Lage neusriem: hoe moet deze zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Lage neusriem: hoe moet deze zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 18:28

Heeii,

Ik heb vandaag m'n nieuwe lage neusriem binnen gekregen. Hiervoor had ik gewoon een gecombineerde neusriem, dus ik heb echt geen flauw idee hoe een lage eigenlijk moet zitten. Ik had wel ergens gelezen dat hij minstens twee vingers boven zo'n botje moest zitten? Maar ik kan dit moeilijk voelen/zien.

Ik had het hoofdstel vanmiddag even aan gedaan en de neusriem maar op een hoogte gehangen waarvan ik denk dat het goed is. Ik heb nog steeds het idee dat deze vrij laag zit, maar dat kan ook komen doordat ik natuurlijk die andere gewend ben. Hier heb ik enkele foto's van hoe ik hem toen had zitten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lottekuhh_x op 24-01-17 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Lage neusriem: hoe moet deze zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:30

Je foto's zijn niet zichtbaar.
Ik heb in mijn profiel een foto van mijn paard met lage neusriem.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 18:32

Kelly_Taco schreef:
Je foto's zijn niet zichtbaar.
Ik heb in mijn profiel een foto van mijn paard met lage neusriem.


Als het goed is nu wel?
Okee, dan zal ik daar ook even naar kijken :)

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:33

Hij zit zo keurig hoor. :)

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 18:35

moonfish13 schreef:
Hij zit zo keurig hoor. :)


Okee, dankjewel :)

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Lage neusriem: hoe moet deze zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:38

Ik vind hem ook zo mooi zitten, sommige doen hem nog een gaatje lager maar mijn pony vind dat ook niet prettig.

mina_dero

Berichten: 354
Geregistreerd: 20-11-16
Woonplaats: Hilversum

Re: Lage neusriem: hoe moet deze zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:40

ik zou 1 gaatje lager doen ik zie ze meestal iets lager mooie pony heb je trouwens

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Lage neusriem: hoe moet deze zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:42

Ik denk dat de neusriem op de goede hoogte zit, maar wellicht wat strak.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Lage neusriem: hoe moet deze zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:43

Zit prima zo :) zou hem geen gaatje lager doen, vind hem net mooi zitten zo.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 18:44

mina_dero schreef:
ik zou 1 gaatje lager doen ik zie ze meestal iets lager mooie pony heb je trouwens


Haha dankjewel :)
Ik rijd er denk ik een paar keer mee en dan kan ik hem altijd nog lager doen, te hoog kan volgens mij sowieso niet echt kwaad. Ik kan alleen toch pas vrijdag of zaterdag rijden, want de bak is nog aardig hard..

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:44

Op de tweede foto oogt het dat hij een beetje over het bit hangt, de ring. Als dat inderdaad zo is, moet de riem nog ieta lager. Bij de eerste foto vind het bankstuk weer wat dicht bij het oog zitten. Hoe zit een maat kleiner?

Referentie: http://boktimg.nl/sites/default/files/d ... a9615d.JPG
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 24-01-17 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 18:46

Janneke2 schreef:
Ik denk dat de neusriem op de goede hoogte zit, maar wellicht wat strak.


Jaa, dat klopt. Op de eerste foto had ik hem losser zitten, maar de neusriem is nog recht dus sluit nog niet echt aan. Op de andere twee foto's heb ik hem wat strakker gedaan zodat deze wel aansloot, maar wil er nog een gaatje tussen maken, want vind hem zo ook te strak ;)

@magda_90: Jaa, hij ligt inderdaad een beetje over het bit heen. Ik wist niet of dit erg was, maar anders moet ik hem eentje lager doen? Ooh en op dat bakstuk bij der oog heb ik eigenlijk niet echt zo gelet, zal morgen even kijken of dit anders kan. De neusriem had misschien wel een maatje kleiner gemogen als ik naar de ringen kijk, maar deze was er niet. Dit is een cob, wat haar hoofdstel voor de rest ook is.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: Lage neusriem: hoe moet deze zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:05

Een maat kleiner is dan ook kleiner op de neus, dus komen de bakstukken automatisch nog dichter naar het oog..

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:08

Maar de neusriem zelf lijkt in omtrek te groot, die ringetjes horen boven het bit te liggen niet erop. Dat neus gedeelte zou kleiner moeten, kinriem iets groter en bakstukken hetzelfde. Ofzo. :+ Blijft moeilijk om de lage neusriem goed af te stellen.

Edit, TS hoe ie nu zit belemmert hij de bewegingen van het bit. De lage neusriem heeft een ondersteunende functie van onderaf, de bitringen horen vrij te bewegen.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 19:51

magda_90 schreef:
Maar de neusriem zelf lijkt in omtrek te groot, die ringetjes horen boven het bit te liggen niet erop. Dat neus gedeelte zou kleiner moeten, kinriem iets groter en bakstukken hetzelfde. Ofzo. :+ Blijft moeilijk om de lage neusriem goed af te stellen.

Edit, TS hoe ie nu zit belemmert hij de bewegingen van het bit. De lage neusriem heeft een ondersteunende functie van onderaf, de bitringen horen vrij te bewegen.


Dat klopt, maar ik kan nergens echt een pony maat vinden... dus ik probeer hm eerst wel gwn iets lager te doen, waardoor het misschien iets minder is. M'n pony heeft sowieso een vrij smalle neus vergeleken met de rest van der hoofd, dus het blijft denk sowieso lastig om dan iets te vinden dat beter past.

Ik weet ook niet of dat ik deze lage neusriem altijd houd. Ik wil een lage neusriem proberen, omdat ze de laatste tijd nogal kan rommelen met haar bit. Dit is vooral tijdens het losrijden, hoe dit komt weet ik ook niet precies. Ik hoop dat het met een lage neusriem misschien wat minder is.

Lottekuhh_x

Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 19:56

Als ik hem iets lager hang, zoals op deze manier:

Afbeelding

Kan het dan wel?