Bitloos dressuur, tandproblemen? Paniekerig paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Bitloos dressuur, tandproblemen? Paniekerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 12:14

Hoi bokkers!

Ik loop met mijn merrie tegen een probleempje aan, sinds een week of twee doet ze best lastig bij het afdoen van het hoofdstel. Sinds eind januari heb ik een nieuw hoofdstel gekocht maar bitje hangt even hoog als met het vorige hoofdstel en is dezelfde optoming (lage neusriem). Wanneer ik het uit wil doen lijkt ze het bit vast te nemen tussen haar tanden waardoor ze schrikt en steigert doordat het achter haar tanden blijft hangen. Ze is al twee keer met haar hoofd tegen het plafond gebotst waardoor ik nu het hoofdstel niet meer in wil doen, heb echt een beetje een bit-trauma nu en zij ook volgens mij... We dachten dat ze misschien een probleem met haar gebit heeft dus woensdag komt de tandarts. Ik wou haar tot dan niet rijden, maar misschien kan dat bitloos wel? Ik wou het sowieso eens proberen om te kijken of ik zo ook leuk kan dressuren. Met welke optoming start ik best? Een sidepull? Ik ken er helemaal niets van, dus wil ook niet zomaar iets online bestellen zonder te weten wat het doet. Ik wil liefst zo'n zacht mogelijk hoofdstel aangezien ik nu ook met heel losse neusriem rijd en ik de overgang niet te heftig wil maken voor haar.

Ook ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die serieus dressuur rijden (bitloos) omdat ik zelf ook wel gewoon verder wil in de dressuursport. Ik ben niet echt een wedstrijdruiter maar thuis wel fanatiek, dus maakt mij niet zoveel uit dat ik niet bitloos kan starten.


Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 12:18

Azmay schreef:
Sidepull is het vriendelijkste, voor mij maakte het geen verschil of ik met sidepull of met bit reed.
In Nederland kan je volgens mij gewoon starten bitloos tot zeker niveau.

In België helaas nog niet, kan jij bij je paard ook nog wisselen tussen beide of vraagt dat telkens een periode van aanpassing?



Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 12:41

De rambo vind ik wel erg duur om even te proberen. HH ook trouwens, die is al 90 euro... Misschien moet ik eerst even teugels aan een halster vast maken en kijken hoe dat gaat. Hangt er natuurlijk ook wat van af wat de TA zegt, ik zie wolfstandjes doorkomen die ook wat bloeden toen ze zo gek deed met het bit dus als die getrokken moeten worden kan ik sowieso een tijdje het bit er niet in doen denk ik. Kaakgekruisd lijkt me zo lastig doordat de druk niet weggaat? Dat de riempjes onder de kaak blijven zitten na een ophouding zeg maar. Of valt dat wel mee?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Bitloos dressuur, tandproblemen? Paniekerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 12:52

Ja precies, dat bedoel ik. Ik rijd best met een licht contact maar als ik eerlijk ben tegenover mezelf heb ik soms wel te langdurig een 'zeurend' contact, dus geen release. Dat past niet echt bij de kaakgekruiste dan. En gewoon halstertje met teugels komt ook het meest overeen met een sidepull denk ik?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 12:58

zebra89 schreef:
Ik rijd dressuur (L1 + 5) met een kaakgekruisd hoofdstel. Na 2 weken na zijn aankoop hebben we zn hoofdstel met bit weggehangen en alleen maar bitloos gestart. In mei officieel gestart en inmiddels dus L1+5. Wat past is niet alleen wat past bij joumaar ook bij je paard. Kun je niet 2 of 3 systemen testen? Zijn verschillende ruitersportzaken met testhoofdstellen.

Ik geloof dat iemand bij ons op stal wel een bitloos hoofdstel heeft maar dat is kaakgekruist. Ik ga wel eens rond vragen want dat is idd makkelijk om te proberen!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 12:59

tennan schreef:
Ja, als je ervoor zorgt dat het halster een beetje aansluit. Twee vingers (dat is bij mij zo'n 3 cm) tussen neusriem en neus is ideaal. Anders heb je de kans dat de boel gaat schuiven. Een halster waarbij je de neusriem kan verstellen is ideaal.
Denk dan ook gelijk aan de hoogte van de neusriem: niet te laag (boven het zwevend neusbot) en niet te hoog (twee vingers onder het jukbeen).

Veel plezier in ieder geval! :D

Ja ik hang hem dan gewoon even hoog als mijn neusriem (dat is een lage dus mag ook absoluut niet te ver naar beneden) en dan zou het volgens mij goed moeten zijn! Dankjewel!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 13:07

Dit is de hoogte van mijn neusriem, je ziet ook hoe strak hij zit. Is dit te los & laag voor een bitloos hoofdstel of is dit oké?
Afbeelding

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 14:56

zebra89 schreef:
Let trouwens wel even op dat als je wilt starten er bepaalde 'regels' aan je hoofdstel zijn. Ze vallen enorm mee hoor ;) maar met de dikte van de touwen / leren riemen en soorten optomingen. Voor je iets aanschaft en alsnog niet mag starten. Leuk paard!

Op zich ben ik niet van plan om te starten, reglement moet ik mss maar eens opzoeken idd :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker