lederbalsem, lederdressing, ledergel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

lederbalsem, lederdressing, ledergel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 16:33

Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer, welke lederverzorging ik nou het beste kan kopen :+

Gezien m'n fles lederolie bijna op is, wil ik eens iets nieuws proberen!

Ik ben niet super fanatiek met poetsen/schoonmaken. Ik maak ongeveer eens in de 2 maanden m'n zadel en hoofdstel schoon met zadelzeep (vloeibaar) en iets vaker vet ik m'n spullen in met nu nog olie.

Welk product is nou aan te raden voor iemand zoals ik die niet iedere week alle spullen schoonmaakt en in vet?

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: lederbalsem, lederdressing, ledergel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:09

Vergeleken met mij poets je vaker je tuig dan ik :D .

Ik maak mijn tuig eerst schoon met lederdoekjes van de action en daarna vet ik het in!

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: lederbalsem, lederdressing, ledergel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:27

Ik ben zelf fan van Rapide leder dressing. Heb het potje en de spray, die laatste is puur gemak. Even sprayen, spons eroverheen en m'n spul is als nieuw :D

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:28

Volgens mij gaat t om twee dingen: schoonmaken en verzorgen. Je gaat hier heel veel meningen horen, meer of minder onderbouwd, maar volgens mij maakt t uiteindelijk niet heel veel uit wat je gebruikt. Wat belangrijk is, is dat je eerst schoonmaakt (zadelzeep oid) en dan verzorgt (vet, olie, dressing). Mijn zadelmaker gaf iedereen altijd potjes rapide blank ledervet. Daar ben ik ook mee opgegroeid. Voor mijn zadels en tuigen gebruik ik t ook. Voor de hoofdstellen gebruik ik (rapide) dressing. Simpelweg omdat t wat minder kliedert en sneller intrekt. Het werkt allebei prima.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: lederbalsem, lederdressing, ledergel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:44

Ik heb ook Rapide. Verder niet te druk maken over welke het best is, ik pak gewoon de eerste die ik zie :+ Mijns inziens zit er niet veel verschil in

nardxash

Berichten: 4003
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 18:13

Ik vet de spullen zoals het zadel en het hoofdstel 1x per maand in van mijn verzorgpony,s en gebruik dit spul:

Afbeelding
Ik vind het ideaal spul en blijft ook heel netjes na gebruik en mooi schitteren.
Ook is het erg prettig in onderhoud santje spuit het op het leer of op je doekje en smeert het uit en het zadel of hoofdstel trekt het in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 19:02

Ik zweer bij effax lederzeep knijpfles.

https://www.agradi.nl/br-leerzeep-effax ... RIQAvD_BwE

En daarna gebruik ik meestal idd net als hierboven blanke rapide. Maar moet eerlijk toegeven dat sinds de verpakking vernieuwd is, ik het ook minder prettig on gebruik vind.
Dus als mijn pot leeg is ga ik eens kijken naar de effax andere leder reinigings producten. :j

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 16:55

Handige tip hier! Ik wist niet dat verzorging ook al in spuitflessen zit!
Zadelzeep heb ik ook in spuitbus en dat vind ik veel handiger.

Merk maakt dus toch niet zo veel uit?
Duurder spul verzorgt niet aanzienlijk beter?

kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 01:48

Als ik echt een grote schoonmaak doe, gebruik ik heel ouderwets een lederzeep en een pot vet van rapide. Wil ik iets sneller zijn gebruik ik de lederdoekjes van de action en een pot vet of dressing spray van rapide.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 07:05

Hier gaat het anders dan bij veel van jullie :o

Tuigen worden na het mennen en zadel, hoodstel dagelijks gereinigd met zadelzeep. Dat houdt alles schoon, en we kijken meteen het tuig na. Het houdt het leer soepel.
Elke maand gaat alles uit elkaar, en dat zijn heel veel riempjes <<) bij tweespantuigen, enkelspantuigen etc en wordt, schoongemaakt, leder onderhouden met leerspray en de gespen gepoetst.

https://m.kramer.nl/B-E-Leather-Conditi ... &ci=257215

Superfijn spul en je sprayt alle onderdelen gemakkelijk, uitwrijven en weer in elkaar zetten.