Praktijkervaring Kineton neusriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 08:55

Ik ben heel benieuwd naar jullie praktijkervaringen met de Kineton neusriem. Ik heb een paard dat ondanks al mijn rijtechnische effort en het uitsluiten van ongemakken erg onrustig blijft met het bit. Diverse modellen geprobeerd, met de een gaat het stukken beter dan de ander, maar als de aanleuning niet ten alle tijden perfect blijft ontstaat er spanning, die lastig weer af te vloeien is.
Het heeft echt te maken met het bit. Met een hackamore loopt hij perfect. Lopen we nog steeds tegen rijtechnische dingetjes aan, maar het duidelijke protest op het bit is weg.
Andere bitloze optoming vind ik niet fijn of vind hij niet fijn, zoals de kaptoom of die kruislinks hoofdstellen. Maar een hackamore heeft ook zo zijn beperkingen.
Nu zag ik de kineton voorbij komen en in mijn optiek is het enige wat dat ogenschijnlijk scherpe ding doet, de druk van de tong en lagen verplaatsen naar de neus. Dit zou dus best een oplossing kunnen zijn (mits het idd die druk op tong en lagen is die mijn vliegende draak vervelend vind).

In welke gevallen hebben jullie een kineton gebruikt, en wat zijn/waren de bevindingen?

Om ea af te vangen, ik waardeer alle goede bedoelingen maar ik ben echt opzoek naar ervaringen met deze specifieke neusriem. Reacties als: "Oei, divoza schrijft dat hij scherp is dus niet doen!" heb ik niet zoveel aan ;)
Ook rijtechnisch of medisch gerelateerde tips mogen achterwege blijven :) Bedankt!

Anoniem

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:04

Zo'n kineton lijkt mij maar een gemeen ding. En ik denk dat je verkeerd om redeneert wbt de druk van de lagen afhalen. Ik denk namelijk dat de druk op de lagen blijft. Maar dat er vooral druk op de neus terecht komt.

Ondanks dat je geen rijtechnisch commentaar wil denk ik wel dat je het in die hoek moet zoeken ;)

Berriepi

Berichten: 327
Geregistreerd: 21-10-14

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:18

Ik heb even gegoogled maar het lijkte juist minder prettig. Teugels los, nergens druk. Druk op de teugels, druk op de lagen en de tong en op de neus. Wat me ook opvalt is dat het riempje over de neus vrij laag ligt, wat ook weer risico's met zich mee brengt... Maar aan de andere kant, ik hou ook van proberen, en niet geschoten is altijs mis, wie weet werkt t en loopt paardlief er heerlijk mee!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:27

Ts: misschien handig dat je een foto plaatst. Want nu moet iedereen eerst googlen.

Je omschrijft wel dat je van alles hebt gedaan voor de ongemakken, maar niet wat. Dus ik vraag toch even naar de bekende weg: hoe recentelijke heb je er een goede gebitsverzorger bij gehad?
Want bitloos wil beter en met bit niet, klinkt als iets in de mond.
Welke bitloze methoden of soorten heb je geprobeerd? De ene sidepull is de andere niet.

Kineton ken ik niet. Van een afbeelding durf ik niet zoveel te zeggen. Maar het komt op me over als symptoombestrijding ipv oorzaak zoeken en wat mee doen.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:30

hier is ook meer info
[HAR] wat is dit voor neusriem

ik heb het ook 1x getest maar de de neusriem was te groot.
Het is trouwens al fout te denken dat als je aan de teugels trekt je veel/meer druk zet op de lagen, of toch niet meer dan je zonder kineton zou doen plus je paard kan z'n mond gewoon openen. Het verdeeld juist de druk over neus, bit en achter de oren en hoort voor een stillere bitligging te zorgen.
De enige situatie waarbij ik het gebruik gezien was, was bij een renpaard dat anders zijn tong over het bit gooide en stuurloos aand e kletter ging. Dit is ook de reden waarom ik het wilde proberen.

Dus TS, het kan best een oplossing zijn voor jouw probleem en meer vertrouwen in het bit geven. Want weet niet of het toegestaan is op wedstrijden...

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:32

Jotoma schreef:
Ts: misschien handig dat je een foto plaatst. Want nu moet iedereen eerst googlen.


