Zadel twijfels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welk zadel?

Wintec
17 (30%)
Bates
8 (14%)
Thorrowgood
14 (25%)
Kent and Masters
16 (29%)

Totaal aantal stemmen: 55


_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 19:10

Vandaag is er een zadel fitter geweest om een zadel te vinden voor mijn 4 jarige new forest.

Ze is nog maar net onder het zadel en zal dus nog veel veranderen, maar ik vind het wel erg belangrijk dat ze van begin af aan een zadel heeft wat goed past. Vandaar dat ik voor een zadel wil gaan wat goed aanpasbaar is.
Heel veel was te lang voor haar, uiteindelijk waren er twee types zadel die haar en mij goed pasten.
De thorrowgood t4 cob (en de leren variant hiervan, de kent and masters dus ook) en de wintec 500 wide dressuur met cair (en dus als leren variant een bates zadel met cair).

De bates reed iets lekkerder dan de torrowgood, en ook lijkt cair me handiger dan wol. De wintec en kent and masters waren niet op voorraad en kon ik dus niet uitproberen, maar ze zouden overeen moeten komen met de andere twee.
Ik neig zelf erg naar de bates omdat ik liever leer heb, maar ik vond hem erg duur voor als het niet perse echt nodig is. Ik weet nog niet hoe lang ik deze pony houd, ik heb nu 2 rij pony's en 1 daarvan moet op termijn weg omdat het gewoon te veel is. Misschien is de zadel investering dus maar voor een half jaar of een jaar..

De bates was erg duur, de thorowgood en wintec zijn goed te betalen, de kent and masters zit er wat tussen in, maar door de prijsklasse waar die in valt rekent mijn zadel fitter een aantal kosten niet waardoor hij uiteindelijk bijna even duur is als de twee kunsstof zadels..


Wie heeft ervaring met deze zadels? Ik ben een twijfelkont en kan nooit kiezen..

Wie wilt om mij te helpen beslissen zijn ervaringen delen?
- hoe bevalt cair? Klopt het dat dit niet zo inzakt als wol en dus niet scheef kan worden in de loop der tijd en niet bijgevuld hoeft te worden?
- hoe bevalt een kunsstof zadel? Is het erg zweterig in de zomer? Die ervaring heb ik met Barefoot en vind ik echt naar.

Brandt los! :D Alvast bedankt

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:41

Ik rij nu op een leren zadel en had eerst een kunststofmzadel. Maar het leer is meer innanderhoud en zit wel lekkerder dan de andere

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:59

Leer zit wat mij betreft echt veel fijner als kunstof.
Misschien kun je een 2de hands zadel vinden?

Winde_b
Berichten: 58
Geregistreerd: 27-11-16

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:21

Een leer zadel is inderdaad duurder. Als je het lang van plan bent te gebruiken en nu een jong paard heb is dit wel makkelijker naar aanpassingen toe. De zadelmaker is pas nog bij ons geweest voor mijn dressuur zadel zijn singelstoot te verplaatsen. dit is uiteraard moeilijker bij de meeste kunststof zadels.
Als je hem niet zo lang wil houden kan je misschien inderdaad ook voor een kunstof zadel gaan.
Hoe wat heb je nu op je andere rij pony liggen?
als ze het zelfde van bouw zijn kan je ook altijd de zadelmaker laten kijken of dat zadel niet gewoon past?
Mijn pony heb ik 2 kunststof zadels voor gehad, in deze kunststof is ook nog verschil in.
mijn eerste zadel was persies echt stof een mat zadel, hier zie je snel slijtage op maar dat vond ik opzicht wel een fijn zadel. het andere was glad, plastiek achtig (lijk de meeste kunststof zadels) dit vond ik niet zo fijn, het glijd veel feller als een leer of stof zadel.
maar dit is natuurlijk ook maar een persoonlijke mening!
jammer dat je ze niet allemaal kon testen dan wist je wat er beter zat voor jou!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:42

Ik had de laatste 2 jaar dat mijn nf leefde ook een wintec 500 dressuur.
Hij had een korte rug en was rondgeribt.
Ik vond het prima. De singelstoten heb ik dus wel laten aanpassen. Er zijn leren aangezet. Dit vond ik fijner.

Het zadel was gemakkelijk aan te passen voor een paard met cushing en het zweet niet meer.
Ik was bang dat mijn kont heet zou worden :+
Maar dat was echt niet zo hoor!

Het viel mij niets tegen.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 22:06

Bedankt voor de reacties!
Ik vind mijn barefoot nepleer zadel heel erg zweten in de zomer, vandaar de angst.
Mijn andere paard heeft een wow zadel. Deze is passend te maken voor de New forest in kwestie, daar hebben we gisteren ook nog even naar gekeken. Maar dan heeft het andere paard geen zadel meer (passen niet beiden hetzelfde kopijzer). Maar op termijn als eentje weggaat hou ik dus sowieso een leren zadel over.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:11

Ik ben altijd groot fan geweest van thorowgood. Geen overmatig gezweet en minder last van snel ongelijkmatig zakken van kussens dan bij een leren zadel

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:16

Voor onze jonkies hebben we een Wintec Isabelle Werth gehad en een Kent & Masters.

