Ervaringen met Kimblewick Thiedemann stang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Equitis
Berichten: 150
Geregistreerd: 17-01-14

Ervaringen met Kimblewick Thiedemann stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 14:00

Hallo,

Zoals de titel al zegt ben ik opzoek naar iemand die ervaring heeft met een Kimblewick Thiedemann stang.
Ik rijd samen met mijn pony klassieke dressuur, toen ik haar kocht kreeg ik er een standaard dubbelgebroken watertrens bij.
Nu was ik aan het rondkijken naar de mogelijkheden in andere bitten en in de klassieke dresuur kom ik dit bit veel tegen.

Ik was benieuwd of mensen ervaring hebben met dit bit en eventueel verschil merken of voor- en nadelen hebben ervaren! :)

Ik ben benieuwd!

Afbeelding

Anoniem

Re: Ervaringen met Kimblewick Thiedemann stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:03

Dit bit in de klassieke dressuur? Die heb ik nog niet eerder gezien. Dit bit wordt vaak gebruikt bij het mennen. Deze kan aardig scherp inwerken, door de milde hefboomwerking en de kinketting.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ervaringen met Kimblewick Thiedemann stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:05

Ik heb hem liggen omdat hij rustig in de mond zal liggen en de PRE dat schijnbaar waardeert, maar ben blijven hangen in het bitloos dus op het passen na geen ervaring mee.

Ik lees mee iig ;)

Equitis
Berichten: 150
Geregistreerd: 17-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 14:07

Joolien schreef:
Dit bit in de klassieke dressuur? Die heb ik nog niet eerder gezien. Dit bit wordt vaak gebruikt bij het mennen. Deze kan aardig scherp inwerken, door de milde hefboomwerking en de kinketting.


Ik zie hem heel veel bij PRE's die klassiek getraind worden.
De teugels kunnen ook aan de ring bevestigd worden dus dan is er geen hefboomwerking, ik zou dan sowieso een kinbeschermer eronder doen! :) Dan werkt de ketting minder scherp in.

Equitis
Berichten: 150
Geregistreerd: 17-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 14:08

Azmay schreef:
Ik heb hem liggen omdat hij rustig in de mond zal liggen en de PRE dat schijnbaar waardeert, maar ben blijven hangen in het bitloos dus op het passen na geen ervaring mee.

Ik lees mee iig ;)


Ik rijd eigenlijk ook altijd bitloos! Maar met klassieke dressuur merkte ik dat de signalen niet zo fijn overkwamen bitloos dan met bit. Ik rijd wel zonder neusriem, dus alleen een bakstuk eigenlijk! :)
Ik zoek een bit waarmee ik goed kan communiceren met mijn paard, maar wat wel vriendelijk is!

Anoniem

Re: Ervaringen met Kimblewick Thiedemann stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:15

Dan zou ik gewoon eens gaan voor een ongebroken bit met tongboog. Of misschien eens een dubbelgebroken watertrens proberen oid. Zou niet meteen voor iets met een hefboomwerking gaan.

Equitis
Berichten: 150
Geregistreerd: 17-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 14:21

Joolien schreef:
Dan zou ik gewoon eens gaan voor een ongebroken bit met tongboog. Of misschien eens een dubbelgebroken watertrens proberen oid. Zou niet meteen voor iets met een hefboomwerking gaan.


Ik rijd nu ook met een dubbelgebroken watertrens! :)
Dit bit leek mij wel fijn omdat je dus kan kiezen of je hefboomwerking wilt of niet, dat lijkt me in ieder geval!

Anoniem

Re: Ervaringen met Kimblewick Thiedemann stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:32

Maar waarom zou je de hefboomwerking nodig hebben? :)

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:08

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:23, in het totaal 2 keer bewerkt

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:18

Ik gebruik dit bit als rijbit en ervaar het als zeer prettig. Ook vanuit een klassieke achtergrond.

Het voordeel t.o.v een ongebroken trens is juist de hefboomwerking, dus het stukje vrije slag voor de directe inwerking van het bit. Dit is de reden dat je dit bit veel in de klassieke hoek ziet.