Van de mensen die eerst moeten googlen wat het is verwacht TS ook geen advies denk ik :Y)

@TS, ik heb er zelf nooit mee gereden maar heb wel twee lesklanten (springen) gehad die ermee reden.
Mits goed gebruikt is het niet ''dieronvriendelijker'' dan bijvoorbeeld een mexicaanse neusriem of zo'n aansnoer ding.
Zij reden op licht contact, echter, als de paarden teveel op het hout trokken dan was het extra doorwerkeffect op de neus fijn.
Is een bitfitter een optie? Aangezien je zodanig duidelijk stelt dat je problemen voortkomen uit het bit lijkt het me de moeite waard daar ook nog eens in te duiken wellicht!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 09:44

Haha fair enough wildgirl :D

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 11:01

Aan iedereen die ondanks mijn verzoeken toch ingaat op andere dingen, ik heb helemaal geen zin om hier tot op de letter uit te leggen wat ik al gedaan heb en hoe. En neem me niet kwalijk, ook niet in het advies wat de meeste bokkers zullen geven. Ik herhaal: lichamelijk is alles uitgesloten en rijtechnisch wordt aan gewerkt.

Berlinde, omdat het bit als het ware in de neusriem ligt houdt die het bit als het ware tegen zodat het in het elk geval minder op tong en lagen komt dan met een normale neusriem. En dat riempje op de neus ligt niet lager dan een doodgewone lage neusriem. Hij moet natuurlijk wel goed zijn afgesteld. Zijn mond kan hij gewoon openen en zit niet dichtgesnoerd (wat voor veel mensen ook een oplossing is).

Jotoma en Nini_roosje, hebben jullie de OP gelezen? Of de titel? Als je moet Googlen heb je duidelijk geen praktijkervaring ;) De mond is uitgebreid onderzocht. Hij heeft een dikke tong en is erg sensibel. Een uitdaging waar ik veel van leer. Een dun bit met tongboog werkt en past het fijnst, maar ik kom niet toe aan de ontspanning en het ruggebruik doordat hij zo blijft focussen op dat ding in z'n mond. Zoals in de OP staat, ten alle tijden perfecte aanleuning zou het waarschijnlijk oplossen, maar dat is in de praktijk gewoon niet haalbaar. Uiteraard streef ik hier wel naar, ook bitloos.

Bedankt voor de andere reacties! Zijn tong over het bit doet hij ook, bij een harde hand of onrustige aanleuning. Die heb ik gelukkig niet (meer) dus dat komt bij mij niet voor. Maar hij is gewoon erg met het bit bezig continue ipv met mij en de oefening. Hij heeft dit trouwens altijd al gehad, ook bij de vorige eigenaar die hem heeft ingereden en doorgereden mbv een professional waar ik heel veel vertrouwen in heb. Maar het is een paard dat gewoon op alles feedback geeft. Super fijn als je het eenmaal goed doet, of met zadels passen enzo. En aangezien hij druk op de neus wel accepteert leek dit me een mooie middenweg.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:24

Ondanks dat je specifiek vraagt om deze optoming, heb ik toch een linkje naar een andere optoming, in mijn ogen bijna dezelfde inwerking:
[HAR] Nieuwe type neusriem?

En daarbij: relatief makkelijk zelf te doen met een sperriem.
Ik gebruik mijn sperriem op dit moment zo met mijn pony, normaal gooit hij bij het aannemen zijn tong over het bit, en hoe strakker je (de normale) sper zou doen, hoe erger het wordt.
(ook nu een myler bit erin, daarvoor gooide hij zijn tong er al over voor je de teugels aannam)
Of het een voor altijd oplossing is weet ik niet, maar voor nu werkt het voor ons.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:26

Als je op zoek bent naar een optie om minder druk op de lagen te creëren dan is de kineton nou niet mijn eerste keus.


Dit lijkt mij een veel betere optie. Hiermee lift je het bit iets omhoog, zonder strenge hefboomwerking te creëren.
Afbeelding


http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1821907
In dit topic is het riempje besproken. Het was verkrijgbaar bij Kramer, maar nu niet meer. Er zullen vast nog andere sites zijn waar een dergelijk systeem te koop is.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:28

@sakvis, een kineton heeft geen hefboomwerking ;)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:31

@sakvis: hahahha, precies wat ik net stuur ;) trouwens, druk op lagen verminderen, rambo micklem, met bitclips?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:35

Mensen, TS vraagt om praktijkervaringen met een kineton. Niet om allerlei andere goedbedoelde adviezen.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:42

Ziet eruit alsof het het bit boven de tong houdt.
Als dit de werking is zou ik het idd een gemeen bit vinden, gezien de reden waarom het paard dit doet.
Verder zou ik ook eerlijk gezegd toch op rijtechnisch gebied gaan kijken.
Succes!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:52

@Fjelover: een kineton is geen bit en het haalt de meest voorkomende reden waarom paarden hun tong over het bit gooien weg, dus wat is er dan gemeen aan?

