Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:13

Cheminee schreef:
tanjaatjuhh schreef:
wat voor stang heb je gebruikt? Hier hoor je veel goede verhalen over https://www.kramer.nl/watertrens-stang. ... &ci=257090


Ja ik ken ze.. ik vind ze altijd zo hard aan aanvoelen en dat flexibele kan ik er niet echt uithalen als je ze vasthoudt.. maar misschien wel iets om te proberen



Ik heb er een liggen en nooit gebruikt, wil hem wel verkopen...


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:23

Als je de binnenkant insmeert met vaseline waardoor het bit glijdt en de huid niet stuk kan trekken? Misschien met lipspul met appelsmaak voor mensen?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:30

Toch is het jammer dat er nog steeds geen mondhapper bestaat waardoor bitten op maat gemaakt kunnen worden :D ik ben ook nog steeds zoekende, ondertussen liggen er hier al 10 bitten...

De bitfitters hebben weer prachtige nieuwe ontwikkelingen en rete duur, maar vraag mij af of ze echt wel beter zijn.

Ik denk probeer eens een harry horse bitje van 20 euro van ijzer, geen koper of andere legeringen..

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:38

Bijt hij op zijn wang? Misschien te druk met bit bezig? En met een balletje waar mee hij kan spelen? Ik heb er een met een plaatje, daar speelde mijn vorige paard mee, met andere bitten werd hij strak en stijf in de mond.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 22:05

Ik zou de bitfitter afwachten...dan weet je meteen waar je op moet letten...misschien mag je van haar/hem een bit een week uitproberen..

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:58

Als het aan de binnenkant van de mond zit, ben ik benieuwd hoe je daar achter kwam..

Hoe gaat je paard met een bit om? Een rustig ogend dicht mondje?

Ik ga bijna denken dat veel meer mensen dit hebben zonder het te weten...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:49

Misschien je instructrice een paar keer achter elkaar laten rijden als de mond weer ok is...en dan voelt ze misschien iets aan je paard? kijken of de mond dan ook stuk gaat..

Een half uur rijden lang laag zonder druk op bit en puur op zit...s de mond dan ook stuk? Dan denk je dat hij het zelf doet door kauwgedrag..

Heel leuk paard heb je en ik zie geen grof rijden.....denk dat het vnl met pasvorm te maken heeft..

Hackamore al geprobeerd? . Sidepull vind ik waardeloos, die druk blijft als je de teugels laat vieren, misschien heel duur hoofdstel niet, maar mijn basic sidepull is niet wat het moet doen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:29

Misschien polijsten zodat hij weer helemaal glad is?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:30

Beetje vreemd, kan mij geen voorstelling maken....maar als een paard op het bit kauwt kunnen er scherpe gleuven komen en met polijsten is hij weer glad.

Maar ik kom steeds weer tot de conclusie dat bitten net sls zadels, maatwerk is en ook bij mijn paard bitten gewoon niet lekker zitten door zijn anatomisch anders gevormde mond..

Hoe breder en dikker het tussenstukje des te minder pasvorm en des te grover of harder een bit wordt...pas niet tussen de kaken en te dik voor de tong, de ruimte voor een bit is maar heel erg weinig.
Dun is niet per definitie scherp, de hand wel...
Een fijne teugelvoering is het moeilijkste te leren...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Op zoek naar het ideale bit. Kapotte mondhoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:52

Balen he? Voor paard ook niet fijn, wat zijn het toch kanjers dat ze ons toch steeds weer toelaten..

Ben erg benieuwd naar je ervaring bij de bitfitter.

Wat ik nl weer moeilijk vind is dat elke bitfitter weer met een of als je geluk hebt twee merken werkt en hieruit gezocht wordt, wat kennelijk altijd past.

Ik ga op zoek naar een normaal ijzeren bitje, geen legering dus, dubbel gebroken met klein tussen stukje.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers