Voor of tegen sperriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hey_Mara

Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-17

Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 16:23

Ik heb een verzorgpony en deze heeft een sperriem om het hoofdstel. Ik ga dit ook zo laten omdat de eigenares dit zo beslist en veelmeer ervaring heeft met paarden dan mij. nu wou ik gewoon eens vragen wat de voor- en nadelen zijn van een sperriem, waarom je het wel of niet zo aandoen bij je pony/paard en ofdat jullie voor of tegen sperriemen zijn.

Ik vind dit altijd interessant.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:38

Ik ben persoonlijk niet voor of tegen, net zoals met bijna alle soorten tuig hangt het ervan af hoe een sperriem gebruikt wordt of hij "zielig" is of niet.
Snoer je hem heel strak aan, dan ja natuurlijk tegen. Doe je hem net strak genoeg dat hij niet onder de kin langs schiet, dan kan het prima.
Met een sperriem kan het paard zijn mond minder makkelijk openen, en onder andere omdat ik mijn paarden tijdens het rijden (vooral tijdens buitenritjes) nog wel eens laat eten, rij ik zelf zonder sperriem. Bovendien kan mijn paard mij zonder sperriem sneller laten weten dat er iets niet goed zit/voelt in zijn mond.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:41

Ik ben niet voor en niet tegen. Mijn paard loopt soms wel fijner zonder een sperriem maar ik vind zelf dat dan het bit weer erg lost ligt in de mond en dat vind ik zelf niet prettig en daardoor rijd ik minder ontspannen heb ik het idee. Maar soms voor de afwisseling haal ik hem eraf en als ik hem erom heb dan zit hij wel los.

Captain

Berichten: 21372
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:43

Niet voor of tegen zolang deze maar netjes gebruikt wordt. Helaas zie ik (ook hier op Bokt) dat bij 80% van de ruiters, vooral de wat hogere top met 4 jarige hengsten, dat kreng veel te strak aangesnoerd zit. :n

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:44

Ligt er aan hoe die wordt gebruikt. Als die wordt gebruikt om de mond dicht te snoeren dan ben ik tegen, maar als die wordt gebruikt om het bit stiller in de mond te laten liggen dan dan ben ik niet tegen het gebruik van de sperriem

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:48

niet voor of tegen. Kan bij sommige paarden echt voor- of juist nadelen hebben. Alleen dient een sperriem NIET om de mond volledig dicht te snoren zoals je soms ziet. Evenals dat een aansnoerneusriem niet per definitie betekent dat je hem strak moet aansnoeren.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:49

Bij mijn arabier liet ik het lekker weg, want wil zijn mooie hoofd niet onsieren met al die riemen dat om zijn neus zitten, dus hele neus lekker vrij.

Maar ik ben er niet tegen mits het op een juiste manier gebruikt wordt, helaas zie ik vaak dat ze veel te strak zitten en dat het echt vastgesnoerd is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:50

Hier gaat ie er soms af. Het hangt er maar net van af. Hij had een tijd terug een snee'tje precies in de "rand" van zijn kin. De neusriem kwam daar niet maar de sperriem mogelijk wel. Dus toen is ie er af geweest tot het genezen was. Ik merk dan geen verschil eigenlijk. Mits correct gebruik kan ik me dus ook niet voorstellen dat het kwaad kan.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:31

Niet voor en niet tegen. Zonder kauwt mijn paard veel meer, de tong gaat letterlijk van links naar rechts en smak smak smak. Met doet ze dit amper. Zonder neusriem zou ook prima kunnen.

Hey_Mara

Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 21:47

nessinator schreef:
Snoer je hem heel strak aan, dan ja natuurlijk tegen. Doe je hem net strak genoeg dat hij niet onder de kin langs schiet, dan kan het prima.

Is het dan ook slecht/gevaarlijk om je sperriem te los vast te maken?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:56

imo is het storend als de sperriem veel te los zit en gaat wiebelen.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:49

Tegen is een sterk woord maar ik vind het niet nodig. Als je netjes rijdt kan je een paard zelfs prima helemaal zonder neusriem rijden.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:53

Niet perse voor of tegen, maar ik gebruik hem zelf niet.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 22:57

Hier hetzelfde als de rest niet voor en niet tegen. Ik gebruik hem niet omdat ik hem altijd zo los had hangen dat het paard er meer last van had. Het staat wel mooier maar ik gebruik de laatste jaren nooit meer een sperriem. En vaak ook geen neusriem als ik met bit rijdt.
Maar zoals met de meeste dingen bij normaal gebruik is het geen probleem. Helaas zie je toch regelmatig foto's voorbij komen waarbij ze toch flink aangetrokken zijn zo zonde.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:14

Fia_Mara schreef:
nessinator schreef:
Snoer je hem heel strak aan, dan ja natuurlijk tegen. Doe je hem net strak genoeg dat hij niet onder de kin langs schiet, dan kan het prima.

Is het dan ook slecht/gevaarlijk om je sperriem te los vast te maken?

