Achterbeschermers voor boven de kogel (tegen de zon/mok)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Achterbeschermers voor boven de kogel (tegen de zon/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 10:02

Hoi Bokt,

Helaas heeft mijn merrie aan haar linker achterbeen mok. De DA is gisteren geweest, mooi verbandje erom heen en zalfje mee gekregen. Verder raadde ze aan, aangezien het desbetreffende been wit is, om er een beschermer omheen te doen. Deze beschermer moet boven de kogel zitten en over de kootholte komen. Een soort 'zonnekap' aangezien ze erg vatbaar voor mok is en met zonnig weer helemaal.
De DA zei dat dat gemakkelijk op Internet te vinden was, maar ik kan dus niks vinden... heeft een Bokker tips of eventueel zelfs ervaringen waar ik dat kan kopen?

Alvast bedankt :)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Achterbeschermers voor boven de kogel (tegen de zon/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:03

Ik zie wel op internet dat mensen gewoon de teen van mensensokken afknippen en die eroverheen trekken? Gewone beschermers zijn vaak vrij dik en warm en dan gaat het alleen maar broeien.

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:04

De teen uit een oude sok knippen en deze om het been doen. :P Doe ik ook bij de benen van mijn bijrijdpaard, die verbranden ook enorm snel.

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:05


manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:08


Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:10


Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Achterbeschermers voor boven de kogel (tegen de zon/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 10:23

Wat zijn jullie goed <3 ik ga die van Rambo gelijk bestellen!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 10:34

Lizzyy schreef:
Wat zijn jullie goed <3 ik ga die van Rambo gelijk bestellen!

Bij die van rambo is de kroonrand echter nog onbeschermd. Ik vraag me ook af of het niet ontzettend af gaat zakken.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:01

ts: wil je ons aub op de hoogte houden hoe deze bevallen?
Ik moet misschien deze zomer ook op zoek naar een oplossing om zonlicht te verminderen. Hoor graag van je hoe ze in de praktijk werken.

Neopreen zou ik niet graag langdurig combineren met een kapotte huid. Dat is zo'n klef materiaal.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:08

Een knie bandage is ook uit te proberen. Bij elke apotheek verkrijgbaar. En wellicht ook wel bij de action.
Dit ademt goed.

Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 14:07

pol013 schreef:
ts: wil je ons aub op de hoogte houden hoe deze bevallen?
Ik moet misschien deze zomer ook op zoek naar een oplossing om zonlicht te verminderen. Hoor graag van je hoe ze in de praktijk werken.

Neopreen zou ik niet graag langdurig combineren met een kapotte huid. Dat is zo'n klef materiaal.


Zeker! Sterker nog, ik las dat het er 4 waren. In principe heb ik er maar 1 nodig dus wie weet kan je er dan 2 overnemen. Scheelt weer :)

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Achterbeschermers voor boven de kogel (tegen de zon/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:20

Omdat dit topic gaat over beschermers verplaats ik het topic naar HAR.

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Achterbeschermers voor boven de kogel (tegen de zon/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:44

Mok en dan het been verpakken? Mok wat erger wordt van zon? Nog nooit van gehoord, ik dacht dat het door nattigheid juist erger werd... Weet je zeker dat dit de juiste manier is, TS?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:54

Rindin schreef:
Mok en dan het been verpakken? Mok wat erger wordt van zon? Nog nooit van gehoord, ik dacht dat het door nattigheid juist erger werd... Weet je zeker dat dit de juiste manier is, TS?

Je kunt ook mok krijgen als de roze huid verbrand in de zon. Dan is het zeker handig om de zon te weren

Hier ook een paard dat eerder zomers mok krijgt dan in de winter

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Achterbeschermers voor boven de kogel (tegen de zon/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:08


Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Achterbeschermers voor boven de kogel (tegen de zon/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:57

Quote van mijn blog:

Fotosensibiliteit

Fotosensibiliteit is een huidaandoening. Deze huidaandoening treedt op bij overgevoeligheid van licht. Dit komt voornamelijk voor bij een witte vacht of lichtgekleurde huid. Bij fotosensibiliteit zijn er verschillende vormen te onderscheiden. De eerste vorm ontstaat door het eten van zogenaamde fototoxische planten. Voorbeelden hiervan zijn luzerne, Sint-janskruid en rode klaver. In deze planten zitten bepaalde stoffen die de huid bereiken. Wanneer deze stoffen in de huid aankomen, kunnen deze stoffen onder invloed van licht de huid aantasten. Daarnaast zijn er bepaalde chemische stoffen die gebruikt worden in medicijnen die ook kunnen zorgen voor dezelfde reactie onder invloed van licht. De reactie die optreedt tast de huid aan en dit kan leiden tot verschillende vormen van huidirritatie en zelfs zonnebrand. Bij een tweede vorm is er sprake van leverproblemen zoals een leverbeschadiging (bijvoorbeeld ontstaan door een besmetting met leverbot). Doordat de lever beschadigd is, is deze niet in staat om de groene bladkleurstof van planten voldoende af te breken. Ook deze stoffen komen uiteindelijk in de huid terecht en kunnen daar onder invloed van licht de huid aantasten. Een veelvoorkomende oorzaak van fotosensibiliteit bij paarden is de blootstelling aan klaverweiden.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:02

Rindin schreef:
Mok en dan het been verpakken? Mok wat erger wordt van zon? Nog nooit van gehoord, ik dacht dat het door nattigheid juist erger werd... Weet je zeker dat dit de juiste manier is, TS?


