Paard blijft mond open doen met bit....?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 18:24

Ik ben opzoek naar bruikbare tips en gebruikerservaringen.

Een van mijn paarden. Een jong paar, blijft problemen met het bit hebben.

Hij vertoont dit door zijn mond licht open te doen, niet constant maar vaak en geregeld bij druk, niet altijd.

Zodra ik hem zijn bit in doe is het eerste wat hij doet zijn hoofd strekken, mond beetje open en dan lijkt het wel alsof hij met zijn tong ertegen duwt of iets wat erop lijkt, dit stopt naar zo'n 15 seconden en dan doet hij normaal.

Bij het rijden zie je dat hij geregeld bij druk zijn mond open doet, niet altijd.

Ik heb er al enkele trainers naar laten kijken en van alles uitgeprobeerd. Longeren met een hulpteugel of bv pessoa is een drama. Hij loopt prima maar veelal met geopende mond....

Het lijkt minder te zijn geworden maar ik ben nog steeds niet happy met zijn reactie.
Ik rijd met een vriendelijke rustige hand en heb dit nog nooit zo bij een van mijn paarden ervaren.

Bij veel.bitten zoals dubbel gebroken kauwt hij erg druk op het bit. Bij het dunne enkelgebroken niet dit ligt rustig.

Wat hebben we kwa tuig geprobeerd;

Enkel gebroken bit. Dik en dun.
Dubbel gebroken bit. Dik en dun.
Myler bitten.
Billy allen bit.

Neusriem erop. Rijd westerns dus eigenlijk zonder. Ook dit gaf geen gewenst resultaat dus weer eraf.

Bit hoger en lager hangen.

Ik heb zijn tanden altijd netjes bijgehouden deze geven geen reden.


Hij Word behandeld door een goede osteo voor problemen die hij had/heeft in zijn lendenwervels en halswervels.
Hals.is opgelost nog lichtelijk lende. Iets wat hij heeft overgehouden naar een flinke ruzie in de ruinengroep.

Hij had wat last van zijn tongriem ( weet de het Nederlandse woord niet heb een Duitse osteo) die geblokkeerd was ook dit is opgelost. Volgens de osteo dus ook geen reden.



Natuurlijk heb ik bitloos geprobeerd/overwogen. Maar door zijn wat lastiger lijf moet ik juist kunnen trainen en bij bitloos kreeg ik nul stelling enzovoorts bij hem. Of ik moet teveel.druk uit oefenen en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Zijn er bokkers die dit herkennen? Wat kan ik nog proberen en wat juist niet? Zijn er nog bepaalde bitten die voor zo'n paard aan te raden zijn?
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 01-11-17 18:32, in het totaal 4 keer bewerkt

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paaes blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:26

Hoe oud is dit paard en wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:28

Azmay schreef:
Hoe oud is dit paard en wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

En hoe is die tandarts te werk gegaan? Elektrisch? Verdoofd?

PS: ik denk dat je je OP op je telefoon hebt getypt. Daardoor zitten er wat rare woorden in, wellicht nog even aanpassen?

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 18:31

Azmay schreef:
Hoe oud is dit paard en wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?




Hij Word 5 dus zal nog niet uitgewisseld zijn. Echter speelt dit probleem al langer....toen ik hem dadelijk maakte deed hij dit in mijn herinnering niet.... Tandarts was kort voor de zomer bij ons geweest. Die komt ieder jaar. Mijn dierenarts doet dit zelf. Is hiervoor ook opgeleid. Behandeld al mijn paarden .

Wel elektrisch en hand gecombineerd. Met verdoving alleen als het nodig is.
Ligt aan de paarden.

Heb voor een seconde opinion we andere fabdafts gevraagd die gaf ook aan dat alles er prima uit zag.....

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:32

Mijn paard heeft niet precies het zelfde maar wel druk met zijn mond en mijn paard deed ook soms wel de mond open en voornamelijk deed hij zijn tong er uit duwen. soms zelfs met een losse teugel al. Hij gaf me gewoon duidelijk aan geen druk op de tong te willen hebben. Ik kan hem eigenlijk alleen rijden op bitten met een tongboog. Het liefst ongebroken niet te dik zodat de tong ontzien word, zoals een correctie bit. De Neue schule demi Anky enkel gebroken bit gaat ook nog wel goed omdat die zo anatomisch gevormd is. Ik zie dit soortt type bitten nog niet in je uitprobeer lijstje. Misschien is dat nog en optie.
(Mijn paard houd ook van rust in zijn mond dus eigenlijk alles wat gebroken is is niet fijn, blijft hij maar druk op kauwen)
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 01-11-17 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 18:33

Hilary schreef:
Azmay schreef:
Hoe oud is dit paard en wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?

En hoe is die tandarts te werk gegaan? Elektrisch? Verdoofd?

PS: ik denk dat je je OP op je telefoon hebt getypt. Daardoor zitten er wat rare woorden in, wellicht nog even aanpassen?




Bedankt.....idd telefoon heb alles aangepast

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:07

Ook goed gekeken of hij een hangend rooster heeft??

Anoniem

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:18

Ik leg soms wel eens de link met een onrustige mond en problemen in het lijf. Als je zegt dat hij moeilijk inbuigt en moeite heeft met zijn lijf, zou ik dus daar eens naar kijken. Het zal niet het eerste paard zijn want lijfelijk ongemak toont met de mond. Zelf een paard gereden die ook heel onrustig was met de mond en soms zelfs de tong over het bit deed, die bleek achteraf een beschadigd hoefbeen te hebben.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:18

Doet hij dit inderdaad ook op een bit met tongboog of ongebroken bit? In de westernwereld heb je hier genoeg keus in als het goed is.
Lastig hoor, ik ben gezegend met een onwijs makkelijk paard die niet snel moeilijk doet over zijn mond maar daarom is het soms ook lastig te bepalen welk bit nou fijn is..