Nee, niet slecht of gevaarlijk. Maar als je hem te los doet, dan wiebelt die zo los, en dan heb je er nog niks aan, en bovendien zoals petitparis al zegt is hij dan storend.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:18

zeker niet tegen (dat mag ook niet als jurylid, want hij is verplicht bij een gecomb. neusriem), zolang hij maar op de juiste manier wordt gebruikt. niet te strak of te los.
zelf rij ik zonder op dit moment, maar dat is meer omdat ik de toegevoegde waarde bij mijn paard niet echt zien en omdat het dan net iets minder werk is bij t opzadelen :D ;) :+

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:38

Hij is helemaal niet verplicht bij een gecombineerde neusriem.. Die regel is een poos geleden al afgeschaft.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:43

Yvank_ schreef:
Hij is helemaal niet verplicht bij een gecombineerde neusriem.. Die regel is een poos geleden al afgeschaft.


een Engelse neusriem is toegestaan. bij een gecombineerde hoort een sperriem. bij een hoofdstel met gecombineerde keel en neusriem mag je de sperriem weglaten. zie wed reglement dressuur, bijlage met toegestane hoofdstellen: https://www.knhs.nl/media/11238/toegest ... enting.pdf

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:48

Nee dat is niet waar die regel is vorig jaar veranderd :)

Artikel 118 wedstrijdreglement dressuur:
. Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, Mexicaanse neusriem,
een zgn. gecombineerde neusriem en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien van een enkele
trens is verplicht. Het gebruik van een gecombineerde neusriem zonder sperriem is toegestaan bij het
gebruik van een enkele trens. Toegestane neusriemen en wijzigingen hierop zijn vermeld op de website
van de KNHS. Een te strak aangesnoerde neusriem wordt als wreedheid aangemerkt.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:56

Yvank_ schreef:
Nee dat is niet waar die regel is vorig jaar veranderd :)

Artikel 118 wedstrijdreglement dressuur:
. Het gebruik van een trenshoofdstel met africhtingsneusriem, rechte neusriem, Mexicaanse neusriem,
een zgn. gecombineerde neusriem en een zgn. gecombineerde keel/neusriem voorzien van een enkele
trens is verplicht. Het gebruik van een gecombineerde neusriem zonder sperriem is toegestaan bij het
gebruik van een enkele trens. Toegestane neusriemen en wijzigingen hierop zijn vermeld op de website
van de KNHS. Een te strak aangesnoerde neusriem wordt als wreedheid aangemerkt.


dat is per 1 april ingegaan dus... ik had de regl. van 2017 erbij gepakt. jammer dat ze de regl. veranderingen niet standaard naar de juryleden sturen

BrankaZ

Berichten: 3882
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:10

Dan is dat veranderd, want als het lusje aan de neusriem zat was je verplicht om een sperriem te gebruiken. Voor mij ook de reden om dan maar dat lusje er door mijn zadelmaker af te laten halen voor wedstrijden. Rij n.l. zonder sperriem omdat mijn paard ondanks losjes vastmaken toch minder ontspande in zijn mond als ik een sperriem om had.

Het valt mij wel op dat er best nog wel mensen zijn die zonder sperriem rijden terwijl het aanbod van hoofdstellen met een hoge neusriemen zonder sperriem bij de meeste ruitersportzaken minimaal is.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:36

Een oude pony van mij heeft een keer dat sperriemlusje eraf getrokken (ik weet niet meer hoe), dus heb ik jaren met die "gecombineerde" neusriem kunnen rijden. Nu heb ik ook een 'echte' hoge neusriem, los gekocht.

Anoniem

Re: Voor of tegen sperriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:39

Ik heb het idee dat veel mensen de sperriem er maar gewoon "om laten" omdat een gecombineerde neusriem min of meer het meest gebruikte hoofdstel is. Wel fijn dat de KNHS het niet meer verplicht stelt dat er daadwerkelijk een sperriem aan moet zitten. Zelf ben ik meer voorstander van een lage neusriem.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:16

BrankaZ schreef:
Dan is dat veranderd, want als het lusje aan de neusriem zat was je verplicht om een sperriem te gebruiken. Voor mij ook de reden om dan maar dat lusje er door mijn zadelmaker af te laten halen voor wedstrijden. Rij n.l. zonder sperriem omdat mijn paard ondanks losjes vastmaken toch minder ontspande in zijn mond als ik een sperriem om had.

Het valt mij wel op dat er best nog wel mensen zijn die zonder sperriem rijden terwijl het aanbod van hoofdstellen met een hoge neusriemen zonder sperriem bij de meeste ruitersportzaken minimaal is.


Dat vind ik ook jammer! Heb uit miserie maar een gewoon gekocht en lusje eraf gesneden. Je vind ze amper. Zowel ik als vriend rijden zonder sperriem.

Heb echter geen enkel probleem met sperriemen zolang ze niet strak aangespannen zijn.
Idem bij aansnoerneusriemen: heb zelf ook eentje omdat die lekker zacht is onderaan, maar passen gewoon 2 vingers onder

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:27

Ik gebruik de sperriem eerder op het bit in de mond te stabiliseren. Als ik dan toch een beetje te veel binnenteugelcontact en te weinig buitenteugelcontact heb, vliegt het bit niet meteen van de ene kant naar de andere. Maar ik heb het wel los, want ik wil ook wel dat mijn paard kan nageven en knabbelen zoals hij dat graag heeft. En uiteindelijk is het aan mij om steeds mijn buitenteugel erbij te houden en mijn binnenteugel los te laten.