Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 18:20

Hoi bokkers,

Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Afbeelding

Ik rijd het liefste bitloos, en tot nu toe heb ik ook uitsluitend bitloos gereden met mijn verzorgpaard. De eigenaresse wil echter graag (onder meer vanwege de verzekering) dat ik weer met het hoofdstel met bit ga rijden.
Vandaar zou ik graag de werking en scherpte van dit bit willen weten en vooral waar ik bij dit bit op moet letten qua gebruik.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:25

Ik kan niet zien hier of het bolletje kan draaien. Vermoed van wel.

Voor de rest is het dubbel gebroken. Maar ipv van een ovaal stukje dus een bol stukje.
Omdat het bol is geeft het meer druk op de tong dus wat scherper.
Maar ik vermoed dus dat het bolletje kan draaien en dat bij sommige paarden wel uitnodigen om te spelen.

Naar mijn idee geen scherp bit.
Maar zelf zou ik eerder kiezen voor een gewone dubbel gebroken trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:26

Dit is een rotary trens.

Door dat bolletje is er geen/minder noten kraker effect

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:28

Deze mondstukken kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen, waardoor je een fijnere inwerking kan krijgen. Ook kun je geen noten kraken.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:30

Bitloos ben je voor zover ik weet ook gewoon verzekerd hoor

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 18:42

Tessa, de een zegt van wel, de ander niet... Ik snap de eigenaresse wel. Vooral bij schade aan derden (gelukkig nog niet meegemaakt) kan de verzekering heel moeilijk doen hier in Duitsland.

Bedankt voor de info in ieder geval! Als ik de keuze had zou ik (op advies van verschillende bitverkopers op het CHIO) voor een ongebroken watertrens gaan, aangezien die het minste hinder zou geven bij losse teugels.

Anoniem

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:51

Als je bitloos wilt blijven rijden dan zou ik gewoon met twee teugels rijden; eentje verbonden aan het bit en de ander aan de neusriem. Als je met contact op de neusriemteugel rijdt en een losse bitteugel, dan kun je nog steeds bitloos rijden maar dan met bit. :)

Het is trouwens een mythe dat je met tussenstukje in het bit (in dit geval het rondje) je geen notenkrakereffect meer hebt. Het verschil is dat de middenpunt minder in het gehemelte prikt zoals bij een enkelgebroken bit wel gebeurt, maar nog steeds blijft het feit dat als je beide teugels aantrekt, je de bitringen naar elkaar toe trekt en de onderkaak dus heel zwart wit gezegd tussen de twee mondstukken in geklemd wordt. Er is nog steeds een hefboomeffect, maar komt dat vanuit twee scharnierpunten (links en rechts van het rondje) in plaats van vanuit één scharnierpunt (het middenoog bij een enkelgebroken bit).
Doordat er nu een middenstukje tussen zit wordt dat samenklemmende effect op de zijkant van de kaken wel minder sterk, maar de drukvermeerdering door hefboomeffect is er natuurkundig gezien nog steeds.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:52

MorganeR schreef:
Tessa, de een zegt van wel, de ander niet... Ik snap de eigenaresse wel. Vooral bij schade aan derden (gelukkig nog niet meegemaakt) kan de verzekering heel moeilijk doen hier in Duitsland.

Bedankt voor de info in ieder geval! Als ik de keuze had zou ik (op advies van verschillende bitverkopers op het CHIO) voor een ongebroken watertrens gaan, aangezien die het minste hinder zou geven bij losse teugels.


Even een belletje naar de verzekering.
Lijkt mij sterk dat ze verplicht een stuk metaal in de mond moeten hebben. En wat als een paard geen bit in kan vanwege iets? Dan zou je onverzekerd zijn.
Vraag of ze zwart op wit de info willen toesturen.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 18:54

Tessa_93 schreef:
MorganeR schreef:
Tessa, de een zegt van wel, de ander niet... Ik snap de eigenaresse wel. Vooral bij schade aan derden (gelukkig nog niet meegemaakt) kan de verzekering heel moeilijk doen hier in Duitsland.

Bedankt voor de info in ieder geval! Als ik de keuze had zou ik (op advies van verschillende bitverkopers op het CHIO) voor een ongebroken watertrens gaan, aangezien die het minste hinder zou geven bij losse teugels.


