Paard laten wennen aan schapenvacht. Hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Paard laten wennen aan schapenvacht. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 18:07

Ik heb onlangs een schapenvacht gekocht met de bedoeling ermee te rijden.

Nu had ik wel gedacht dat ze het spannend zouden vinden. Maar ze slaan letterlijk op hol als de vacht nog maar op de paddockrand ligt.

Ik heb de vacht boven de slowfeeder gelegd en het duurde een half uur voordat ze überhaupt bij het hooi in de buurt kwamen. Vervolgens bleven ze een hap nemen en er vandoor rennen.

Ik heb niet de mogelijkheid om ze zo ver uit elkaar te krijgen dat ze elkaars reactie erop niet zien. Ze maken elkaar gek ermee.

Heeft iemand tips voor hoe ik de geur kan laten afnemen. Het schaap stinkt flink. En misschien tips aan hoe te laten wennen.of hoe jullie het hebben gedaan?

Mijn vader pakte net op 5 Meter afstand de vacht. Met de vraag " schrikken ze nou hier zo van?"(en legde hem meteen weer weg ) en mede door een windvlaag vlogen ze terug de paddock in en lopen nu al 10 minuten rondjes
Te briesen en snuiven en draven.

Stelletje helden...

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Paard laten wennen aan schapenvacht. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 18:11

even een week of 3 gewoon laten luchten, de lucht wordt vanzelf minder. mocht het sneeuwen van de winter, kun je hem in de sneeuw "wassen"wordt hij lekker schoon en fris van.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Paard laten wennen aan schapenvacht. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 11:26

Hij hangt inmiddels buiten en de geur neemt inderdaad af. De reactie van de pony's helaas niet. Toch bedankt

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 11:33

:') Geen échte' schapen in de omgeving?
Zou 'm in de buurt laten hangen / liggen (en er dan ook gewoon níet aanzitten, want dan is ie natuurlijk wéér 'eng' lekker een week of twee laten liggen). Eerst op een plek wat verder weg.. Ze zullen heus niet eeuwig er vandoor blijven gaan als ze het ding zien / ruiken. Als dat 'normaal' is geworden, leg m dan op een andere plek en laat m dan weer net zo lang liggen dat de reactie niet meer heftig is. Daarna steeds dat ding verplaatsen dat ze 'm overal tegen komen. Als dat geen probleem meer is kan je hem gaan proberen op te leggen.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Paard laten wennen aan schapenvacht. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:15

Die lucht is er echt niet na een paar dagen uit hoor. Moet wel een paar regen buien hebben.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard laten wennen aan schapenvacht. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:20

Ik zou ze er aan laten wennen doormiddel van grondwerk en dan wel approach & retreat technieken. Kijk maar even op youtube. Bijvoorbeeld https://www.youtube.com/watch?v=2X4TIudTUgY maar als je approach & retreat intypt zul je vele filmpjes vinden. Succes!

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:40

Herken het gedrag, op mijn vorige stal vonden de andere paarden ook het erg spannend.
Echter dmv bovenstaande techniek (pas weghalen wanneer ze stilstaat) was ze binnen 5 min gewend.

Afbeelding

Ondertussen ruikt mn schaap bijna niet meer, dus ik rij er ook gewoon in de bak mee. Andere paarden reageren niet tot minimaal.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Re: Paard laten wennen aan schapenvacht. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 10:42

Ik had het er gewoon opgelegd en het paard in de longeerbak gelaten.
(mits het goed vast zit) en daar laten uitrazen..
Apart dat ze zo heftig reageren, maar ik kan me voorstellen dat ze het wel heel gek vinden als het opeens in de paddock ligt.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Paard laten wennen aan schapenvacht. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 12:28

@Jorretje; ze staan elke keer op de wei naast schapen te grazen. Daarom had ik deze reactie ook niet helemaal verwacht. Ik leg hem elke dag op de paddock rand en ze houden het toch een paar uur vol om te stuiteren met zn tweeën. Hoe dan ook raken ze hem niet aan.

@Pancake93; kunnen ze tegen regen dan? lijkt me zo zonde van de vacht?

@Jessix; bedankt daar ga ik mij in verdiepen

@pluche_pluus; bedankt, fijn dat het bij jou wel werkte. Ik ga het proberen. Mooie foto ook.

@amyyy55; jij durft haha of ik ben een mietje wat dat betreft. Ik ben maar alleen dus en het paard vasthouden en het erop krijgen lukt mij niet als ze staan te stuiteren. Heb helaas geen handige ruimte om ze vast te zetten. Ze staan altijd los met optuigen etc.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:41

Pelryo schreef:
@amyyy55; jij durft haha of ik ben een mietje wat dat betreft. Ik ben maar alleen dus en het paard vasthouden en het erop krijgen lukt mij niet als ze staan te stuiteren. Heb helaas geen handige ruimte om ze vast te zetten. Ze staan altijd los met optuigen etc.


Nouja het ligt er ook aan wat voor paard je heb. Met het beleren van mijn fjord ben ik heel nuchter geweest en daar reageerde hij eigenlijk prima op. Eerst even uit zijn dak, maar daarna was alles prima.
Maar goed, een fjord doet alles voor eten. :+
Wel jammer dat je niet echt de mogelijkheid hebt om ze vast te zetten (veilig)