Ander bit voor enorm sterk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 16:40

Ik zou graag meer info weten van mensen met wat meer verstand van soorten bitten.
Aangezien ik eigenlijk altijd maar met dubbel/enkel gebroken en bitloos rij in de trainingen.

Het is namelijk een geval waar ik even out the box moet gaan denken.

Het gaat om een paard van 1.84m. met een zeer zwaar verleden. Ondanks zijn grootte was hij voor de verkoop erg lekker in de hand geweest. Maar nu hij terug is, is hij enorm sterk en hangt hij enorm in mijn handen.
Met name dat ik na 2 min. draven al echt het gevoel in mijn handen heb alsof ik een rijdende auto heb moeten tegen houden.

Normaal los je dit op met de benen, maar dit is juist het probleem. Kan dus echt niet kort schakelen en daarnaast heeft hij ondanks het sterk zijn en hangen een fijn gevoelig mondje.

Ik zoek dus een bit voor tijdelijk te trainen totdat hij weer er lekker doorheen is.

Hoop dat het een beetje duidelijk is en hoop dat iemand mij wat ideeën op kan doen in verschillende bitten.

Edit: zoek geen scherper bit!!
Laatst bijgewerkt door dynara op 14-12-16 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:46

maar met een sterker bit, maak je hem alleen maar sterker, of zijn mond harder.

ik zou hem laten merken dat leunen geen enkel nut heeft.. het is geen chicque oplossing maar wel effectief..

vraag een lichte verbinding.. gaat hij hangen, gooi de teugel compleet los en vis m daarna weer rustig op tot een lichte verbinding. hij wil hangen, geef hem niets om op te hangen... of rijd hem een week met een complete losse verbinding.. alles op zit en been tot hij weer ontspannen loopt en daarna voor oppakken..

de mijne deed het ook in het begin.. ik ben na een begin 'strijd' opnieuw begonnen.. helemaal geen contact met de mond.. alles met lange teugel tot hij netjes luisterde naar been en zit.. daarna de teugels opgepakt. natuurlijk dacht hij gelijk het bit te kunnen pakken of erop te hangen.. deze meteen laten vallen en opnieuw alleen op zit en been.. iets vlotter weer oppakken... net zolang tot hij begreep dat het bit er was voor een lichte verbinding en niet een voorwerp om op te gaan hangen of mee te gaan vechten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:47

Met wat voor bit rij je nu?
En waarom kan je nu niet schakelen?

Ik zou toch heel flauw de tip gaan geven, los die teugels.
Laten hangen in je hand kan alleen maar als hij ook die gelegenheid krijgt.
Dat is voor hem minder vermoeiend om lekker steun op jou te zoeken ipv zijn achterhand aan het werk te zetten.

Hoe lang rij je hem per keer?
Maak het ook niet te lang per keer.
Stap lekker met een lang teugeltje los. Zorg dat je hem daar wel actief aan je hulpen maakt.
Daar wordt hij niet lichamelijk moe van (geestelijk kan wel)
En rij hooguit 20 minuutjes actief als hij nog geen conditie heeft. Beter dat even goed, dan hem te moe maken zodat hij daarom gaat hangen.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 16:52

Dankje voor het reageren.
Maar dat is dus het probleem, kan totaal niet met benen rijden. Zelfs geen kuitdruk, kan enkel alleen op mijn knieen steunen. En daarbij losse teugels word gewoon voor beide levensgevaarlijk, kan af en toe zeker wel ontspannen maar losse teugels word het rennen in blinde paniek zonder rem.
Daarbij wil ik zeker geen scherper bit!!! Hij is al heel gevoelig in de mond, dus scherper bit is zeker niet mijn insteek.
Ik rij nu met een dubbel gebroken kopere D-trens.

toblerone
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:54

Rijtechnisch kan je hem op verschillende manieren activeren waardoor hij op eigen benen gaat lopen.
Wat is de reden dat je niet met je benen kan rijden?


Enkel van bit verwisselen zou hier denk ik niet bij helpen.
om toch antwoord te geven op je vraag ik vind de sprenger dynamic sensogan een heel fijn bit.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:55

Die tip van losgooien vind ik heel leuk hoor. En in theorie gaat ie best werken. Maar wat doe je als je paard vervolgens als een idiote mongool rondjes gaat galopperen?
Dat je dus maar twee standjes hebt. Hangend op het bit met tempo van jou. Of losgegooid rondjes galopperend. En jij ondertussen maar lekker zwaarzittend je paard langzamer proberen te laten gaan. Dit alles in een bak zonder omheining uiteraard ;) .
Dan zul je toch een andere oplossing moeten vinden.

