Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
MorganeR schreef:Tessa, de een zegt van wel, de ander niet... Ik snap de eigenaresse wel. Vooral bij schade aan derden (gelukkig nog niet meegemaakt) kan de verzekering heel moeilijk doen hier in Duitsland.
Bedankt voor de info in ieder geval! Als ik de keuze had zou ik (op advies van verschillende bitverkopers op het CHIO) voor een ongebroken watertrens gaan, aangezien die het minste hinder zou geven bij losse teugels.
Tessa_93 schreef:MorganeR schreef:Tessa, de een zegt van wel, de ander niet... Ik snap de eigenaresse wel. Vooral bij schade aan derden (gelukkig nog niet meegemaakt) kan de verzekering heel moeilijk doen hier in Duitsland.
Bedankt voor de info in ieder geval! Als ik de keuze had zou ik (op advies van verschillende bitverkopers op het CHIO) voor een ongebroken watertrens gaan, aangezien die het minste hinder zou geven bij losse teugels.
Even een belletje naar de verzekering.
Lijkt mij sterk dat ze verplicht een stuk metaal in de mond moeten hebben. En wat als een paard geen bit in kan vanwege iets? Dan zou je onverzekerd zijn.
Vraag of ze zwart op wit de info willen toesturen.
xyzutu2 schreef:Als je bitloos wilt blijven rijden dan zou ik gewoon met twee teugels rijden; eentje verbonden aan het bit en de ander aan de neusriem. Als je met contact op de neusriemteugel rijdt en een losse bitteugel, dan kun je nog steeds bitloos rijden maar dan met bit.
Het is trouwens een mythe dat je met tussenstukje in het bit (in dit geval het rondje) je geen notenkrakereffect meer hebt. Het verschil is dat de middenpunt minder in het gehemelte prikt zoals bij een enkelgebroken bit wel gebeurt, maar nog steeds blijft het feit dat als je beide teugels aantrekt, je de bitringen naar elkaar toe trekt en de onderkaak dus heel zwart wit gezegd tussen de twee mondstukken in geklemd wordt. Er is nog steeds een hefboomeffect, maar komt dat vanuit twee scharnierpunten (links en rechts van het rondje) in plaats van vanuit één scharnierpunt (het middenoog bij een enkelgebroken bit).
Doordat er nu een middenstukje tussen zit wordt dat samenklemmende effect op de zijkant van de kaken wel minder sterk, maar de drukvermeerdering door hefboomeffect is er natuurkundig gezien nog steeds.
xyzutu2 schreef:Als je bitloos wilt blijven rijden dan zou ik gewoon met twee teugels rijden; eentje verbonden aan het bit en de ander aan de neusriem. Als je met contact op de neusriemteugel rijdt en een losse bitteugel, dan kun je nog steeds bitloos rijden maar dan met bit.
MorganeR schreef:xyzutu2 schreef:Als je bitloos wilt blijven rijden dan zou ik gewoon met twee teugels rijden; eentje verbonden aan het bit en de ander aan de neusriem. Als je met contact op de neusriemteugel rijdt en een losse bitteugel, dan kun je nog steeds bitloos rijden maar dan met bit.
Thanks voor de uitleg! En met twee teugels tegelijkertijd wordt misschien wat veel van het goede. Ik rijd dan liever met een losse teugel en pak alleen in noodgeval dat bit op.
MorganeR schreef:Denk ook dat de eigenaresse daar niet blij mee is, LBL.
Ze zijn hier in Duitsland sowieso ook strenger met ruitercontroles op bijvoorbeeld de 'Reiterplakette'
MorganeR schreef:Bunn, het bit uit de OP is het bit waar het paard altijd mee gereden werd en de eigenaresse wil dus dat er op de langere buitenritten gewoon met dat bit gereden wordt. Vandaar dat ik vraag wat het doet.
dittaswart schreef:Dit bit heet een rotary watertrens. Als je daar op zoekt, kom je ook uitleg tegen en zelfs wat topics op bokt dacht ik.
https://www.dekemaruitershop.nl/kyrotar ... aibol.html
Dit bit valt onder de enkelgebroken bitten, en is qua inwerking redelijk gelijk aan een enkel of dubbelgebroken bit. Er zit geen hefboomwerking oid op, dus het bit is gewoon een standaard bit, waarbij je niet bang hoeft te zijn je paard te bezeren onder normaal gebruik. Of dit bit vriendelijk is voor dít paard hangt van een heleboel factoren af. Het bit is bijv vrij dik lijkt op de foto, bij een ophouding werk je in op een groter gedeelte van de tong en lagen en dit is in theorie minder scherp. Echter moet het paard dan wel genoeg ruimte in zijn mond hebben.
Het ene paard heeft een voorkeur voor het ene bit, het andere paard juist totaal niet. Zo werkt ongebroken bijv meer in op de tong en lippen van een paard ipv ook op de lagen. Het ligt stiller in de mond wat sommige paarden erg prettig vinden. Maar links en rechts werkt niet onafhankelijk in, dus sturen is dan voor een paard minder duidelijk, want bij een hulp op de linkerteugel, krijgt het paard druk op het gehele bit. En sommige paarden vinden druk op de tong dus helemaal niks. Dus dat ongebroken het meest vriendelijk is, is ook niet perse waar.
Als dit het bit is waar de eigenaresse mee rijdt, waar het paard aan gewend is en er fijn op loopt, zou ik daar niet teveel in gaan aanpassen. Het is geen raar bit, en je kunt er gewoon mee rijden zoals met elk bit. Houdt wel rekening dat als je met losse teugel rijdt, de inwerking wel scherper is als je de teugels wel oppakt. Als je met contactteugel rijdt, kun je veel gelijkmatiger de druk iets opbouwen en vragen en is het niet gelijk een ruk. Verder ook niet te bang zijn je verzorgpaard "pijn" te doen met een bit. Een bit is namelijk niet perse scherper dan bitloos onder normaal gebruik. Soms wel duidelijker voor een paard. Als je onzeker bent over rijden met bit, kun je misschien ook een les pakken, dan kun je oefenen terwijl iemand meekijkt en tips geeft.
MorganeR schreef:Omdat ik gewoon graag de werking van het bit wou weten. Wat info vooraf kan imo nooit kwaad. De eigenaresse is er ook nauwelijks dus kan mij niet veel begeleiding geven.