met mijn handen in mijn haar.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

met mijn handen in mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 20:32

wie kan mij helpen of tips geven.
ik heb nu een half jaar mijn eigen paard waarvan ik in totaal mis 2 maanden echt heb kunnen rijden en verder problemen heb gehad met zadels.
ik heb de msfc en kn zadel gehad. beide lagen in het begin goed maar na een tijdje rijden zakte beide zadels op de schoft en ging mijn paard staken. nu heb ik een kent en master zadel high wither waarvan ze hadden gezegd dat die maximaal opgevuld kon worden en dan genoeg ruimte zou hebben. woensdag was dit zadel eindelijk na 8 weken niks kunnen doen ( longeren en zonder zadel rijden) binnen. het zadel eers ongevuld geprobeerd en zakte na de galop op de schoft. zadel is toen maximaal opgevuld en hoefde toen niet meer gereden te worden. het zou even duren voordat die zou zakken. gister niet gereden door de storm en vandaag met aansingelen reageerde mijn paard al gevoeld en het zadel had al een stuk minder ruimte weer. er op gegaan en na 3 rondjes stappen kon ik net 1 vinger tussen het zadel en de schoft doen en had het idee dat het zadel op haar ruggengraat lag. stukje gedraafd en mijn paard ging weer staken en bokken (wat ze niet zomaar doet)

wie weer hier de oplossing voor.
paard is nu 7.5 jaar voor ik haar kocht was ze net een half jaar goed onder het zadel. (heeft problemen met opstappen gehad) mijn paard was arm bespierd op de rug en heeft een hoge schoft. heeft volgens de zadelmaker een flat sided rug.

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Re: met mijn handen in mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 20:34

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:43

Ik denk dat je de oorzaak zelf al beschrijft: je paard heeft nauwelijks tot geen lange rugspier zoals ook op de foto's te zien is en ook de achterste helft van de trapezius lijkt bijna volledig weg te zijn.
Als de eerste twee zadels de eerste tijd wel goed lagen maar daarna allebei (!) steeds op de schoft zakten, dan krijg ik ernstig het idee dat het niet aan de zadelbomen ligt, maar aan het feit dat je paard steeds meer spieren in de bovenlijn is gaan afbreken/atrofieren. Als een zadel aangepast wordt op een laagje spier en acht weken later is dat laagje spier weg, dan ligt dat niet aan het zadel maar aan het paard en waarschijnlijk de voeding/training die hij krijgt.

Als je je paard dan ook nog 8 weken stil zet tussen de zadelpasbeurt en het met het nieuwe zadel gaan rijden, dan weet je eigenlijk 100% zeker dat zo'n enorm slecht bespierd paard in tussentijd of gespierder (best case scenario...) of nog magerder in de bovenlijn is geworden omdat dit geen stabiele vorm/houding is voor een paard. Alleen een paard dat goed gespierd is en een goede houding heeft is goed in staat om zijn lichaam constant bespierd te houden. Jouw paard heeft beide duidelijk niet.

Het probleem is dan ook niet het zadel maar het paard: ik zou om te beginnen accepteren dat je op deze rug gewoon (nog) niet kunt rijden en dat je de rug eerst zult moeten laten revalideren voordat deze sterk genoeg is en gespierd genoeg is om een zadel en een ruiter te dragen. Ik zou eens kijken of er een goede revalidatietrainer bij jou in de buurt is die je met op jouw paard afgestemde oefeningen kan helpen om de bovenlijn weer op te bouwen en je paard ook te begeleiden als je er uiteindelijk weer op kunt gaan zitten, want de kans is anders groot dat hij onder het ruitergewicht weer 'inzakt' in zijn oude, foute houding en alle net aangetrainde spieren weer wegtrekt.
Los daarvan zal je paard een hoop extra bouwstoffen nodig hebben om die 25-50 kilo spier opnieuw te maken, dus ik zou ook zeker eens kijken naar hoeveel eiwitten je eigenlijk voert en of hij wel genoeg vitaminen/mineralen en ook vooral die essentiele eiwitten hij binnenkrijgt.

