Welke deken na douche?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Welke deken na douche?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 23:22

Hoihoi!

Met de koude winter die deraan komt, ligt de eerste winterdeken al op.
Mijn merrie zweet nogal snel en veel na het rijden en ik wil haar dan liever een keertje douchen en fris onder de deken steken dan vol opgedroogde zweetvlekken. (Met lauw/warm water wel te verstaan :P )
Nu leg ik na de douche een fleecedeken op, het probleem is dat wanneer de fleecedeken volledig nat is, mijn paard ook nog nat is.. En het duurt ook suuuperlang voordat ze iet of wat droog is, zeker met de koudere temperaturen nu.
Hoe pakken jullie dit aan? Is er misschien een andere deken die beter werkt voor het opdrogen?
Alvast bedankt!

Grtjs , Myrthe uit Belgiƫ!

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Welke deken na douche?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:23

Ik zou eerder een (klein) gedeelte van je paard scheren dan hem wassen met een wintervacht. Dat opdrogen duurt uuuuren als ze een flinke vacht hebben.

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:25

Bucas heeft een stay dry voering (weet niet of ik het goed schrijf) die kun je er op gooien (dat beweert bucas tenminste haha)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:26

Ik denk dat als je haar toch onder dekens zet je haar beter kan scheren.
Dan droogt ze veel sneller op na het rijden en hoef je haar dus niet te douchen.
Te veel douchen is namelijk ook nefast voor de huid en beschermlaag van de huid.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 04-12-17 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:27

Douchen in de winter zou ok echt niet doen.. Dan zijn ze echt doornat en de kans op verkoudheid of erger is groot..

Gewoon eventueel scheren, zweetdeken op, goed uitstappen.. En daarna gewoon weer onder de winterdeken..

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:28

Een goede zweetdeken trekt de vocht op in de deken en geeft die dan af aan de buitenkant. Dan zou de binnenkant dus relatief droog moeten zijn. Was je echt of spons je alleen even? Ik kies zelf liever voor sponsen en daarna droogtrekken met een mes en dan onder een zweetdeken.

Ik gebruik een fleecedeken van 15 euro en die doet dat prima. Sommige mix stoffen weer niet. Sommige zweetdekens zoals teddyfleece zijn meer bedoeld om het paard warm te houden.

Scheren hoeft echt niet voor elk paard. Heb er hier ook 1 staan die peentjes zweet, maar die gooi ik ook gewoon een uurtje (of 2) onder een zweetdeken.

senna21

Berichten: 11844
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:33

Als je een bezweet paard een zweetdeken oplegt, zal deze snel drogen. De warmte van het lijf zorgt voor verdamping. Een borsteltje erover, en weg is het zweet.
Door wassen/spoelen koelt het paard, wordt de huid nat en duurt het langer voordat hij droog is.
Dan zul je inderdaad ieder half uur een droge zweetdeken op moeten leggen.

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Welke deken na douche?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 23:39

Wij leggen de dekens op tijd op zodat de wintervacht er niet echt doorkomt.. Maar het lijkt me misschien ook wel beter om dan gewoon het douchen te laten, drogen met zweetdeken en borstelen. :)
Alvast bedankt voor de snelle reacties iedereen!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Welke deken na douche?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:42

Ach af en toe wassen op een beschutte plek met warm water kan niet zo'n kwaad.. maar ik zou gaan voor een zware wollen deken. Dat trekt heel mooi het vocht eraf!

Myrtheke1995

Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Welke deken na douche?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 23:45

Wat is precies het verschil tussen een wollen deken en een fleecedeken?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:47

Dekens opleggen om wintervacht te voorkomen is achterhaald. Wintervacht wordt aangemaakt op het moment dat het korter licht is.

Mijn merrie leek op het eerste gezicht ook geen dikke vacht te hebben maar ze zweette wel ontzettend. We hebt haar hals geschoren en het zweten was over.

Als je niet aan scheren wil beginnen, dekens met Bucas staydry voering.

__denise

Berichten: 3210
Geregistreerd: 25-02-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke deken na douche?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:55

Rambo Airmax cooler is hier een goede deken voor! Drogen ze super snel onder. Deken blijft ook mooi droog en is warm genoeg om ze even onder te laten staan.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:56

Een wollen deken is over het algemeen warmer en ademt beter, is mijn ervaring.

Ik heb van lemieux de thermo cooler. Dure deken maar fantastisch ding! Paard droogt er super snel onder en pasvorm is super.

SafierZ
Berichten: 111
Geregistreerd: 30-04-17

Re: Welke deken na douche?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:16

Een wollen deken en daar over heen een fleece deken. Het vocht gaat op de fleece deken zitten, de wollen deken blijft droog. Dus het paard blijft lekker warm.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Re: Welke deken na douche?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:25

Hoi ik las kort geleden dat je boven de tien graden een fleecedeken kunt gebruiken maar onder de tien graden dat juist niet moet doen omdat ze dan nat worden want de deken neemt het vocht op en word nat . Beneden de 10 graden moet je een wollen deken opleggen want daar gaat het vocht bovenop liggen , de deken blijft droog op het paard dus het paard blijft ook droog en warm

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:38

deess schreef:
Hoi ik las kort geleden dat je boven de tien graden een fleecedeken kunt gebruiken maar onder de tien graden dat juist niet moet doen omdat ze dan nat worden want de deken neemt het vocht op en word nat . Beneden de 10 graden moet je een wollen deken opleggen want daar gaat het vocht bovenop liggen , de deken blijft droog op het paard dus het paard blijft ook droog en warm

Bij een fleece gaat het vocht ook boven op liggen doet die dat niet dan moet je hem eens wassen teminste ik dan zo werkt het bij mij

senna21

Berichten: 11844
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:58

Een fleecedeken die aan de buitenkant nat is, moet je van het paard afhalen. Anders slaat mogelijk het vocht weer in de deken, waardoor het zijn functie als zweetdeken verliest.(dan heeft het paard een natte lap op zijn rug)
Een wollen deken heeft minder snel 'terugslag'. Dus werkt beter dan fleece (ongeveer zoals de eigenlijke paardenvacht werkt).

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:36

Myrtheke1995 schreef:
Wat is precies het verschil tussen een wollen deken en een fleecedeken?

Wol is een natuurprodukt en kwalitatief beter dan fleece. Neemt ook meer zweet op. Is ook stukje duurder.