Even een belletje naar de verzekering.
Lijkt mij sterk dat ze verplicht een stuk metaal in de mond moeten hebben. En wat als een paard geen bit in kan vanwege iets? Dan zou je onverzekerd zijn.
Vraag of ze zwart op wit de info willen toesturen.


Daar zal dan misschien wel een uitzondering voor zijn oid. Het is en blijft niet mijn paard, dus als zij graag wil dat ik met bit rijd wil ik dat wel doen, mits het geen mega scherp ding is oid.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 18:56

xyzutu2 schreef:
Als je bitloos wilt blijven rijden dan zou ik gewoon met twee teugels rijden; eentje verbonden aan het bit en de ander aan de neusriem. Als je met contact op de neusriemteugel rijdt en een losse bitteugel, dan kun je nog steeds bitloos rijden maar dan met bit. :)

Het is trouwens een mythe dat je met tussenstukje in het bit (in dit geval het rondje) je geen notenkrakereffect meer hebt. Het verschil is dat de middenpunt minder in het gehemelte prikt zoals bij een enkelgebroken bit wel gebeurt, maar nog steeds blijft het feit dat als je beide teugels aantrekt, je de bitringen naar elkaar toe trekt en de onderkaak dus heel zwart wit gezegd tussen de twee mondstukken in geklemd wordt. Er is nog steeds een hefboomeffect, maar komt dat vanuit twee scharnierpunten (links en rechts van het rondje) in plaats van vanuit één scharnierpunt (het middenoog bij een enkelgebroken bit).
Doordat er nu een middenstukje tussen zit wordt dat samenklemmende effect op de zijkant van de kaken wel minder sterk, maar de drukvermeerdering door hefboomeffect is er natuurkundig gezien nog steeds.


Thanks voor de uitleg! En met twee teugels tegelijkertijd wordt misschien wat veel van het goede. Ik rijd dan liever met een losse teugel en pak alleen in noodgeval dat bit op.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:58

Ik heb ooit een ongeval gehad en was toen idd niet verzekerd omdat ik bitloos reed (in België).

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 20:24

Iemand nog preciezere info over de werking? En vooral waar ik op moet letten?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 20:33

xyzutu2 schreef:
Als je bitloos wilt blijven rijden dan zou ik gewoon met twee teugels rijden; eentje verbonden aan het bit en de ander aan de neusriem. Als je met contact op de neusriemteugel rijdt en een losse bitteugel, dan kun je nog steeds bitloos rijden maar dan met bit. :)

Ik had tijdens m'n overstap naar bitloos op een gegeven moment een bit in m'n jaszak voor de zekerheid.
Maar ik weet niet of een verzekering daar in trapt, hoewel ik me afvraag of er hier in NL moeilijk over gedaan wordt.

In België kan het wel een issue zijn heb ik wel eens begrepen.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 20:38

Denk ook dat de eigenaresse daar niet blij mee is, LBL.
Ze zijn hier in Duitsland sowieso ook strenger met ruitercontroles op bijvoorbeeld de 'Reiterplakette'

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:05

MorganeR schreef:
xyzutu2 schreef:
Als je bitloos wilt blijven rijden dan zou ik gewoon met twee teugels rijden; eentje verbonden aan het bit en de ander aan de neusriem. Als je met contact op de neusriemteugel rijdt en een losse bitteugel, dan kun je nog steeds bitloos rijden maar dan met bit. :)


Thanks voor de uitleg! En met twee teugels tegelijkertijd wordt misschien wat veel van het goede. Ik rijd dan liever met een losse teugel en pak alleen in noodgeval dat bit op.


Met 2 teugels rijden vergt een beetje oefening, maar is niet zo ingewikkeld. Één teugel hou je vast zoals gewoonlijk, die andere loopt om de pink heen. Ik rij zelf met een pelham met 2 teugels buiten, maar vroeger heb ik ook met kaptoom en trens gereden.

