Problemen met singel en verschuiven zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shettepret

Berichten: 2210
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:16

Ja zoiets. Soms komt het singelpunt van een zadel niet overeen met die op het paard. Mijn voorste singelstoot kwam vanuit de wrong en stak daardoor schuin naar achteren. Singelpunt van het zadel lag dus achter die van mijn pony en in beweging trok de singel het zadel naar voren.

Heb de singelstoot op aanraden van een zadelmaker nu door de wrong heen naar beneden laten zetten en nu kloppen de singelpunten wel en blijft het zadel keurig liggen.

Heb er helaas geen foto's meer van.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:19

Ik weet ongeveer wat je bedoelt. Bij ons schuift de singel redelijk ver naar voor door de dikke buik en daardoor schuift volgens mij het zadel naar voren. Denk ik.en vanaf het naar voren schuift begint het vanachter te wippen. We hebben al geprobeerd er een bredere boom in te steken maar dan schuift het nog steeds en komt de achterkant met het draven nog meer naar boven

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:28

TS heb je al een second opinion bij een andere zadelmaker overwogen? Ik heb geen ervaring met de naam uit je OP maar er lopen zo veel onkundige gasten rond.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:33

Zadel is deze winter nog nagekeken. On de winter ligt het perfect maat in de zomer komt hij zoveel bij dat het dan wel een probleem is.we zijn nu volop bezig met hem te laten afvallen. Regelmatig werken en graasmasker op. Alleen dat laatste krijgt hij gemakkelijk af. Grrr. Ik kan moeilijk elk half jaar het zadel laten aanpassen. Denk dat dat ook niet goed is. Of eventueel overwegen om een extra zadel te kopen maar daar moet ik nog wat over nadenken.

Shettepret

Berichten: 2210
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:35

Ik heb Edwin van Saddlematch erbij gehad. Absoluut het overwegen waard om hem te laten kijken! Kundige en eerlijke man!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:52

Maar dat is een zadelpasser van nederland vermoed ik. Ik ben vna belgie. Bij ons is de clerck geweest. Altijd al tevreden van geweest

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 14:59

Even een schopje omhoog.

Ik heb inmiddels de rossner singel gebruikt zonder succes, heb ook de kieffer gebruikt maar deze gaf hetzelfde probleem. Heb hierna een elastische singel gebruikt maar hiermee weigerde mijn paard te lopen.

Daarna ben ik overgestapt op een mattes banaan singel, deze singel gaf een enorme verbetering. Geen singelnijd en de plekjes verdwenen, er kwam ook weer overal haar op. Alleen na het rijden gisteren avond was er toch een plekje rauwig. Enkel aan een zijde terwijl dit normaal aan twee kanten was. Het zit ook op een andere plaats dan de eerdere wondjes.

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer, is er nog iemand die tips of oplossingen heeft om de wondjes te voorkomen?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:15

zinkzalf op de wondjes
kun je de singelstoten niet aanpassen, de achterste?
Vaak helpt dat.

en wat zegt je zadelmaker? want ik neig toch naar niet goed passend, anders zou die niet schuiven.
En dan niet goed passen als in: positie singelstoten icm zadel en paard.

Mocht je het toch willen zoeken in singels, kijk dan eens op de duitse ebay.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 15:19


Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 16:07

@alane Zinkzalf kan ik nog wel proberen, heb nu steeds honningzalf gebruikt. Het verzetten van singel stoten heb ik besproken met mijn zadelmaker maar dit was geen optie omdat het zadel dan teveel op de schoft getrokken zal worden en een nieuw zadel is erg prijzig voor een 29jarige..

@tanjaatjuhh bedankt voor het meedenken maar de singelplekjes liggen rond de oksels.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:10

Dat snap ik , je kan hem tot de oksels door trekken hoor

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-17 16:12

tanjaatjuhh schreef:
Dat snap ik , je kan hem tot de oksels door trekken hoor


Blijft dat liggen op de schoft dan, zonder daar problemen te veroorzaken?

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 16:16

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:03

Mijn paard had in het verleden ook regelmatig kale plekjes door de singel (en een naar voren schuivend zadel). Van alles geprobeerd; singels, bontjes, combinaties etc. Tot ik de FRA volledig elastische singel ben gaan gebruiken. Simpel dun singeltje eigenlijk maar juist doordat het zo dun is liep ze zich hier volgens mij niet op open. Bij haar was het ook de combinatie met rondgeribt zijn.

Mijn andere paard rijd ik sinds kort met een Van Rijs singel, die vind ik tot nu toe ook heel fijn! Zij heeft ook een schouderpartij die redelijk ver naar achteren doorloopt en een singelplek die juist vrij ver naar voren ligt. Met de Van Rijs singel ligt het zadel stabieler (dan met de FRA).

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:09

Taffje schreef:
Ik heb de FRA supersingel, had hetzelfde probleem maar met deze singel blijft ie goed op zijn plaats.
Niet te strak aansingelen, is een volledig elastische singel.
Heb bovenstaande ook geprobeerd maar beviel totaal niet.

Ziet er op de foto niet comfortabel uit maar is het wel :o
[ Afbeelding ]
https://www.horseshopinternational.nl/fra-supersingel-dressuur.html


Zoals ik al zei, FRA, is niet vergelijkbaar met andere elastische singels...