Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 16:02

Ik ben opzoek naar een uitklapbare stijgbeugel, om het opstappen wat makkelijker te kunnen maken. Heeft iemand ervaring met deze stijgbeugels?


Afbeelding

Afbeelding

Prijs varieert van €89 tot €155 en ik heb nog steeds niet duidelijk of je dan één of twee uitklapbare beugels krijgt.

https://www.agradi.nl/rambo-stijgbeugel ... e-size.htm

Weet iemand anders een dergelijk systeem? Hoe fijn zijn ze te gebruiken?

J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:31

Ik denk wel dat je een set krijgt, anders kun je het altijd vragen aan agradi!
Let er wel op dat dit geen vervanging is voor een krukje, je moet namelijk alsnog de hele afstand afleggen van de grond naar boven, dus alsnog belastend voor de rug van je paard.

Sylver

Berichten: 213
Geregistreerd: 21-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:33

Dit heb ik echt nog nooit gezien maar lijkt me echt super handig voor wanneer je op buitenrit bent ofzo! Vooral met mijn mini benen. Ik ben hier ook wel benieuwd naar

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:52

Je krijgt maar één uitklapbare beugel, de andere beugel is een normale beugel.
Ik vindt ze wel aan de prijs, voor iets meer dan 20 euro heb je zoiets:
Afbeelding

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:12

Maar hoe zwaai je dan nog je been over je zadel heen als je dat stuk lager je voet hebt? Ik heb mijn beugels al lang, dat stuk langer en dan zou me dat nooit lukken denk ik..

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:20

meggiemeg schreef:
Maar hoe zwaai je dan nog je been over je zadel heen als je dat stuk lager je voet hebt? Ik heb mijn beugels al lang, dat stuk langer en dan zou me dat nooit lukken denk ik..

Vraag ik me ook altijd af, heb vroeger wel ooit de beugel langer gemaakt en korter als ik er eenmaal op zat maar ging niet ideaal.

Heb nu gewoon een krukje, veel beter voor de rug en mijn zadel O:)

thequeensmum
Berichten: 3526
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:25

Als ik zo'n beugel gebruik krijg ik echt mijn andere been niet meer over het zadel. Ben wel 60, dus dat is wel een beetje een excuus. Ik maak mijn linkerbeugelriem altijd wat korter en stap dan op met een krukje. In het bos is er altijd wel een bankje, paaltje, afzetting, walletje of omgevallen boom om als opstapje te gebruiken.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 03:59

Inmiddels al wat antwoorden gevonden.

Je krijgt 2 stijgbeugels, waarvan er 1 uitklapbaar is. Beide beugels hebben (ingeklapt) dezelfde vorm, breedte en gewicht, zodat je niet scheef in je hulpen wordt.
Zodra je, na het opstappen, je voet in de beugel zet, klapt de opstap in.

Hier het filmpje van de uitvinder waar hij het nieuwe product introduceert.




Ik rij een uitdagend paard van nog 173-174, die weigert naast een krukje stil te staan tenzij ze vastgehouden wordt.
Omdat er niet altijd hulp in de buurt is, moet ik er alleen ook op kunnen komen, nu maak ik de linker beugel 2 gaatjes langer en nadat ik zit, maak ik die weer korter. Maar dat is met dit paard altijd spannend. Ze schikt vrij snel, dus telkens aan een beugelriem zitten prutsen als je er net op zit, is ook niet handig.

Ik ben voor opstappen met een krukje, maar ik ben vooral voor zo min mogelijk stress, naast een krukje stilstaan vind ze spannender dan als ik gewoon opstap.

Daarnaast ben ik bezig met de aanschaf van een jonge merrie die de 180 cm zeker voorbij zal gaan. Mocht dit systeem goed werken, dan zou het een uitkomst kunnen zijn in de toekomst.

Ik heb de stijgbeugels besteld en laat het zeker nog weten.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 05:05

Het lijkt me een handig systeem voor buiten inderdaad. Thuis zou ik gaan oefenen met het krukje, spannend of niet, elk paard kan het leren. Mensen nemen er alleen helaas niet altijd de tijd voor.
Houd ook wel rekening met het geluid van het inklikken als ze zo schrikkerig is!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 05:37

Captain schreef:
Het lijkt me een handig systeem voor buiten inderdaad. Thuis zou ik gaan oefenen met het krukje, spannend of niet, elk paard kan het leren. Mensen nemen er alleen helaas niet altijd de tijd voor.
Houd ook wel rekening met het geluid van het inklikken als ze zo schrikkerig is!


