Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:50

Soort kaaksnoerriem

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:51

Vind hem ook niet mooi om het jukbeen lopen, hij duwt er soort van tegen aan.. De neusriem ligt ook relatief laag, niet echt fijn wanneer het hoofdstel als kaptoom of bitloos gebruikt wordt.

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:55

Je moet de kaakriem naar beneden laten wijzen:
Afbeelding

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:56

Dat weet ik! Maar het schijnt bij de torsy bridles zo te moeten.. want het is geen micklem dus het zit anders ofzo :Y)

Janneke93

Berichten: 1512
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:14

Oh het is geen micklem, sorry daar had ik overheen gekeken :o?
Lijkt mij iig niet fijn zitten zo, ook voor t kauwen ed.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 09:05

Lijkt mij ook erg strak zitten.

_Lorette_

Berichten: 12080
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:12

Sorry, de foto is niet al te best, maar dit is de Schockemohle Alpha.

Afbeelding

Mijn bezwaar ten opzichte van het 'Micklem-ontwerp' is dat er alsnog een riem over de zachte delen langs de kaken loopt. Niet dat ik ooit een paard heb gehad dat daar op reageerde (ik heb mijn neusriem bij reguliere hoofdstellen erg los zitten), maar dat zou je als nadeel kunnen zien. Dat zal overigens bij een kleiner paard niet hoeven. De riem kan dan wellicht vlak onder de wang geplaatst worden. Vanwege het lange, grote hoofd van mijn merrie is dat net niet mogelijk. Hij zou nog wel wat naar boven kunnen. Dan komt de 'sperriem' wel dichter op het bit te liggen.

Ik had liever een rondere, vloeiender afgewerkte neusriem, in plaats van de overgang die er nu is gemaakt naar de 'sperriem'. Maar dat is smaak, niet functionaliteit.

De bakstukken zijn bovenaan én onderaan te verstellen. Dat zie je niet op de foto.

Ik heb nog geprobeerd een foto te maken van het kopstuk, maar dan moet ik te paard zitten. Mijn merrie had weinig zin om haar hoofd laag te houden en dan is ze te groot om er een goede foto van te kunnen maken.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 11:12

xsensibel schreef:
Mijn merrie loopt prima op dr micklem dus hoef het niet te testen. Toch vraag ik me af of de keelriem op deze manier bij de torsy wel zo fijn is voor het paard? [ [url=m/ddCkP8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou de keelriem flink losser doen. Maar eigenlijk zit het ringetje gewoon op de verkeerde plaats. Het is zo een veredelde keelriem in plaats van een kaakriem.

Dany94
Berichten: 872
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:24

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben opzoek naar een hoofdstel bijpassend bij mn zadel.. voor de eventing. Ze is erg gevoelig voor druk achter haar oren.

Ik kan eigenlijk nog geen hoofdstel vinden voor een leuke prijs tot ongeveer 150 euro.

Kunnen jullie met me meedenken ? Het gaat om dit zadel
Afbeelding

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:27

@_Lorette_ hoe breed is de neusriem? Ik vind de alpha echt heel mooi maar ik ben geen fan van breede neusriemen

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:40

Is niet mijn paard he dames! Is een foto van de torsy bridles

cyntje001
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:42

xsensibel schreef:
Mijn merrie loopt prima op dr micklem dus hoef het niet te testen. Toch vraag ik me af of de keelriem op deze manier bij de torsy wel zo fijn is voor het paard? [ [url=m/ddCkP8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De keel riem heeft alleen als functie dan de bakstukken op de juiste plaats blijven liggen. Of het riempje schuin naar voren wordt getrokken of naar achter maakt voor de beweging van de kaken niet uit. Bij beide wordt er niet afgekneld.

cyntje001
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:45

Mizora schreef:
xsensibel schreef:
Mijn merrie loopt prima op dr micklem dus hoef het niet te testen. Toch vraag ik me af of de keelriem op deze manier bij de torsy wel zo fijn is voor het paard? [ [url=m/ddCkP8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou de keelriem flink losser doen. Maar eigenlijk zit het ringetje gewoon op de verkeerde plaats. Het is zo een veredelde keelriem in plaats van een kaakriem.

