Korte rug hype?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Korte rug hype?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 22:23

Wat ís dat toch met al die mensen die lopen te schreeuwen "er past maximaal 17 inch op mijn paard".
Ik zie in topics op bokt maar ook irl de ene na de andere ruiter voorbij komen in een te krap zadel.
Om over de blessures van ruggen nog maar te zwijgen als de befaamde franse kussens eronder zitten.

Ik help wel eens wat mensen aan een nieuw zadel en het is standaard :" 18 inch is te lang".
En dat terwijl we dan naast een gelderse staan van 170. Mijn eigen zadelpasser; western maar dat terzijde, zegt altijd: een zadel moet goed liggen en m.n de druk goed verdelen. Indien het zadel dit doet maar officieel 5 cm te lang is, is dat nog altijd minder erg dan een korter zadel met een verkeerde verdeling van de druk.

In deze uitspraak kan ik me volledig vinden; sterker nog..gevoeligheid op de rug en lendenen zie ik bijna altijd bij paarden met een "volgens de bokt maatstaven" kort genoeg zadel.
Waar dan vervolgens de maat 40 of 42 vd ruiter niet in past.

Merken meer mensen dit of ben ik nou zo bijzonder?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Korte rug hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:32

Ik heb geen idee eigenlijk of het een hype is. Zadelmaker wees mij er onlangs ook op dat mijn zadel "voor de mooi net wat te lang is (17,5")" maar niet dat dit echt een probleem was. Ik dacht altijd dat die maat van zadels inderdaad afhangt van de kont die erin komt te zitten. Met mijn smalle achterwerk pas ik netjes in 17", en ik heb altijd vermoed dat dat echt een kleine mensen maat is (net zoals de 16" voor kleine ponys is met kleine ruitertjes)
Maar misschien zit ik er wel helemaal naast :+

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:33

het scheelt dat ik zelf maar smal ben en niet groot ik pas dus goed in een 17inch zadel, ik heb een onafhankelijke zadel passer laten komen die geen zadels zelf verkocht.ik had toen zelf 2 stubben zadels beide 18inch maar had steeds dat zadel ook wat scheef ging,en bij de bouw van dit paard was de lengte dus echt een probleem helaas.maar wat zei toen ook zei omdat wij niet heel zwaar waren was het niet zo,n punt dat zadel iets langer was,maar het scheef gaan was wel een probleem. ik heb nu andere zadel maker er aan gehad puur om te checken of een zadel dat ik had ook wel echt paste bij de boom en toen zei ze paard heeft een lange rug maar door de lang door lopende schoft heb je maar korte zadel ruimte. dus 2 verschillende zadelmakers zeiden dit. een geluk ik pas mooi in een 17inch zadel. maar een te krap zadel waar ruiter op de lepel zit kan voor veel meer problemen zorgen dan een iets langer zadel.maar het gewicht speelt natuurlijk ook een enorme rol.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:37

Volgens mij is het geen hype maar is er vandaag de dag gewoon veel meer bekend over een goed passend zadel. Dat hij niet voorbij de 18de rib mag komen heb ik niet altijd geweten. Vroeger lag de focus vooral op de breedte van de kamer zodat de schoft mooi vrij was. Je liet je zadel vullen zonder dat het op je paard werd gepast. Nog verder terug in de tijd werd een een dekentje onder een zadel gelegd als het wiebelde.

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:49

Wat betreft de druk aan de achterkant bij de lendenen zal de waarheid ergens in het midden zitten. Persoonlijk zie ik liever een iets te lang kussen, dan een kort kussen met een kont op de lepel.

Vaak is de schuine schouder, die we zo graag zien want dat geeft ruimte in het voorbeen, mede oorzaak van een kleine ruimte voor het zadel.
Hoe schuiner de schouder, hoe verder de schouderpunt naar achteren ligt, wil je daar achter blijven met het kopijzer begin je al met het zadel een flink eind naar achteren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:52

Ik sluit me aan bij Jessix.

Wel denk ik dat ruiters bij hun eigen postuur een passend paard moeten zoeken. Als je niet in een 17-17,5" zadel past, kan je dus beter geen paard met korte rug kopen.