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 11:56

FjeLOVER schreef:
Ziet eruit alsof het het bit boven de tong houdt.
Als dit de werking is zou ik het idd een gemeen bit vinden, gezien de reden waarom het paard dit doet.
Verder zou ik ook eerlijk gezegd toch op rijtechnisch gebied gaan kijken.
Succes!


Dat klopt. Kun je onderbouwen waarom je dat gemeen vindt? Wat bedoel je met 'dit', in de zin 'gezien de reden waarom het paard 'dit' doet'?

Die soort halve sperriem is idd ook wel een optie misschien, die doet eigenlijk hetzelfde, net als de bitclips. Rambo micklem vind ik geen optie, ik heb ijslanders, en die zijn echt lomp voor die hoofdjes vind ik.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 11:58

ow, ik heb eentje en die is voor mijn EV met hoofdstel maat COB veel te groot... dus denk dat je dat gaat moeten laten verstellen. En beste een bit met grotere ringen of een knevel (desnoods halve) anders blijft het bit niet goed in de "haken liggen".

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:00

Genoeg IJslanders die er mee rond lopen. Maar de micklem is in de eerste plaats heel lelijk ;)

TS een kineton lijkt me helemaal geen verkeerde oplossing. Je schrijft dat je een dun bit met tongboog hebt. Mag ik vragen welke? Mijn ruin doet het bij voorbeeld prima op een myler level 2, omdat dat stil ligt en omdat hij er plek voor heeft. Een billy allen vindt hij te star. En zo'n dubbelgebroken bit met schakels waarvan het tussenstukje een boogje heeft (Yvonne heeft ze wel in de webshop) heb ik niet eens geprobeerd. Veel te wiebelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:01

Hier geen praktijkervaring met de kineton maar toch een tip: let even op met welk bit je deze neusriem gebruikt. Als je deze neusriem namelijk gebruikt met een enkelgebroken bit dan betekent dat dat bij het aantrekken van de teugels het middenstuk van het bit echt direct in het gehemelte prikt. :)

Verder is de neusriem vrij mild aangezien hij het paard de kans geeft om de druk te verdelen over lagen, tong en neus.
De mensen die dit een martelwerktuig vinden vergeten waarschijnlijk ook gewoon om er goed naar te kijken: deze neusriem heeft namelijk helemaal geen kinrim, laat staan een vastsnoerkinriem, wat betekent dat het paard zelf kan bepalen hoeveel druk hij op zijn mond wil door de mond te openen. Dat maakt hem milder dan lage en zelfs gecombineerde neusriemen die namelijk juist bedoeld zijn om het paard deze ontsnappingsmogelijkheid te ontnemen.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 13:52

petitparis schreef:
ow, ik heb eentje en die is voor mijn EV met hoofdstel maat COB veel te groot... dus denk dat je dat gaat moeten laten verstellen. En beste een bit met grotere ringen of een knevel (desnoods halve) anders blijft het bit niet goed in de "haken liggen".


Je hebt ze ook van een merk die ze voor ijslanders maakt (Fákur), denk dat die het zou worden.

@koper, ik kreeg hem met zo'n KK correctiebit, maar die vond ik veel te dik, die past eigenlijk helemaal niet in ijslanderbekkies. Dus die heb ik vervangen door een ongebroken bustrens van Topreiter met een tongboog. Nou lijkt me die icm een kineton niet zo fijn, dan drukt de boom misschien in het gehemelte. Waar ik op aanraden van een instructeur mee ben gaan rijden is de nepversie van het EE bit, van Stübben (Westeind verkoopt hem). Lijkt ook wel wat op de Hrimnir, maar heeft net wat meer tongvrijheid. Daar loopt hij ook aardig op, al is ie daar wel kauweriger mee (logisch ook, dubbel gebroken dus onrustiger).

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:14


Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Praktijkervaring Kineton neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 15:27


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:28

Allegra schreef:
Aan iedereen die ondanks mijn verzoeken toch ingaat op andere dingen, ik heb helemaal geen zin om hier tot op de letter uit te leggen wat ik al gedaan heb en hoe. En neem me niet kwalijk, ook niet in het advies wat de meeste bokkers zullen geven. Ik herhaal: lichamelijk is alles uitgesloten en rijtechnisch wordt aan gewerkt.

