Scheur in zweetblad garantie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Scheur in zweetblad garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 09:33

Hey,

Gisteren was ik lekker aan het rijden toen mijn zwarte monster ineens besloot om opzei te springen en weg te stuiven.
Ik heb een isabelle Werth zadel van wintec en er zitten dus van die singels aan de zweetbladen zodat ze niet gaan schuiven.
Nou dat deden ze ook niet maar aan 1 kant is die nu dus ingescheurd voor die singel omdat ik met mijn been langs achter het zadel langs ben gegaan.
Maar dit valt toch onder garantie neem ik aan?? Dit hoort toch niet te scheuren??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:43

Dit valt niet onder de garantie. Je geeft zelf al aan dat je er achter bent blijven haken. Garantie heb je op materiaalfouten. Niet iets wat je zelf veroorzaakt :-)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Scheur in zweetblad garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:46

Ik kan me niet helemaal voor ogen halen wat je bedoelt met 'omdat ik met mijn been langs achter het zadel langs ben gegaan.'. Lastig inschatten of dat dus toch onder normaal gebruik valt of niet.
Verder zijn meer gegevens van belang. Hoe lang heb jij het zadel? Wat voor materiaal is het? Heeft het onderhoud nodig en zo ja, heeft het dan gekregen.

Je vraag is dus niet zo simpel te beantwoorden. De makkelijkste manier is er even mee langs de winkel te gaan en het hun voorleggen, wie weet lossen ze het zo voor je op. Zo niet, kan je altijd nog op zoek gaan naar wat en hoe.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Scheur in zweetblad garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 09:52

Hoe oud is het zadel?

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 09:55

Het zadel is net 3 maanden oud, en het zweetblad hoor toch niet te scheuren het lijkt mij dat het stiksel van de singel los moet gaan.

Paard sprong naar links en schoot daarna vooruit waardoor ik dus met mn voet en stijgbeugel achter het zadel langs ging, wat niet kan door die singel aan het zweetblad waar door het zweetblad nu is ingescheurd

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Scheur in zweetblad garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 09:57

Afbeelding

Dit is het zadel en zegmaar achter de singel aan het zweetblad is hij gescheurd

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:00

Je hebt je beugelriemem onder het zweetblad zitten?

Als dat zo is weet je dat je minder bewegingsvrijheid hebt.
Daarom heb ik dat dus nooit.

Lijkt mij geen garantie.

En de singelstoot hoeft toch niet door het zweetblad heen? Of bij dit model wel?
Edit: Zie nu je foto.
Dit zit dan vast inderdaad.

Gewoon vragen bij de winkel.
Wie weet. :)

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Scheur in zweetblad garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 10:04

Ja ik heb mijn beugelriemen altijd onder het zweetblad omdat ik mijn zadel niet wil beschadigen en dit was ook op advies van de zadelmaker dat ik dan de singel achter de beugel langs moest doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:08

Als het zijn advies was zou ik zeker terug gaan.

Erg raar advies. En al helemaal de singel achter de beugel want dan kan je been helemaal geen kant meer op.
Singel voor de beugel kun je nog iets. Al is het te weinig in een schrik reactie. Je raakt ook eerder je beugels kwijt. Dus minder veilig.
Ik vind het nooit fijn rijden.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 10:09

Groene streep geeft aan waar mijn beugel zit en de rode streep is het ingescheurdAfbeelding

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:10

Nooit, maar dan ook nooit je beugel voor de buitensingel houden. Je beperkt dan enorm je bewegingsvrijheid. Sterker nog, je beperkt jezelf in het geven van bepaalde hulpen.

Ik ben bang dat dit geen garantie gaat zijn. Dit is echt verkeerd gebruik. Met een beetje mazzel komt je zadelmaker die met dit briljante advies kwam je tegemoet.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:12

Achter de beugel? Dus niet zoals op deze foto?Afbeelding
Ik denk dat als je het precies andersom deed dan op deze foto, dat dat iig de oorzaak is.
Hopelijk wil de zadelmaker de kosten hierin vergoeden indien dit op zijn advies is gebeurd.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:13

Als je zadelmaker dit geadviseerd heeft, heb je hem gebruikt zoals hoorde. Ook al zou het advies van je zadelmaker verkeerd zijn (wat ik met mijn voorgangers eens ben). Ik ben dus wél van mening dat het onder garantie zou moeten vallen in dit geval.