Ik kan me voorstellen dat een iets te lang zadel bij een paard met rechte rug wellicht geen problemen zal geven, maar bij een paard met wat verzonken rug drukt het op de lendenen en zeker in galop wordt het zadel op de schouder gedrukt.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:42

Tessebes schreef:
Ik sluit me aan bij Jessix.

Wel denk ik dat ruiters bij hun eigen postuur een passend paard moeten zoeken. Als je niet in een 17-17,5" zadel past, kan je dus beter geen paard met korte rug kopen.


Ik denk dat daar inderdaad ook een groot deel van het probleem zit. :j

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Korte rug hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:47

Volgens mij worden paardenruggen ook gewoon niet echt gunstig gefokt momenteel.

Maar of het zadel nu lang of kort is het zal toch moeten passen voor paard en ruiter. Ik snap ook niet dat sommige zadels aan bepaalde combinaties verkocht worden door professionele zadelpassers.

Babootje

Berichten: 26250
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:51

Stelregel is inderdaad dat bij Engelse (dressuur) zadels het zadel niet na de laatste rib mag liggen.
Voor een springzadel is dit iets minder belangrijk, omdat de drukverdeling anders is.
Nu hangt e.e.a. ook af van de vorm van de rug van je paard. Heeft je paard een rechte rug en komen de kussens van het zadel een cm over de laatste rib heen kan dat niet zoveel kwaad. Maar bij een weke rug drukken de kussens wel in de lendenen.
Ik ben het met Wildgirl eens dat een voor de ruiter te klein zadel veel kwaad kan doen. Als je op de lepel zit, komt er teveel druk achter in het zadel.
Voor de paarden met "korte ruggetjes" waar moeilijk een zadel op te vinden is waarbij de ruiter er ook nog in past zijn er altijd nog boomloze zadels mogelijk. Tegenwoordig zijn er ook te krijgen met een dressuuruitstraling waarmee je met je wedstrijd ook leuk voor de dag kan komen.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 08:57

Haha, TS dit viel mij de laatste tijd ook al op. Dat ik regelmatig foto's zie van bijvoorbeeld Tinkers met een ontzettend korte rug en dan vragen erbij als: Wat voor zadel past hier op? Uhm... misschien gewoon geen? Ik vraag me af of je een paard met een rug waar amper een 16'' zadel op past uberhaupt wel als rijpaard moet willen gebruiken. Zeker als je zelf niet super klein bent.

Nou heb ik vrij makkelijk praten, ik heb een grote KWPN'er met een lang genoege rug. Ik heb express een 18" zadel gekozen, misschien pas ik nu nog wel in een 17,5", maar ik heb er geen zin in dat als ik 1 keer te veel taart eet ofzo ik gelijk niet meer in mijn eigen zadel pas =P Ik kon dus gelukkig die keuze van het aantal inches laten afhangen van mijn eigen kontgrootte en niet de lengte van de rug van mijn paard. =P

En ik ben het ook eens met Tessebes dat mensen wel ook bij de aanschaf van een paard rekening moeten houden met praktische zaken als: hoe in vredesnaam ga ik hier een zadel passend voor mij en hem vinden?

@Babootje, ik vraag me af of een boomloos zadel wel de oplossing is bij een te korte rug. Ik vind namelijk dat boomloze zadels vaak best een soort blok voor en achter het zitvlak hebben waar je precies tussen moet passen. Je zal dus niet zo snel op de lepel kunnen zitten, maar die blokken nemen ook ruimte in beslag. Ik heb zelf geen ervaring met boomloze zadels en me er ook niet helemaal in verdiept, dus kan zijn dat ik het fout heb, maar dit is wat ik wel vaker lees of zelf zie als ik foto's van zulke zadels bekijk.

Anoniem

Re: Korte rug hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:02

Whut? 17 is de max?

Ik ben 1,60 en 58 kilo dus normaal postuur, maar ik krijg m'n kont niet in een 16,5. 17 is net krap zat. Ik had altijd een 17,5 op een c pony liggen...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:08

Wat ik weet is dat men eindelijk bewust is geworden van tal van blessures en onregelmatigheden door slechtpassende zadels..

Waar men ooit alleen keek of de schoft vrij lag ivm drukkingen omdat dat ook weer eerst moest geleerd worden door die mooie wiite haren, daarna de ruggegraad vrij, ook door die witte haren...
Is men nu zo ver dat men kijkt wat de beweging van het paard doet met het zadel op de rug, wat de beweging van de ruiter met het zadel doet..

Waar men nooit naar keek was of het zadel in het middelpunt van het paard ligt en de ruiter daar ook zit, dus nog een pasmerkteken..

Dan weet men nu eindelijk dat de schouder volledig vrij moet liggen, m.n het cartilage om schouder blessures te voorkomen en de vrije beweging van het voorbeen, dus de pas af te kunnen laten maken.. weer eenpasmerkteken...
Zadels op de schouder bij Niet iele type paarden en Niet rechte rug, gaat gewoon niet.
Hoewel ik de nieuwe kwpn fok behoorlijk iel vind, maar dat terzijde.

Hierdoor zijn dure merken op de markt gekomen, omdat de simpele bomen ook moesten worden aangepast.

Broekmaat boven 42 zegt ook wat, helaas.....maar dat snapt men hoop ik wel? Maar ook de wilde fok zonder stamboek waarbij exterieur zeer apart is geworden, maar voornamelijk veel en goedkoop van belang is..

Dit maakt een rug bij elkaar voor passen gewoon korter...en 5 cm voor de zwevende rib of 1cm maakt ook zeker verschil uit...4 cm na het cartillage of 1 cm ook weer..

Gelukkig worden steeds meer ruiters bewust van goede zadels en ook de niet alleen wedstrijdruiter!

Boomloos gaat niet bij paarden met meer of mindere holling, dan ga je in de holling zitten wat heel erg ongewenst en ongemakkelijk is voor een paard...het credo: boomloos past altijd, de laatste oplossing is helaas niet zo..

Waarbij vroeger veel minder mensen een eigen paard konden veroorloven en er minder kennis was, kan nu iedereen een paard of pony houden, de maneges of eigen grond is al jaren niet meer...boeren hadden vroeger allemaal vee, nu veelal een betaalbare stalling...

Altijd een goede passer is er noodzakelijk, iets wat ook als paddestorlen gaat!
Laatst bijgewerkt door Indestal op 19-05-17 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:08

Ik heb een paard van 1.52 hoog met officieel maar plaats voor 46 cm kussen. Dat is weinig. Dan kom je in de ponyzadeltjes terecht en dan nog is het zoeken. Nu heb ik door heel veel uit te proberen gemerkt dat 1 cm verschil in lengte bij mijn paard wel degelijk een wereld van verschil in achterhandgebruik betekent (en dit was bij hetzelfde zadel, alleen een andere maat kussen) dus je hoort mij nooit meer zeggen dat lengte niet belangrijk is.
Wat wel belangrijk is dat je er zelf in past. Ik pas met mijn maat 38 en 63 kilo makkelijk in de zadels die op de rug van mijn paard passen en hou dit gewicht ook keurig bij, dat heb ik voor mijn paard over. Overgewicht is op dit moment een breed maatschappelijk probleem waar we met zijn allen niet aan willen en waar vooral ook niet over gepraat mag worden. Taboe no 1 in dit land! Hoe vaak ik niet veel te dikke ruiters op veel te kleine te korte paarden tegenkom dat wil je niet weten,en daar mag een zadelmaker dan weer een oplossing voor verzinnen en de fysio een rug bij losmaken.
Koop een paard dat bij je postuur past of val af.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:10

Vroeger was er minder kennis..... eigenlijk 'deden we maar wat'. Je ging een zadel kopen voor een pony zonder pony bijvoorbeeld... grinnik.
Ook waren de mensen wat slanker, toen ik jonger was zag je niet zoveel zware ruiters (en dus billen en benen die eigenlijk nooit echt fijn in een zadel passen) te paard.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:11

Ja het is mij ook wel opgevallen, maar ook de opmerking van azmay klopt ook. Er wordt weer op andere dingen gefokt en dan gaan dat soort belangrijke zaken als een rug in de vergeethoek.