De Isabelle Werth, zat ik prima in, maar voor mijn partner met lange 'boven'benen was dit zadel ongeschikt.

Uiteindelijk bij zadelmaker A een nieuwe K&M aan laten meten. Deze lag prima op onze ruin, maar voor onze merrie was de 17,5 inch te lang. Ondanks dat de zadelmaakster het zadel gecheckt heeft hebben we hier ontzettend veel leed van gehad.

Zadelmaker B & dierenarts bevestigde dat de problemen voort konden komen uit de lengte van de K&M die voor haar te lang en dus ongeschikt zou zijn.

We hebben nu een zadel met een Frans kussen er onder

Nadia89

Berichten: 273
Geregistreerd: 14-02-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:56

Zelf wintec gehad en nu kent en masters, juist omdat mijn paard een erg korte rug heeft (en rond...en een schoft, iets met slechte combinatie.. :( )
Een van de weinige leren aanpasbare zadels die ik me kon veroorloven zonder iets aan te moeten laten meten. Zelf heel blij mee, zit erg fijn. Zijn ook weer goed verkoopbaar als ze gewoon goed onderhouden worden. Ik had eerst het cob model in zwart en heb nu het normale model in donker bruin.
Beide lagen ze goed om mijn paard, de gewone zelfs iets beter dan de cob.
Ik laat wel altijd de zadels nakijken, bij groei zelfs al 2 x dit jaar na laten kijken, beide keren weinig aanpassingen nodig gehad.

Vond de wintec prima zadels, zeker voor korte tijd, goed te onderhouden. Maar voor mijn paard veelste lang, en vond ze hard zitten voor mijzelf.
Zelf geen ervaring met cair, maar hoor dat de meningen verdeelt zijn of dit fijn is of niet.
Van iemand die het had was de mening minder positief, wol kan mooi gevormd worden naar de rug, en lucht gaat naar waar de minste druk is. Maar kan er persoonlijk dus niks over zeggen!



Succes!!

tiwi1969

Berichten: 7633
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:07

Ik rijd nu met een Wintec Pro dressuur met cair en mijn paard loopt daar super onder. Zij heeft een rechte rug met een normaal hoge en iets brede schof en een zware lange schuine schouder.
Door het korte kopijzer van Wintec geeft dit veel schoudervrijheid.

Torrowgood hoor ik ook veel goeds over, je zou dan ook kunnen kiezen voor de T8 die gedeeltijke uit leer bestaat.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:25

Hier ook fan van Thorowgood: hier ook paard met kort rugje, ondanks haar 1m60 schofthoogte waren zelfs Wintec en Bates qua lengte echt geen optie.

Heb zelfs een Thorowgood Endurance, volgens mij nog korter dan Cob, maar ziet er wel gewoon vzh uit. Heb tig zadels geprobeerd, maar niets wat haar beviel (door een gevoelige rug is ze nogal duidelijk hierin), en deze is het geworden, in concurrentie met zadels van 2500 euro. Ben er na 2 jaar (denk ik, even de tel kwijt) nog altijd tevreden over.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:41

Ten eerste: als de Bates oast is dat geen garantie dat Wintec ook past :n

Idem met K&M en TG.

Ja ze zijn vergelijkbaar, maar niet altijd 1 op 1 uitwisselbaar.

Bij Wintec ligt echt ieder model anders dus zo simpel is het niet.
Cair vind ik echt waardeloos persoonlijk, liever wol.

Dus mijn advies: niets kopen wat je niet proefgereden hebt!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 13:55

Is dat de ervaring van meer mensen dat ze niet 1 op 1 hetzelfde zijn? Mijn zadel passer staat goed aangeschreven dus ik heb sterk de neiging haar wel te geloven.

Uiteraard komt ze het zadel wel weer passen bij aflevering.