Anders zou het geweest zijn als hij je geadviseerd had je beugel achterlangs te doen en jij had hem voorlangs gedaan, maar dat is hier niet het geval. Jij hebt netjes zijn advies opgezocht en daardoor nu schade, dus gewoon mee terug gaan. In elk geval het gesprek eerst aan gaan, veel winkels willen heel veel problemen best oplossen als mensen maar komen praten ipv gaan eisen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:15

Met zo'n vast zweetblad is het echt heel onverstandig om de beugels onderlangs te doen.
Het is logisch dat hij dan daar scheurt.
Garantie vanuit Wintec zul je dan waarschijnlijk niet krijgen, maar de zadelmaker die dat advies gaf zou ik wel aanspreken en om garantie.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:19

Of het onder garantie (volgens de omschrijving van Wintec) valt durf ik niet te zeggen.

Ik zou contact opnemen met de zadelmaker en overleggen, daarbij een beroep doen op garantie: je mag van een zadel verwachten dat het geschikt is om mee te rijden en dus geschikt is voor gebruik op een paard en de krachten die daarbij vrijkomen. Het is niet abnormaal dat een paard schrikt, wegspringt o.i.d.
Het zadel heeft de mogelijkheid voor beugels onder- en boven het zweetblad dus dat zou niet uit moeten maken.

Nu heb ik zelf ook evt. belangstelling voor dit zadel, maar heb wel mijn twijfels over de extra singel. Ben benieuwd wat de zadelmaker zegt.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 10:20

Zucht en ik was al ontevreden over het zadel omdat hij voor mij toch niet lekker zit dus wilde hem al verkopen of inruilen voor een ander zadel maar dat kan ik nu wel vergeten ;(

Woensdag dan maar even langs de zadelmaker en verhaal halen.

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Scheur in zweetblad garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 10:21

Nou tiwi ik kan je hem niet aanraden het zadel is knetterhard om op te zitten.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:21

Lalidan schreef:
Als je zadelmaker dit geadviseerd heeft, heb je hem gebruikt zoals hoorde. Ook al zou het advies van je zadelmaker verkeerd zijn (wat ik met mijn voorgangers eens ben). Ik ben dus wél van mening dat het onder garantie zou moeten vallen in dit geval.

Anders zou het geweest zijn als hij je geadviseerd had je beugel achterlangs te doen en jij had hem voorlangs gedaan, maar dat is hier niet het geval. Jij hebt netjes zijn advies opgezocht en daardoor nu schade, dus gewoon mee terug gaan. In elk geval het gesprek eerst aan gaan, veel winkels willen heel veel problemen best oplossen als mensen maar komen praten ipv gaan eisen.


Maar geen garantie vanuit wintec aangezien die door verkeerd handelen is gekomen. De garantie zal in dit geval bij de zadelmaker vandaan moeten gaan komen. Hij heeft dit geadviseerd (het licht...)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:26

Ze heeft ook niks met wintec te maken, ze heeft met de winkel te maken. Garantie haal je altijd bij de verkoper, niet bij de leverancier/fabriekant. Of de verkoper het terug kan krijgen bij de leverancier/fabriekant, is voor de koper niet van belang.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Scheur in zweetblad garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:47

Wellicht wil de zadelmaker de kosten van reparatie op zich nemen. Het is heel vreemd dat de beugelriemen voor de extra singelstoot moeten liggen, als je eraf valt en je voet blijft in de beugel hangen, dan kan hij nooit los schieten van de beugelriemhaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 12:21

Nou, daar ben je lekker mee met zo'n advies van je zadelmaker. Al helemaal gezien de combinatie en aanwezigheid van het "oversingeltje" van de zweetbladen.
Ik heb jaren een IW gehad, als beugelriemen had ik de Passier. In alle eerlijkheid durf ik gerust te zeggen dat, zelfs na intensief gebruik, er geen enkel versleten plek te zien was op het zadel.