hoe moet het zadel nou liggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

hoe moet het zadel nou liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 12:55

Hoi
Misschien vreemde titel maar ik kom er niet echt uit.
Ik weet dat het zadel 3 vingers achter de schoft moet liggen maar ook achter de schouder.

Kan iemand bij mijn pony in pant ofzo aftekenen dmv lijnen waar het zadel dan moet liggen?
Ik kan zijn ribben niet voelen wat het ook lasrig maakt om de 18e rib te bepalen.

Afbeelding


Voor de goede orde te behouden:

Ik rijd Harley voorlopig niet meer (sinds begin oktober) omdat ik aan't orienteren ben op een goed zadel en goede zadelmaker, wel train ik 1x per week aan de dubbele lijnen. Vrijdag krijg ik ook les van Mascha Van Vliet in longeren.

Leef en laat leven.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 12:59

Leer eens lezen?
.... omdat ik aan't orienteren ben op een goed zadel en goede zadelmaker

Als ik gewoon al weet hoe die zadel mag liggen kan ik dit in mijn hoofd houden als ik rondkijk voor een zadeltje.
Moet sowieso met korte kussens zijn.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-11-16 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 13:04

Nouja ik weet een zadelmaker zitten op 3km van huis maar die reageert niet op mails en doet ook alleen in tekna en Esta.
Tekna heb ik al gehad maar die lag echt niet goed op harley en de Esta is me te duur.

Dus zal de vraag hier stellen, kent iemand een goede betrouwbare zadelmaker met eventueel 2e handszadels of zadels max 500€ en eventueel overname van vorig zadel.
Omgeving Hasselt/Lummen Belgisch Limburg of die tot daar wil komen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-11-16 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: hoe moet het zadel nou liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 13:07

Ken geen ander that's the point

Leef en laat leven.


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 14:03

Silly1972 schreef:
je kan ze ook bellen, daar wordt vaalk wel op gereageerd.
Het is echt het beste om een zadelmaker te bellen, die heeft vaak wel vberschillende zadels die hij/zij me kan nemen en die kan jou goed laten zien hoe een zadel ligt en welke je nodig hebt.
Ik weet niet in welke regio je zit?
Maar Willem van Wijk is een hele goed (vind ik)

Niet elke zadelmaker. Bjorn villeyn heeft bv geen zadels binnen mijn prijsklasse, heeft hij netjes via mail gezegd.
Anders was hij mijn eerste keus.


pien2010 schreef:
Kun je niet kijken voor een boomloos zadel? Dan heb je een grotere kans dat het past en voor 500 euro heb je een prima(tweedehands) zadeltje!

Zoals de foto van yasmine aangeeft is een barefoot zelfs te lang.
En ik wil ermee kunnen springen op wedstrijd in de toekomst.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: hoe moet het zadel nou liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 14:12

Klopt omdat mijn ambitie toch meer bij springen ligt en dat met boomloos niet makkelijk is op wedstrijd.
En boomloos ook minder bekend is in belgie op weddteijdterreinen.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 14:27

MarliesV schreef:
Als je die groene lijn hier boven op Harley uittekent en dan een meetlint er langs houdt op hoeveel cm zit je dan?

En welke maat heb jij zelf nodig, kan je in een 17'' of heb je een 17.5'' of 18'' nodig?

Als je voor jouw budget niet kan vinden wat je zoekt zal je moeten kijken naar alternatieven:
*budget verhogen
*gaan mennen ipv rijden
*ander paard kopen

Weet dat het soms erg lastig is, ik kon maar 1 type zadel vinden bij mijn merrie (als veulen de schoft gebroken) en daarmee mag ik geen wedstrijden rijden. Maar haar rug gaat toch voor mijn portemonnee en ambities.

Dat heb ik nog niet gedaan gejad dat uittekenen.
Ik pas in een 17"

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: hoe moet het zadel nou liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 14:36

Dan zit ik echter weer met een boomloosje die weg moet. Heb de barefoot al met zeer veel verlies verkocht omdat die anders niet weg kreeg en die lag me wel in de weg.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 17:12

Bedoelibg is ook dat ik pas in 2017 een nieuw zadel aankoop en tot die tijd alleen aan de dubbele longe train.

Tegen de tijd dat ik een mooi bedrag opzij heb is harley ruim 3,5
Hij is nu immers 3 jaar en 4maanden

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 18:43

Bellatrix schreef:
Ja dan is ie 3.5....wat is daar mis mee? Kan ie nog ff lekker puppy zijn en groeien en aansterken...

Ik bedoelde het niet negatief, jij maakt het alleen weer negatief.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 18:45

pinto_1 schreef:
Ik heb het volgende gedaan met mijn jonge paard. Met 4 jaar zijn we begonnen met inrijden met een tweedehands zadel. Zadel had ik nog liggen, heb er wel een zadelpasser bij gehaald a 50 euro om het zadel goed passend te maken.
Nu is mijn paard 7 en heb ik een nieuw zadel gekocht. Aangezien het om een nieuw zadel gaat heb ik de zadelpasservice er gratis bij gekregen.

