Zadel 'wipt' aan achterkant omhoog..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Zadel 'wipt' aan achterkant omhoog..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 08:57

De titel veraad het al..

Ik heb een euroriding titan 2 op mijn 10-jarige fries liggen, we rijden M1 dressuur op dit moment.

In september is de boom een cm verbreed. Nu een maand geleden is het zadel aangepast vanwege hetzelfde probleem als wat ik nu heb.. ik word er een beetje gek van.. -O- is dit zadel gewoon niet meer goed voor Yonah? Ik ga overigens vanmiddag langs de betreffende ruitersportzaak.. wil hier even meningen/ervaringen etc horen +:)+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:07

Klinkt toch alsof de boom nog steeds te smal is. Sowieso nogmaals na laten kijken, het ligt iig niet goed.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Zadel 'wipt' aan achterkant omhoog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:08

Als jouw zadel omhoog "wipt" is de boom inderdaad te smal. Ik zou de zadelmaker er nogmaals bij halen.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Zadel 'wipt' aan achterkant omhoog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:11

Mijn zadel deed het zelfde en mijn zadelmaker zei dat mijn boom juist te breed was.

xLissy
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:14

Hoe ziet jouw trainig eruit? Als dit onregelmatig is of als je veel meer rijdt dan in september heb je kans dat jouw paard van bespiering verwisseld. Dan zat het zadel toen goed, maar door de veranderende omvang van jouw paard nu niet meer. Zou dat een oorzaak kunnen zijn?

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:14

Onze zadel deed het ook.
Opnieuw opgevuld even niet meer gedaan daarna weer boom was goed maar de kamer was te smal...
dus onze antwoord was een nieuw zadel

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 09:16

xLissy schreef:
Hoe ziet jouw trainig eruit? Als dit onregelmatig is of als je veel meer rijdt dan in september heb je kans dat jouw paard van bespiering verwisseld. Dan zat het zadel toen goed, maar door de veranderende omvang van jouw paard nu niet meer. Zou dat een oorzaak kunnen zijn?


Nee hij is vorige maand aangepast voor hetzelfde probleem :+

Bedankt voor jullie reacties btw

Ik las echter ook in andere topics dat het kan komen doordat de boom juist weer te breed is?

Verder heb ik op het moment moeite met schouderbinnenwaarts rechts, hij wilt met het inzetten zn billen naar binnen gooien..
Terwijl ik wel de goede hulpen geef en hij hier bijv. Een halfjaar terug niet zo op reageerde _O- 8)7

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:18

Ik geloof dat het niet erg is als je zadel iets beweegt, anders kan je paard zijn rug/lendenen namelijk niet genoeg bewegen/gebruiken.

Ik heb ook gehoord van een zadelmaker dat dat je boom te breed is als je zadel erg omhoog wipt aan de achterkant.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:18

Als de kamer te smal is helt het zadel achterover en drukt het in de rug. Als het voorover kantelt gaat het wippen, dus dan zit er te veel ruimte aan de voorkant.

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 09:20

trysteffy schreef:
Onze zadel deed het ook.
Opnieuw opgevuld even niet meer gedaan daarna weer boom was goed maar de kamer was te smal...
dus onze antwoord was een nieuw zadel


Mijn gevoel zegt dat het een ander zadel word.. maarja liever dit zadel goed aangepast dan een nieuwe, het kost al zoveel :o maar als een nieuw zadel nodig is, dan uiteraard een nieuw zadel

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 09:23

Rizette schreef:
Als de kamer te smal is helt het zadel achterover en drukt het in de rug. Als het voorover kantelt gaat het wippen, dus dan zit er te veel ruimte aan de voorkant.


Nu word het voor mij dus vaag, hij zei ook dat hij het zadel ging vermaken omdat Yonah meer ging zitten al (september) dus voorkant iets hoger.. |o

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Zadel 'wipt' aan achterkant omhoog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:25

Bijzondere conclusie

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:26

Yonah schreef:
In september is de boom een cm verbreed. Nu een maand geleden is het zadel aangepast vanwege hetzelfde probleem als wat ik nu heb..


In september een cm verbreed.
Waarom? Wat was de reden dat die verbreding uitgevoerd is?
Ah, ik zie het. Maar meer gaan zitten is geen reden om een zadel aan de voorkant te verbreden en zeker niet als je reden is: het zadel moet voor omhoog. Dat bereik je niet met verbreden, integendeel.

In december (?) aangepast wegens wippen aan de achterkant.
Hoe aangepast? Nog verder verbreed?

