Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 14:18

Hallo :)

Het is maandag, en dat is meestal de dag dat ik tegen mega grote (voor de meeste mensen onbelangrijke) problemen aanloop.
Ik heb net geinvesteerd in zo'n keiduur, superkek neusbontje met klittenband. Gaat dat klittenband niet dicht op de plek waar het sperriemlusje zit. :(:) Doe ik iets fout / is dit op te lossen, of mag ik nu spijt krijgen dat ik in al mijn enthousiasme de kaartjes er al afgetrokken heb en hem niet meer terug kan brengen. -O-

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Re: Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:20

Als je het kaartje nog hebt, kun je je verhaal uitleggen in de winkel, wellicht nemen ze het alsnog gewoon terug, als het gewoon schoon is. Doen ze hier namelijk wel gewoon netjes!

Daarbij, plaats even foto's, wellicht ook duidelijker voor de medemens! ;)

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 14:22

Stamper schreef:
Als je het kaartje nog hebt, kun je je verhaal uitleggen in de winkel, wellicht nemen ze het alsnog gewoon terug, als het gewoon schoon is. Doen ze hier namelijk wel gewoon netjes!

Daarbij, plaats even foto's, wellicht ook duidelijker voor de medemens! ;)


Wilde ik doen, maar ben helaas pas morgen op stal -O- Maar ik vind het zo vreemd, bijna alle normale hoofdstellen hebben toch zo'n lusje... en ik zie iedereen met die bontjes rijden.

En dat kan ik proberen inderdaad, inclusief google translate op pad naar Kramer :')

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:28

Rijd je nog wel met een sperriem af en toe? Anders kun je dat lusje er ook tussenuit laten halen door een schoenmaker.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 14:29

YellowGray schreef:
Rijd je nog wel met een sperriem af en toe? Anders kun je dat lusje er ook tussenuit laten halen door een schoenmaker.


Thanks voor de tip, rijd inderdaad altijd zonder.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:42

er zijn speciale bontjes voor gecombineerde neusriemen.
geen idee hoe je bontje eruit ziet, maar je kunt ook een stukje klittenband lostornen, zodat het lusje erdoor past.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:54

Als je altijd zonder sperriem rijdt dan zou ik een neusriem aanschaffen zonder zo'n lusje of het lusje er af (laten) halen en dan het bontje er omheen.

Neem aan dat je zo'n ding bedoelt (maar dan zonder netje)
Afbeelding

Ik rij bitloos en heb hem er daarom om heen, maar goed, dit hoofdstel heeft vanwege de werking ook geen sperriem dus heb jouw probleem niet.

Anoniem

Re: Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:07

Zo'n bontje wat er om heen gaat heeft een trainingsfunctie.
Een bontje wat onder de neusriem gaat niet.
De grote vraag is natuurlijk waarvoor wil je het gebruiken? Want anders kun je net zo goed er eentje halen voor onder de neusriem.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 20:17

Anoniem schreef:
Zo'n bontje wat er om heen gaat heeft een trainingsfunctie.
Een bontje wat onder de neusriem gaat niet.
De grote vraag is natuurlijk waarvoor wil je het gebruiken? Want anders kun je net zo goed er eentje halen voor onder de neusriem.


Ze worden in mijn sport gebruikt om de neus te beschermen tegen het leer, dat kan gaan schuren door het vele zweet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:34

BlackShadowZ schreef:
Anoniem schreef:
Zo'n bontje wat er om heen gaat heeft een trainingsfunctie.
Een bontje wat onder de neusriem gaat niet.
De grote vraag is natuurlijk waarvoor wil je het gebruiken? Want anders kun je net zo goed er eentje halen voor onder de neusriem.


Ze worden in mijn sport gebruikt om de neus te beschermen tegen het leer, dat kan gaan schuren door het vele zweet.


Dan kun je toch net zo goed iets kopen wat alleen eronder gaat? Of een neusriem van betere kwaliteit leer. Mijn sportpaarden zweten ook en die hebben er ook geen kapotte neus van.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Re: Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 22:03

Ik zeg ook nergens dat hij er perse helemaal overheen moet gaan... ik zeg dat ik deze al gekocht had en het kaartje eraf heb gehaald, en of ik misschien iets over het hoofd zie.

Mijn paard heeft ook nog nooit schuur of drukplekken op zijn neus gehad, en dat wil ik graag zo houden nu hij intensiever voor de sport gebruikt gaat worden.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:42

Anoniem schreef:
Dan kun je toch net zo goed iets kopen wat alleen eronder gaat? Of een neusriem van betere kwaliteit leer. Mijn sportpaarden zweten ook en die hebben er ook geen kapotte neus van.

Heeft niets met de kwaliteit te maken. De ene heeft er last van en de andere niet.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:44

Gleufje knippen op de plek van het lusje?

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 01:24

Nibbit schreef:
Gleufje knippen op de plek van het lusje?


Ik denk dat dit hem gaat worden **\O/**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:04

Alane schreef:
Anoniem schreef:
Dan kun je toch net zo goed iets kopen wat alleen eronder gaat? Of een neusriem van betere kwaliteit leer. Mijn sportpaarden zweten ook en die hebben er ook geen kapotte neus van.

Heeft niets met de kwaliteit te maken. De ene heeft er last van en de andere niet.


