Problemen met singel en verschuiven zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 13:37

Hai, alsvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal...

Ik heb een probleem met de singel bij mijn paard. Mijn paard is 29 jaar en nog fit, zodoende maken we nog steeds buitenritjes en doen wat bejaarden gymnastiek.
Mijn paard heeft een lastige rug met hoge schoft en ruggengraat, ik heb hierop een Euroriding Diamant liggen. Deze heb ik in juni laten controleren en aan laten passen bij de verlichte zit. Zodoende ligt het zadel prima.
Enkel wanneer ik aansingel kruipt het zadel naar voren en komt deze te dicht op de schouder en elleboog te liggen. Hierdoor loopt mijn paard kort in de voorbenen en krijgt hij kale plekken / singelwondjes achter de elleboog. (Rechte neopreen singel van 55 cm)

Nu ben ik mij aan het orienteren op een andere beter passende singel maar zie door de bomen het bos niet meer. Momenteel ligt mijn voorkeur bij een Rossner Comfort Dressuur singel maar hoor hier verschillende ervaringen over.

https://www.divoza.com/nl/rossner-comfort-singel

Nu vroeg ik mij af of er mensen misschien andere ideeen en of ervaringen hebben die mij verder kunnen helpen met mijn keuze voor een goede singel. Ik wil best wat besteden hieraan maar singels boven de €150,- vind ik wat te gek worden.

Bedankt alvast voor jullie hulp en ideeen!


Terzijde, het paard is verder compleet gezond en wordt enkel gereden omdat het dier het aangeeft dat ie dit leuk vind en echt enthousiast is op buitenrit. Nu wordt het niet gereden met oog op de niet passende singel en blessure amazone.....

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:46

Ik heb de singel van kieffer ipv rossner. Ik vind het een fijne singel als je paard de singelplek verder naar voren heeft.

Nadeel vind ik wel dat je echt precies de goede maat nodig hebt dat de gespen niet bij de ellenboog uit komen, anders krijgt je paard gegarandeerd schuurplekjes.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:48

Hier hetzelfde probleem en hetzelfde zadel, maar dan jongere pony. :) rossner comfort singel heb ik een lange tijd gebruikt en beviel goed. Tot de pony door dracht en veulen daarna een rondere buik kreeg (in het verleden was ze eerder schraal dan echt dik) Toen toch wondjes van de singel. Nu een mattes bontsingel. Aardig aan de prijs maar ik vind het het helemaal waard! Eindelijk geen wondjes meer.
En als ik nu twee dagen een andere singel gebruik, bijv met longeren; gelijk weer wondjes.

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 13:49

Peelie schreef:
Ik heb de singel van kieffer ipv rossner. Ik vind het een fijne singel als je paard de singelplek verder naar voren heeft.

Nadeel vind ik wel dat je echt precies de goede maat nodig hebt dat de gespen niet bij de ellenboog uit komen, anders krijgt je paard gegarandeerd schuurplekjes.


Owh super, hier heb ik wat aan!

Hoe heb jij de maat opgenomen en hoe hoog zit ie dan? Ik heb nu een 55 die vrij hoog zit op mn singelstoten en ben bang dat de 65 net te groot zal zijn...

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 13:50

absque_dubio schreef:
Hier hetzelfde probleem en hetzelfde zadel, maar dan jongere pony. :) rossner comfort singel heb ik een lange tijd gebruikt en beviel goed. Tot de pony door dracht en veulen daarna een rondere buik kreeg (in het verleden was ze eerder schraal dan echt dik) Toen toch wondjes van de singel. Nu een mattes bontsingel. Aardig aan de prijs maar ik vind het het helemaal waard! Eindelijk geen wondjes meer.
En als ik nu twee dagen een andere singel gebruik, bijv met longeren; gelijk weer wondjes.


De singel klinkt steeds meer als een goede keuze mijn paard is namelijk zeker niet breed/rond.

Bont heb ik ook geprobeerd maar hierdoor werden de plekker alleen maar erger... Fijn dat dit voor jou wel werkt!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:52

Een anatomis he singel kan beter iets langer zijn. Een kwestie van proberen.

Ik heb de singel toen aangemeten met de zadelmaker en heb voor mijn Haflinger met boommaat M een 60cm singel.

Afbeelding

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 14:00

Peelie schreef:
Een anatomis he singel kan beter iets langer zijn. Een kwestie van proberen.

Ik heb de singel toen aangemeten met de zadelmaker en heb voor mijn Haflinger met boommaat M een 60cm singel.

[ [url=m/pwNp7b.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jaa dat weet ik.

Beetje gekke foto van een maand terug. Maar hier zie je het probleem duidelijk, de singel trekt aan mijn zadel.

Hier zit er een 55cm aan die aan beide kanten zo hoog zit dus dit lijkt me dan aardig de goede maat?

Afbeelding

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:05

Handig die foto's om te vergelijken. Als ik mijn foto's terug kijk zat mijn rossner zoals jullie foto's. Bont singel is iets langer waardoor de gespen ter hoogte van mijn dekje zitten; bevalt mij beter, zo kan het in ieder geval niet tegen de elleboog komen.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:07

Ik zou idd wat langer gaan en ook voor een 60 kiezen als dat ook vast met je singelstoten. Je hoord eigenlijk nog maar 1 of 2 gaatjes over te houden als je aangesingeld hebt.

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 14:13

Langer betekend meteen 65 cm en ik heb nu aan beide kanten volgens mij twee gaatjes over dus ben bang dat het dan net niet past. Ga even kijken of er op stal iemand een 65 cm singel heeft zodat ik kan passen.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 14:58

Maar je hebt nu toch 55? Komt die singel niet in 60 van rossner?