In principe ben een groot voorstander van boomloze zadels, maar met deze rug/schoftlijn en dit complete gebrek aan lange rugspieren/trapezius zou ik dat absoluut afraden: niets boomloos zal je genoeg kamervrijheid geven om deze wervelkolom/schoft vrij te houden van druk. De enige uitzondering is misschien Trekker omdat die 4cm hoge kussens heeft, maar ook met een Trekker kun je niet ongestraft op een paard zitten dat niet de spieren heeft om een mens te dragen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-17 20:49, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:44

Flinke deuken naast de schoft. Probeer er eerst een lading spier en spek op te krijgen, want je zadels vallen precies in die deuk en dat voelt inderdaad niet fijn.

Optie is om naar een heel ander type boom te kijken (western misschien) of richting boomloos als trekker/startrekk wat een eel grote/hoge pommel heeft. En inderdaad, eerst op de grond spier kweken.

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 20:50

die 8 weken heeft ze niet stil gestaan ik heb haar gelongeerd met verschillende hulpmiddelen en ze is zonder zadel gereden dus heeft die belasting ook op haar rug gekregen. ostepaat is er in die tijd 2 x bij geweest.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: met mijn handen in mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:56

Spieren kweken duurt best lang.
Tijdelijk met een bbp rijden of een zadel met hoge boog.

De trekker zou ik niet doen, lijkt hoog maar is het niet.
Je zou eens kunnen kijken voor een podium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:01

Als deze foto na die 8 weken training op de grond en zonder zadel gemaakt is, dan zou ik er zeker een revalidatietherapeut bij halen want dan lijkt er iets niet in je trainings/voedingsschema te kloppen.

Als het probleem alleen door het zadel was gekomen en je haalt dat zadel eraf en gaat vervolgens 8 weken lang andere dingen doen, dan had die rug nu veel ronder moeten zijn qua bespiering. Blijkbaar gaat er dus los van de zadels toch echt nog iets anders/essentielers fout.
Longeren met hulpstukken betekent ook vooral dit: als je de verkeerde hulpstukken gebruikt, ze te lang/kort vastmaakt, te vroeg/laat in de training gebruikt en te lang/kort gebruikt in de verkeerde gangen dan kun je een paard dat daar gevoelig voor is behoorlijk daar behoorlijk mee kapot maken. Als deze foto na 8 weken grondwerk/longeren/zonder zadel rijden is, dan zou ik er toch echt een professional bij halen die weet hoe je ruggen moet revalideren, want zoals je paard er op deze foto uitziet kun je er echt niets mee onder het zadel.

@ Annabe; even uit interesse; afhankelijk van je gewicht als ruiter zakken de kussens van 4cm naar ongeveer 3cm hoogte waardoor je dan nog 3cm wervelvrijheid over hebt. Waarom is dat voor dit paard te weinig wervel/schoftvrijheid, maar raad je wel een barebackpad aan die over het algemeen weinig tot geen vrijheid aan de wervelkolom biedt?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-17 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 21:02

Afbeelding

dit is een recentere foto. is 3 weken geleden gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:07

Deze foto lijkt inderdaad al beter, maar dat kan ook komen doordat het licht nu precies van bovenaf op de rug valt en je dus helaas niets meer van het reliëf bovenop de rug kunt zien. Wel lijkt ook hier de achterste helft van de schoft nog steeds vrij kaal/onbespierd te zijn, ik krijg in elk geval het idee dat ik nog steeds een holte zie richting de ruggengraat, maar het zou kunnen dat die al wel minder hol is. Dat zou natuurlijk super zijn, maar door de lichtinval van deze foto is dat lastig te zeggen.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: met mijn handen in mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:18

Pfoe, lastig hoor! Ik heb zelf ook een hele tijd gezocht naar een goed zadel, omdat mijn paard scheef bespierd is op de schouders (ene kant echt een spier"bobbel" en aan de andere kant vlak). Alle zadels begonnen te schuiven, zakten naar voren en mijn paard vond dat uiteraard niet tof. Er zaten ook zadels bij die volgens verschillende zadelmakers echt super goed pasten, maar mijn paard vond dan zelf dat het toch niet goed lag (dan begon hij te bokken).

