Hoofdstel & happy athlete ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Hoofdstel & happy athlete ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 15:50

Hoihoi !

Ik ga van te voren alvast tegen iedereen zeggen ; bedankt voor het meedenken.

Ik zit met een probleem. Mijn paard heeft maanblindheid gehad , dit oog is verwijderd , alles wat hierbij hoorde gebeurde etc....

Nu blijft het probleem dat hij druk om zijn hoofd slecht kan hebben.
Nu dacht ik een oplossing te hebben , mag dat dus niet van de knhs op wedstrijden (oplossing was een F.R.A. Leather Bit with chinstrap).
Nu ben ik benieuwd of iemand een ander alternatief heeft voor mij ?

Wat ik al heb geprobeerd zijn bontjes , anatomische kopstukken / neusriemen , anatomische hoofdstellen (oa rambo micklem).

Voordat ik commentaar krijg dat ik helemaal geen wedstrijden moet willen rijden: van alleen op de wei staan word hij niet gelukkig , buitenritten zijn ontzettend gevaarlijk sinds hij dit aan zijn oog heeft en alleen voor de lol thuis in de bak rijden .... dan kom ik helemaal nergens meer....
Mijn keuze.



Ik zoek dus een hoofdstel die geen druk geeft om het hoofd ! Bij voorkeur iets zonder een kopstuk , bakstukken etc , maar denk dat er geen andere optie is....

Groetjes marleen ;)

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Hoofdstel & happy athlete ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:54

Zou je voor zoiets geen dispensatie kunnen aanvragen? Met een brief van een dierenarts erbij bijv

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:02

MarianneW schreef:
Zou je voor zoiets geen dispensatie kunnen aanvragen? Met een brief van een dierenarts erbij bijv

Heb ik gedaan. Is dus afgewezen.... :n

Rocamor

Berichten: 10854
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Hoofdstel & happy athlete ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:03

Even een zijsprong, maar hoe komt het dat je paard die druk niet meer kan verdragen?

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:13

Rocamor schreef:
Even een zijsprong, maar hoe komt het dat je paard die druk niet meer kan verdragen?

Ik heb je een pb gestuurd. Ik hoop dat dat het duidelijk maakt !

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:18

Zou je wel dispensatie krijgen voor dat bit met kinbandje als er wel een hoofdstel aan zit? Want dan hoeft er geen druk op te staan.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Hoofdstel & happy athlete ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:19

Zo'n hoofdstel met anatomisch kopstuk is misschien wat voor jouw paard

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:20

Mizora schreef:
Zou je wel dispensatie krijgen voor dat bit met kinbandje als er wel een hoofdstel aan zit? Want dan hoeft er geen druk op te staan.

Het punt voor hem is dat er iets zit. Een beetje druk is ook vervelend. Het gaat niet om het leren bitje , meer om dat er niks om de rest van zn hoofd zit.
Snap je ?

Spoiler:


Ik merk altijd dat mijn reacties bot overkomen oid , zo bedoel ik ze niet hoor !

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:20

Dorine92 schreef:
Zo'n hoofdstel met anatomisch kopstuk is misschien wat voor jouw paard

Wat bedoel je dan ? Ik heb al veel anatomisch gedoe geprobeerd , maar niks werkt.... :(

Anoniem

Re: Hoofdstel & happy athlete ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:22

Ik denk eerlijk gezegd dat het op den duur gewoon ophoudt. Veel meer dan anatomische hoofdstellen zijn er niet, behalve dan het leren bit maar ja.... Het is misschien vervelend, maar misschien is het paard zo gewoon niet geschikt om op wedstrijd te gaan. Tenzij je het probleem aanpakt van het hoofdstel natuurlijk :) Gewoon halsters vindt hij dan ook vervelend neem ik aan?

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:30

Bizzybijtje schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat het op den duur gewoon ophoudt. Veel meer dan anatomische hoofdstellen zijn er niet, behalve dan het leren bit maar ja.... Het is misschien vervelend, maar misschien is het paard zo gewoon niet geschikt om op wedstrijd te gaan. Tenzij je het probleem aanpakt van het hoofdstel natuurlijk :) Gewoon halsters vindt hij dan ook vervelend neem ik aan?

Hoe bedoel je het probleem aanpakt ?

En halster is idd ook niet fijn voor hem. Hij heeft dit dan ook alleen om als het niet anders kan.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:38

Heb ooit eens een hoofdtel gezien met soort dubbel kopstuk waarbij groot deel van de druk dus niet direct achter de oren maar verderweg kwam te liggen, kan me alleen totaal niet meer herinneren waar ik hem heb gezien of wat het merk was, dat zou allicht nog iets kunnen zijn voor jullie.

Of toch gaan desensibiliseren door toch vaker halster te gebruiken etc.
Aangezien jij aangeeft toch wel wedstrijden te willen rijden.
Wat precies het probleem is is uit je post niet op te maken, maar weet je zeker dat het geen headshaking is oid?

