Een zadel kopen, of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:47

Met wat voor zadel rijdt je nu dan mee, wat is de boommaat? Wat is de boommaat van de wow zadel? ( ook de breedte tussen de kussens van de wow zadel weet jij dat ook? )

Wat ik hier mee bedoel is dat je opzoek kan gaan naar de juiste maat voor een zadel voor jou bijrijd paard. Ook al is jouw budget niet veel , je zal er heus wel eentje vinden.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 09:03

Ik rijd nu met een Wintec met rode boom (33 cm)
Van het WOW zadel weet de eigenaresse het niet.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 09:04

isabel_94 schreef:
Ik heb een Eric Thomas dressuurzadel liggen, 17,5 inch. Heeft op een hele brede Fries gelegen maar het zadel is helaas te breed voor mijn huidige paard. Als het zadel past op je bijrijdpaard mag je die wel hebben voor een klein prijsje? Ik weet niet of je in de buurt woont ivm passen?


Bedankt voor het aanbod! Venlo is alleen een beetje ver weg, dus misschien wat onhandig ivm passen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:22

Of je zoekt een ander bijrijd paard.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:48

Ik heb ooit in een soortgelijke situatie gezeten. Toen heb ik een boomloos zadel gekocht. Ik zou geen plezier aan het rijden beleven als ik zo zeker wist dat het zadel niet goed past. Een boomzadel moet je steeds aan laten passen en na laten kijken.

Binnen twee weken was ik helemaal aan mijn boomloosje gewend. Je kunt het altijd makkelijk weer verkopen, en nu heb ik drie eigen paarden, allemaal met een boomloos zadel. Die ik trouwens altijd tweedehands voor een leuke prijs weet te vinden. Zoek eens op barefoot lexington, echt een mooi dressuurzadel.

mala26

Berichten: 4998
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:07

Ik rijd ook 2 paarden voor 2 verschillende eigenaren.
Bij paard 1 had ik een springzadel maar daar kon ik dressuurmatig echt niet fijn mee rijden. Ik had nog een kn dressuur liggen en in overleg die erop gedaan. Zadel lag goed (was sowieso een super fijn zadel. Heb er 3 totaal verschillende paarden mee gereden en lag op alles goed) alleen na 2 jaar groeide de merrie er uit. Dat was even jammer. Toen een ander zadel gekocht, wel 2dehands, maar alsnog €1000, maar merrie loopt er super fijn onder. Dit is een anatomica. Ondertussen rijd de eigenaresse er ook mee en betaald mee als de zadelmaker er voor komt.

Bij de ander lag een slecht zadel op en zelfs na aanpassingen bleef het slecht liggen. Zonder zadel liep die merrie beter dus ze had er echt last van. In overleg voor dat paard een Letek (teknha) gekocht. Nieuw prijs €750 maar had nog 2 verschillende boommaten gekocht. Dus iets meer dan 800 betaald.

Ik heb altijd eigen paarden gehad en daar heb ik altijd voor gezorgd dat ze goed harnachement hadden dus voor mij is voor een paard dat ik rij niet anders. Spul moet gewoon kloppen anders kan je nooit verwachten dat ze fijn lopen.
Snap dat als je aan het sparen bent een zadel voor een bijrijdpaard best een investering is. Maar op mp heb je wintec zadels voor 200. Dus dat is nog te overwegen. Voordeel daar van is is dat je de boom kan verwisselen. Al vraag ik mij af of dat op een brede fries gaat passen... succes!

Quro

Berichten: 147
Geregistreerd: 30-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:11

Zou een 2e hands boomloos zadel niet iets voor je kunnen zijn? Sorry als zoiets al genoemd is, heb niet alles goed gelezen.
Deze zou je ook weer kunnen gebruiken op een ander paardje. Wel even passen voor de juiste pommel. Er zijn erg professionele dames op dat specifieke topic, die je vast antwoorden kunnen geven.