Maar goed, dit is niet de vraag van TS, dus negeer maar. [edit] o, ik zie dat dit dus wel het probleem van TS is, deels dan [/edit]

Ik zou eens kijken naar een dunne ongebroken trens. Niet omdat die strenger zou zijn, maar omdat ie anders (rustiger vaak) is en een andere inwerking heeft waardoor je misschien net anders doorkomt en een andere reactie krijgt.
Je zou ook eens een bitfitter langs kunnen laten komen, wellicht dat die nog interessante ideeën heeft.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:57

Dan zou ik juist eens een ongebroken trens proberen.
Dat kan een simpele zijn van staal, maar ook van bijvoorbeeld kunststof. Geen rubber.

Benen zal hij toch moeten gaan accepteren, dus zoveel als het kan toch aan leggen.
Maar dat is altijd makkelijk l.llen aan de zijlijn :+

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:57

Misschien dat de Myler iets voor je kan betekenen. De mijne loopt er heel fijn op, en die is soms ook zwaar in de hand, maar met de myler gaat dit stukken beter. Daarnaast heb je ook nog verschillende levels in de myler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:59

En een andere neusriem, heb je daar al aan gedacht?

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:01

assie schreef:
Je zou ook eens een bitfitter langs kunnen laten komen, wellicht dat die nog interessante ideeën heeft.

Wist niet dat dit ook bestond :')
Maar de situatie is gewoon soms erg ongeloofwaardig :+

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:02

bruintje123 schreef:
Dan zou ik juist eens een ongebroken trens proberen.
Dat kan een simpele zijn van staal, maar ook van bijvoorbeeld kunststof. Geen rubber.

Benen zal hij toch moeten gaan accepteren, dus zoveel als het kan toch aan leggen.
Maar dat is altijd makkelijk l.llen aan de zijlijn :+

Zou kunnen, maar ik ben bang dat het dan weer net iets te streng inwerkt. Proberen kan altijd natuurlijk.
En qua benen zijn we mee bezig. Maar dat is niet op de dag van vandaag opgelost helaas

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:04

Ongebroken werkt juist niet streng in.
De Myler die iemand anders als optie voorlegde is ook zeker iets om te proberen.
Heeft hetzelfde idee.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:04

Anoniem schreef:
En een andere neusriem, heb je daar al aan gedacht?

Dat sluit is uit, heb anatomische hoofdstellen gehad. Dacht aan de druk achter de oren misschien een oorzaak. Sperriem eraf gehad, mexicaanse neusriem ect maar dit veranderd helaas niet.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:05

assie schreef:
Die tip van losgooien vind ik heel leuk hoor. En in theorie gaat ie best werken. Maar wat doe je als je paard vervolgens als een idiote mongool rondjes gaat galopperen?
Dat je dus maar twee standjes hebt. Hangend op het bit met tempo van jou. Of losgegooid rondjes galopperend. En jij ondertussen maar lekker zwaarzittend je paard langzamer proberen te laten gaan. Dit alles in een bak zonder omheining uiteraard ;) .
Dan zul je toch een andere oplossing moeten vinden.

Maar goed, dit is niet de vraag van TS, dus negeer maar. [edit] o, ik zie dat dit dus wel het probleem van TS is, deels dan [/edit]

Ik zou eens kijken naar een dunne ongebroken trens. Niet omdat die strenger zou zijn, maar omdat ie anders (rustiger vaak) is en een andere inwerking heeft waardoor je misschien net anders doorkomt en een andere reactie krijgt.
Je zou ook eens een bitfitter langs kunnen laten komen, wellicht dat die nog interessante ideeën heeft.



dat doet ie niet als je op tijd loslaat..
dan flikkert ie namelijk op z'n bek als hij zo zwaar hangt en dan als een mongool rondjes probeert te rennen.. de neus valt namelijk..


en je moet dit vanuit ontspanning opbouwen.. dus vanuit stap met een losse teugel rustig aandraven.. gaat hij emmeren.. dan kun je altijd weer terug naar stap of toch even de teugels oppakken om heel duidelijk te maken wat de rem is.. teugels weer los en opnieuw vanuit stap.

niet wachten tot het een brok spanning is en dan ineens de teugels losflikkeren en hopen dat je het uit kunt stuiteren natuurlijk :')

hier was het overigens alleen maar standje sneller en snelst.. vandaar dat ik echt helemaal vanaf stap heb opgebouwd.. zittend sturen, teugels los pas naar draf als ik controle had etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:08

dynara schreef:
Anoniem schreef:
En een andere neusriem, heb je daar al aan gedacht?

Dat sluit is uit, heb anatomische hoofdstellen gehad. Dacht aan de druk achter de oren misschien een oorzaak. Sperriem eraf gehad, mexicaanse neusriem ect maar dit veranderd helaas niet.