Kun je niet zoiets doen voor Harley? De komende jaren zal hij nog groeien, dus een goedkopere tweedehands op maat laten maken en als hij uitgegroeid is een nieuw zadel kopen?

Ik heb nu een knight rider maar denk da niet aanpasbaar is. Enkel verwisselbare voorboom.
Kussens echter lijken me van gel of foam ofzoiets.

Daphneee die bascule kost veel te veel. Max budget is 700€ voor een nieuw zadel

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: hoe moet het zadel nou liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-16 19:04

Soort van? Voor die prijs koop ik een nieuw paard of een auto.
Ik wil gerust 700€ geven maar geen 1.400€ zijn ze van goud ofzo

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 14:41

Lizzyy schreef:
Art_Ificious schreef:
Bedoelibg is ook dat ik pas in 2017 een nieuw zadel aankoop en tot die tijd alleen aan de dubbele longe train.

Tegen de tijd dat ik een mooi bedrag opzij heb is harley ruim 3,5
Hij is nu immers 3 jaar en 4maanden


Dit snap ik even niet. Dus dan heb je binnen 1 maand een mooi bedrag apart? Top :Y)
Mijn zadel koste me 2.300 euro. Ja had ik ook een auto voor kunnen kopen. Maar mijn vorige zadel kon niet meer. Deze ligt echt perfect. Betaal hem in termijnen af, was geen probleem.

Ik zou inderdaad eerst even met de boomloze rijden en dan over een paar jaar als je paard uitgegroeid is een nieuw zadel laten aanmeten.

Wel duidelijk dat niemand het positieve hierin snapt.

Dus extra nog eens:

IK rij nu niet tot ik in 2017 een mooi bedrag bijeen heb (minstens 500€) en dat kan zowel maart zijn maar net zo goed juni pas.
Ik wil alleen zeggen dat harley dan ruim de leeftijd heeft waarop anderen hun zadelmakke terug opnemen. Afgaand op de sportpaarden die op hun 4e al een L proef moeten kunnen rijden. En dan bedoel ik dat dus positief.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 14:49

Ik heb pas eeb auto gekocht en maandelijks een extra kost van 63€ voor de verzekering.
Daarnaast huur ik op de manege een paard aan 100€ zodat ik haar kan trainen.

Ik leg ook al opzij voor harley's da kosten en smid. Veel hou ik dan nirt meer over.

Ik heb gelukkig een leuke job nu en verdien er best leuk mee, rijk wordt ik er echter ook niet van.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 16:00

Dat ander paard is geen mak paardje zoals julli nu blijkbaar denken. Ze is een zure merrie waar de stalbaas al spijt van heeft van de aankoop. Bijna iemand durft ermee te rijden. Ik ben van in het begin aan haar verknocht. De vraagprijs is echter te duur dus huur ik haar.
Er zijn exhter meer mankementen dan alleen zuur zijn. Daarom train ik haar ook alleen maar op de grond en ben ik zeer blik dat ze amper bereden wordt.
Ze heeft een lichte karperrug, een been dat af en toe blijft hangen (denk patella fixatie zoals bij harley), ze is daarbij ook te mager en mist spieren.
Ze heeft weinig verteouwen maar ik ben er zo mee bezig dat ik zelfs rustig haar paddock kan mesten terwijl zij naast me komt staan in ruststand.
Bij grondwerk werk ik voornamelijk aan leiderschap en vertrouwen.
Dressuurmatig kent ze quasi niks, springen ook niet.
Ze is een draver.

Maar bekijk het positief. Door met deze merrie bezig te zijn geef ik harley meer rust. En dat zal ik zo houden tot ten vroegste maart 2017.
1 of 2x per week longeren meer niet
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-11-16 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 16:12

Celiien schreef:
Dus je huurt een paard omdat het beestje zuur is en ij de enige bent die er wat mee kan... nog steeds die schimmel met doorgezakte rug die meerdere malen op bokt heeft gestaan? Ik dacht dat je bij die stal weg was gegaan?

TS, ik blijf bij mn eerdere argument. Verkoop Harley. Is beter voor hem

Nee niet die schimmel, Dat is geen draver maar een rijpony.

Tevens wie zegt dat ik geen geld wil uitgeven aan harley? Ik laat al een smid komen die 50€ kost inclusief km kosten. Terwijl een stalgenoot het ook zou kunnen doen voor maar 15€.

Tevens thorowgood is ook een goed merk en aanpasbaar en daar ligt mijn zicht nu eig op.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: hoe moet het zadel nou liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 16:19

Van wibtec hoor ik dat idd vaker en dat merk vind ik zelf niks eerlijk gezegd.

Sowieso laat ik er tzgen die tikd een zadelmaker bijkomen. Moet tevens toch ook eerst een betrouwbare vinden en dat is al mozilijk in mijn omgeving

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 16:31

The_Cat schreef:
Art_Ificious schreef:
Van wibtec hoor ik dat idd vaker en dat merk vind ik zelf niks eerlijk gezegd.