Ah ik zie nu de rest. }:0
Laatst bijgewerkt door Quro op 23-02-18 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:21

Ik had voor mijn verzorgpaard wel een eigen zadel. Dat was gewoon B merk net zadel maar niet teveel poespas. Paste netjes maar niet op maat gemaakt. Ik heb uiteindelijk nog 2 jaar op dat paard gereden voor ik een eigen paard kocht, daar paste dat zadel niet op maar toen heb ik het ingeruild op een ouder tweedehands A merk zadel ik hoefde toen iets van 75 euro bij te betalen. Dat zadel heb ik 5 jaar gehad en ingeruild op een nieuw zadel dat ik al 15 jaar heb. Sinds vorige maand een nieuw zadel. Dus uiteindelijk heb je altijd nog wat aan het zadel tenzij het stuk gaat.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:58

Als je nu al een wintec hebt, is het dan niet een idee om er een andere (witte (extra breed) of blauwe (medium-breed)) in te doen, en kijken of hij dan beter ligt? Is het een CAIR?

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:03

nessinator schreef:
Als je nu al een wintec hebt, is het dan niet een idee om er een andere (witte (extra breed) of blauwe (medium-breed)) in te doen, en kijken of hij dan beter ligt? Is het een CAIR?


Ik denk dat dat niet helpt voor TS zelf, als ik foto's zie van haar hoe zij in het zadel zit snap ik wel dat dit niet het juiste zadel voor haar is.

Ik denk niet dat je voor 250 euro een zadel vindt die wel helemaal fijn is voor jou EN het paard. Wellicht kan je wel een zadel vinden voor dat bedrag die goed ligt op je paard (belangrijkste natuurlijk), maar dan nog maar de vraag of jij er zelf fijn in zit.

Tip: nogmaals bespreekbaar maken met de eigenaar, anders op zoek gaan naar wat anders. Ik zou voor mijn paard niet willen dat iemand daar dan maar een zadel op gooit van 250 euro. Grote kans dat dit toch niet helemaal goed gaat passen.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:19

Maanlicht schreef:
isabel_94 schreef:
Ik heb een Eric Thomas dressuurzadel liggen, 17,5 inch. Heeft op een hele brede Fries gelegen maar het zadel is helaas te breed voor mijn huidige paard. Als het zadel past op je bijrijdpaard mag je die wel hebben voor een klein prijsje? Ik weet niet of je in de buurt woont ivm passen?


Bedankt voor het aanbod! Venlo is alleen een beetje ver weg, dus misschien wat onhandig ivm passen.

Ik woon in Heeze, tussen Weert en Eindhoven in. Is dat wel te doen?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:22

Gypsy schreef:
Ik heb ooit in een soortgelijke situatie gezeten. Toen heb ik een boomloos zadel gekocht.

Dit ja. Ik wilde je inderdaad ook aanraden gewoon een boomloos zadel aan te schaffen, die zijn prijstechnisch voor jou denk ik ook interessant.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:31

@Rena: De prijs van een zadel heeft er niets mee te maken of het past of niet.Een goedkoop tweedehandszadel kan prima passen op haar paard.En een heel duur gloednieuw kan helemaal niet passen!

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:31

Ik zag iemand hier de tip geven om het huidige zadel te verkopen en dat de eigenaaresse dat geld dan bij een zadel voor jou zou kunnen doen.
Hier zou ik sowieso niet aan beginnen, als je dan zelf wat koopt ook zelf betalen. Dan kun je namelijk volledig zelf beslissen :)

Toch zou ikje qua prijs willen adviseren om je budget op te rekken tot minimaal 400, ik ben bang dat je anders in een net niet zadel categorie blijft hangen en dat zou ook zonde zijn.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:33

Kijk anders voor een boomloos

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:24

anjali schreef:
@Rena: De prijs van een zadel heeft er niets mee te maken of het past of niet.Een goedkoop tweedehandszadel kan prima passen op haar paard.En een heel duur gloednieuw kan helemaal niet passen!


Wat ik bedoel te zeggen is dat je met zo'n budget wel wat beperkter bent in wat er is. Ik had een heel goed stubben zadel te koop voor 250 euro, maar ik kon er niet in zitten. Voor 250 euro heb je gewoon minder aanbod in echt goede zadels (recht, goede vulling enz), en dan moet je er 1 vinden die goed past op het paard, en dan ook nog waar jezelf lekker in zit. Dan is het aanbod wel gering.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:20

Plus: vaak is daar achterstallig onderhoud aan. Bijvullen kost min. 75 euro maar volledig vervullen moet je aan 150 en meer denken. En na 10 jaar, moet de vulling er echt eens uit.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:31

Een 2e hands Barefoot (boomloos) is misschien iets. Die zijn vaak 2e hands niet zo duur.

