Ervaringen schade door peesbeschermers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Ervaringen schade door peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 12:56

In veel topics over peesbeschermers lees je dat de temperatuur onder de peesbeschermers te hoog wordt en dat schade veroorzaakt aan de benen. Klinkt logisch. Maar in de praktijk zie ik heel veel mensen met beenbeschermers rijden, al dan niet helemaal dicht en wisselende frequentie.

Maar wie heeft er daadwerkelijk schade aan z'n paard aan over gehouden? Welke klachten hebben peesbeschermers daadwerkelijk veroorzaakt bij de paarden van jou?

Ik ben benieuwd. Ik denk erover om toch met beenbeschermers voor te gaan rijden, omdat ze soms zichzelf raakt, maar ze is nog nooit een dag kreupel erdoor geweest. Het moet niet zo zijn dat peesbeschermers straks meer schade veroorzaken dan de natuurlijke bewegingen zonder...

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Ervaringen schade door peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:06

Nee, nog nooit meegemaakt. Bovendien geloof ik niet zo in dat verhaal van warme pezen en dat ze dan soort van spontaan uit elkaar vallen. Als ik een hele zomerdag in te warme sokken of schoen loop, dan krijg ik toch ook geen peesblessure of bandenprobleem vanwege dat mijn voeten dan te warm worden? Even om te relativeren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ervaringen schade door peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:09

Alle jaren die ik heb gereden heb ik nog nooit schade gehad. Wel een paar keer voorkomen.
En ik doe altijd bij de paarden peesbeschermers om. Voor een korte dressuurtraining tot een lange bosrit.
En als je kijkt naar de ruiters met dure paarden die hun inkomen er van moeten hebben rijden ook allemaal met bescherming. Als het werkelijk zo snel gevaarlijk zou zijn zouden deze ruiters er niet mee rijden want hun paard van tonnen of duurder daarmee kapot rijden gaan ze echt niet riskeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:10

Toch is het mij wel opgevallen dat de dieren die altijd met beenbeschermers rondrijden vaker en sneller blessures aan de pezen krijgen/ hebben dan de paarden die nooit beschermers op hebben. Helemaal bij de paarden die zelfs in de wei van die dingen om moeten.

Dus ik ben wel van mening dat baad het niet dan schaad het wel. Hoe minder er om heen, des te sterker worden de pezen van zichzelf omdat ze niet ondersteunt worden door beschermers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:12

Geen ervaring, juist de ervaring dat als ik ze niet om deed de pony/paard schade op liep (pony tikte nogal eens haar eigen achterbenen tegen elkaar).

Ik zou nooit zonder durven rijden, brr...

Overigens heeft die van mij in de wei niks om.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:17

Schade door peesbeschermers zal erg lastig te bewijzen zijn omdat het niet zo is dat je er vandaag mee rijdt en je paard gelijk stuk is.
Zoals met de meeste blessures bij paarden gaat het geleidelijk aan en zullen er meerdere dingen meespelen. Ik weet ook niet of het zo is, maar ik rijdt al jaren zonder en heb ook nog nooit last gehad van ernstige beenblessures. Zoals er ook weer heel veel mensen zijn die al jaren met rijden en er nooit last van hebben. Ik denk dat het meer een combinatie is van dingen die niet goed gaan. Dan dat er echt 1 oorzaak is. Hoor ook vaak genoeg dat mensen roepen dat hun paard een peesblessure oploopt in de wei persoonlijk denk ik veelal dat het tot uiting komt in de wei maar niet dat daar de oorzaak altijd ligt maar dat het een opbouw is van overbelasting die uiteindelijk te veel word.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:18

Ik ken wel een pony met enorme schade omdat de eigenaresse vergeten is de beschermers af te doen.
Dat waren lelijke wonden en nu lelijke littekens.
Ik dacht meer dan 24 uur.