Over het algemeen heeft een ongebroken trens de minste ruis, maar het is een kwestie van uitproberen. Ik zou niet met een losse teugel gaan rijden. Als je dan een ophouding wel geven, wordt het gelijk een ruk en of dat nou zo vriendelijk is...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:11

MorganeR schreef:
Denk ook dat de eigenaresse daar niet blij mee is, LBL.
Ze zijn hier in Duitsland sowieso ook strenger met ruitercontroles op bijvoorbeeld de 'Reiterplakette'

Voor de fase met het bit in de jaszak, heb ik overigens ook met dubbele teugel gereden.

Had voor de teugels van het bit een leertje met een drukknoopje aan m'n zadel gedaan en daar hing ik ik die teugels aan. Deed dan een knoop in de teugels en dan door dat leertje.
Teugels hingen in een boogje uit de weg, maar als er toch druk op zou komen liet het drukknoopje los en zat m'n pony niet met z'n bit aan het zadel vast.

Dan had ik niet enorm veel teugels in m'n handen, bitteugel in geval van nood altijd binnen grijpafstand en wanneer nodig zo los van het zadel.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 08:24

Tess, ja dat klopt wel. Hij is het echter ondertussen gewend van het bitloze rijden met touwhalster. Ook de eigenaresse gaf aan dat hij nerveuzer wordt als je de teugels buiten meer opneemt. Maar we zullen zien wat de praktijk uitwijst.

LBL, dat is ook nog een optie, bedankt!

Sasqiua

Berichten: 1337
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: In een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:02


Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:04

Je rijdt hem nu dus met een touwhalster? Eigenlijk zijn die niet gemaakt om mee te rijden. Is het dan geen idee om voor een sidepull of een (bloem)hackamore te gaan? Dat lijkt me een iets stevigere/veiligere optie dan een touwhalster. Wellicht stemt de eigenaresse daar wel mee in.

Over het bit heb ik weinig toe te voegen. Waar rijdt/reed de eigenaresse het paard mee? :)

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 09:19

Bunn, het bit uit de OP is het bit waar het paard altijd mee gereden werd en de eigenaresse wil dus dat er op de langere buitenritten gewoon met dat bit gereden wordt. Vandaar dat ik vraag wat het doet.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:38

MorganeR schreef:
Bunn, het bit uit de OP is het bit waar het paard altijd mee gereden werd en de eigenaresse wil dus dat er op de langere buitenritten gewoon met dat bit gereden wordt. Vandaar dat ik vraag wat het doet.


Ahaa, dan zou ik zeggen: als het paard hier gewend aan is en volgens de eigenaresse fijn op loopt, dan zou ik dat gewoon van haar aannemen. Begrijp niet helemaal waarom je aan bokkers (die jou en je paard niet kennen) vraagt hoe hiermee om te gaan, moet je daar dan niet voor bij de eigenaresse (en/of je eventuele instructeur) zijn? :) Zij wil graag dat je dit gebruikt, dan mag zij je ook uitleggen waarom. :j

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 11:05

Omdat ik gewoon graag de werking van het bit wou weten. Wat info vooraf kan imo nooit kwaad. De eigenaresse is er ook nauwelijks dus kan mij niet veel begeleiding geven.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Wie kan mij meer vertellen over dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:00

Dit bit heet een rotary watertrens. Als je daar op zoekt, kom je ook uitleg tegen en zelfs wat topics op bokt dacht ik.

https://www.dekemaruitershop.nl/kyrotar ... aibol.html

Dit bit valt onder de enkelgebroken bitten, en is qua inwerking redelijk gelijk aan een enkel of dubbelgebroken bit. Er zit geen hefboomwerking oid op, dus het bit is gewoon een standaard bit, waarbij je niet bang hoeft te zijn je paard te bezeren onder normaal gebruik. Of dit bit vriendelijk is voor dít paard hangt van een heleboel factoren af. Het bit is bijv vrij dik lijkt op de foto, bij een ophouding werk je in op een groter gedeelte van de tong en lagen en dit is in theorie minder scherp. Echter moet het paard dan wel genoeg ruimte in zijn mond hebben.
Het ene paard heeft een voorkeur voor het ene bit, het andere paard juist totaal niet. Zo werkt ongebroken bijv meer in op de tong en lippen van een paard ipv ook op de lagen. Het ligt stiller in de mond wat sommige paarden erg prettig vinden. Maar links en rechts werkt niet onafhankelijk in, dus sturen is dan voor een paard minder duidelijk, want bij een hulp op de linkerteugel, krijgt het paard druk op het gehele bit. En sommige paarden vinden druk op de tong dus helemaal niks. Dus dat ongebroken het meest vriendelijk is, is ook niet perse waar.