Ik heb mijn Barefoot Arizona 2 jaar geleden gekocht voor 325. Incl pad, feders en beugels.

JvS1998

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:36

Barebackpad?

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:15

Ik zie een hoop mensen boomloos opperen, maar ook dat past lang niet op ieder paard en bovendien zijn de goedkopere modellen niet bepaald goed qua drukverdeling. Überhaupt is de drukverdeling lang zo goed niet als bij een boomzadel. Plus je zit er inderdaad erg vrij op. Wel goed voor een onafhankelijke zit, maar daardoor ben je ook gevoelig om een slechtere houding te ontwikkelen (veelal een stoelzit).
Ik verbaas me trouwens wel over dat Jan en alleman hier zadels aanbiedt. TS geeft aan niets van pasvorm te weten dus op het oog (of het oog van staleigenaar) een zadel aanschaffen is dan bijzonder dom.
"Even" doorsparen tot er een budget van 450-500 euro is zou ook mijn tip zijn inderdaad. Met dit budget zal je bar weinig goeds kunnen vinden vrees ik.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 21:19

BarbaLala schreef:
Ik zie een hoop mensen boomloos opperen, maar ook dat past lang niet op ieder paard en bovendien zijn de goedkopere modellen niet bepaald goed qua drukverdeling. Überhaupt is de drukverdeling lang zo goed niet als bij een boomzadel. Plus je zit er inderdaad erg vrij op. Wel goed voor een onafhankelijke zit, maar daardoor ben je ook gevoelig om een slechtere houding te ontwikkelen (veelal een stoelzit).
Ik verbaas me trouwens wel over dat Jan en alleman hier zadels aanbiedt. TS geeft aan niets van pasvorm te weten dus op het oog (of het oog van staleigenaar) een zadel aanschaffen is dan bijzonder dom.
Even doorsparen tot er een budget van 450-500 euro is zou ook mijn tip zijn inderdaad. Met dit budget zal je bar weinig goeds kunnen vinden vrees ik.


Ik heb van mezelf al snel een stoelzit, heb ook veel rugklachten dus dan lijkt me boomloos niet echt een geweldig idee.

Gesproken over "zomaar een zadel kopen", daar zou ik natuurlijk wel gewoon een zadelpasser bijhalen om te checken :Y)

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:42

Ik weet niet waar je woont. Maar ik heb het eerste zadel voor mijn paard bij zadelmakerij van Rijs vandaan.
Die hebben heel veel tweedehands zadels voor ieders budget.
Je kan daarheen gaan en daar proefrijden met verschillende zadels. Ik had toen een budget van 400 euro, daar heb ik een kieffer van gekocht die 2 a 3 jaar goed gelegen heeft op mijn paard. Daarna voor 250 euro of zoiets verkocht.
150 euro dus betaald voor een zadel aan laten meten en 2 jaar rijden.

Wow zadels worden tegenwoordig veel tweedehands aangeboden, als je het een beetje in de gaten houdt heb je er al 1 voor 500 euro. Sowieso passend te maken dus voor je paard en zeer waardevast. Over een jaar verkoop je het makkelijk voor dezelfde prijs. Voor het paard ook fijn want eenmaal aan lucht kussens gewend kunnen ze andere zadels heel vervelend vinden.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:09

Zie dat het al veel aangeboden is,
zat bklein beetje met het zelfde probleem allen had het paard dat ik doorreed/bijreed zo slecht zadel dat er drukplekken door zijn gekomen en goed grote ook heletijd niet gereden te hebben heb ik zelf een boomloos zadel voor haar gekocht welke wel goed licht, kwa prijs scheelt het heel veel en past ook veel sneller.
Kwa zit zou je andere merken en soorten moeten proberen er zal vast een zadel reddelijk goed voor je zitten en vast veel beter dan wat je nu rijd.

en anders mischien een idee om de gevolgens van een slecht passend zadel te laten zien door middel van afbeeldingen?

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 12:36

Vanavond heb ik een afspraak om een aantal tweedehands zadels te passen, ben heel benieuwd of er iets tussen zit! :)

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Een zadel kopen, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 22:40

Het is een KN Tango geworden, was het enige zadel dat hem goed lag. Wel echt flink boven mijn budget (het driedubbele), maar goed... Hij is wel heel comfortabel }:0