Achter wippen betekent voor te breed. Dus die verbreding in september lijkt mij de oorzaak van het wippen. Als er in december nóg een keer is verbreed, dan is het alleen maar erger gemaakt.

Ik zou eerst eens beginnen met terug naar 'fabrieksinstellingen', dus die oorspronkelijke verbreding plus de latere aanpassing ongedaan maken, en dan opnieuw beginnen.

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 09:28

Yonah schreef:
Rizette schreef:
Als de kamer te smal is helt het zadel achterover en drukt het in de rug. Als het voorover kantelt gaat het wippen, dus dan zit er te veel ruimte aan de voorkant.


Nu word het voor mij dus vaag, hij zei ook dat hij het zadel ging vermaken omdat Yonah meer ging zitten al (september) dus voorkant iets hoger.. |o


Maar voor ik het vergeet.. er zit niet enorm veel ruimte voor, echt precies genoeg..

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 09:30

Ibbel schreef:
Yonah schreef:
In september is de boom een cm verbreed. Nu een maand geleden is het zadel aangepast vanwege hetzelfde probleem als wat ik nu heb..


In september een cm verbreed.
Waarom? Wat was de reden dat die verbreding uitgevoerd is?
Ah, ik zie het. Maar meer gaan zitten is geen reden om een zadel aan de voorkant te verbreden en zeker niet als je reden is: het zadel moet voor omhoog. Dat bereik je niet met verbreden, integendeel.

In december (?) aangepast wegens wippen aan de achterkant.
Hoe aangepast? Nog verder verbreed?

Achter wippen betekent voor te breed. Dus die verbreding in september lijkt mij de oorzaak van het wippen. Als er in december nóg een keer is verbreed, dan is het alleen maar erger gemaakt.

Ik zou eerst eens beginnen met terug naar 'fabrieksinstellingen', dus die oorspronkelijke verbreding plus de latere aanpassing ongedaan maken, en dan opnieuw beginnen.


Vorige maand is hij alleen wat opgevuld niet meer verbreed.
De reden ervan in september was dat hij te strak lag en Yonah beperkt werd in zijn beweging

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Zadel 'wipt' aan achterkant omhoog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:32

Ik denk dat ik voor een 2nd opinion zou gaan. Wat een hel he, die zadels.

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 09:33

Tulandro schreef:
Ik denk dat ik voor een 2nd opinion zou gaan. Wat een hel he, die zadels.


Om gek van te worden :(:)

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:38

Tulandro schreef:
Ik denk dat ik voor een 2nd opinion zou gaan. Wat een hel he, die zadels.

Dat wilde ik ook net zeggen, haal er eens heel iemand anders bij, kijken wat deze zegt.

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 09:40

meggiemeg schreef:
Tulandro schreef:
Ik denk dat ik voor een 2nd opinion zou gaan. Wat een hel he, die zadels.

Dat wilde ik ook net zeggen, haal er eens heel iemand anders bij, kijken wat deze zegt.


De betreffende zaak heeft meerdere zadelmakers.. maarja daarvan is 'de beste' in september geweest en een ander vorige maand omdat ik het zsm opgelost wilde hebben.. vind het lastig

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 09:41

Komt de zadelmaker bij jou aan huis? Lijkt hij /zij dan ook even mee met het rijden? Ook na het aanpassen van het zadel?

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 09:41

Rindin schreef:
Komt de zadelmaker bij jou aan huis? Lijkt hij /zij dan ook even mee met het rijden? Ook na het aanpassen van het zadel?


Jazeker :D

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Zadel 'wipt' aan achterkant omhoog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:06

Probeer het eens met een bontje eronder. Komt het zadel dan niet met los dan kun je concluderen dat de boom te ruim is

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:14

quickie schreef:
Probeer het eens met een bontje eronder. Komt het zadel dan niet met los dan kun je concluderen dat de boom te ruim is


Nou.. zo simpel Kun je die conclusie niet trekken
In mijn ogen.

Yonah

Berichten: 70
Geregistreerd: 19-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 14:18

Knert schreef:
quickie schreef:
Probeer het eens met een bontje eronder. Komt het zadel dan niet met los dan kun je concluderen dat de boom te ruim is


Nou.. zo simpel Kun je die conclusie niet trekken
In mijn ogen.


Sluit ik me bij aan..

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Zadel 'wipt' aan achterkant omhoog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 14:19

Als hij aan de voorkant omhoog tipt is de boom te smal.
Tipt hij aan de achterkant omhoog dan is de boom te breed.
Zo heb ik het geleerd.