Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 10:34

Ik ben al een tijdje op zoek naar een passend zadel voor mijn arabier. Hij heeft een schouder die heel ver naar achteren ligt, waardoor heel veel zadels er tegenaan of erop liggen. Daarbij schuiven ook veel zadels naar voren omdat hij rondgeribt is en zijn singelplek ver naar voren ligt. Ik heb een zadelmaker laten komen en een Massimo met voorsingel lag nog het best, maar toch te dicht op de schouder waardoor mijn paardje er niet lekker mee loopt. Zijn er zadels waar er aan de voorkant meer ruimte bieden voor de schouder? Ik weet dat de Massimo een teruggesneden kamer heeft, maar dit was niet voldoende. Ik heb dressuur- en veelzijdigheidszadels geprobeerd.

Een westernzadel zou voor mij ook een optie zijn, maar ik heb hier verder weinig verstand van, dus ik weet niet of dit makkelijker of juist lastiger wordt met zijn schouder.
Laatst bijgewerkt door silversomali op 24-10-17 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:41

Dressuurzadel misschien een optie. Oude merrie karuna had wel ene normale schouder maar na een blessure kon er geen zadel meer op die tegen de schouderspier aankwam. Enige optie die overbleef was een dressuurzadel.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 10:46

karuna schreef:
Dressuurzadel misschien een optie. Oude merrie karuna had wel ene normale schouder maar na een blessure kon er geen zadel meer op die tegen de schouderspier aankwam. Enige optie die overbleef was een dressuurzadel.


Ik heb ook al dressuurzadels geprobeerd, onder andere de Massimo. Helaas toch nog te dicht erop :(

vilheide

Berichten: 1479
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:57

Kijk eens naar een ijslanderzadel, er zijn er een aantal waarbij de zweetbladen terug gesneden zijn voor nog meer schoudervrijheid.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:07

Volgens mijn zadelmaker kwam je dan uit bij de Albion. Mijn paard had hetzelfde probleem.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:10


Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Re: Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:14

Misschien dat een WoW zadel wat voor jullie is. Het is een heel ander concept dat veel mogelijkheden biedt doordat het zadel geheel uit losse onderdelen samengesteld kan worden. Daarnaast beweegt de schouder net iets makkelijker doordat de kussen lucht gevuld zijn in plaats van wol. De kussens lopen ook niet ver door naar beneden dus geeft daar ook minder belemmering voor de schouderpartij.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:16

Ik wilde ook Wow zeggen, daar kun je verschillende zweetblad bij kiezen en ze ook meer naar achteren laten plaatsen.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Re: Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 12:04

Zit er bij Wow nog een soort pasgarantie? Want het zadel kan in stilstand perfect passen (en achter de schouder liggen) maar natuurlijk alsnog naar voren gaan schuiven in beweging

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:09

silversomali schreef:
Zit er bij Wow nog een soort pasgarantie? Want het zadel kan in stilstand perfect passen (en achter de schouder liggen) maar natuurlijk alsnog naar voren gaan schuiven in beweging


Een goede zadelpasser laat je ook rijden met een zadel. Niet alleen in stilstand bekijken of het zadel goed ligt.

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 12:16

Rena100 schreef:
silversomali schreef:
Zit er bij Wow nog een soort pasgarantie? Want het zadel kan in stilstand perfect passen (en achter de schouder liggen) maar natuurlijk alsnog naar voren gaan schuiven in beweging


Een goede zadelpasser laat je ook rijden met een zadel. Niet alleen in stilstand bekijken of het zadel goed ligt.


Nee dat snap ik maar het gaat erom dat als je een Wow zadel op maat laat maken, je natuurlijk pas echt weet of het past als het al is gemaakt. Ik vraag me dus af wat er gebeurt als het dan toch blijkt te schuiven.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:17

Wow id . Of bij Frank baines laten maken, daar heb ik er al een paar vandaan zien komen die daar speciaal voor gemaakt worden

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:28

En een zadel met korte boomtakken zodat de schouder er onderdoor kan roteren? Ik heb een oud model Gaston Mercier, die heeft zo goed als geen boomtakken. Alle andere gewone zadels met klassieke boom duwt mijn paard naar achter met haar schouder. Malibaud en Podium zadels zouden misschien ook kunnen werken voor je arabiertje.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:32

silversomali schreef:
Zit er bij Wow nog een soort pasgarantie? Want het zadel kan in stilstand perfect passen (en achter de schouder liggen) maar natuurlijk alsnog naar voren gaan schuiven in beweging


Ik heb afgelopen zaterdag bij mijn zadelfitter met beide paarden met een nieuwe Wow van haar gereden om te kijken hoe die zou liggen en zitten voor mij.
Dus testen kan...