Uiteindelijk vond ik een Wintec dressuurzadel dat aardig goed lag en daar ben ik hem enkel keren per week mee gaan rijden, in combinatie met grondwerk en trainen aan de (dubbele) longe. Hij is echt heel erg vooruit gegaan qua bespiering! Hij is nog steeds niet recht hoor, want hij is pas 4, dus ik neem overal rustig de tijd voor. Maar inmiddels heb ik wel een fijn zadel gevonden!

Ik zou toch verder trainen, eventueel met een instructeur erbij als je dat nog niet hebt gedaan en een trainingsplan maken. Helpt dat niet, dan verder graven waarom hij niet meer bespiering krijgt. En ik weet niet of je steeds dezelfde zadelmaker hebt gehad? Maar misschien een keer voor een second opinion gaan?

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Re: met mijn handen in mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 21:21

het is naast de schoft al wel vlakker geworden. alleen als het zadel er op heeft gelegen zie je die holling wel weer. als ze op stal staat is het weg. wat zou je aanraden om te voeren. ik voer haar nu cerevit van pavo en muscle build.

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Re: met mijn handen in mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 21:23

bij de eerste 2 zadels had ik dezelfde. het kn zadel laten controleren door een andere zadelmaker en ostoepaat en zeide beide dat dit zadel niet goed lag. nu is er dus een andere zadelmaker bij waar ik nubhet zadel van heb.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: met mijn handen in mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:27

Heeft je osteopaat nog dingen ontdekt?

Hamstertje0
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:27

ja inderdaad, het lijkt net of 'ie weinig spieren heeft! Heb je misschien al een zachte gel pad onder het zadel geprobeerd? misschien dat de kuilen onder het zadel dan wat meer opgevuld worden en dat het dan wat comfortabeler is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:31

Bij spieren kweken gaat het niet alleen om wat je voert, maar ook hoeveel je ervan voert want als je van bijvoorbeeld sportbrok 1 kilo voert terwijl op de verpakking voor jouw paard 3 kilo/dag wordt aangeraden, dan loop je alsnog kans op tekorten. Ook het ruwvoer heeft invloed: bij te weinig/slechte kwaliteit ruwvoer lopen paarden vaak een hoop essentiele aminozuren mis die juist nodig zijn voor spieropbouw. Dus daar kan ik helaas zo niets over zeggen. Het enige wat ik kan zeggen is dat mijn paard (ook toen hij niet bereden werd) ook een erg slecht bespierde bovenlijn had en deze in stand hield doordat hij volledig op de verkeerde manier liep (ander probleem, hij heet een 'misvormde' wervelkolom in de lendenen), en hij om de een of andere reden niet goed in staat was om eiwitten op te nemen uit gras/hooi/grasbrok/luzernebrok. Nu we bezig zijn met revalidatie oefeningen en hij esparcettebrok krijgt en een ander vitamine/mineralensupplement heeft hij enorm veel spieren erbij gekregen en zelfs weer een complete lange rugspier, maar ook hier is de balans nog heel pril: als hij een week niet lekker is/de grond te nat is/hij weer iets doms heeft gedaan dan schiet hij meteen in zijn oude verkeerde houding en ben je binnen een week tijd die hele lange rugspier weer kwijt. Dat duurt dus gewoon even voor die nieuwe bespiering plus de nieuwe houding zo goed in zijn systeem zitten dat hij er zelfs een ruiter mee kan dragen.
Maar goed, jouw paard heeft gelukkig niet zo'n groot onderliggend probleem, dus dan zou het met goede begeleiding een stuk sneller kunnen gaan.