Bedoel niet deze, maar heb je al zoiets geprobeert?
https://www.athleteshop.nl/horka-crown- ... PUQAvD_BwE
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 18-08-17 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:38

Het probleem aanpakken als in hem comfortabel maken met iets op zijn hoofd :)

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:48


marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:54

Bizzybijtje schreef:
Het probleem aanpakken als in hem comfortabel maken met iets op zijn hoofd :)

Ik denk dat waneer het pijn doet , dat niet werkt...

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:55

Zou het niet een idee zijn om er een cranio-sacraal iemand bij te halen? Zo'n therapeut kan echt wonderen doen met de schedel.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:56

Mizora schreef:
Is een touwhalster beter voor hem te doen of niet (zonder dat er een touwtje aan hangt?)

En is het voornamelijk de druk achter zijn oren, of alleen al de aanwezigheid van de bakstukken?
ivm http://www.dyon.be/185/bridon-differenc ... mbinee.jpg

Touwhalster maakt eigenlijk geen verschil (voor wat ik merk natuurlijk).
Ik merk eigenlijk niet of het druk achter de oren is of de bakstukken. Beetje lastig testen , rijden zonder kopstuk of zonder bakstukken _O- (geintje).
Ik heb wel geprobeerd om dingen uit te luiten met kopstukken , neusriemen ,bontjes etc. Maar niks werkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:56

Een one ear hoofdstel werkt dat wel? (niet dat je daar mee mag starten, maar allicht wel knustel startpunt om iets te maken wat wel mag.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:57

Koper schreef:
Zou het niet een idee zijn om er een cranio-sacraal iemand bij te halen? Zo'n therapeut kan echt wonderen doen met de schedel.

Ik heb de ostheopaat er wel bij gehad. Carnio-sacraal is mij net even te veel magie en te weinig verschil :x

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 16:58

Sjolvir schreef:
Een one ear hoofdstel werkt dat wel? (niet dat je daar mee mag starten, maar allicht wel knustel startpunt om iets te maken wat wel mag.

Ik vermoed van niet. Dan mist alleen de frontriem en neusriem , dat heb ik al wel eens geprobeerd . Ik weet niet zo veel van die hoofdstellen dus als jij mij kan overtuigen , graag !

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:59

marleen_a_a schreef:
Koper schreef:
Zou het niet een idee zijn om er een cranio-sacraal iemand bij te halen? Zo'n therapeut kan echt wonderen doen met de schedel.

Ik heb de ostheopaat er wel bij gehad. Carnio-sacraal is mij net even te veel magie en te weinig verschil :x

Jammer. Mijn paard met schedeltrauma heeft er veel baat bij gehad. Hij kan nu weer normaal met druk op zijn hoofd omgaan :)

Lang niet elke osteopaat kan ook cranio-sacraal werk doen. Sommige mensen kunnen allebei. Maar het zijn twee verschillende methodes.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:02

Je zal voor wedstrijden toch vastzitten aan een enigszins normaal hoofdstel, ook als dat niet ideaal is. Heb je al eens een hoofdstel geprobeerd waarbij de druk verder van oren en ogen af ligt? Niet alleen anatomisch gevormd? De Horka Crown is bijv. een betaalbare optie (bij voldoende budget merken zoals Dy'on). Het scheelt in bakstukken niet heel veel, maar misschien is dat kleine stukje verder van het oog af al comfortabeler. Ik heb het hoofdstel heel kort gebruikt toen een paard een zeer hoofd had en nog niet eens een halster kon verdragen. Het hoofdstel ging toen juist wel goed, waardoor ze tenminste nog haar energie kwijt kon. Dat was echter een probleem van tijdelijke aard en het was een heel andere oorzaak. Voor jou zal het domweg uitproberen zijn wat je paard verdraagt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:12

marleen_a_a schreef:
Bizzybijtje schreef:
Het probleem aanpakken als in hem comfortabel maken met iets op zijn hoofd :)

Ik denk dat waneer het pijn doet , dat niet werkt...


Dan moet je het niet willen ook. Zou ik mogen weten wat er precies aan het hand is? Dan is meedenken wat makkelijker denk ik :o

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Hoofdstel & happy athlete ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:18

Volgensmij heeft br een hoofdstel wat elastisch is misschien dat dit de druk vermindert?

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 17:22

_Lorette_ schreef:
Je zal voor wedstrijden toch vastzitten aan een enigszins normaal hoofdstel, ook als dat niet ideaal is. Heb je al eens een hoofdstel geprobeerd waarbij de druk verder van oren en ogen af ligt? Niet alleen anatomisch gevormd? De Horka Crown is bijv. een betaalbare optie (bij voldoende budget merken zoals Dy'on). Het scheelt in bakstukken niet heel veel, maar misschien is dat kleine stukje verder van het oog af al comfortabeler. Ik heb het hoofdstel heel kort gebruikt toen een paard een zeer hoofd had en nog niet eens een halster kon verdragen. Het hoofdstel ging toen juist wel goed, waardoor ze tenminste nog haar energie kwijt kon. Dat was echter een probleem van tijdelijke aard en het was een heel andere oorzaak. Voor jou zal het domweg uitproberen zijn wat je paard verdraagt...

Misschien dat het het wel beter maakt , maar denk niet dat het heel veel verschil maakt (alle beetjes helpen natuulijk )