Berlinde, omdat het bit als het ware in de neusriem ligt houdt die het bit als het ware tegen zodat het in het elk geval minder op tong en lagen komt dan met een normale neusriem. En dat riempje op de neus ligt niet lager dan een doodgewone lage neusriem. Hij moet natuurlijk wel goed zijn afgesteld. Zijn mond kan hij gewoon openen en zit niet dichtgesnoerd (wat voor veel mensen ook een oplossing is).

Jotoma en Nini_roosje, hebben jullie de OP gelezen? Of de titel? Als je moet Googlen heb je duidelijk geen praktijkervaring ;) De mond is uitgebreid onderzocht. Hij heeft een dikke tong en is erg sensibel. Een uitdaging waar ik veel van leer. Een dun bit met tongboog werkt en past het fijnst, maar ik kom niet toe aan de ontspanning en het ruggebruik doordat hij zo blijft focussen op dat ding in z'n mond. Zoals in de OP staat, ten alle tijden perfecte aanleuning zou het waarschijnlijk oplossen, maar dat is in de praktijk gewoon niet haalbaar. Uiteraard streef ik hier wel naar, ook bitloos.

Bedankt voor de andere reacties! Zijn tong over het bit doet hij ook, bij een harde hand of onrustige aanleuning. Die heb ik gelukkig niet (meer) dus dat komt bij mij niet voor. Maar hij is gewoon erg met het bit bezig continue ipv met mij en de oefening. Hij heeft dit trouwens altijd al gehad, ook bij de vorige eigenaar die hem heeft ingereden en doorgereden mbv een professional waar ik heel veel vertrouwen in heb. Maar het is een paard dat gewoon op alles feedback geeft. Super fijn als je het eenmaal goed doet, of met zadels passen enzo. En aangezien hij druk op de neus wel accepteert leek dit me een mooie middenweg.


Ik hoefde niet te google ;) Maar praktijk ervaring? nee gelukkig niet.
Maar als je weet dat je probleem rijtechnisch is (je schrijft namelijk dat er geen probleem is wanneer je een perfect stille hand heb) waarom wil je het dan toch oplossen met speciale neusriemen/bitten?

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 15:33

TS weet je wat je paard doet op een dubbelgebroken bit zonder schakels? Zoiets als dit: http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... teind.html maar dan met een boogje? Dat wiebelt een heel stuk minder.

Wat je ook nog zou kunnen proberen eventueel is een scharniertrens, dat maakte bij een merrie van een kennis van mij een wereld van verschil. Ze zijn er geloof ik wel alleen als watertrens.
Edit: dit dus https://www.atorka.nl/contents/nl/p208_ ... trens.html Dun, wel beweging maar niet te veel wiebel.

Niet dat ik geen heil in een kineton zie en ik wil ook niet al te erg off topic gaan. Maar bij mijn ruin werkt dit gewoon goed terwijl hij meteen erg druk in zijn mond wordt van zoiets als wat jij nu gebruikt. Hij kan bij voorbeeld ook niet tegen clipjes aan het bit, en watertrenzen zijn het voor hem ook niet. Het moet stabiel liggen, met zo min mogelijk ruis, maar wel met een dubbelgebroken mondstuk.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 15:39

Er staat niet een perfect stille hand ;) Er staat ten alle tijden perfecte aanleuning, dus, ten alle tijden een hand die meegaat met alle bewegingen van de paardenmond en daarbij min of meer dezelfde druk behoudt. Ik weet niet hoe lang je al paardrijdt maar in de praktijk is dit zo ongeveer onmogelijk. Zeker met een heethoofd en zeker als die heethoofd blijft rommelen met die mond vanwege bit/neusriem/etc. Dan heb je dus een cirkeltje te pakken waar je nauwelijks uit komt.
En als ik het voor hem comfortabeler (comfortabeler ja, als je je eens zou verdiepen in de werking ;)) kan maken door een optoming te kiezen die goed bij hem past, waarom zou ik dat dan niet doen? Omdat sommige mensen weigeren verder te denken dan hun neus lang is en dus niet kloppende aannames doen? Dat is kortzichtig en klakkeloos achter de massa aanlopen imo.

Koper, ik heb een Myler level 1 geprobeerd, dat was geen succes. Voor mijn gevoel zit het hem echt in die tongvrijheid. Een scharniertrens heb ik idd liggen, daar loopt hij ongeveer net zo op als de ongebroken, maar ik vind dat scharnier zo eng met velletjes enzo. Het voelt met rijden wat minder 'stug' als een ongebroken bit.