Zadel voor paard met artrose wervels

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, Apple, Pistasche, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Arienette

Zadel voor paard met artrose wervels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 22:31

Gezien de diagnose van beginnende artrose informeer ik naar wat verschillende soorten zadels doen qua rug. Belangrijk is drukverdeling en schokdemping, niet voor mij maar voor hem. Genoeg vrijheid in ruggengraat en schouder. Ik heb nu een dressuurzadel wat die laatste twee dingen wel bied, maar over drukverdeling en schokdemping heb ik geen kaas gegeten zeg maar. Wat ik begrijp is dat boomloos door het close contact ook minder schokdemping voor de paardenrug bieden. Maar er is zoveel op de markt! Iemand enig idee wat ik kan doen om de omstandigheden van de medische situatie voor paard zo fijn mogelijk kan maken?

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-16 23:50

Dat was een beetje onduidelijk van mijn kant inderdaad. Hij heeft als veulen/jaarling een scheve halswervel opgelopen, waardoor het kraakbeen wat aangetast is. Dat weet ik al jaren en is verder geen probleem voor het zadel en het rijden behalve dat hij natuurlijk wat extra aandacht krijgt in warming up.

Nu is echter ook wat ouderdomsartrose aan de orde hij is met ontstekingremmers ingespoten vanaf achter het zadel tot zn kruis. Ik zie op het formulier van de dierenarts iets over T18 en L1tmL4 maar het is doktershandschrift. Het advies was juist veel beweging en ruggebruik stimuleren dmv longeren en rijden.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 00:30

xyzutu2 schreef:
Waar zit de artrose precies? Meteen onder het zadel of in de lendenen of bijvoorbeeld in de halswervels net voor de borst?

Als je een zadel met een super schokdempende werking van ruiterbewegingen zoekt, dan zou je eens naar de BUA kunnen kijken: https://permicavallo.nl/BUA-saddles.php
Ik weet alleen dus niet waar de artrose zit, dat speelt natuurlijk ook een rol. :)

Vind dit een super interessant systeem, enige nadeel wat ik zie is de prijs, zijn er meer merken die iets vergelijkbaars doen?

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-16 01:02

Floortz schreef:
Arienette schreef:
Ik zie op het formulier van de dierenarts iets over T18 en L1tmL4 maar het is doktershandschrift. Het advies was juist veel beweging en ruggebruik stimuleren dmv longeren en rijden.

Dan zou jouw eerstvolgende actie de vraag om een uitleg van de DA moeten zijn waar precies e.e.a zit. Hij kan je dat precies uittekenen en toelichten. Om hier te vragen wat voor zadel zou kunnen passen is niet de juiste weg.

Maar dat zeg ik toch tussen T18 en L1, tussen L1 en L2, tussen L2 en L3 en tussen L3 en L4. Het was niet mijn bedoeling om er een medisch vraagtopic van te maken, dan had ik het ergens anders geplaatst. Rijden is goed voor zn spierontwikkeling, stilstand is achteruitgang. Het zadel ligt niet om de plek waar de artrose zit, maar toch wil ik weten of er opties zijn die qua drukverdeling en schokdemping beter zijn dan mijn dressuurzadel.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 04:28

Floortz schreef:
dan vind ik de opmerking niet zo vreemd. Het klinkt nogal onzeker...

Nou goed het is niet onzeker... Dank je voor de informatie, gelukkig had ik dat zelf ook al gevonden. Of er een relatie ligt tussen rug en hals is gissen, hij is ook de jongste niet dus een lichte mate van slijtage is opzich zo gek niet.

Het is inderdaad een balans tussen goede voeding aangevuld met supplementen, beweging om het ruggebruik en spieren te stimuleren (erop en ernaast) en op regelmatige basis iemand die zn rug komt behandelen. Ik ben het helemaal met je eens dat die dingen prioriteit hebben, daarom hebben die dingen sinds de diagnose al mijn volle aandacht. Maar naast dat alles wil ik dus weten wat er op de markt is qua beter verdelende/schokabsorberende zadels dan mijn dressuurzadel. Ik heb natuurlijk zelf van alles bekeken maar misschien heb je daar ook idee├źn over?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie