Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 21:17

Heyhey!

Ik vond er geen topic over dus maak ik er zelf even een :)

Heeft er iemand tips hoe je een jong paard aan een bit kunt laten wennen en welk bitje het meest geschikt is voor de eerste keren?
Wat is eigenlijk de beste leeftijd om dit te doen?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:19

Vaak gebeuren ze een kneveltrensje voor de jonkies. Anders zou ik gewoon kiezen voor een enkel of dubbelgebroken Bus/D trens deze liggen beide ook erg rustig.

Voor mijn pony had ik een myler level 2.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 21:29

ik zal er eens naar gaan kijken!

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:43

Ik gebruik altijd kneveltrensen voor jonge paarden. Een aantal van mijn dieren loopt hier nog steeds op, zijn hele fijne bitjes.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:51

hoe is zijn gehemelte?
over het algemeen is een gebroken bitje 'gewoon' te doen.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:57

Ik zou het paard wel altijd eerst naar de tandarts laten gaan voor je met een bit begint Dit kan zoveel schelen als alles gwn van het begin af aan goed zit in de mond Krijgen ze er ook geen nare ervaringen mee

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 22:44

dresjoepie schreef:
Ik zou het paard wel altijd eerst naar de tandarts laten gaan voor je met een bit begint Dit kan zoveel schelen als alles gwn van het begin af aan goed zit in de mond Krijgen ze er ook geen nare ervaringen mee


is onlangs gecontroleerd en alles tiptop in orde

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 22:45

StalNollie schreef:
hoe is zijn gehemelte?
over het algemeen is een gebroken bitje 'gewoon' te doen.


ik zou het niet weten, maar ik denk dat het orde is...
ben nu wel een beetje nieuwsgierig waarom je hiernaar verwijst?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:48

Ik ben bij de mijne begonnen met dubbelgebroken kneveltje. Nu liet ze wel merken dat ze haar tong niet kwijtkon dus ben ik voor eentje gegaan met wat tongvrijheid.

Maar knevel is voor de jonkies meestal heel geschikt :)

Ik deed gewoon bitje in als ik met haar ging werken. Eerst bitje in en haar gewoon wat gerust laten (los) in de paddock en daarna zo oppakken. Eens aan de hand wandelen, eens aan (lange) longe, ... :) Nooit moeilijkheden mee gehad

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 22:50

Laurievc schreef:
Ik ben bij de mijne begonnen met dubbelgebroken kneveltje. Nu liet ze wel merken dat ze haar tong niet kwijtkon dus ben ik voor eentje gegaan met wat tongvrijheid.

Maar knevel is voor de jonkies meestal heel geschikt :)


en hoe ben je hiermee begonnen? gewoon in de mond steken en dan afwachten of heb je daar bepaalde oefeningen mee gedaan? Ben echt een leek als het op vlak van jonge paarden gaat en ik wil het zo graag goed doen :j

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:51

Had mijn post nog even aangepast haha :D Mocht je meer willen weten, PB gerust met je vragen! Deze zomer mijn 3-jaarsje zelf zadelmak gemaakt. Geweldig proces :)

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:55

Jazzie03 schreef:
StalNollie schreef:
hoe is zijn gehemelte?
over het algemeen is een gebroken bitje 'gewoon' te doen.


ik zou het niet weten, maar ik denk dat het orde is...
ben nu wel een beetje nieuwsgierig waarom je hiernaar verwijst?


Hebben weleens pony (s) gehad met scherp hoog gehemelte en dan is een gebroken pijnlijk.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 22:59

Hebben weleens pony (s) gehad met scherp hoog gehemelte en dan is een gebroken pijnlijk.[/quote]

ah ik snap het... dit heeft ze niet :)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:15

Ik ben bij meerdere paarden begonnen met een leerbitje. Beetje honing of stroop erop, bitje in, kinriempje los-vast en dan gewone oefeningen gaan doen waarbij je het bit niet gebruikt. Wij doen eerst loswerken en grondwerk met een bitje in en wandelen in het bos voordat we iets via het bit gaan vragen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:11

Als je nog niet zoveel ervaring hiermee hebt is mijn eerste tip iig om een ervaren persoon mee te laten helpen. Die kan meer zien en opmerken dan dat jij dat waarschijnlijk doet.