Komt ook nog wel dat krukje, als er iemand bij is om haar vast te houden, gebruik ik sowieso een krukje.
Ik rij haar nu 9 maand, in het begin was het altijd rodeo bij het opstappen, sinds 3-4 weken lukt het mij eindelijk zonder dat ze vastgehouden wordt.
We zullen wel weer eens gaan werken naar gebruik van een opstapje, zonder dat iemand haar vast houdt. Maar bij haar kost elke stap tijd en tot die tijd kan een uitklapbare beugel een uitkomst zijn.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:50

Wel grappig om te zien
Het meisje op het filmpje heeft idd totaal geen moeite met been over het paard zwaaien
Maar die zit ook gewoon vrij kort(springzadel)
Met uitgeklapte beugel zit ze nog steeds niet extreem lang

Als je dressuurlengte/lang zit qua beugels kan dat overzwaaien nog wel eens een uitdaging worden :Y)
Ben blij dat ik een IJslander heb :')

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:38

Ik heb dergelijke beugels. Zal zo het topicje met foto's ervan opzoeken en in de edit de link zetten, maar ik gebruik het nooit. Het maakt te weinig uit in lengte, vind ik, om het echt supermakkelijker te maken. Als je je voet tot aan het uitklap gedeelte kunt optillen, dan kan die 15cm hoger ook wel. Althans ik wel. En het zou niet onlogisch zijn als je er maar 1 krijgt, omdat je altijd links opstapt. Als die 15cm jou wel helpt, zou ik kiezen voor je stijgbeugels langer doen bij het opstijgen, scheelt je een hoop geld.

edit dit is de link, met foto's van mijn soort beugels.
[HAR] Ervaringen met smartrider escape stijgbeugels?

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:47

O dit zou voor mij wel ideaal zijn voor tijdens het buitenrijden voor de keren dat ik er eens af moet. Dan kan ik ook eens aanbieden eraf te gaan en een hek openen te doen bijvb. Dat gaat nu niet, want ik kom er dan niet meer op
Jammer dat het geen veiligheidsbeugels zijn.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:53

Ineke2 schreef:
O dit zou voor mij wel ideaal zijn voor tijdens het buitenrijden voor de keren dat ik er eens af moet. Dan kan ik ook eens aanbieden eraf te gaan en een hek openen te doen bijvb. Dat gaat nu niet, want ik kom er dan niet meer op
Jammer dat het geen veiligheidsbeugels zijn.


die van mij zijn wel veiligheidsbeugels

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:57

Heb het gezien, ze passen echter niet bij IJslander of dressuur zadels :o

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:02

Ineke2 schreef:
Heb het gezien, ze passen echter niet bij IJslander of dressuur zadels :o


Qua systeem passen ze op alle zadels.

Even ot, vind je het niet gevaarlijk dat je niet meer op je paard kunt komen op buitenrit? Als je geen opstapje kunt vinden, kun je dus nooit van je paard af? Of als je er af valt kun je er niet meer opkomen?

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:17

Waarom is dat gevaarlijk?
Ik heb hierdoor wel eens een stuk moeten lopen, dat is voornamelijk vervelend als je dat niet van plan was, maar gevaarlijk wil ik het niet noemen.

Eraf kom ik wel overigens. Erop vanaf de grond dus niet.

Ik heb weleens aan een voorbijganger gevraagd of die mijn voet in de stijgbeugel wilde zetten ( ik krijg mijn been zelfstandig gewoonweg niet hoog genoeg)
En toen kwam ik er weer op.

Met een stralende lach die meneer hartelijk bedankt.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:29

Ik ben benieuwd hoe het je bevalt. Ik heb soortgelijk idd vader gezien maar vroeg mij ook altijd af hoe dat gaat met je been eroverheen zwaaien. En of dat stukjes dat hij lager is nou echt zoveel helpt. Maar TS ik vond op het filmpje de eerste keer dat zij opstapte ( enige keer die ik heb gekeken) dat de beugel best veel lawaai maakte bij het inklappen. Als bij jouw paard opstappen echt zo probleem is zal ik wel eerst even naast je paard kijken hoe zij reageert op het geluid voordat je opstapt

J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:18

Monique1963 schreef:
Ineke2 schreef:
Heb het gezien, ze passen echter niet bij IJslander of dressuur zadels :o


Qua systeem passen ze op alle zadels.

Even ot, vind je het niet gevaarlijk dat je niet meer op je paard kunt komen op buitenrit? Als je geen opstapje kunt vinden, kun je dus nooit van je paard af? Of als je er af valt kun je er niet meer opkomen?