Ik rij zelf dressuurmatig zonder bescherming en met buitenrit en springen gewone peesbeschermers.
Met crossen wel corssbescherming en springschoenen.
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 27-07-17 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:19

Ik rij 2 paarden al jaren met beschermers rondom en bij beide nooit last van gehad. Nooit enige schade van gemerkt, ze zijn ook nooit geblesseerd geweest en staan maar heel zelden kreupel en dan altijd met een aanwijsbare reden (tik van een ander gehad), nooit van de beschermers.
Daarentegen heeft 1 van de twee zich een paar keer vertrapt door te rijden zonder beschermers met als resultaat wondkorsten die ik bijna niet meer wegkreeg.

Ik ben er zelf van overtuigd dat de grote hoeveelheid beenblessures waar je tegenwoordig van hoort voor een overgroot deel te wijten is aan slecht stalmanagement en het te veel te snel willen met de paarden.

De enige vorm van schade die ik heb meegemaakt is toen een toenmalige stalgenoot vergeten was de beschermers er af te halen en daar pas een dag later achterkwam, toen had het paard dikke benen en liep een tijdje moeilijk, maar is ook hersteld zonder verdere merkbare schade.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:19

Hier ook geen ervaring mee.

Wel blessures voorkomen met peesbeschermers om.

Ben je toch bang voor oververhitting kun je altijd nog bij speciale (cross) beschermers kijken.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Ervaringen schade door peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:42

Ik rij de een altijd met bescherming (voor én achter). Ze is nogal onhandig en wil nog wel eens flink met haar benen tegen elkaar tikken. Ze heeft nooit een blessure gehad en ik weet zeker dat het schade of blessures heeft voorkomen. Als je de krassen op de beschermers ziet..

Anoniem

Re: Ervaringen schade door peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:12

Ik vind trouwens ook dat er enorm veel paarden met drukplekken op de benen rondlopen van slecht passende beschermers..

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Ervaringen schade door peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:14

Shanna, hoe weet je dat allemaal? In je eerste post stel je al dat paarden met beschermers zwakke pezen krijgen en nu ook drukplekken? Let je er speciaal op?

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:15

Mijn paard heeft (bij de vorige eigenaar vlak voor de verkoop) schade opgelopen aan zijn voorbenen door de beschermers. Waren lelijke wonden, zijn nu witte strepen geworden.

Ik gebruik alleen beschermers met springen en crossen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:16

Shanna schreef:
Ik vind trouwens ook dat er enorm veel paarden met drukplekken op de benen rondlopen van slecht passende beschermers..

maar dat is makkelijk te voorkomen. Niet te strak aantrekken en met gezond verstand je beschermers kopen en passen. maar dat is hetzelfde met een bit, hoofdstel zadel etc.

ik geloof ook niet dat pezen zwakker worden van beschermers. Ik doe ze altijd om. Wel 2x een peesblessure gehad, maar altijd in de wei waar hij ze niet om heeft.

met aantikken zonder beschermers kunnen ze ook nog een schieffel oid krijgen, lijkt me ook niet fijn.

blijf met je gezond verstand nadenken

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:17

Voor een uurtje kan het weinig kwaad, als ze goed passen en ventileren. Heb je ze de hele dag om dan word het een ander verhaal, dat is absoluut niet gezond. Zie vooral om me heen veel peesblessures doordat paarden maar paar uurtjes naar buiten mogen helemaal ingepakt.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:19

Shanna schreef:
Ik vind trouwens ook dat er enorm veel paarden met drukplekken op de benen rondlopen van slecht passende beschermers..

Eens. Misschien niet eens "niet passend", maar vooral te strak aangesnoerd.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:22

Inderdaad
Witte drukplekken komen inderdaad vaak van vies of te strak.
Een peesbeschermer hoef je niet aan te trekken, die schuif je van boven naar beneden op de plaats en doen je alleen nog maar de klittenband dicht te maken zonder trekken. Door de vorm blijft het eigenlijk al zitten.
Ik zie ook wel eens mensen echt flink trekken, dat is natuurlijk wel vragen om drukplekken.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:23

Te warme pezen wordt wel beweerd ja. Dat de benen warm worden onder bandages met daaronder nog dikke onderlappen geloof ik best, en het zal ook wel wat warmer zijn met peesbeschermers dan zonder.
Waar ik me meer zorgen om maak is de pasvorm van de peesbeschermers. Aan de voorbenen een te hoge beschermer met een rechte achterkant kan schade aan het been veroorzaken, onder andere overvulde benen/pezen. Maar dat komt dan niet direct door de warmte.

Een van mijn paarden had een voor hem te hoge beschermer aan, waardoor zijn pezen aan de voorbenen opliepen. Zijn pijpbeen was niet korter dan het pijpbeen van mijn andere paarden, maar toch had hij er last van. Kortere peesbeschermers omgedaan en nooit meer ergens last van gehad.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:26

Nicky1963 schreef:
Te warme pezen wordt wel beweerd ja. Dat de benen warm worden onder bandages met daaronder nog dikke onderlappen geloof ik best, en het zal ook wel wat warmer zijn met peesbeschermers dan zonder.

Temperatuur onder beschermers is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan; de precieze data heb ik niet bij de hand, maar zou ik op kunnen zoeken. Ik geloof dat er wel sprake was van een significant temperatuurverschil tussen benen met en zonder beschermers, en ook verschil tussen verschillende beschermers.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:29

Hilary schreef:
Nicky1963 schreef:
Te warme pezen wordt wel beweerd ja. Dat de benen warm worden onder bandages met daaronder nog dikke onderlappen geloof ik best, en het zal ook wel wat warmer zijn met peesbeschermers dan zonder.

Temperatuur onder beschermers is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan; de precieze data heb ik niet bij de hand, maar zou ik op kunnen zoeken. Ik geloof dat er wel sprake was van een significant temperatuurverschil tussen benen met en zonder beschermers, en ook verschil tussen verschillende beschermers.


Precies. Niet voor niets zijn al een tijdje ventilerende peesbeschermers op de markt. Naar aanleiding van de publicaties over de oplopende temperaturen heb ik ook nooit meer bandages gebruikt.
Maar blijf wel peesbeschermers (met gaatjes) gebruiken.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:29

Het is lastig aan te tonen met been problemen.
Paarden die jaren lang in een te mulle bak gereden worden of slecht in- en uitgestapt worden of nooit echt op asfalt hoeven te werken, zullen waarschijnlijk minder hard op de benen zijn dan paarden bij wie dat anders gemanaged wordt. Ik geloof in het grotere plaatje en niet dat peesschade per definitie door niet ventilerende bescherming komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:33

Pipodipo schreef:
Shanna, hoe weet je dat allemaal? In je eerste post stel je al dat paarden met beschermers zwakke pezen krijgen en nu ook drukplekken? Let je er speciaal op?


Drukplekken let ik inderdaad speciaal op. Het valt mij dan ook wel snel op omdat ik er op let. Het zwakkere pezen is natuurlijk niet te bewijzen, maar de opvallend hogere aantal peesblessures bij paarden met beschermers is mij wel opgevallen. Ik heb mij dezelfde vraag namelijk ook jaren geleden eens gesteld, hoe schadelijk zijn die dingen nou werkelijk, en toen ben ik er op gaan letten.

Ik heb persoonlijk bij geen van mijn paarden ooit een peesblessure gehad, en heb de afgelopen 13 jaar 11 eigen paarden gehad (nu nog 4)) waar ik ook na weken stil staan/ zonder training mee spring of oefencrossjes mee rijdt en altijd bij alle paarden zonder beschermers. Nooit problemen mee gehad.

Als ik echter in mijn omgeving rond kijk, en op de stallen waar ik gewerkt heb, dan waren het altijd de paarden met beschermers die gevoelig waren voor blessures. Vooral de paarden die ook nog met beschermers om de wei in gingen.