Mijn pony heeft idd ook enkel in de zomer bij erge zon last van mok. Het wordt wel verergerd door nattigheid. Maar het speelt altijd op na 4-5 dagen extreem zonnig weer. (Helaas wordt dat weer 9 vd 10 keer gevolgd door enorme plensbuien waardoor de mok dus in 2 dagen extreem wordt.)

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:22

Jaime_ schreef:
Quote van mijn blog:

Fotosensibiliteit

Fotosensibiliteit is een huidaandoening. Deze huidaandoening treedt op bij overgevoeligheid van licht. Dit komt voornamelijk voor bij een witte vacht of lichtgekleurde huid. Bij fotosensibiliteit zijn er verschillende vormen te onderscheiden. De eerste vorm ontstaat door het eten van zogenaamde fototoxische planten. Voorbeelden hiervan zijn luzerne, Sint-janskruid en rode klaver. In deze planten zitten bepaalde stoffen die de huid bereiken. Wanneer deze stoffen in de huid aankomen, kunnen deze stoffen onder invloed van licht de huid aantasten. Daarnaast zijn er bepaalde chemische stoffen die gebruikt worden in medicijnen die ook kunnen zorgen voor dezelfde reactie onder invloed van licht. De reactie die optreedt tast de huid aan en dit kan leiden tot verschillende vormen van huidirritatie en zelfs zonnebrand. Bij een tweede vorm is er sprake van leverproblemen zoals een leverbeschadiging (bijvoorbeeld ontstaan door een besmetting met leverbot). Doordat de lever beschadigd is, is deze niet in staat om de groene bladkleurstof van planten voldoende af te breken. Ook deze stoffen komen uiteindelijk in de huid terecht en kunnen daar onder invloed van licht de huid aantasten. Een veelvoorkomende oorzaak van fotosensibiliteit bij paarden is de blootstelling aan klaverweiden.


Is het dan een vorm van mok? Of 'gewoon' een hyperreactie op stoffen in bepaalde planten +zonlicht?

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Achterbeschermers voor boven de kogel (tegen de zon/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 15:41

Een vorm van mok, want eigenlijk is mok een verzamelnaam voor huidproblemen aan het onderbeen (kootholte). Mok kan dus heel veel oorzaken hebben.. Van mijten tot aan fotosensibiliteit.

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:46

Jaime_ schreef:
Quote van mijn blog:

Fotosensibiliteit

Fotosensibiliteit is een huidaandoening. Deze huidaandoening treedt op bij overgevoeligheid van licht. Dit komt voornamelijk voor bij een witte vacht of lichtgekleurde huid. Bij fotosensibiliteit zijn er verschillende vormen te onderscheiden. De eerste vorm ontstaat door het eten van zogenaamde fototoxische planten. Voorbeelden hiervan zijn luzerne, Sint-janskruid en rode klaver. In deze planten zitten bepaalde stoffen die de huid bereiken. Wanneer deze stoffen in de huid aankomen, kunnen deze stoffen onder invloed van licht de huid aantasten. Daarnaast zijn er bepaalde chemische stoffen die gebruikt worden in medicijnen die ook kunnen zorgen voor dezelfde reactie onder invloed van licht. De reactie die optreedt tast de huid aan en dit kan leiden tot verschillende vormen van huidirritatie en zelfs zonnebrand. Bij een tweede vorm is er sprake van leverproblemen zoals een leverbeschadiging (bijvoorbeeld ontstaan door een besmetting met leverbot). Doordat de lever beschadigd is, is deze niet in staat om de groene bladkleurstof van planten voldoende af te breken. Ook deze stoffen komen uiteindelijk in de huid terecht en kunnen daar onder invloed van licht de huid aantasten. Een veelvoorkomende oorzaak van fotosensibiliteit bij paarden is de blootstelling aan klaverweiden.


Interessant stukje! Merrie krijgt in de winter ook luzerne.. Echter heeft ze er dan totaal geen last van, toch staat ze met name in de blubber periode wel in de modder. Pas als de zon opkomt krijgt ze er last van.
Bedankt voor de informatie +:)+

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:47

wwillemijn schreef:
Deze zijn er voor ontworpen om in de wei gedragen te worden:

http://www.lemieuxproducts.com/boots-ba ... nout-boots


Wat zonde dat ik deze nu pas zie! De Rambo's komen volgende week binnen. Ik ga even kijken hoe die bevallen en anders bestel ik die van Lemieux. Ben erg te spreken over dat merk, heb ook de Snug Boots in gebruik :j
Zie helaas wel dat er flink wat neopreen in zit. Dat wil ik liever niet hebben in beschermers, vooral niet als ze langer om moeten :o

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:51

Rindin schreef:
Mok en dan het been verpakken? Mok wat erger wordt van zon? Nog nooit van gehoord, ik dacht dat het door nattigheid juist erger werd... Weet je zeker dat dit de juiste manier is, TS?


Ja zeker :j merrie krijgt geen mok van blubber maar van zonlicht blijkbaar. En door een beschermer komt er (minder) geen zon op.

Ashleytjuhh

Berichten: 6659
Geregistreerd: 24-06-08

Re: Achterbeschermers voor boven de kogel (tegen de zon/mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:12

Ik heb die van rambo gehad. Werkte echt goed houd ook de vliegen op afstand :j