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:06

Ik had hetzelfde probleem. Helemaal blij met m'n sella sterno. Nieuw 200. Maar tweedehands onder de 100 op marktplaats. Super zacht leer ook.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 15:25

Zo'n singel van total saddle fit schijnt wonderen te doen. Misschien iets om je een op in te lezen ?

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 15:56

Peelie schreef:
Maar je hebt nu toch 55? Komt die singel niet in 60 van rossner?


Nee jammer genoeg niet.... En de kieffer singel ook al niet :(


Oowh daar ga ik me even in in lezen, thanks voor de tips!

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 16:58

Mijn kieffer is gewoon 60cm?

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 19:43

Harry's Horse E-motion
Dit is een smalle singel met uitsparingen bij de benen.
Er zit ook elastiek in.
Veel maten, per 5cm dus ook 60cm

Ideaal voor een paard met weinig ruimte en ook nog voor een geschikte prijs (ca 25 euro)

Ik rij 4 paarden, allemaal met zo'n singel, ik hoef niet meer anders :)

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 19:51

Nibbit schreef:
Harry's Horse E-motion
Dit is een smalle singel met uitsparingen bij de benen.
Er zit ook elastiek in.
Veel maten, per 5cm dus ook 60cm

Ideaal voor een paard met weinig ruimte en ook nog voor een geschikte prijs (ca 25 euro)

Ik rij 4 paarden, allemaal met zo'n singel, ik hoef niet meer anders :)


Ziet er fijn uit en zal vast voor minder wondjes zorgen. Maar deze is te recht en ben bang dat mijn zadel dan nog steeds naar voren schuift :(

mariettek

Berichten: 1687
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:20

De fairfax singel. Ik zweer erbij, het is sowieso een top singel, maar ook erg ideaal voor buikige paarden. Meerdere winkels hadden een testmogelijkheid voor deze singel, dus daar kun je ook naar kijken.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:54

Ik heb de Fairfax ook gehad en die trok bij mijn paarden juist het zadel naar voren. Ook bij mijn ruin waarbij het zadel nog nooit naar voren geschoven was. Plus dat de voorkant van de bolle kant niet tegen de buik kwam, waardoor het een hele smalle singel werd met weinig drukverdeling.
Bij mijn bruine sella kun je zien dat deze wel veel drukverdeling heeft ivm de zweetplek:


Afbeelding

Bij mijn Fairfax stak juist dat ronde deel van de buik af.

Muisssx

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-06-13
Woonplaats: Zevenhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 19:57

mariettek schreef:
De fairfax singel. Ik zweer erbij, het is sowieso een top singel, maar ook erg ideaal voor buikige paarden. Meerdere winkels hadden een testmogelijkheid voor deze singel, dus daar kun je ook naar kijken.


Ik twijfel heel erg, ik hoor inderdaad veel positieve ervaringen erover. Maar vind het eigenlijk te prijzig voor mijn studenten budget en in oog nemend dat mijn paard 29 is en dus zijn langste rij tijd wel heeft gehad.... Erg lastig dit

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:07

Ik volg even mee. Ik heb precies hetzelfde probleem. Momenteel een singel van norton op aanraden van de zadelmaker maar helaas schuift het zadel nog steeds naar voren. (Meerdere zadels gehad)

mariettek

Berichten: 1687
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:12

wwillemijn schreef:
Ik heb de Fairfax ook gehad en die trok bij mijn paarden juist het zadel naar voren. Ook bij mijn ruin waarbij het zadel nog nooit naar voren geschoven was. Plus dat de voorkant van de bolle kant niet tegen de buik kwam, waardoor het een hele smalle singel werd met weinig drukverdeling.
Bij mijn bruine sella kun je zien dat deze wel veel drukverdeling heeft ivm de zweetplek:


[ [url=m/LLErEW.png]Afbeelding[/url] ]

Bij mijn Fairfax stak juist dat ronde deel van de buik af.


Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. De bolle kant van het middenstuk moet naar voren wijzen, dus naar de voorbenen toe en niet naar de buik. Heb je hem dan wel goed om gebruikt?

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:19

mariettek schreef:
wwillemijn schreef:
Ik heb de Fairfax ook gehad en die trok bij mijn paarden juist het zadel naar voren. Ook bij mijn ruin waarbij het zadel nog nooit naar voren geschoven was. Plus dat de voorkant van de bolle kant niet tegen de buik kwam, waardoor het een hele smalle singel werd met weinig drukverdeling.
Bij mijn bruine sella kun je zien dat deze wel veel drukverdeling heeft ivm de zweetplek:


[ [url=m/LLErEW.png]Afbeelding[/url] ]

Bij mijn Fairfax stak juist dat ronde deel van de buik af.


Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. De bolle kant van het middenstuk moet naar voren wijzen, dus naar de voorbenen toe en niet naar de buik. Heb je hem dan wel goed om gebruikt?


Borst/buik. Ik deed hem goed om ja. Met de bolle kant naar voren. Net als deze van sella.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Problemen met singel en verschuiven zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:22

Hier kun je goed zien dat hij niet aansluit. En als ik bij mijn paarden tussen de voorbenen naar de Singel keek dan keek ik zo de Singel in. De sella sluit mooi aan.

Afbeelding

TaffjeJarig

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 20:30

Ik heb de FRA supersingel, had hetzelfde probleem maar met deze singel blijft ie goed op zijn plaats.
Niet te strak aansingelen, is een volledig elastische singel.
Heb bovenstaande ook geprobeerd maar beviel totaal niet.

Ziet er op de foto niet comfortabel uit maar is het wel :o
Afbeelding
https://www.horseshopinternational.nl/fra-supersingel-dressuur.html