Zadel voor paard met artrose wervels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Re: Zadel voor paard met artrose wervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:40

Waar zit de artrose precies? Meteen onder het zadel of in de lendenen of bijvoorbeeld in de halswervels net voor de borst?

Als je een zadel met een super schokdempende werking van ruiterbewegingen zoekt, dan zou je eens naar de BUA kunnen kijken: https://permicavallo.nl/BUA-saddles.php
Ik weet alleen dus niet waar de artrose zit, dat speelt natuurlijk ook een rol. :)


Anoniem

Re: Zadel voor paard met artrose wervels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:52

Met artrose in de halswervels kun je nog prima rijden, zolang je rekening houdt met beperkingen van stelling/buiging en aan de teugel komen. :)
Op plekken die door het ruitergewicht belast worden wordt het inderdaad een moeilijker verhaal.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:58

Ragdollcat schreef:
xyzutu2 schreef:
Met artrose in de halswervels kun je nog prima rijden, zolang je rekening houdt met beperkingen van stelling/buiging en aan de teugel komen. :)
Op plekken die door het ruitergewicht belast worden wordt het inderdaad een moeilijker verhaal.



Juist en daar is geen sprake van bij dit paard, je zit er juist erop en het wordt belast door het ruitergewicht.

Maar ja dat ben ik dan he, ik koos er dan voor om niet meer erop te gaan rijden en andere dingen te gaan doen die het wel leuk vind.


Staat dat dan in een ander topic? Hier kan ik de plek van de artrose namelijk niet terugvinden, zie mijn eerste vraag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 01:29

Arienette schreef:
xyzutu2 schreef:
Waar zit de artrose precies? Meteen onder het zadel of in de lendenen of bijvoorbeeld in de halswervels net voor de borst?

Als je een zadel met een super schokdempende werking van ruiterbewegingen zoekt, dan zou je eens naar de BUA kunnen kijken: https://permicavallo.nl/BUA-saddles.php
Ik weet alleen dus niet waar de artrose zit, dat speelt natuurlijk ook een rol. :)

Vind dit een super interessant systeem, enige nadeel wat ik zie is de prijs, zijn er meer merken die iets vergelijkbaars doen?


Er zijn andere zadels met ingebouwde schokdempers geweest (niet van BUA), maar die lieten toch vaak drukplekken onder de veren zien, bijvoorbeeld bij zadels die springveren tussen de lepel en het rugdeel hadden zitten. Daar komt dan enorm veel druk op te staan.
Qua vering zou je anders ook kunnen kijken naar zadels met luchtgevulde kussens. Het nadeel van kussens met lucht ten opzichte van de Bua is dat luchtkussens als je erop bonkt hard worden en je dan weer omhoog veren. Bij de Bua wordt bij het erop bonken de impact door de veer juist vertraagd waardoor je ook niet weer omhoog wordt gekatapulteerd.

Je zou het zadel gewoon eens kunnen testen bij Buitenzinnig of Per Mi Cavallo, misschien past je paard het niet en dan ben je meteen klaar. ;)
Bij Per Mi Cavallo kun je ook boomloze zadels testen, Buitenzinnig heeft naast de Bua juist veel boomzadels van merken die gericht zijn op endurance (maar ook dressuur/recreatiemodellen hebben) en die dus heel erg goed zijn in gewichtsverdeling & co.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:11

Buitenzinnig schreef:
xyzutu2 schreef:
Er zijn andere zadels met ingebouwde schokdempers geweest (niet van BUA), maar die lieten toch vaak drukplekken onder de veren zien, bijvoorbeeld bij zadels die springveren tussen de lepel en het rugdeel hadden zitten. Daar komt dan enorm veel druk op te staan.
Qua vering zou je anders ook kunnen kijken naar zadels met luchtgevulde kussens. Het nadeel van kussens met lucht ten opzichte van de Bua is dat luchtkussens als je erop bonkt hard worden en je dan weer omhoog veren. Bij de Bua wordt bij het erop bonken de impact door de veer juist vertraagd waardoor je ook niet weer omhoog wordt gekatapulteerd.

Je zou het zadel gewoon eens kunnen testen bij Buitenzinnig of Per Mi Cavallo, misschien past je paard het niet en dan ben je meteen klaar. ;)
Bij Per Mi Cavallo kun je ook boomloze zadels testen, Buitenzinnig heeft naast de Bua juist veel boomzadels van merken die gericht zijn op endurance (maar ook dressuur/recreatiemodellen hebben) en die dus heel erg goed zijn in gewichtsverdeling & co.


Buitenzinnig heeft geen Bua zadels.. Wel Ghost, Karlslund, Trekker, Christ en Torsion.
Ik werk daarnaast samen met een iemand die boomzadels heeft, maar deze zijn niet alleen maar gericht op endurance, integendeel. Ze is meer gericht op dressuur en heeft wel een paar modellen welke geschikt zijn voor de endurance, maar voornamelijk dressuur.


Ik bedoelde inderdaad Green Distance - erg dom. 8-)
Maar goed, zo krijg je er even gratis name dropping bij. ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anike, Briiet en 87 bezoekers