Ik kan mij niet voorstellen hoe een neusriem kan schuren wanneer deze onderlegd is met goede kwaliteit leer. Een neusriem ligt toch stil?
Soms zie je nog wel eens een plekje van het gespje maar daar helpt een bontje op de neus niet voor.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Re: Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 14:19

Bij mijn sport zitten de martingaal ringetjes vast aan de gesp van de neusriem. Deze beweegt dus zeker wel.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:32

Anoniem schreef:
Ik kan mij niet voorstellen hoe een neusriem kan schuren wanneer deze onderlegd is met goede kwaliteit leer. Een neusriem ligt toch stil?
Soms zie je nog wel eens een plekje van het gespje maar daar helpt een bontje op de neus niet voor.

Mijn arabier krijgt al plekjes onder zijn bakstukken in de zomer (met zijn dunne zomervacht en zeer gevoelige huid).
Zelfs bij een goed hoofdstel met super zacht fijn leer.
Van een halster krijgt hij kale plekken en snel rauwe (schuur) plekken waar het halster iets beweegt.

Een neusriem zit op 1 plek, maar als een paard wat kauwt beweegt de neus/kaak toch langs de neusriem.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 14:48

Mijn paard heeft in de zomer ook altijd last van plekjes op haar hoofd. Rond de oren en bakstukken zoals Brainless. Zag deze zomer zelfs de beginselen op de neus. Hoofdstel en Halster zijn beide van leer. Hoofdstel zelfs nog extra zacht onderlegt. Winter nergens last van.

Je kunt het lusje eraf knippen, laten halen. Of een gaatje in neusbontje knippen. Misschien hebben andere horseball mensen in je omgeving nog een goede oplossing. Die werken er waarschijnlijk vaker mee.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:01

BlackShadowZ schreef:
Bij mijn sport zitten de martingaal ringetjes vast aan de gesp van de neusriem. Deze beweegt dus zeker wel.


Jij doet Horseball toch, mag ik vragen waarom dat dan zo wordt vastgemaakt? gewoon een vraag, ben gewoon nieuwsgierig :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Domme maandagvraag; neusbontje over sperriem lusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:07

koop dan gewoon een tie-down. Dezelfde functie als vastgemaakte martingaalringetjes aan de neusriem, maar is ervoor gemaakt. En aan een tie-down zitten geen sperriemlusjes.

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:12

sevke schreef:
koop dan gewoon een tie-down. Dezelfde functie als vastgemaakte martingaalringetjes aan de neusriem, maar is ervoor gemaakt. En aan een tie-down zitten geen sperriemlusjes.


Mag niet volgens de regelementen van de KNHS :)

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:15

Rena100 schreef:
BlackShadowZ schreef:
Bij mijn sport zitten de martingaal ringetjes vast aan de gesp van de neusriem. Deze beweegt dus zeker wel.


Jij doet Horseball toch, mag ik vragen waarom dat dan zo wordt vastgemaakt? gewoon een vraag, ben gewoon nieuwsgierig :)


Je rijdt bijna continue op hoog tempo zonder handen op je paard. Zo voorkom je dat je paard zijn neus in de lucht steekt en er vandoor gaat :')

BlackShadowZ
Berichten: 2172
Geregistreerd: 11-05-10
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 15:16

sevke schreef:
koop dan gewoon een tie-down. Dezelfde functie als vastgemaakte martingaalringetjes aan de neusriem, maar is ervoor gemaakt. En aan een tie-down zitten geen sperriemlusjes.


Ik heb overigens ook geen ervaring met een tie down, maar volgens mij heeft dat ook niet zoveel zin als de teugels los zijn, of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 17:14

Brainless schreef:
Anoniem schreef:
Ik kan mij niet voorstellen hoe een neusriem kan schuren wanneer deze onderlegd is met goede kwaliteit leer. Een neusriem ligt toch stil?
Soms zie je nog wel eens een plekje van het gespje maar daar helpt een bontje op de neus niet voor.

Mijn arabier krijgt al plekjes onder zijn bakstukken in de zomer (met zijn dunne zomervacht en zeer gevoelige huid).
Zelfs bij een goed hoofdstel met super zacht fijn leer.
Van een halster krijgt hij kale plekken en snel rauwe (schuur) plekken waar het halster iets beweegt.

Een neusriem zit op 1 plek, maar als een paard wat kauwt beweegt de neus/kaak toch langs de neusriem.


Een bakstuk beweegt. Een neusriem in principe niet. Een halster zit doorgaans zo los dat deze ook meer beweegt (en in veel gevallen enkele uren per dag om zit). Dat is geen vergelijk natuurlijk.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 13:12

BlackShadowZ schreef:
sevke schreef:
koop dan gewoon een tie-down. Dezelfde functie als vastgemaakte martingaalringetjes aan de neusriem, maar is ervoor gemaakt. En aan een tie-down zitten geen sperriemlusjes.


Ik heb overigens ook geen ervaring met een tie down, maar volgens mij heeft dat ook niet zoveel zin als de teugels los zijn, of wel?


Een tie-down heeft identiek dezelfde werking als een neusriem met de martingaalringetjes erdoor. Maar is wat steviger, want is ervoor gemaakt. Ik zou het vreemd vinden als dit dan verboden is door de KNHS, maar een neusriem met de martingaalringetjes erdoor wel mag...
Laatst bijgewerkt door sevke op 20-12-17 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt