Thiedeman wel of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tcboo
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-11

Thiedeman wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 09:07

Mijn paard is in de bak altijd heel braaf maar in het bos trekt hij de armen bijna van mijn lijf. Hij is met geen mogelijkheid fijn te rijden omdat hij alleen maar harder wil en de teugels uit mijn handen trekt. Mijn instructeur raadt nu een ander bit of een thiedeman voor de buitenritten aan. Iemand hier ervaring mee?

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Thiedeman wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:09

Ik denk dat je beter kunt werken aan dit gedrag ipv aanpakken met hulpmiddelen.
Dan wordt het probleem vaak alleen maar weer erger.
Wellicht kun je oefenen met een ervaren, rustig paard of kan de instructeur je helpen met dit probleem.
De oplossing die er nu ligt lijkt me niet handig en juist gevaarlijk ..

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Thiedeman wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:11

Ik vind een juist afgestelde Thiedeman nog niet eens zo verkeerd in het bos.
Als paard normaal doet doet die thiedeman niks en als hij je teugels uit de handen trekt heb je extra kracht.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:16

Thiedeman werkt bij een paard dat zijn neus in de lucht steekt en er dan vandoor wil gaan. Zodra het paard terug gewoon loopt doet het niets meer (indien goed afgesteld). Dus als het probleem 'neus in de lucht en rennen' is kan dit een oplossing zijn.
Je kan ook vooraf je paard longeren zodat hij wat relaxter is.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:18

Thiedemann teugel lijkt mij een prima oplossing. Je kan hem op 3 verschillende standen zetten , en zo langzaam toewerken naar gewone teugels.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:39

Sclimpre schreef:
Thiedeman werkt bij een paard dat zijn neus in de lucht steekt en er dan vandoor wil gaan. Zodra het paard terug gewoon loopt doet het niets meer (indien goed afgesteld). Dus als het probleem 'neus in de lucht en rennen' is kan dit een oplossing zijn.
Je kan ook vooraf je paard longeren zodat hij wat relaxter is.


Mee eens, die van ons had ook haar periode dat het kop erop en gaan was, en de thiedeman heeft ons zeker geholpen met dat voor te zijn. Ondertussen staat hij zo goed als op zijn lost, puur voor het geval dat, het geeft mij een gevoel van veiligheid/verzekering en daarnaast heeft ze natuurlijk al meer ervaring in het bos opgedaan en schrikt minder snel in het bos. (Ze liep we voor de kar op straat etc maar zodra die oogkleppen afgingen was het wel heeel spannnend opeens :+ )

Oehlala
Berichten: 4305
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Thiedeman wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:52

Thiedemann kan je helpen om de rust erin te krijgen, maar ik zou wel aan het werk gaan met dit gedrag. Want hij kan ook met een thiedeman kop omhoog en lopen.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:54

friesam schreef:
Ik vind een juist afgestelde Thiedeman nog niet eens zo verkeerd in het bos.
Als paard normaal doet doet die thiedeman niks en als hij je teugels uit de handen trekt heb je extra kracht.

mee eens :)

Een hulpteugel is helemaal niet verkeerd op buitenterrein hoor.
Juist door te blijven oefenen (en in het begin met hulpteugel), kan je het paard leren dat ie later ook zonder kan ;)
Mijn maflinger vind het buiten ook veel spannender en heeft eigenlijk ook een hulpje nodig ;)

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:58

Ik kan uit de OP eigenlijk niet helemaal goed afleiden of een thiedeman TS met haar probleem gaat helpen. Als paard het hoofd in de lucht gooit en daardoor weg kan zal het een oplossing kunnen bieden, als paard zich gewoon sterk maakt en dwars door de teugelhulp heen dendert zal een ander bit eerder een oplossing zijn, maar wees je er bewust van dat het allebei slechts symptoombestrijding is.