Zadel schuift naar rechts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:35

Het kan verschillende redenen hebben; onbalans in het paard, in de ruiter, een slecht passend zadel...meestal heeft het met die drie tegelijk te maken.

Theoretisch zou je zelf een gebroken boom niet zozeer moeten kunnen voelen (door zitting en kussens), maar het is sowieso geen slecht plan de zadelmaker te vragen inderdaad.

Succes!


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:29

Zonder zadel zitten je zitbeenknobbels in de spieren te drukken, bovendien is een paard dat op dat moment rugklachten heeft, niet met een keer zonder zadel klachtenvrij te krijgen.

Helaas moet ik je adviseren om, tot de zadelmaker heeft gezegd dat het goed is, even niet meer te rijden, of op zijn best te rijden met een longeersingel met dikke (hele dikke) western pad eronder. Dat is heel verre van ideaal, en is eerder af-dan aan te raden.

Met een slecht zadel maak je zoveel kapot, daar hoef je niet lang of intensief voor te rijden.

Uit de foto met cavaletti leid ik af dat je nog niet zó heel lang rijdt, kan dat? (excuses als ik er helemaal naast zit!!)

Ook met een zadel dat gemakkelijk schuift, moet je kunnen blijven zitten als je zelf in balans bent.

Met name zo naar rechts zakken, net uit de korte kant weg, betekent vaak dat je balans niet goed is, en dat je teveel in de beugels staat+niet meegaat in de beweging. Als je je onderrug niet gebruikt om de 'klappen' op te vangen; aka meegaat met de beweging, raak je snel uit balans. Dat wordt dan weer gecompenseerd door steun te zoeken in de beugels.

Door natuurkunde (soort van middelpuntvliedende kracht), als je op de rechterhand zit, en je paard gaat in galop de korte kant door, wordeje wat naar rechts ge'slingerd' wanneer je niet in balans zit. Als je dan meer steun in de rechterbeugel zoekt, gaat je zadel scheef zitten.

Ik denk, met alle respect, dat het wegdrukken van de rug zeker ook aan het zadel zou kunnen liggen, maar dat het ook door je houding zou kunnen komen. Mijn excuses als het vervelend over komt, ik bedoel het alleen als tip waar je rekening mee kunt houden

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:38

Faitherr schreef:
khirshanta schreef:
Zonder zadel zitten je zitbeenknobbels in de spieren te drukken, bovendien is een paard dat op dat moment rugklachten heeft, niet met een keer zonder zadel klachtenvrij te krijgen.

Helaas moet ik je adviseren om, tot de zadelmaker heeft gezegd dat het goed is, even niet meer te rijden, of op zijn best te rijden met een longeersingel met dikke (hele dikke) western pad eronder. Dat is heel verre van ideaal, en is eerder af-dan aan te raden.

Met een slecht zadel maak je zoveel kapot, daar hoef je niet lang of intensief voor te rijden.

Uit de foto met cavaletti leid ik af dat je nog niet zó heel lang rijdt, kan dat? (excuses als ik er helemaal naast zit!!)

Ook met een zadel dat gemakkelijk schuift, moet je kunnen blijven zitten als je zelf in balans bent.

Met name zo naar rechts zakken, net uit de korte kant weg, betekent vaak dat je balans niet goed is, en dat je teveel in de beugels staat+niet meegaat in de beweging. Als je je onderrug niet gebruikt om de 'klappen' op te vangen; aka meegaat met de beweging, raak je snel uit balans. Dat wordt dan weer gecompenseerd door steun te zoeken in de beugels.

Door natuurkunde (soort van middelpuntvliedende kracht), als je op de rechterhand zit, en je paard gaat in galop de korte kant door, wordt je wat naar rechts ge'slingerd' wanneer je niet in balans zit.


Ik rijdt zelf al 9 jaar, en niet om het probleem niet op mezelf te richten maar ik denk niet dat het daarmee te maken heeft, ik heb zelf een goede balans alleen ik weet niet of dit heel veel uit kan maken maar het paard is wel heel erg onervaren, ze heeft nog geen balans en valt als het ware nog wel naar binnen, ik ondersteun haar hierin zoveel mogelijk en het gaat al veel beter. Ik denk persoonlijk dat het aan het zadel ligt. Met voltige en zonder zadel etc. heb ik zelf niet het idee dat ikk tekort heb aan balans. De cavaletti foto is van mij inderdaad verschrikkelijk maar dit was de 1e keer dat ze dat deed en ik twijfelde nog een beetje tussen lichtrijden en de verlichte zit. Maar ik zal zeker ook aan de zadelmaker vragen of mijn houding ook verkeerd is!


Aaah ok, dat verklaart je houding daar wel een hoop :)

Onbalans in het paard is zeker een hele goede bijdrage aan het schuiven. Als je ervan overtuigd bent dat het zadel de hoofd oorzaak is, hoop ik dat je snel een goed (maar betaalbaar) zadel kunt krijgen :)

Goed van je dat je verder kijkt!


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Zadel schuift naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 01:10

persoonlijk zou ik ervóór doen; de aanpassingen (of wellicht toch een ander zadel) zijn dan gedaan, waardoor je de week na de fysio rustig aan, met een compleet schone lei kunt beginnen.

Als de bespiering gaat veranderen, gaat dat over een periode van weken/maanden, en kun je in ieder geval met een zo ondersteunend mogelijk zadel aan de slag.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:51

Het kan zijn dat je nu beter een nieuw zadel aan kunt schaffen wat straks opgevuld moet worden (ik denk niet dat ze van boommaat zal veranderen, maar ik ben geen professional)

Kan ook zijn dat je nu met opvullen al een goede start kunt maken, en straks beter een nieuw zadel kunt kopen.

Of misschien is nu laten aanpassen, en straks weer laten aanpassen ook al genoeg :)

Hoe dan ook, het belangrijkste is dat je nadenkt over het welzijn van je pony, en dat doe je. Top!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LisetteG, Mnoonn en 45 bezoekers