Ik ben dus van mening dat de steun die beschermers geven aan de pees de pezen alleen maar zwakker maken omdat de pezen zelf minder hoeven te doen. En dat de pezen dus sterker zijn en gezonder blijven als ze alles zelf moeten dragen/ doen.

Ik snap ook best dat je in sommige situaties wel beschermers pakt, maar pak dan het soort dat het minste effect heeft. Bij professionele crossers is dat nou eenmaal meer ingepakt en dat kan ook geen kwaad voor een keer, zolang ze de dressuur-ritten en wat zonder kan zonder rijden blijven de pezen van zichzelf ook wel sterk.
Maar als je paard alleen maar strijkt bijvoorbeeld dan raad ik strijklappen aan i.p.v. peesbeschermers. Juist omdat je dan geen steun van de pees wegneemt/ overneemt door een harde kap.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Ervaringen schade door peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:45

Pezen zijn een verlenging van de spier. Ze bestaan uit bindweefsel, dat de bundels spiervezels samenbindt en dat op een stevig elastisch koord lijkt. Ze bevatten weinig zenuwuiteinden en bloedcellen. Aan de ene kant ontstaan ze uit het spierlichamen en aan de andere kant uit een bot. Er zijn een aantal pezen die je gemakkelijk kunt voelen. Bijvoorbeeld de dijbeenspieren liggen aan de achterkant van de knie. Ook vind je pezen op een plaats waar een groot aantal spieren zich in een kleine ruimte bevinden. Dit komt omdat de pezen minder plaats in beslag nemen dan een spier. Hierdoor bevinden zich zowel aan de voor en achterkant van de hand pezen. De bijbelhorende spieren liggen verderop in de arm. Een ongebruikte pees is verbonden met het spierweefsel, dat de wand van het hart vormt en de pompbeweging veroorzaakt. Deze pezen beschermd het hart tegen de slechte stoffen die via de grote bloedvaten het hart proberen binnen te dringen.

even van internet. Een pees zorgt er dus (samen met een spier) dat je bewegingen kunt maken. Dat betekend dus dat een beschermer niet ondersteunt, maar alleen doet zoals het heet...beschermen. Ik geloof daarom ook niet dat door een beschermer de pees opeens niets meer doet....als je een paard de rest van zijn leven in een stand zet...dan doen die pezen nog maar zeer weinig.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Ervaringen schade door peesbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 14:55

Er zijn helaas héél veel paarden met pees blessures, maar hoe kun je ooit schrijven wat de precieze oorzaak was? Mijns inziens vaak een combinatie van factoren, zoals scheefheid, compensatie van (lichte) blessures, niet goed op de voeten staan, slechte warming up en cooling down, en inderdaad: oververhitting door te lang en te vaak inpakken speelt vast ook mee. Er is ondertussen aangetoond dat het een flinke verhoging van de temperatuur geeft in het been wanneer je het inpakt. Die hoge temperatuur is niet bevorderlijk voor gezonde pezen.
Maar ik denk dat het slecht hard te maken is, dat enkel die beschermers de oorzaak zouden zijn. Meestal is het én én én.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf in de temperatuur reden érg anti bandages of dichte beschermers. Rijd zelf met van die gevallen met veel luchtgaten erin, of gewoon met niks om de benen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:24

Shanna van al die paarden die ik ooit gereden heb heeft er ook nog nooit een een peesblessure gehad.(afkloppen)
Dat zegt dan toch niks als jij ze er wel mee kent?

Ik denk ook dat het veel meer de andere oorzaken zijn.
Scheef rijden, op de voorhand rijden, te mulle bak.
Of juist altijd perfect rechte bak en dan op concours eens niet.
Te weinig weidegang waar ze kunnen rennen, zeker in de winter en de enige beweging de scheve is van de ruiter.
Te weinig buitenritjes op afvalt.