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:38

WoW is modulair en aanpasbaar. Dus als het goed is heb jij al met een zadel kunnen proberen in de samenstelling die je besteld.
Zelfs 2de hands, kies je eigenlijk vnl op zitting en type zweetblad. Kussens en pommel worden tijdens de passessie gekozen en bepaald.

Vriendin heeft een Kingsly op maat laten maken voor haar arabje. De combi haar lang bovenbeen en de realtief korte/compacte rug van een arabier waren ook niet zo evident. Persoonlijk vind ik het zadel nog steeds te lang, maar goed niet mijn paard, niet mijn geld... Op de schouder en algemeen lijkt het wel vrij goed te liggen. (stabiel, geen drukking, egale zweetafdruk...)

Caresse07

Berichten: 9404
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:54

Kijk eens bij Ninon Schutte, die heeft ook veel verschillende soorten zadels en kan ook combineren als dat nodig moest zijn.

Heb zelf ook een vrij ronde merrie met veel schouder en heb voor haar een heel fijn zadel van Ninon Schutte sinds kort.

Hiervoor had ik een WOW zadel, maar dat is gaan schuiven en kregen we niet meer goed.

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:57

Boomloos dressuur! Geeft de schouder enorm veel ruimte en bewegingsvrijheid.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:58

In de engelse zadels zou je kunnen kijken naar ijslandse zadels of zadels voor barokke paarden, deze hebben standaard meer schoudervrijheid. Zou je western overwegen dan zijn er ook wel wat mogelijkheden; ik heb een merrie met dezelfde problemen en heb nu een butterfly Rocking R, die ligt super en schuift niet!

Beterpaard

Berichten: 35
Geregistreerd: 12-10-17
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:23

silversomali schreef:
Nee dat snap ik maar het gaat erom dat als je een Wow zadel op maat laat maken, je natuurlijk pas echt weet of het past als het al is gemaakt. Ik vraag me dus af wat er gebeurt als het dan toch blijkt te schuiven.


Het is niet zo dat het zadel speciaal voor jou wordt gemaakt in de fabriek. Wow bestaat uit losse onderdelen (die je achteraf ook weer kan wisselen, nieuw of gebruikt). Je zou bij een dealer/fitter moeten informeren maar ik zou verwachten dat ze wel een bepaalde garantie geven en dus eventueel een onderdeel wisselen indien dit achteraf nodig blijkt te zijn.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:35

Hier een merrie met een schouder verder naar achteren, Singelplaats ver naar voren en rondgeribt. Voor mij werkt de combinatie van een skywayzadel en de singel van sella perfect. Het verschuift geen cm naar voren. Vrijwel alle zadels schuiven juist wel naar voren. Bij haar werkt het ook dat wanneer de kussens zacht zijn het het beste blijft liggen. Hoe dikker opgevuld hoe sneller we naar voren schuiven. Tot op de schoft zitten aan toe. Voordeel van skyway is dat de vulling deels wol en deels prolite-achtig is.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:46

ireika schreef:
Bij Zaldi kun je kiezen voor kussens met een uitsparing voor de schouder

Zelf heb ik geen ervaring met het merk of dergelijke kussen, dus ik weet niet of het ´werkt' maar het lijkt me wel interessant

http://ollashop.nl/files/9018/webshopartikelen/759023/1415197919-lander-blk-4sm.jpg


Ik heb een paard met een heel terugliggende schouder en heb zo'n Zaldi met anatomisch kussen, maar ook nog met een elastische eerste stoot. Aanrader! Voor mijn paard het 1e zadel waar bij de schouderspier niet klemloopt!


Afbeelding

Niekj_Jente
Berichten: 2433
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Limburg

Re: Zadel voor paard met schouder ver naar achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 14:15

Hier hetzelfde probleem gehad. Nu een perfect passend passier springzadel. Een stuk duurder dan mijn planning maar totaal geen spijt van

Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 15:51

Ik heb een half Arabier en precies hetzelfde probleem met mn paard als jij beschrijft. Ik heb er langere tijd een LeTek (luxere variant van tekna) op gehad. Hier heeft hij een jaar fijn onder gelopen. Uiteindelijk viel hij na een verhuizing af en kreeg het niet meer pas. Na een lange zoektocht ben ik op Freeform DKR uitgekomen. Geheel tegen mn principes in een boomloos zadel, maar mn paard heeft nog nooit zo goed gelopen als onder dit zadel. Het schuift niet naar voren, laat de schouder volledig vrij en is mooi kort. Nooit meer gedoe met een boom die niet past omdat er geen enkel hard deel in zit (zelfs geen pommel) Ik heb er zelf even aan moeten wennen, maar wil zelf niet anders meer nu.