Ik vraag me ook af wat je er gevaarlijk aan vind? :')
Ik kon ook zonder hulp mijn paard niet in 1 keer op (met een heleboel geduld en rust in de bak uiteindelijk wel, en daar heb ik nu heel veel baat bij gelukkig), maar ging gewoon het bos in hoor! Ik moest er 1x af in die tijd dat ze nog draaide (weet eigenlijk niet eens meer waarom), en gek genoeg bleef ze toen in het bos wel gewoon braaf wachten tot ik er weer op zat. Als ik dan thuis weer ging opstappen was het draaien weer terug.. :+
Als ik er niet weer op kon komen (om wat voor reden dan ook) was het gewoon doodsimpel ernaast weer naar huis toe lopen.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:34

met een extra beugel kom ik alsnog niet op mijn paard van 1,85 :+ als ik buiten moet afstappen dan loop ik net zolang door tot ik iets vind waarop ik kan staan, ik heb hem geleerd dat hij overal naast te zetten is. Meestal vind ik altijd wel snel en bankje of boomstam ofiets. Maar wat mij eigenlijk meer interesseert is het feit dat ik in stap liever langer zit dan in draf of galop waar ik korter wil zitten voor meer steun. en zonder beugels stappen vind ik niet fijn zitten dus zou dit wel een oplossing zijn. Vraag me alleen af of ze daar ook voor gebruikt kunnen worden?

Is enkel voor buitenritten, ik rij gemiddeld een Km of 15 buiten en stap meer dan dat ik draf of galoppeer.

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:42

Ik ben ook niet lang, heb verminderd kracht in een been en mijn paard is 174. Trainingsdoel 1 toen ik hem kreeg was naast alles waar ik op kan klimmen netjes stilstaan. Resultaat is dat hij denkt dat iedereen die op een kruk klimt vast wel op zijn rug klimt. Zo een beugel zou het voor mij nog niet doen. Een vriendin van mij met een grote shire gebruikte het wel, ze had een hele simpele en dat diende zeker het doel

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 22:23

Daantj__ schreef:
Maar TS ik vond op het filmpje de eerste keer dat zij opstapte ( enige keer die ik heb gekeken) dat de beugel best veel lawaai maakte bij het inklappen. Als bij jouw paard opstappen echt zo probleem is zal ik wel eerst even naast je paard kijken hoe zij reageert op het geluid voordat je opstapt


Ik train de merrie regelmatig met een clicker, ik geef haar na het opstappen ook altijd een click en een brokje. Ik hoop dus dat dit geluid niet harder is dan een click en dat ze niet extra schrikt omdat het geluid naast haar weg komt.

Ik zal het toch eerst goed moeten testen en een paar keer moeten uit en inklappen voordat ik er op klim.

Voordeel is wel dat als de beugel klikt, ik er al op zit, hopelijk leidt haar verwachte brokje haar af, we zullen zien. Als ze wel schikt, dan zit ik iig al met twee voeten in de beugels.

Ze hebben het pakketje gister geprobeerd te leveren, maar ik was niet thuis. Ik hoop dat ze morgen op tijd komen, dan probeer ik ze gelijk ‘s middags uit.

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Uitklapbare stijgbeugels (Rambo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:30

Ik had vroeger ook altijd zo'n opstap beugel op mijn dressuur zadel, want kwam er vanaf de grond niet op dus voor buitenrit als je zou moeten afstappen ideaal. En anders zocht ik een bankje en stapte ik via het bankje op. :))

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 02:11

Stijgbeugels vandaag binnen gekregen en meteen aan het zadel gehangen.
Ze zijn van een zwaardere kwaliteit dan ik verwacht had en wegen per beugel ongeveer 65 gram meer dan mijn gewone metalen beugels.

Winnie was vandaag alleen niet in een bui om te rijden, erg schikkerig en gefocust op de omgeving. Bij het zadelen al flink te merken, dus maar eerst wat grondwerk gedaan met clicker, maar het was lastig haar aandacht erbij te houden. Daarna gelongeerd en ook daar was de afleiding overal. Meestal kan ze haar focus wel op mij brengen bij het longeren, maar het was vandaag ver ver te zoeken. Dus besloten niet te rijden.

Wel vaak beugel uitgeklapt en weer ingeklapt door met mijn hand te drukken op de voetinzet. Totaal geen aandacht voor de klik die de beugel maakt bij het inklappen, de omgeving was veel interessanter.

Morgen weer een dag.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 00:34

Ik had de foto’s van de beugels nog niet geplaatst... bij deze alsnog

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding