Ervaringen Bates zadels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:08

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen over bates-zadels.

Wij zijn opzoek naar 2 nieuwe zadels, en vinden Bates erg interessant. Buiten dat ze erg aanpasbaar zijn, lucht in de kussens hebben, en van leer zijn weet ik er verder weinig van.
Kent & masters hebben we geprobeerd, vond ik persoonlijk erg hard zitten.

Hoe bevallen Bates zadels? Blijven ze ook mooi bij gebruik? Zijn het harde of zachte zadels om op te zitten? Hoe bevalt de veelzijdige versie, en hoe bevalt de dressuurversie?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:10

Ik had de veelzijdigheid-versie. Altijd heel tevreden van geweest. Paardlief liep er goed onder, ik zat er goed op. Helaas gestolen dus geen verdere ervaringen ivm langeduur gebruik

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:11

Ik heb al +/- 4 jaar een dressuurzadel van Bates (de Innova met de grootste kniesteunen) en ben hier heel tevreden van! Op de normale slijtage bij de beugelriemen na ziet mijn zadel er nog als nieuw uit! Ook vind ik het heel zacht zitten in vergelijking andere zadels (Kieffer & Stübben).

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:11

Bates is de leren versie van de wintec. Erg fijne zadels beide merken en ik vind prettig dat het kopijzer aan te passen is.

Ben zelf voor wintec gegaan, vond het kunststof erg makkelijk ivm onderhoud en veel buitenrijden.

Anoniem

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:21

Wintec hebben wij inderdaad ook, maar we hebben toch liever leer. Zit toch comfortabeler en ik vind het ook een stuk mooier!

Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:28

Ik heb al bijna 6jaar een bates springzadel. Zit vanaf begin af aan al erg prettig, zachte kussens. Ik vind het wel vrij snel slijten. Het gaat niet kapot, maar het leer wordt wel echt lichter en ook dunner. Ik gebruik het gemiddeld genomen iedere dag soms een paar dagen minde, soms ligt het op 2 paarden. Prijs kwaliteit vind ik goed overeenkomen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:34

Hier veelzijdig en dressuur gehad. Super fijne zadels.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:48

Heel tevreden van Bates. Beste zadel dat ik ooit gehad heb. Had een probleem met de coating op mijn zweetbladen en dit is netjes opgelost: zadel naar de fabriek gestuurd en 2 gloednieuwe zweetbladen erop gezet.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:49

Ik denk dat Bates, net zoals Wintec, alleen geschikt is voor paarden met een rechte rug ? Door de rechte zadelboom erin. Of ????

Zit er in Bates echt lucht = flair of is het een ander systeem ? wintec systeem met lucht is echt heel anders als wow zadel / flair namelijk ....

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:52

heb er voor mijn boomloos zadel 1 gehad , vond het een erg fijn zadel, je kunt eventueel via piaffe ruitersport van die *air* kussentjes kopen voor in je kussens ideaal, en juist makkelijk aan pasbaar op allerlei soorten paarden althans mijn ervaring

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:56

Het is cair, geen flair, wow werkt nog wat anders ;).

Maar de vzh paste perfect op mijn merrie, en die heeft zeker geen rechte rug. Hele hoge schoft, daarna een deuk en dan loopt hij weer naar boven. Ramp qua zadels!

Anoniem

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:12

Het lijkt mij inderdaad makkelijker pas te maken als een Wow, plus dat wow voor aanpassingen erg duur is, en 2e hands puur op de gok kopen is. Bates zou ik nieuw kunnen aanschaffen met ons budget, dat heeft dan toch mijn voorkeur.

maessie

Berichten: 5743
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:20

Hier ook een tevreden Bates gebruiker. Ik heb de Isabell, die is nu een jaar of zeven, en nog super netjes. Word toch bijna dagelijks gebruikt. Ik heb hem met cair, en ideaal dat ze relatief makkelijk wat aan te passen zijn zowel qua kopijzer als kniewrongen. Hij lag super op mijn ruin met redelijk holle rug, maar ook mooi op mijn merie met wat rechtere rug. Maar dat zal ook per model anders zijn denk ik ;)


Afbeelding

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:33

Ik heb op mijn vp 7 jaar op een bates Isabel gereden, topzadel! (dat was trouwens een Fries) ik heb nu voor mijn kwpn'er ook een bates gekocht, een innova. Ik kan er lekker opzitten, andere zadels krijg ik last van m'n zitbeenknobbels of waren gewoon te hard. Ik vind het ook een fijn idee dat ik eventueel het kopijzer nog aan kan passen. Enige nadeel vind ik dat het leer wel kan verkleuren en de prijs, ik vind het erg duur zadel.....ook tweedehands liggen de prijzen hoog...

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:36

Ik was echt niet weg van mijn Bates veelzijdigheid. De pasvorm viel wat tegen, het zadel bleek ondanks de verwisselbare boom niet passend te krijgen op mijn paard. En zelf zat ik er ook niet comfortabel in :o

maessie

Berichten: 5743
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:43

@Eline, het is dan ook alleen de voorboom die je aan kunt passen natuurlijk. de verdere boom kan ook net niet het model zijn geweest voor jou paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:37

Iemand ook ervaring met het verschil tussen dubbel leer en enkel leer?

En de all purpose, en de vsd (veelzijdig richting dressuur)?

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 19:58

Dubbel en enkel leer? Hoe bedoel je dat? Bedoel je een monoblad?
Ik heb enkel ervaring met de dressuur zadels van bates

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 21:26

Ik bedoel de normale of de + versies van de zadels. De plus heeft dubbel leer.

Monoblad valt helaas buiten mijn bereik, voor mijn paard kom ik hoe dan ook in de Wide versie van het dressuurzadel terecht.. :(

Voor het paard van mijn vriend is meer keuze, maar hij wilt wel veelzijdig blijven.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:15

Misschien kan je even een foto plaatsen van wat bedoelt? Mbt leer? Zover ik weet hebben de nieuwste bates een keuze uit een luxe leer upgrade en gebruiken ze de term + bij de innova en de dressuurzadels en hebben ze het daar bij beide over double lined leather? Dat heeft m'n oudere innova ook?

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:30

Ik heb alleen ervaring met de Bates Caprilli dressuur en dat is een geweldig zadel! Het geeft je veel vrijheid om je zit te ontwikkelen en onderhouden en heeft een prettige balans. Ik rij nu echter met een westernzadel. Mijn bruine Bates is daarom te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:25

All purpose;
Afbeelding

All purpose + (dubbel leer);
Afbeelding

VSD (Very Slightly Dressage);
Afbeelding

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 12:46

Ik heb de All Purpose gehad. Nog een redelijke diepe zit voor een vzh, zéér zacht, kun je echt uren mee rijden. Ik had er veel steun van. Heb hem weggedaan voor een dressuurzadel te kopen maar spijt van gehad.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Ervaringen Bates zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:07

ik had overigens de innova

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 15:47

Ik heb de bovenste gehad en vond het een heerlijk zadel. De dressuur trouwens ook.