Als dit het bit is waar de eigenaresse mee rijdt, waar het paard aan gewend is en er fijn op loopt, zou ik daar niet teveel in gaan aanpassen. Het is geen raar bit, en je kunt er gewoon mee rijden zoals met elk bit. Houdt wel rekening dat als je met losse teugel rijdt, de inwerking wel scherper is als je de teugels wel oppakt. Als je met contactteugel rijdt, kun je veel gelijkmatiger de druk iets opbouwen en vragen en is het niet gelijk een ruk. Verder ook niet te bang zijn je verzorgpaard "pijn" te doen met een bit. Een bit is namelijk niet perse scherper dan bitloos onder normaal gebruik. Soms wel duidelijker voor een paard. Als je onzeker bent over rijden met bit, kun je misschien ook een les pakken, dan kun je oefenen terwijl iemand meekijkt en tips geeft.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-17 13:40

dittaswart schreef:
Dit bit heet een rotary watertrens. Als je daar op zoekt, kom je ook uitleg tegen en zelfs wat topics op bokt dacht ik.

https://www.dekemaruitershop.nl/kyrotar ... aibol.html

Dit bit valt onder de enkelgebroken bitten, en is qua inwerking redelijk gelijk aan een enkel of dubbelgebroken bit. Er zit geen hefboomwerking oid op, dus het bit is gewoon een standaard bit, waarbij je niet bang hoeft te zijn je paard te bezeren onder normaal gebruik. Of dit bit vriendelijk is voor dít paard hangt van een heleboel factoren af. Het bit is bijv vrij dik lijkt op de foto, bij een ophouding werk je in op een groter gedeelte van de tong en lagen en dit is in theorie minder scherp. Echter moet het paard dan wel genoeg ruimte in zijn mond hebben.
Het ene paard heeft een voorkeur voor het ene bit, het andere paard juist totaal niet. Zo werkt ongebroken bijv meer in op de tong en lippen van een paard ipv ook op de lagen. Het ligt stiller in de mond wat sommige paarden erg prettig vinden. Maar links en rechts werkt niet onafhankelijk in, dus sturen is dan voor een paard minder duidelijk, want bij een hulp op de linkerteugel, krijgt het paard druk op het gehele bit. En sommige paarden vinden druk op de tong dus helemaal niks. Dus dat ongebroken het meest vriendelijk is, is ook niet perse waar.

Als dit het bit is waar de eigenaresse mee rijdt, waar het paard aan gewend is en er fijn op loopt, zou ik daar niet teveel in gaan aanpassen. Het is geen raar bit, en je kunt er gewoon mee rijden zoals met elk bit. Houdt wel rekening dat als je met losse teugel rijdt, de inwerking wel scherper is als je de teugels wel oppakt. Als je met contactteugel rijdt, kun je veel gelijkmatiger de druk iets opbouwen en vragen en is het niet gelijk een ruk. Verder ook niet te bang zijn je verzorgpaard "pijn" te doen met een bit. Een bit is namelijk niet perse scherper dan bitloos onder normaal gebruik. Soms wel duidelijker voor een paard. Als je onzeker bent over rijden met bit, kun je misschien ook een les pakken, dan kun je oefenen terwijl iemand meekijkt en tips geeft.


Dankjewel voor de uitgebreide uitleg!

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 13:42

MorganeR schreef:
Omdat ik gewoon graag de werking van het bit wou weten. Wat info vooraf kan imo nooit kwaad. De eigenaresse is er ook nauwelijks dus kan mij niet veel begeleiding geven.


Ahh, okee. Ik denk dat de bokker hierboven een mooi antwoord voor je heeft. Daar sluit ik me dan ook graag bij aan. En als je graag 'gepast' advies wil wat echt op jou en je paard van toepassing is, dan zou ik inderdaad ook overleggen met de eigenaresse of met ene instructeur. Ieder paard is inmiddels anders: wat voor het ene paard prettig is, hoeft dat voor de ander niet te zijn. :) :j