Zelf heb ik een pony met juist een lange rug....iedereen weet te vertellen dat is een zwakke rug. Maar het voordeel ze zit zalig met zachte vloeiende bewegingen weet niemand.
Maar ik krijg vaak de opmerking wat een groot zadel voor zo een pony, dat is te groot....zelfs na uitleg snappen mensen het eigenlijk niet.En zeker het boomloze, dat is bij die pony zeker niet nodig. Maar zelf verkiest de pony dat boven een boom zadel al ziet het er wat robuust uit.
zadels zijn net als alles over geleverd aan voorkeur ,mode grillen, discipline en de belangrijkste: de bouw!( die van de deriere van de ruiter en de rug van het paard!)

over mijn postuur en pony ik rijd er niet op en dan hoor ik zonde zo een duur zadel voor een pony waar je niet op rijdt! Maar licht het zelfde zadel op het paard(met andere pommel en singel) dan heb ik het goed gedaan een passend zadel is zo belangrijk!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:21

dianaw33 schreef:
Ik heb een paard van 1.52 hoog met officieel maar plaats voor 46 cm kussen. Dat is weinig. Dan kom je in de ponyzadeltjes terecht en dan nog is het zoeken. Nu heb ik door heel veel uit te proberen gemerkt dat 1 cm verschil in lengte bij mijn paard wel degelijk een wereld van verschil in achterhandgebruik betekent (en dit was bij hetzelfde zadel, alleen een andere maat kussen) dus je hoort mij nooit meer zeggen dat lengte niet belangrijk is.
Wat wel belangrijk is dat je er zelf in past. Ik pas met mijn maat 38 en 63 kilo makkelijk in de zadels die op de rug van mijn paard passen en hou dit gewicht ook keurig bij, dat heb ik voor mijn paard over. Overgewicht is op dit moment een breed maatschappelijk probleem waar we met zijn allen niet aan willen en waar vooral ook niet over gepraat mag worden. Taboe no 1 in dit land! Hoe vaak ik niet veel te dikke ruiters op veel te kleine te korte paarden tegenkom dat wil je niet weten,en daar mag een zadelmaker dan weer een oplossing voor verzinnen en de fysio een rug bij losmaken.
Koop een paard dat bij je postuur past of val af.


Luister Dat is een hard oordeel ik let ook op mijn gewicht maar door ziekte,beperkingen en medicatie kan ik niet afvallen tenzij ik werkelijk te ziek ben dan gaat er hooguit een paar kilo af,die er zo weer aanzit! Ik mocht/moet van de diëtiste zelfs meer eten dan ik deed.
Maar als je niet meer kan en mag rijden maakt dat punt niets uit, en kan ik net zo goed een c-pony hebben. Ook heb ik een trekpaard zijn rug vol artrose als ik daar mee wandel hoor ik vaak "joh klim er op dan hoef je niet te lopen, die kan jou hebben hoor!".

Maar dat vind ik het ego van deze tijd ben je stevig ,mollig of volslank dan ben je een vreetzak die niet om zijn paard geeft en maar moet afvallen. Ik geef zeker om mijn paarden juist daarom help ik hun en mezelf door lekker met ze te wandelen en dingen te doen die beter bij ons passen!

Snorkel8

Berichten: 1096
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:22

Jessix schreef:
Volgens mij is het geen hype maar is er vandaag de dag gewoon veel meer bekend over een goed passend zadel. Dat hij niet voorbij de 18de rib mag komen heb ik niet altijd geweten. Vroeger lag de focus vooral op de breedte van de kamer zodat de schoft mooi vrij was. Je liet je zadel vullen zonder dat het op je paard werd gepast. Nog verder terug in de tijd werd een een dekentje onder een zadel gelegd als het wiebelde.


Dit dus, gelukkig wordt men steeds meer bewust. Maar helaas nog steeds zoveel paarden met slecht passende zadels en zadelmakers die het niet begrijpen.

Wildgirl schreef:
Mijn eigen zadelpasser; western maar dat terzijde, zegt altijd: een zadel moet goed liggen en m.n de druk goed verdelen. Indien het zadel dit doet maar officieel 5 cm te lang is, is dat nog altijd minder erg dan een korter zadel met een verkeerde verdeling van de druk.

In deze uitspraak kan ik me volledig vinden; sterker nog..gevoeligheid op de rug en lendenen zie ik bijna altijd bij paarden met een "volgens de bokt maatstaven" kort genoeg zadel.
Waar dan vervolgens de maat 40 of 42 vd ruiter niet in past.


Wat ik hierin niet begrijp is waarom je genoeg moet nemen met iets wat ook niet goed is? Dat het een beter is dan het ander maakt het nog niet goed? Je koopt toch ook geen broek van 1 maat te klein omdat die van 2 maten te klein nog strakker zit? Sorry vind het een vreemde beredenering.

Mijn paard heeft een korte rug, we hebben het helemaal uitgetekend met krijt en dan zie je dat de meeste zadels over de 18e rib komen. Toen ik hem net kocht had ik geen idee en keek ik ook op de oude manier naar zadels, mijn paard heeft er onwijs veel last van gehad maar weet dat nu pas.

Dus nee ik denk zeker geen hype :)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:23

Het is wel een hype geworden ja. Sommige zadels storen niet als ze net voorbij de zwevende rib liggen. Je moet dus naar alles samen kijken.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:35

Er zullen wel meer zaken mee spelen. Meer kennis is er natuurlijk een van. Maar ik denk ook dat en nog best wat mensen zijn die het verkeerde paard kiezen. Je koopt eerst een paard en dan gaan ze op zoek naar een zadel dan kan je wel tegen problemen aanlopen als je zelf lang bent/of zwaarder dat je niet in een kleinere inch maat past. Persoonlijk snap ik niet dat mensen het wel oké vinden om bv 17 inch kussen te hebben onder een 18 inch zadel. Lijkt me gewoon niet de bedoeling. De drukverdeling is toch heel anders. En lijkt me logisch gezien gewoon niet optimaal.

En doordat er bij vele mensen meer kennis is valt het ook veel meer op dat zadel of wel te lang zijn of dat ze te klein zijn voor de ruiter. Als je foto's van "vroeger" voorbij ziet komen krijg je ook weleens de kriebels omdat je nu de kennis hebt dat het niet goed is maar toen had je geen idee en niemand om je heen die het zag.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:51

Het lijkt deels een hype, omdat er steeds meer zadelpassers en osteo's zijn die op rugproblemen wijzen dan pakweg 10-15j geleden. En veel paarden liepen met een zadel dat niet goed paste of voorbij de 18de rib kwam. Je stak er gewoon een extra pad onder en klaar.

Hoe meer kennis, beschikbaar wordt, hoe vaker je het zal horen. Compacte paarden hebben nu eenmaal een kortere rug etc. Grote lange paarden kunnen dan weer zwakke lenden hebben waardoor een zadel ook weer niet te lang mag zijn...

Zelf rij ik ook met een zadel dat net 2cm te lang is. Ideaal? nee maar korter is of niet te vinden of ik zit er zo erbarmelijk slecht in/op dat ik mijn paard enorm stoor en/of juist veel gewicht en bijgevolg druk op de achterrand van de kussens geef. Dit geeft imo (en volgens DA, osteo en meerdere zadelpassers) meer rugproblemen op termijn dan een zadel dat net een fractie te lang is.

edit: typo's

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:57

Vroeger op de ponyclub werden de zadels door de (Deurne opgeleide) instructeur gecontroleerd. Nagenoeg alle zadels lagen achterover, dus er moest een wigvormige schuimrubberen pad onder. Dan lag het zadel wel goed (lees: horizontaal). Nu weten we dat al die zadels te smal in de voorboom waren. En over vrij liggen van de schouder en de ruimte van het tussenkanaal zullen we het maar helemaal niet hebben :x . Maar ja, je wist niet beter.

Ik vind het proces van bewustwording en meer kennis bij de ruiters zelf, mede ook de social media zoals Bokt een goede ontwikkeling die het welzijn van onze paarden ten goede komt.

Dat de paarden tegenwoordig gefokt worden met minder ruimte voor het zadel, ben ik het niet direct mee eens. Eerder werd er gewoon een zadel opgelegd. En had je paarden die staakten en/of gemeen bokten of chronisch onzuiver liepen onder het zadel. Nu bel je eerst een zadelpasser en fysiotherapeut of ostheopaat als een paard dat doet. Toen gingen ze naar de slager, want ongeschikt. Door gericht te fokken zijn in elk geval bij de warmbloed paarden de ruggen wel veel beter geworden en meer geschikt voor het doel van rijpaard.

Het maatschappelijk probleem van overgewicht wat Diana noemt, is zeker ook aan de orde, maar ook dat de mensen steeds langer worden. De maat van een zadel wordt bepaald door de lengte van je bovenbeen. Als je een 1.90 m lang bent, dan ga jij je benen niet kwijt raken in een 17,5 inch zadel, ook al ben je nog zo mager.

Ik zie ook een ontwikkeling door de opkomst van de “recreatieve rassen”. Toen ik vroeger op de ponyclub reed had iedereen een “rijpony” (New Forest, Welsh, NRPS of ongeregistreerd maar daarop gelijkend). Ik kende niemand in mijn omgeving die met een Haflinger reed, van Tinkers had nog nooit iemand gehoord en Fjorden werden voor de huifkar gebruikt. Een Iberisch paard had hier ook nog nooit iemand gezien. En laten dit nou ook net de rassen zijn waarvan je vaak een topic tegenkomt over weinig ruimte voor het zadel.

Samengevat: geen hype, maar een ontwikkeling door meer kennis en de opkomst van andere rassen als rijdier.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 09:59

dianaw33 schreef:
Ik heb een paard van 1.52 hoog met officieel maar plaats voor 46 cm kussen. Dat is weinig. Dan kom je in de ponyzadeltjes terecht en dan nog is het zoeken. Nu heb ik door heel veel uit te proberen gemerkt dat 1 cm verschil in lengte bij mijn paard wel degelijk een wereld van verschil in achterhandgebruik betekent (en dit was bij hetzelfde zadel, alleen een andere maat kussen) dus je hoort mij nooit meer zeggen dat lengte niet belangrijk is.
Wat wel belangrijk is dat je er zelf in past. Ik pas met mijn maat 38 en 63 kilo makkelijk in de zadels die op de rug van mijn paard passen en hou dit gewicht ook keurig bij, dat heb ik voor mijn paard over. Overgewicht is op dit moment een breed maatschappelijk probleem waar we met zijn allen niet aan willen en waar vooral ook niet over gepraat mag worden. Taboe no 1 in dit land! Hoe vaak ik niet veel te dikke ruiters op veel te kleine te korte paarden tegenkom dat wil je niet weten,en daar mag een zadelmaker dan weer een oplossing voor verzinnen en de fysio een rug bij losmaken.
Koop een paard dat bij je postuur past of val af.


Dit is wel heel kort door de bocht..
Ik heb absoluut geen overgewicht maar wel een kont waar je u tegen zegt (broekmaat 40 ). Ik heb daarom ook echt een 18 inch nodig. Ik denk dat er maar weinig paarden zijn waarop een 18inch niet past. (En dan heb ik het over paarden van + 1.60m want ik vind mezelf niet mooi staan op een kleiner paard)

tamary

Berichten: 29177
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:07

Westernzadel heeft een heel andere boom en daarmee drukverdeling over de rug dan engels. Is ook gewoon nodig voor een werkzadel wat ontworpen is op 10-16uur/dag elke dag gebruik.

Foktechnisch zijn er zeker dingen veranderd (en in een aantal opzichten verslechterd), 1 zadel voor alle paarden kon toen er nog vrij uniform gefokt werd qua bouw en alle ruggen dus aardig vergelijkbaar waren qua vorm, nu met import en veranderende fokdoelen is dat niet meer zo. Dat verklaard een stuk van de ellende met zadel en rugproblemen en de opkomst van bv boomloos (wat trouwens ook niet zaligmakend is). Een gewoon goed en gezond gebruikspaard fokken, waar dus gewoon minimaal een 17 inch zadel op past (bij D-maat of groter) is kennelijk lastiger dan je zou verwachten.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:11

Ik had gisteren iemand van balance zadels om te kijken of het balance zadel wat ik heb op mijn arabier past..Ze had het er toevallig toevallig over dat ze zo vaak problemen tegen komt van paarden die een te kort zadel op hebben,gewoon omdat de ruiters vaak niet in extreem kleine zadels passen of de kussens zo kort gemaakt worden dat die ook weer problemen veroorzaken..Dus volgens haar was het dan beter om een iets te lang zadel te hebben..

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Korte rug hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:12

Iets te lang zadel? Nee, gewoon een model wat wel past en dat is weer merk afhankelijk...

Maar soms past de ruiter gewoon niet bij het type paard/pony..