Zadelperikelen: even door het bos de 'bomen' niet meer zien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mhfp
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-03-06

Zadelperikelen: even door het bos de 'bomen' niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 15:11

Hallo iedereen

Voor mijn 10-jarige Paint zou ik binnenkort graag een fijn, tweedehands dressuurzadel aanschaffen. Momenteel heb ik een Passier Hannover voor hem, die hem uitstekend past, maar waar ik zelf niet fijn in zit. Mijn Paint staat op dit moment ook terug in training. Mijn trainer rijdt hem met haar Albion en Euroriding. Twee zalige zadels, uiteraard! Ik heb er zelf ook al een paar keer meer gereden en denk er serieus over om een tweedehands Euroriding (Albion is een beetje buiten budget, vrees ik ;) aan te schaffen. Maar zijn deze geschikt voor een paar met korte rug en weinig schoft? Het zadel van mijn trainer ligt goed, maar is volgens mij een halve inch te lang... Naar het schijnt valt de inchmaat van Euroriding vaak ook een halve maat groter uit dan op het label staat. Misschien daarom dat ze zo goed zitten :).

Verder hoor ik nog goeie dingen over verschillende andere merken, veelal merken die geschikt zijn voor paarden met kortere ruggen. Ik ben bv. wel benieuwd naar Kentaur, Kieffer (vooral de Lech Profi, Lusitano en het nieuwe model (ben de naam even kwijt)) of Massimo. Eigenlijk zou je zeker één keer eens alle merken moeten kunnen proberen voor je een keuze maakt...

En dan is het natuurlijk nog zaak om een goed tweedehands zadel te vinden. Vroeger was ik van mening: als het maar past op je paard. Hoe je zelf zit, is ondergeschikt. Tot ik dus Albion en Euroriding leerde kennen... :D. Nu ben ik van mening dat het zadel in eerste instantie nog altijd perfect op je paard moet passen. Maar tegelijkertijd kan je het best passend zadel ter wereld hebben. Als je er krom op zit, stoor je alsnog je paard. Gaandeweg leer je natuurlijk ook je eigen werkpunten kennen. Een dressuurzadel met diepe zit en stevige kniewrongen bevordert mijn zit bijvoorbeeld enorm.

Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende merken? Raad je een bepaald zadel aan of eerder af?

Of: wie kent er een goede zadelpasser/verkoper. Liefst eentje die niet gebonden is aan een bepaald merk of iemand die ook tweedehands zadels verkoopt? Regio (Belgisch) Limburg/Brabant.

Alvast bedankt!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:18

Voordat iedereen merken gaat noemen is het sowieso ook wel handig om te weten of je paard een recht rug heeft of juist een gebogen boom nodig heeft ...
En of jij in een 17 inch zadel past ivm korte rug of dat er speciale kussens ( franse kussens b.v. ) onder moeten zitten om het draagvlak korter te maken.
Zadel van je trainster is een 18 inch ? of ?

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Zadelperikelen: even door het bos de 'bomen' niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:22

Ik zou gewoon een zadelpasser laten komen, want gewoon kijken naar merken heeft geen nut. Een zadelpasser kan je paard bekijken en dan zeggen welke zadels goed zullen passen.

mhfp
Berichten: 34
Geregistreerd: 29-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-17 16:12

Bedankt voor jullie snelle reacties!

@Maris:

Ik denk dat hij eerder een rechte rug heeft. Wat bedoel je precies met een 'gebogen boom'? Anders moet ik eens een paar profielfoto's (van beide kanten) van mijn Paint posten. Dan zien jullie meteen hoe zijn rug eruit ziet. Als dat dan al iets zegt... :D. Ik zal er straks proberen te maken.

Ja, het zadel van mijn trainster is een 18 inch. Voor mij is dat ideaal, maar voor mijn paard dus een halve inch te lang. Volgens de osteo mag het max. 17,5 inch zijn. Voor mij zou die halve inch net iets comfortabeler zitten, maar ja, een 17,5 gaat ook nog. Ik moet er vooral op letten dat die 17,5 inch ook effectief 17,5 is en niet korter uitvalt (is wel het geval met bepaalde merken). Anders kantelt het zadel en drukt het alsnog op de foute plaats.

De Passier ziet er zo uit:

https://www.2dehandsruitersport.nl/uplo ... pe=adlarge

Ik denk niet dat deze Franse kussens heeft...?

@Annemeik:

Goed idee! Alleen vind ik het moeilijk om eentje in de buurt te vinden... De meesten zijn niet onafhankelijk en er zijn er heel weinig die (ook) in tweedehands zadels doen (waarschijnlijk om een goede reden...). Het mag gerust wel een beetje 'uit de buurt zijn', maar geen 3 landen verder. Als je begrijpt wat ik bedoel ;).

Vandaar dat ik hier alvast eens rondvraag!

Groetjes,
Sylvia.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Zadelperikelen: even door het bos de 'bomen' niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:25


Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:36

Voor een rechte rug heb je een andere boom nodig ( en dus een ( heel) ander zadel ) als voor een wat hollere rug.
Als je zelf een 18 inch nodig hebt en je paard max een 17,5 inch kwijt kan op zijn rug heb je een probleem. Dan moet je gaan zoeken in Franse kussens misschien of een vlakkere zit voor jezelf ( zodat je wel in een 17,5 inch past ).

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:53

Ik heb in het verleden 2 x een Euroriding Diamant gehad, 18 inch, die echt erg kort was: op mijn huidige hele korte paard 47 cm draagvlak, terwijl andere merken over de 50 cm gingen. Dat waren wel zadels die nu zo'n 15 tot 20 jaar oud zullen zijn dus ik weet niet hoe dat merk nu is als nieuwer zadel, misschien is het model aangepast?. Beide zadels hadden een makkelijke pasvorm, ik kon ze op diverse heel uiteenlopende paarden gebruiken. NB: als je je eis voor een diepe zit laat vallen heb je meer keus, je zou makkelijker in een ondieper 17,5 inch zadel passen.

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: Zadelperikelen: even door het bos de 'bomen' niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:31

Ik zou uitzoeken wat een goede zadelmaker bij jou in de regio is die gebruikte zadels verkoopt en dan een pas sessie doen. Goed dat je beseft dat het zadel niet alleen voor het paard passend moet zijn.

De ruiter wordt vaak achtergesteld maar als jij niet (helemaal) goed in het zadel zit heeft dit ontzettend veel invloed op de ligging en drukverdeling van het zadel op het paard. Daarnaast kan het rijtechnisch ook zo veel goeds doen als je een zadel hebt dat ook bij jou past.

Je zou ook kunnen kijken naar een wow zadel, die zijn modulair aanpasbaar aan paard en ruiter, maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:46

Beterpaard schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar een wow zadel, die zijn modulair aanpasbaar aan paard en ruiter, maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.


Een wow zadel is inderdaad aanpasbaar, maar past echt niet op alle paarden. Wow zadels hebben maar 2 verschillende zadelbomen ....
Maar wel de mogelijkheid om een 18 inch zitting op 17,5 inch kussens te zetten.

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: Zadelperikelen: even door het bos de 'bomen' niet meer zien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:54

Ik zeg ook niet dat wow op ieder paard past maar het biedt veel mogelijkheden. Tegenwoordig zijn er overigens 3 boomvormen, dat in combinatie met tal van verschillende headplates en kussens geeft echt heel veel mogelijkheid om het passend te maken, en voor de ruiter is het dus ook goed aanpasbaar (wat de vraag van ts was).