Check ;)
Ik rij mijn paard buiten met een Thiedeman bit, een stang (je hebt ook dubbel en enkel gebroken). Met twee teugels, zodat ik indien nodig de onderste teugel met de scherpste hefboomwerking erbij kan pakken, en verder rij ik op de bovenste. Misschien kan je dat is proberen? Is niet direct een heel streng bit, alleen wel een stuk strenger als je de onderste teugel erbij pakt :)
Zo rij je niet constant met een strenger bit maar kan je hem er wel bij pakken indien nodig :)

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:08

bruintje123 schreef:
Ongebroken werkt juist niet streng in.
De Myler die iemand anders als optie voorlegde is ook zeker iets om te proberen.
Heeft hetzelfde idee.

Ook niet als een paard zo sterk is? :+
Weet het niet hoor, maar dat is het eerste wat bij mij opkomt.
Zou dan misschien een optie kunnen zijn. Zal op internet even zoeken naar myler bitten.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:15

Mijn merrie loopt lekkerder en ontspannender op haar ongebroken bit dan op een dubbelgebroken.
Sterker nog, ze loopt nog lekkerder op haar liverpoolstang met hefboomwerking die ze voor de wagen in heeft. Hoewel die laatste het strengste is, is ze daar het lost en makkelijkst op rond te sturen. Ook een kwestie van weten dat het geen zin heeft om stout te zijn, want dan is daar dat bit. Is ze lief en meewerkend, dan heeft ze ook geen last van dat bit (en daar streef ik dus naar).

Onder het zadel wordt ze momenteel trouwens gewoon op een dubbelgebroken bitje gereden en is het echt niet zo dat ze in rengalop laagvliegend door de bak of het bos gaat hoor, maar je merkt wel een heel duidelijk verschil tussen een flexibel dubbelgebroken bitje of een ongebroken. Op die laatste is ze losser.
Laatst bijgewerkt door assie op 14-12-16 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:16

Een bitfitter langs laten komen zou al heel veel schelen denk ik. Weet je ook zeker dat het zadel goed ligt?

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:21

@elenaMM77
Was het maar het alleen onder mij uitlopen vanwege onbalans.
Maar bij hem uit het zich uiteindelijk tot echte blinde paniek tot het in de bochten gewoon om kan vallen. (Wat bij een andere ruiter ook een keer het geval is geweest). En dus geen rem meer kent totdat of de ruiter valt of hij omvalt en met beetje geluk je heb rustig krijg om hem tegen de zijkant van de bak te sturen.
Is mijn motto normaal ook, de ontspanning met lange teugels. Maar dit is nu net een ander verhaal.
Zelfs met longeren trekt hij de singel over zijn schoft heeft.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:24

Lauraxnick schreef:
Een bitfitter langs laten komen zou al heel veel schelen denk ik. Weet je ook zeker dat het zadel goed ligt?

We hebben standaard een zadelmaker voor alle paarden wat hier komen. Dat is voor ons echt wel echt een pre!
Alleen hoe vind je een 'goede' bitfitter die ook echt weet waar die het over heeft?

Anoniem

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:29

Had je mijn laatste berichtje gelezen? Postte bijna tegelijk met jou en een ander dus misschien heb je erover heen gelezen, maar denk dat dat misschien wel kan werken, mij hielp het in ieder geval bij mijn paard die zich buiten wel is sterk kon maken :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:29

Ik heb ooit een merrie gehad die nogal wous werd van een gebroken bitje. Zeer senibel en nogal gauw van het vandoor schieten. Voor haar was een ongebroken bit uiteindelijk de oplossing. Heb haar toen op een billy allen met korte schaar gezet. Deze lag een beetje naar de vorm van haar mond en mocht ze ooit ontploffen kon ik haar zo oppakken. En de sweet iron die erin verwerkt zat vond ze erg lekker.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:33

Behalve dat het rijtechnische stuk heel erg belangrijk is voor hoe een paard in de hand voelt...

Het kan ook zijn dat het bit hem gewoon niet goed past qua vormgeving. Dan kan een "zacht" bit ook scherp zijn voor het paard.
Misschien verschillende modellen uitproberen? Zelf heb een hele goede ervaringen met bit-fitten. Ik heb een hele goede fitter maar die neemt de komende tijd helaas geen nieuwe klanten meer aan ivm extreme drukte.
Maar er zijn meer goede.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:35

@Dreamer
Er inderdaad overheen gelezen, sorry :o
Ja alle goede adviezen zeker welkom, klinkt zo wel een goede uitkomst.

Ik zie wel dat vele dus een ongebroken bit aanraden.
Alleen nu nog een wat bij hem past, voor de komende tijd.

dynara

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: some where on earth

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 17:37

Iemand die een goede bitfitter in noord limburg weet? :+
Nog niet eerder van gehoort, dus zeker wel erg interessant :j