Daarbij zou ik er niet zo'n rompslomp van maken. Sta je toevallig met meerdere klanten op een stal? Dan zou ik het eerste beste bitje in haar maat er eens in hangen en observeren wat ze doet. Ondertussen zou je vrij kunnen werken in een bak. Zie je overmatige bewegingen in haar mond of haar juist verstarren in haar spieren, dan kun je een ander model proberen etc.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 13:50

magda_90 schreef:
Als je nog niet zoveel ervaring hiermee hebt is mijn eerste tip iig om een ervaren persoon mee te laten helpen. Die kan meer zien en opmerken dan dat jij dat waarschijnlijk doet.

Daarbij zou ik er niet zo'n rompslomp van maken. Sta je toevallig met meerdere klanten op een stal? Dan zou ik het eerste beste bitje in haar maat er eens in hangen en observeren wat ze doet. Ondertussen zou je vrij kunnen werken in een bak. Zie je overmatige bewegingen in haar mond of haar juist verstarren in haar spieren, dan kun je een ander model proberen etc.


ik sta niet op stal, ik heb een weide achter mijn huis en daar staat ze op. Ik krijg ook wel les, maar dat is voor grondwerk.
bedankt voor de tip!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:51

Ik heb hier de beste ervaring om de paarden gewoon aan het werk te zetten. Ik zorg dat ze eerst wat kunnen circlen op een halstertje ofzo, en dan is het kwestie van gewoon het bitje in te stoppen, en de oefeningen dat ze kennen herhalen (op halster uiteraard). Pas als ze dit volledig aanvaarden, gaan we ook druk gaan zetten op het bit. (wederom, starten met simpel wijken voor druk op het halster, dan de druk verdelen over halster en bitje, daarna bitje alleen.)

Voor jonge paarden gebruik ik een simpele dubbelgebroken water of bus of kneveltrens. Mijn jonge anda heeft nu een happy mouth bitje.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 15:34

even mijn oude topic onder het stof uit halen...

Ik ben ondertussen al een tijdje bitten aan het zoeken, maar nu het volgende probleem.
Ze heeft een klein en fijn mondje waardoor ze weinig plaats heeft in haar mond. De bitten van de 'gewone' dikte passen hierdoor niet.
Ik denk dat ik toch voor een kneveltrensje wil gaan (waarschijnlijk ook de ongebroken; tenzij dit geen goed idee is?), maar ik vind nergens een dunner bit. De maat moet 12,5 of 13 cm zijn; de 13.5 wil ik ook eens gaan proberen om te kijken welke maat beter is.

heeft iemand een tip waar ik zo een bit kan kopen?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 15:42

Echt overal. In alle diktes en alle breedtes. Onderlegtrenzen zijn ook altijd dunner.
Maar als je een gewoon bitje pakt, watertrensje 16 of 18 mm dik en 12,5 cm breed dan zal deze waarschijnlijk prima passen.
Ik krijg het gevoel dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Kneveltrens nooit aan beginnen bij een jong dier.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 16:05

Het advies dat ik gekregen heb is om een kneveltrens te nemen, ze kan nl niet zo goed tegen beweging in haar mond en het moet dus zo stil mogelijk liggen
Als jij betere opties hebt mag je ze natuurlijk altijd geven.

Edit: ik ben op meerdere plaatsen gaan kijken, maar ik vind geen dunner bit dan de 16 mm die ze nu heeft

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:07

Sprenger heeft fijne bitten, ook kneveltrensen. :j

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Jonge merrie aan bit laten wennen en welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 16:08

Dank je! Ik zal daar eens gaan kijken