Als je van je paard afstapt dan mag het er wel iets ingedeukt uitzien op de plek waar het zadel lag. Als je paard na het rijden echt een holte heeft onder het zadel, vooral links en rechts van de schoft dan klinkt het alsof je paard in een verkeerde houding (bijvoorbeeld met een holle rug) heeft gelopen waardoor de voorkant van het zadel zich echt in de trapeziusspier heeft geboord tijdens het rijden. In dat geval is het zaak om je paard te leren om met een bolle rug de ruiter te dragen zodat het zadel netjes in balans blijft liggen en het door de hele rug gedragen wordt. :)

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 21:35

joyce2 schreef:
Heeft je osteopaat nog dingen ontdekt?


osteopaat had alleen ontdekt dat haar bekken vast stond die heeft ze los gemaakt. 2de x dat ze is geweest zei de dat de bespiering al wat meer was geworden.

@hamstertje0
ik heb een drukverdeler (soort schuimrubber dacht ik )geprobeerd met het vorige zadel en die zakte ook.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: met mijn handen in mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 21:55

Heb je een foto waar er een zadel op ligt?

Wel een lief paard volgens mij ts!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:04

Heeft de ostheopaat ook naar haar hals en nekwervels gekeken.
Mijn vorige paard had ook zo een hoge dunne schoft.
Zij gebruikte haar lichaam verkeerd door artrose in haar nekwervels.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:04

Hé ts wat rot zeg... Kan me voorstellen dat je baalt!

Vitamine E, bij chevivit, te bestellen bij de agradi, kan zeker helpen om er sneller bespiering op te krijgen. Dat adviseert mijn DA. Werkt als een trein!

Hoe longeer je? Zelf gebruik ik graag een driehoeksteugel, kun je ook heel simpel zelf maken van een paar touwtjes van de action eventueel.

Zelf ben ik een groot boomloos fan, als jouw paard nog meer spieren moet krijgen heeft het geen zin om nu een boomzadel op maat te laten maken. Dat past dan toch binnen een paar weken niet meer, en/of gaat de aanmaak van spieren tegenhouden.

Ik zou barefoot gewoon via hun nederlandse website contacteren, of een passer zoeken. Je zou een poosje met dubbele inlages kunnen rijden misschien. Een tweedehands barefoot kost niet zoveel, en groeit lekker mee met de bespiering van je paard, tot dat die stabiel is. Dan zou je een boomzadel op maat kunnen laten maken.

Hoe dan ook, veel succes. Je bent iig al een top baasje voor je paard door zo goed te kijken naar het zadel, en zijn reacties zo goed in de gaten te houden!

Daphnee2091
Berichten: 120
Geregistreerd: 18-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 22:16

het is zeker een lieverd. daardoor merk ik gelijk als er iets is ze zal niet zomaar staken of bokken. ik longeer met de fra pelli en longeersingel met touwtjes naar voren.
er zit 8 weken tussen het zadelpassen en nieuw zadel doordat het zadel uit de fabriek moest komen en erg lang duurde. baal er heel erg van.
er zoveel supplementen en voedingen dat ik door de bomen het bos niet meer zie wat nou echt gaat werken.

@No_No ik heb alleen een foto met het dekje er onder. Afbeelding

osteopaat het mijn paard helemaal nagelopen nek was helemaal los

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:23

Hier hetzelfde probleem gehad.. mijn paard heeft een nog hogere schoft lijkt het... inmiddels is ze flink veranderd... veel longeren lang en laag met het liefst nog cavaletti's en vrijwel altijd dubbele longe.. Afbeelding

