passend zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 08:04

Ik heb zo'n tien jaar geleden een dressuurzadel gekocht dat toen goed paste op ponylief. Het heeft dan een tijd enorm geschoven (opzij gedraaid). Ik heb het laten aanpassen; er werd een nieuwe boom in gezet. Nu schuift hij minder, maar toch nog steeds schuift hij wel. Hierdoor komt hij achteraan wel eens op het ruggenmerg te liggen.
Gisteren een barefoot justadjust (boomloos) uitgeprobeerd. Eenmaal goed aangesingeld, bleef deze mooi liggen. Voor mij was het echter enorm wennen. Het was niet de eerste keer boomloos (wel de derde of zo) en ik vind het altijd raar zitten (was ook drie keer op een ander paard). Blijkbaar zou je je evenwicht opnieuw moeten vinden, is het normaal dat je bij omschakeling wat moeite hebt.
Zijn er nog mensen die de omschakeling gemaakt hebben van zadel met boom naar boomloos en die zelf moeite gehad hebben in het begin?
Ik ben een beetje bang dat ik er niet / moeilijk aan ga kunnen wennen. Evenwicht is nu net een zwak punt owv mijn beperkingen...

Aan dat zadel waren ook ringen bevestigd die geluid maakten wanneer mijn pony bewoog. Hier leek hij nogal fel op te reageren (leek opgejaagd). Op zich niet abnormaal, een geluid dat van achter hem komt dat hij niet kan thuisbrengen, niet kan zien,... Maar hoe laat je je paard daaraan op een rustige manier wennen?

Ik weet nog niet wat ik ga doen: een barefoot aankopen of verder zoeken naar een andere oplossing. Maar ik hoor graag jullie ervaringen!

soof14

Berichten: 316
Geregistreerd: 12-06-13
Woonplaats: Assen

Re: passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:35

Hoihoi,
Ik had ook een barefoot maar heb er helaas niet aan kunnen wennen.
Na een jaar weer een boomzadel gekocht en wat een verademing!
Van barefoot hebben ze ook testzadels die je een paar weken kunt testen om te kijken of het wat voor je is.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:38

je hebt dus in 10 jaar tijd 2 zadels op je paard geprobeerd? Niet om het een of ander, maar ik heb er in datzelfde tijdsbestek geloof ik 200 geprobeerd. Niet dat dat aan te raden is, maar rijden met een wegzakkend zadel is een no go, dan ga je heel snel zoeken naar een oplossing, hoe vervelend dat ook moge zijn. Of dat boomloos is? Niet voor iedereen, ook dat zul je moeten testen, en verschillende zadels moeten uitproberen. Balans is een dingetje boomloos, dat heb je of dat zul je moeten ontwikkelen en dat kost tijd en oefening. Lukt dat niet, dan is boomloos niet aan te raden, dan zit je je paard alleen maar in de weg. Barefoot heb je weinig steun in. Semi-boomloos, bijv Startrekk/Deuber of Trekker, is dan al weer een stuk steviger en meer met het gevoel van een boomzadel, maar dat moet wel passen op je paard. Kortom: succes met je zoektocht, niemand hier gaan een passend antwoord voor je hebben, dat zul je zelf moeten vinden door uit te proberen.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 08:52

dianaw33 schreef:
je hebt dus in 10 jaar tijd 2 zadels op je paard geprobeerd? Niet om het een of ander, maar ik heb er in datzelfde tijdsbestek geloof ik 200 geprobeerd. Niet dat dat aan te raden is, maar rijden met een wegzakkend zadel is een no go, dan ga je heel snel zoeken naar een oplossing, hoe vervelend dat ook moge zijn. Of dat boomloos is? Niet voor iedereen, ook dat zul je moeten testen, en verschillende zadels moeten uitproberen. Balans is een dingetje boomloos, dat heb je of dat zul je moeten ontwikkelen en dat kost tijd en oefening. Lukt dat niet, dan is boomloos niet aan te raden, dan zit je je paard alleen maar in de weg. Barefoot heb je weinig steun in. Semi-boomloos, bijv Startrekk/Deuber of Trekker, is dan al weer een stuk steviger en meer met het gevoel van een boomzadel, maar dat moet wel passen op je paard. Kortom: succes met je zoektocht, niemand hier gaan een passend antwoord voor je hebben, dat zul je zelf moeten vinden door uit te proberen.


Neen, ik heb meerdere zadels geprobeerd met mijn pony.
Dressuurzadel lag aanvankelijk heel goed, maar nu dus niet meer. Vandaar dat ik inderdaad aan het proberen ben met iets anders.
Dat niemand mij hier gaat kunnen zeggen welk zadel passend is voor mijn pony weet ik en verwacht ik ook niet. Ervaringen van andere mensen horen vind ik dan wel weer fijn :).

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:54

Als je graag bij boomloos blijft maar niet aan boomloze zit kan wennen dan adviseer ik om een Heather moffett Flexee uit te proberen. Deze heeft de zit van een boomzadel maar dan boomloos.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:02

Ik heb 2 barefoots gehad, in allebei kon ik niet fatsoenlijk zitten. Je balanspunt ligt hierbij meer naar achteren dan in veel andere (passende) zadels en ik vond dat heel onprettig.

Vervolgens een Zaldi gekocht (boomzadel) en dat was een verademing. Nu op een ander paard een semi-boomloos zadel (Startrekk Islandic) gekocht en dat zit wel heel comfortabel.

In het wenverhaal van Barefoots geloof ik niet meer. Het past bij je, of het past niet bij je. Als je twijfelt over het vinden van je evenwicht zou ik het je afraden en lekker verder zoeken naar een zadel waar je wel direct je balans in kunt vinden.
Je kunt best moeten wennen aan een zadel, maar als je balanspunt in het betreffende zadel niet goed is, ga je het daarmee niet redden.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 09:52

Dank jullie wel voor jullie reacties! Heb er veel aan.
Zeker en vast ook bedankt voor de tips. Ik blijf verder zoeken...

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, Belgiƫ

Re: passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:08

Heb je al eens de zadelmaker laten komen met een busje nieuwe of tweedehands zadels? Zit misschien iets mooi en passend bij en dan is je probleem gelijk van de baan. Misschien moet je dan ook niet zo lang zoeken. Als je beperkingen hebt kan ik mij voorstellen dat een boomzadel een verademing is. Hoe dan ook succes met je zoektocht!

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:09

Ik kan ook niet wennen aan boomloos, vanwege een instabiel bekken. Wat voor zadel heb je? Er zijn bepaalde types boom die op het ene paard beter liggen dan op het andere. Idd ga voor een zadelpasser met meer merken, zodat je bomen kan vergelijken. Dergelijke passers kennen meer types zadels.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 19:45

Ik heb nu een kentaur. Binnenkort komt er inderdaad een zadelpasser die verschillende merken heeft.