Het is het zelfde model als van Micklem, alle ringen zitten ook op de zelfde plaats. Op de 2 extra ringen na dan. Er is dus echt geen verschil in waar de ringen zitten en de afstand daar tussen.

cyntje001
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:48

xsensibel schreef:
Mijn merrie loopt prima op dr micklem dus hoef het niet te testen. Toch vraag ik me af of de keelriem op deze manier bij de torsy wel zo fijn is voor het paard? [ [url=m/ddCkP8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het model is het zelfde als de Micklem op wat aanpassingen na. De ringen, afstand daar tussen en de hoeken in het hoofdstel zijn identiek,

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:51

cyntje001 schreef:
Het is het zelfde model als van Micklem, alle ringen zitten ook op de zelfde plaats. Op de 2 extra ringen na dan. Er is dus echt geen verschil in waar de ringen zitten en de afstand daar tussen.


Niet mee eens, bij deze Torsy zie je duidelijk een veel langere verbinding naar de neus dan de Micklem heeft

Afbeelding

cyntje001
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:51

xsensibel schreef:
Had vandeweek iemand die beweerde dat het torsy hoofdstel niet hetzelfde is als de micklem en die ook niet hetzelfde hoeft te zitten. Dus dat zal wel de reden zijn van de slechte pasvorm :’)

De vorm is identiek als van de Micklem alle ringen en afstanden zijn het zelfde. Er zijn alleen andere aanpassingen bij gedaan.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:00

cyntje001 schreef:
xsensibel schreef:
Had vandeweek iemand die beweerde dat het torsy hoofdstel niet hetzelfde is als de micklem en die ook niet hetzelfde hoeft te zitten. Dus dat zal wel de reden zijn van de slechte pasvorm :’)

De vorm is identiek als van de Micklem alle ringen en afstanden zijn het zelfde. Er zijn alleen andere aanpassingen bij gedaan.


Welke aanpassingen dan als de afstanden en ringen hetzelfde zijn volgens jou?

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:02

Identiek.... Afbeelding

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:03

Zoek de verschillen....kan er zo al 5 opnoemen.

Odetje92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:04

Rena100 schreef:
Zoek de verschillen....kan er zo al 5 opnoemen.


Exact, laten we zeggen dat het een slechte replica is

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:12

Odetje92 schreef:
Rena100 schreef:
Zoek de verschillen....kan er zo al 5 opnoemen.


Exact, laten we zeggen dat het een slechte replica is


Maar dan wel een hele slechte met anatomisch gezien grote fouten...

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:33

Het lijkt me sowieso ook dat het paard dat de Torsy draagt een te grote maat draagt

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:38

Odetje92 schreef:
cyntje001 schreef:
Het is het zelfde model als van Micklem, alle ringen zitten ook op de zelfde plaats. Op de 2 extra ringen na dan. Er is dus echt geen verschil in waar de ringen zitten en de afstand daar tussen.


Niet mee eens, bij deze Torsy zie je duidelijk een veel langere verbinding naar de neus dan de Micklem heeft

[ [url=m/8ZAQQL.png]Afbeelding[/url] ]

Eigenlijk loopt de riem met streep hier over alle mogelijke zenuwstructuren daar...

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 16:08

Graag ff jullie mening. Ik mag dit Hoofdstel lenen van een stalgenoot. Is een full.
Hoe zit deze volgens jullie? Zou Cob ook passen? Bij de neus zit deze op het laatste gaatje

Afbeelding

Afbeelding

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:14

Ik vind dat het te laag op het neusbot zit. Misschien een kleinere maat proberen?