Afbeelding

Ik heb haar op advies van de dierenarts flink wat eiwitten gevoerd.. veel merriebrok, en daarnaast elke dag een flinke emmer van 15-20 liter aan seniores priores. Na een half jaar zorgvuldige training is er op rug kont en schoft heel veel veranderd.. ik zou ook zeggen voor nu even flink aan de longe werken en naast muscle build ook ongeveer 2 kg merriebrok gaan voeren.. probeer ongeveer 4 a 5 keer per week te trainen aan de longe.. zware en lichte arbeid goed afwisselen.. hopelijk past er over een maand of 2 a 3 weer fijn een zadel op.. ook dan nog steeds veel longeren en heel langzaam het rijden oppakken.. succes

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:25

Je moet ook oppassen met supplementen, sommigen kunnen ook kwaad doen ipv goed. Veel mensen denken "baat het niet, dan schaadt het niet", maar dat gaat helaas niet op.

Ik geef mijn paard een balancer ( http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... trace-mgo/ ) door een schepje muesli, omdat hij niet voldoende heeft aan alleen ruwvoer. Maar dit heb ik wel gedaan in goed overleg en zodra ik iets wil veranderen aan het voer, moet ik ook weer kijken hoeveel van de balancer ik moet geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:28

@TS: Als ik deze foto zie dan lijkt jouw paard trouwens ook bol in de lendenen te staan, klopt dat?
Als je links en rechts van de lendenwervels wel dikke spieren voelt maar onder het zadel en bij de schoft niet, dan ben ik bang dat jouw paard zomaar dezelfde rugproblemen zou kunnen hebben als de mijne...

Mocht dat zo zijn (misschien vertekent de foto?) dan maakt het niet uit welk zadel je erop gooit, want dan komen de problemen niet uit de schoft maar uit de lendenen en dan blijft de lange rugspier onder het zadel mager/afwezig, totdat je het paard leert om niet meer de lendenen als hoogste punt van de achterhand te nemen maar de overgang tussen lendenen en heiligbeen (zeg maar het SI-gewricht). Maar daar heb je wel hele specifieke revalidatie oefeningen voor nodig en een osteopaat/instructeur die weet hoe ze hiermee om moeten gaan, want de meeste instructeurs/therapeuten zien dit over het hoofd (zien het gewoon als schoonheidsfoutje) en weten er dus ook niet mee om te gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-02-17 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:28

Daphnee2091 schreef:
het is naast de schoft al wel vlakker geworden. alleen als het zadel er op heeft gelegen zie je die holling wel weer. als ze op stal staat is het weg. wat zou je aanraden om te voeren. ik voer haar nu cerevit van pavo en muscle build.

Paard kan die "holling" zelf maken. Als het de rug stelselmatig wegdrukt, wat het paard met de spieren doet, dan krijg je die geatrofieerde stukken. De borst en schouders van je paard zien er wel bespierd uit, en dat is ook een beeld wat je vaak hebt bij die gaten naast de schoft. Het paard gebruikt dan niet de buik-en rugspieren om zichzelf voorwaarts te stuwen maar trekt zichzelf voorwaarts met de voorhand. Op de foto met zadel kun je ook duidelijk zien dat het paard geen, of eigenlijk slappe/ongetrainde, buikspieren heeft.

Ik ga mee met xyzutu. Het paard heeft in het verleden een verkeerde training en/of verkeerde zadels gehad. Als ik zo'n paard was zou ik zelf ook uit voorzorg mijn rug al zo veel mogelijk intrekken. Paard heeft pijn en/of is bang voor pijn.

Een zadelmaker die na opvullen zegt dat je niet weer hoeft voor te rijden zou ik zelf overigens ook mijn bedenkingen bij hebben.
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-02-17 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Hamstertje0
Berichten: 34
Geregistreerd: 14-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:30

@hamstertje0
ik heb een drukverdeler (soort schuimrubber dacht ik )geprobeerd met het vorige zadel en die zakte ook.[/quote]
ow ok... ik dacht misschien zou dat helpen. hopelijk word het snel beter! /3 /3