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:35

Je zegt dat je bitloos geprobeerd hebt, opent ie dan nog steeds zijn mond? Of is het dan over?

Wisselen kan natuurlijk een oorzaak zijn, ook als het probleem al wat langer speelt. Zn tanden vallen er natuurlijk niet allemaal tegelijk uit :P en ik heb aan mijn pony gezien dat ze er heel veel en lang last van kunnen hebben.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:39

Appelbit erin. Zelfde probleem gehad. Stalgenoot leende me het bit uit en paard deed het niet meer. Ander bit erin en weer hetzelfde probleem.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37234
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:42

Mijn oude tinker had er ook last van. Ongebroken ging beter dan gebroken maar uiteindelijk overgestapt op een bit zonder metaal in zijn mond. Dat naast zijn lage verhemelte korte mondspleet en dikke tong en breedbek maakte bit vinden niet makkelijker. Uiteindelijk een rubber bit in maatje onmogelijk groot gevonden en een menbit met bitbandage te gebruiken, probleem was daarmee blijven opgelost

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:23

Een hangend rooster heet hij zover ik weet niet.....heb dit ook gevraagd bij de controle. Zal.morgens ze lf voor de zekerheid eens goed kijken.

Ja wellicht hangt het ook echt samen met de problemen in zijn lijf. Hier werken we hard aan. Hij staat onder behandeling en we zijn al een heel eind gekomen.

Hij doet het als ik er goed bij na denk als het bit eenmaal.in is voor al op druk....zelf heb ik het gevoel dat het bit hem idd soort van op zijn tong stoort.

Ik ken veel bitten met een tongboog alleen ik dacht dat die bitten minder geschikt waren voor jonge paarden ivm druk op de lagen en gevoeligheid door nog wisselen? Of zie ik dat verkeerd?

De appelbitjes zijn te dik die ik ken. Hij heeft weinig plaats. Een klein mondje.

Ik vind het gewoon onprettig voor hem. Lijkt me toch echt aangeven van ongemak en het is een super lief en meewerkend dier.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:24

Siesjuh schreef:
Je zegt dat je bitloos geprobeerd hebt, opent ie dan nog steeds zijn mond? Of is het dan over?

Wisselen kan natuurlijk een oorzaak zijn, ook als het probleem al wat langer speelt. Zn tanden vallen er natuurlijk niet allemaal tegelijk uit :P en ik heb aan mijn pony gezien dat ze er heel veel en lang last van kunnen hebben.



Nee bij bitloos mond dicht en stil. Zolang ik niet aan de teugels kom is de mond met enkelgebroken ook stil. Zodra er iets van koper of aurigan in komt gaat hij overdreven kauwen, bijna obsessief.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:26

Er zijn ook paarden die niet tegen die aparte materialen kunnen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:31

In theorie is een bit met tongboog niet voor jonge paarden maar praktijk is altijd anders. Elk paard heeft zo zijn voorkeuren natuurlijk. En je bent er nogsteeds zelf bij welke teugelhulpennje geeft. Dus ik zou zeggen dat het wel het proberen waard is om een bit met een goede tonboog te proberen. Ben zelf begonnen met een Beris bit met tongboog. Deze is alleen wel dik. Later overstap naar een Correctie bit van de EJ om te proberen en dat gaat goed.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:40

En een Myler level 3? Ben altijd fan geweest van deze bitten en bijna al.mijn paarde ermee getraind buiten deze om....

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:42

Ik heb een normale myler lvl1 comfort gehad die vond mijn paard werkelijk super vreselijk. Weet niet hoe de lvl 3 is in dat opzicht. Maar denk ook omdat het alsnog een gebroken bit is dat het bij mijn paard niet werkte, te onrustig voor hem. Maar het blijft altijd uitproberen wat een paard fijn vind. Gewoon proberen dus is het advies.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:43

Ga even kijken welke bitten je opnoemde :-)

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:55

Bit eruit. AL mijn sport en lespaarden worden gereden op een sidepull.

De ruiterhand bepaald de druk, ik snap sowieso niet waarom een ijzeren staaf in een gevoelige paardenmond geplaatst wordt. Bizar.

Ik zou dus lekker op sidepull gaan rijden. Maakt geen enkel verschil tov je training dan met bit, en je probleem opgelost :)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 22:18

Rooompie schreef:
Bit eruit. AL mijn sport en lespaarden worden gereden op een sidepull.

De ruiterhand bepaald de druk, ik snap sowieso niet waarom een ijzeren staaf in een gevoelige paardenmond geplaatst wordt. Bizar.

Ik zou dus lekker op sidepull gaan rijden. Maakt geen enkel verschil tov je training dan met bit, en je probleem opgelost :)



Welke sidepul kun je aanraden? Die ook een beetje in de westernstijl.past? Heb er zelf niet heel.veel ervaring mee.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:08

Sidepull komt uit de westernwereld! Waar je op moet letten is het materiaal van de neusriem en de breedte van de neusriem. Mijn paard loopt het fijnste op een dunne neusriem, eerst had hij er 1 van rawhide, nu een paracord waar hij fijn op reageert en ook een leren gevlochten. Sommige paarden houden meer van een brede leren neusriem. Er zijn er genoeg te koop bij de bekende western(web)shops.

Beau_Myrthe

Berichten: 2675
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:27

Je kunt nog een Trust flexi soft bit proberen. Dat is een erg fijn bit die flexibel is.

upendo

Berichten: 22275
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:30

Al eens contact gehad met een bitfitter?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Paard blijft mond open doen met bit....?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:47

Heeft je paard misschien (verborgen) wolfstanden?