilen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 12:36

Inderdaad, je vraag aan een zadelfitter stellen en vragen of hij/zij langs komt met een aanbod tweedehands zadels. Wel even van te voren zeggen dat je paard een hoge schoft heeft en als je zelf al een merk in gedachten hebt, kun je daar natuurlijk ook gericht op zoeken/naar vragen.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Tweedehands zadel voor een paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 13:01

Past het zadel wat er nu op ligt goed? Dan zou ik toch kijken of je, in het belang van het dier, dat zadel kunt overnemen en anders kun je kijken of je exact hetzelfde zadel ergens 2ehands kunt kopen.
Zelf heb ik goede ervaring met Kieffer bij paard met hoge schoft.

Lyna
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 14:07

Hallo allemaal, alvast bedankt voor jullie reacties!
het zadel dat er nu op ligt is eentje van het merk Premier. Ik zou het wel willen overnemen, maar zij wil het enkel maar in bruikleen geven en onder voorwaarden dat ik het zadel onderhoudt.
Dit houdt in dat ik het zadel nog moet laten opknappen gezien zijn ouderdom (17j), en de kosten daarvan zouden wel eens kunnen oplopen aangezien ik vrees dat de boom beschadigt is. Ook past dit zadel niet meer volledig, waardoor ik nu enkel met dit zadel rij met mijn memoryfoam onder.
Ik denk dat de kosten van het herstellen en het aanpassen hoger zouden liggen dan het aankopen en aanpassen van een eigen tweedehandszadel.

PS. Over Kieffer heb ik idd al veel goede dingen gehoord ivm passen op een hoge schoft. Ik kijk er alvast mee naar uit.