Zelf ben ik erg fan van lucht, maar dan wel het flair concept. Cair heb ik geen ervaring mee.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:10

Ik heb zelf een Thorrowgood T6, voor een Haflinger. Bewust een wol zadel met een verwisselbaar kopijzer omdat dit makkelijker aan te passen is. Mijn Haflinger groeit en krimpt met de seizoenen mee ;) .
Ik ben er blij mee, goede prijs/kwaliteit verhouding. Heb hem nu een jaar of 7 denk ik en alleen 1 keer een singelstoot moeten vervangen (die zijn van leer, maar ik doe nooit aan onderhoud en die ene was wrs ook nog een fabricage foutje).
Maar lekker onderhoudsvriedelijk! Als hij te vies is gooi ik hem even onder de tuinslang! En hij is dus ruim aanpasbaar. Hij zit wel ok. Ik totaal krijgt ie van mij een 8 voor zitcomfort. Maar mijn paard vind hem lekker zitten (die laat het wel merken als een zadel niet lekker zit) en dit was een zadel wat destijds binnen mijn budget lag. Dus ik ben er tevreden mee. Als ik ooit de loterij win komt er een andere, maar puur omdat het voor mij nog iets perfecter kan qua zit.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:16

Cair is minder goed aan te passen dan wol. Dus niet perse een voordeel op een jong paard. Verder vind ik Bates en wintec echt niet dezelfde pasvorm hebben, bates lag op mijn pony prima en wintec voor geen meter.
Verder hoe aanpasbaar is een aanpasbaar zadel? mijn leren euroriding (tweedehands 500 eu) zijn de kussens te verplaatsen onder het zadel, waardoor niet alleen de boom aanpasbaar is (in de pers) maar ook het tussenkanaal mee kan groeien.
Veelal is alleen het kopijzer vervangen niet voldoende om het zadel breder te maken voor je paard.
M.i. heb ik dus liever een goedkoper 2e hands zadel en met het risico dat je over een jaar die weer moet inruilen voor een ander, dan een "aanpasbaar" zadel die niet zo aanpasbaar blijkt als je zou willen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:22

Suus, ik verkoop TG en K&M zelf.
Meestal gaat het goed, maar niet altijd.
voor de ruiter is het gevoel sowieso heel anders. Ik kan zelf echt niet met een TG overweg.

Voor Wintec is het zo anders per model dat het gewoon allemaal andere zadels zijn in feite.

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:30

Ik heb tijden met een wintec wide gereden, af en toe met een gewone wintec 2000 en af en toe met een barefoot zadel. Hier met alledrie de zadels geen problemen met zweten, dus ik durf niet te zeggen of dat meer is met plastic. Ik vond zelf van bovengenoemde zadels de wintec wide veruit het fijnst rijden.
Die heb ik momenteel trouwens ook te koop inclusief alle bomen die er in passen, mocht je interesse hebben :D.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:37

Thorowgood en wintec hebben beide een heel andere boomvorm..
Dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze beide goed passen.. Wintec heeft nm veel rechtere boomvorm dan thorowgood...

hallotjes123
Berichten: 60
Geregistreerd: 26-11-16

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:45

Ik zou ze allebei proberen, dan kan je het beste kijken wat het best ligt. Advies vragen aan de verkoper!

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:48

Ik heb de wintec Isabel Werth, zit super, aanpasbaar op alle fronten. Onze bijrijdster heeft een Bates, de leren variant van Wintec, echt een topzadel maar daar is de prijs ook naar.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:49

Wintec vind ik echt vreselijk, heb er geen duidelijke reden voor, behalve dat ik niet lekker zat en dat mijn pony er niet goed mee liep. Ik heb nu een thorowgood en die zit fantastisch. Dit is denk ik wel persoonlijk, een vriendin van mij reed op mijn thorowgood en die vond het niet lekker zitten, die zit heerlijk op de wintec. Het belangrijkste is natuurlijk dat je pony er lekker mee loopt.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:54

Kent en master zijn top zadels die ook hun waarde wel houden.ik zou zelf nooit voor cair gaan kun je namelijk niet aanpassen.lekker wol nemen.en eventueel voor 2de hands kijken

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:57

Ik heb zowel een Bates als wintec (gehad). Die twee zijn simpelweg niet te vergelijken. Bates is geweldig, super zacht en voor mijn pony de perfecte pasvorm. Laatst een passier grand gilbert gereden en ik had gewoon last dat hij zo hard is omdat Bates zo prettig zit. Ik heb model caprilli en die heeft een heel fijne ongedwongen zit. Ik wil geen andere meer :)

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 00:01

Even voor de duidelijkheid gaat het hier dan wel van bates en wintec beiden over de wide modellen. Dat beiden merken verschillende types hebben die niet allemaal gelijk aan elkaar zijn snap ik.

De bates lag beter op mijn pony dan de thorrowgood, maar het kon beiden vond de zadel passer. De thorrowgood had iets meer neiging tot schuiven, maar dat heb je gewoon al snel met zo'n brede pony.

Ik denk dat het de wintec wordt en dat ik voor de zekerheid vraag of ze de bates ook meeneemt, mocht het toch met de wintec niet lukken of niet lekker zitten (dat laatste hoor ik vaker van wintec, ik vind de isabell werth wel lekker zitten, verder geen ervaring mee).

irkvanrossum

Berichten: 38
Geregistreerd: 21-12-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:28

Ik kan een wintec echt aanraden zeer fijn zadel!