Sowieso laat ik er tzgen die tikd een zadelmaker bijkomen. Moet tevens toch ook eerst een betrouwbare vinden en dat is al mozilijk in mijn omgeving


Ik heb het hier al eens in mijn post aangehaald. Bel naar Emmers laat Eric komen, die rijdt heel België door

Hamont is zo ver nog niet. Ik ga er donderdag eens heen rijden.

Wat de smid betreft. Elke andere smid die ik gehad heb vroeg maar 24€ voor te kappen zonder extra km vergoeding.
Ik laat nu spirit horses komen.

Edit typefoutjes (stomme gsm)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-11-16 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 16:34

bruintje123 schreef:
Thorowgood paste ook niet, een heleboel merken paste niet.

Ik ben trouwens ook geslaagd via Emmers die er een heleboel zadels op heeft gepast.
Maar de goedkope kunststofjes die ik ook graag wilde zijn het niet geworden.
Dus je kan niet zomaar zeggen ik ga voor dit of dat model.
Dus zorg voor voldoende budget dan kun je ook uitwijken.
juist om diz reden wil ik wachten tot minstens maart 2017. Mijn bidget nu is al 300€ en ik kan maandelijks 100€ opzij leggen.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 16:49

Bijna niemand durft ermee te lessen omdat ze bij opzadelen zuur doet door stampen of happen en slaan met haar staart tegen je gezicht. Logisch ze heeft pijn en dat is haar manier om het duidelijk te maken. Haar hoeven uitkrabben durfde zelfs niemand. Ik doe ze nu wel altijd en ze zwiept zelfs niet meer met haar staart als ik haar borstel aan de schoft of lendenen.
Vraagprijs is hoog in mijn ogen voor haar(1.500€).

Tja waarom? Omdat ik het dier graag zie en ze me ook vertrouwt.
Afbeelding

Afbeelding

Zo is ze trouwens in het geheel

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 16:55

Per keer dat je met een manegepaard bezig bent (buiten d les om) moet je 10€ betalen. Maar als ik 100€ betaal mag ik haar als mijn eigen beschouwen. Dwz mee bezig zij wanneer ik wil, hoelang ik wil. Doen Wat ik wil en waar ik wil (dus ook buiten gaan wandelen wat dit paard enorm deugd doet).
Kosten van smid en dierenarts blijven echter voor de stalbaas.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-11-16 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 17:07

Ze staat EVENTUEEL te koop.
Maar nee zolang ik ervoor betaal wordt ze niet verkocht. Dat is de afspraak.

Ik weet gewoon dat ze pijn heeft door haar reactie als ik op de rug druk geef naast de ruggegraat of op de buik waar de singel ligt. Ze gaat dan piepen en stampt met haar achterbeen naar de muur. Dat zegt voor mij genoeg.
Ik ken de symptomen vqn pijn. En het zadel (wintec cair) ligt ook niet lekker bij haar. Drukt op de schoft omdat ze een hoge schoft heeft. Dit zadel bied geen vrijheid en daardoor kan ze ook niet in een vw nw positie lopen.

Ik heb niet te weinig geld. Anders zou ik noit naar equitom geweest zijn met harley voor zijn knieprobleem te achterhalen.
Daarnaast stond hij te koop omwille van andere rzdenen.

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 17:14

Dat ik met de merrie bezig ben wil helemaal niet zeggen dat harley geen aandacht meer krijgt.
In tegendeel. Hij geniet juist van de periode op de wei en mijn aanwezighzid zonder werkplicht. Hij houdt niet van longeren en af en toe doe ik met hem ook gehoorzaamheid en wandelingen. (vandaar vrijdag de longeerles). Maar aan aandacht ontbreekt het hem niet. Ik geef hem zelfs nog extra vitaminebrok bij terwijl hij genoeg voer krijgt op stal. (Alleen ruwvoer zou wat meer mogen).

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 17:24

Neverland schreef:
Volgens mij zei ze juist dat ze er alleen grond werk mee doet

Inderdaad tenminste iemand die wel alles leest.

Ik rij haar niet. Maar ze wordt wel nog in de lessen gebruikt wat dus wel voor extra geld zorgt voor stalbaas(gelukkig maar 1 a 2x per week omdat stalbaas er vooral mensen op zet die de merrie nog niet kennen).
En miqschien zegt het niet veel dat gepiep maar ze is duidelijk zo door pijn want aan de longe doet ze alles. Loopt ze netjes met hoofd omlaag en ontspant ze zich wel.

Ik heb haar ook gereden maar week liever naast haar dan op haar.

Haar rug
Afbeelding

Leef en laat leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-16 17:30

En als ik jullie zo hoor zou ik dus nu meteen een zadel moeten aanschaffen en gaan rijden met harley.
Nu wil ik al eens wachten en dan is het ook niet goed.
Zooo tegenstrijdig zijn jullie dus.
Dit is hoe het overkomt bij mij.

Leef en laat leven.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 92 bezoekers