Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pamalino
Berichten: 17
Geregistreerd: 18-07-16

Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 22:13

Over een paar weken ga ik mijn eerste zadel aanschaffen. Het paard voor wie het zadel bedoelt is is vooral spring gefokt en hier zullen we dus ook wedstrijdjes in rijden maar naast springen gaan we heel veel afwisselen. Daarom zou ik ook liever een veelzijdigheidszadel kopen dan een springzadel omdat dit fijner zit tijdens dressuur en buitenritten (vind ik). Maar nu kom ik op de vraag is er een bepaalde limiet voor te springen met een veelzijdigheidszadel zoals bij een dressuurzadel en zoja wat is die limiet?
Alvast bedankt met het meedenken dit zit mij namelijk al een tijdje dwars :) .

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:14

Nee die is er niet. Teminste ik hen geen problemen
Maar ook met dressuurzadel is dat niet. Teminste ik heb daar nog nooit van gehoord.

pamalino
Berichten: 17
Geregistreerd: 18-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 22:19

maj0 schreef:
Nee die is er niet. Teminste ik hen geen problemen
Maar ook met dressuurzadel is dat niet. Teminste ik heb daar nog nooit van gehoord.

Ik heb altijd gehoord dat als je hoger dan 60 cm springt (weet niet precies of dit 60 of iets in die buurt is) met een dressuurzadel dat je dan rugklachten kan veroorzaken daarom dat ik dit mij afvroeg of dat dit ook geldde bij een veelzijdigheidszadel.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:26

Springen met een vzh zadel kan prima op elke hoogte, denk alleen dat op een gegeven moment een springzadel fijner is voor je houding.

Met een dressuur zadel springen vind ik persoonlijk niet veilig, en het zal je spring houding niet ten goede komen.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:32

Spoiler:
Springen met een dressuur zadel is inderdaad niet tof. Je zit met veel te lange benen. Voor een enkel klein sprongetje kan het misschien best maar niet als je veel en hoog wilt gaan springen. Veelzijdigheidszadel kan dan weer wel. Heb er zelf 1.50 x 1.50 mee gesprongen in mijn jonge jaren(toen ik dat nog durfde)

pamalino
Berichten: 17
Geregistreerd: 18-07-16

Re: Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 22:39

Bedankt voor alle hulp nu is alles mooi duidelijk en kan ik volledig achter mijn besluit staan :).

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:50

Er zijn VZ zadels die meer spring gericht zijn en zadels die meer dressuur gericht zijn.
Wil je echt hoger gaan springen zou je natuurlijk een springgericht zadel kunnen zoeken.

Ik rij zelf ook dressuur met een springzadel.

maj0

Berichten: 6585
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:40

Ooh zo ik dacht dat je met dressuurzadel en dressuur bedoelde. Lezen is af en toe moeilijk

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 09:51

Djeradalover schreef:
Springen met een vzh zadel kan prima op elke hoogte, denk alleen dat op een gegeven moment een springzadel fijner is voor je houding.

Met een dressuur zadel springen vind ik persoonlijk niet veilig, en het zal je spring houding niet ten goede komen.

Is persoonlijk. Ik vind vzh gewoon poedersuiker zadels, het is het allemaal net niet. Dat zul je zelf moeten ervaren.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:04

Is ook vooral wat je zelf fijn vind denk ik. Heb zelf een kentaur vz die springgericht is, super fijn zadel om mee te springen, maar de kieffer europe vz is echt niet fijn om mee te springen.
Met een dressuurzadel springen zou ik niet doen, omdat je begrenst wordt in je beenlengte/ afstellen beugels.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:41

Als je paard geen springtalent is en jij ook niet, gaat springen met een dressuur zadel prima.
Heb alleen dressuur zadels en spring daar ook gewoon mee, echt hoog springen gaan we toch niet doen (oke even die 1.20 wat ik niet wist dat het 1.20 was niet meegenomen, maar ook daar zijn we met dressuurzadel ook gewoon een paar keer overheen gekomen).

Ik spring doorgaans niet hoger dan 80 cm, dus dat gaat prima met dressuur zadel (heb wel vlakke zonder diepe zit en niet veel wrongen, want dan zou het wel lasting worden)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:10

is zo afhankelijk van hoe je paard springt en hoe je het zelf uit kan zitten.
Ik sprong met die van mij nooit hoog... maar wij waren als spring combi niet zo getalenteerd :') Waardoor het weleens gekke hertensprongen werden of een giga afzet over 30cm waardoor ik wel echt een springzadel nodig had om het een beetje uit te kunnen zitten. Op mijn eerste paard sprong ik veel hoger, maar die sprong soepel en beheerst, dat deed ik gewoon op een dressuurzadel.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:12

Ik heb mijn hele springcarriere (1.50m internationaal) met vzh zadel gedaan. Neigde wel meer naar een springzadel, maar was voor mij helemaal prima!

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Bepaalde hoogte bij springen met veelzijdigheidszadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 12:04

Ik heb 5 jaar gesprongen met een kieffer venedig veelzijdigheidszadel.

Kwam vooral in de cross met een afsprong in de knoei.