Zelf zie ik dit bit vooral als een tussenfase. Het ligt mooi stabiel in de mond, je hebt een stukje vrije slag, en voor ruiter/paard is het een goede oefening voordat je op een kandare met scharen en dubbele teugel overgaat. Vooral als je daar nog niet zo handig mee bent. Voor het oefenen met het rijden met twee teugels, fillis of 3-1 kan een combinatie met kaptoom/kimblewick ook handig zijn. :)

Equitis
Berichten: 150
Geregistreerd: 17-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 19:47

rider schreef:
Ik gebruik dit bit als rijbit en ervaar het als zeer prettig. Ook vanuit een klassieke achtergrond.

Het voordeel t.o.v een ongebroken trens is juist de hefboomwerking, dus het stukje vrije slag voor de directe inwerking van het bit. Dit is de reden dat je dit bit veel in de klassieke hoek ziet.

Zelf zie ik dit bit vooral als een tussenfase. Het ligt mooi stabiel in de mond, je hebt een stukje vrije slag, en voor ruiter/paard is het een goede oefening voordat je op een kandare met scharen en dubbele teugel overgaat. Vooral als je daar nog niet zo handig mee bent. Voor het oefenen met het rijden met twee teugels, fillis of 3-1 kan een combinatie met kaptoom/kimblewick ook handig zijn. :)


Bedankt! :)

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 00:43

Ik gebruik dit bit in combinatie met de kaptoom. Ik wilde bij de kaptoom een bit met (lichte) hefboomwerking voor het meer verzamelende werk (vragen van oprichting met behoud van lengte in de hals), de teugels op alleen de kaptoom hebben namelijk een andere inwerking. Het bit ligt mooi stabiel en is qua inwerking op mijn paard wat minder heftig dan een kandare. Met de kandare stond ze zonder contactteugel al met de tanden bloot, misschien lag het ook niet fijn in de mond, maar de kimblewick accepteerde ze meteen. Een enkelgebroken trens overigens ook, maar dat is qua inwerking voor mij niet heel nuttig om bij de kaptoom te gebruiken.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 02:42

Klassieke meesters vinden trens te onrustig (zeker voor een beginner, wij zien een trens juist wel als beginners bit). Stang is een veel stiller bit, ook omdat het zijn eigen balans heeft. Mits die balans bij de bouw van het paard past, nodigt die balans uit om correct te lopen zonder dat de ruiter aan het bit hoeft te zitten. Stang werkt ook slecht zijwaarts en is dus minder geschikt om mee te sturen, dat zal je dus veel meer met zit en benen moeten doen dan met je handen.

Ik heb er hier ook een die hoewel die eigenlijk te rijden is op welke optoming ook, het fijnste loopt op een stangetje, trens met zelfde mondstuk is het toch net niet.
Wel is het met een stang zo, en zeker voor een rustige ligging, dat je een ongebroken mondstuk neemt. Gebroken is net zo goed wiebel en ruis in de hulpen als bij een gebroken trens.

Let wel op met tongbogen en zeker met kleine ponymondjes, die hebben daar nl vaak geen ruimte voor, dikte van het bit idem. Kan zijn dat je beter naar western kan kijken of myler om een bit te vinden wat in zo'n mondje past met tanden ontspannen op elkaar.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 06:20

Dit is geen menbit, ik heb het nog nooit bij een aanspanning gezien....
Met een kleine hefboom en een kinketting is dit bit niet heel scherp trouwens. Een beetje menbit heeft veel langere scharen

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Re: Ervaringen met Kimblewick Thiedemann stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 07:21

Ik rij ook met dit bit. Toen ik mijn paard kocht begonnen met een dubbel gebroken watertrens. Ze had altijd moeite om naar het bit te komen.
Ik rij Working Equitation met haar en merkte dat ze met watertrens en kaptoom (zonder metaal) al meer naar m'n hand durfde te komen. Maar m'n instructie (rijdt op het hoogste niveau WE) adviseerde me op er een kimbelwick in te hangen. Dit omdat je toe werkt naar 1 handig rijden en je met een stang dit makkelijker kan doen.

Eerste wat ik dacht: had ik veel eerder moeten doen. Merkte gelijk dat ze m'n hand op zocht. Heb de teugels aan het bovenste gaatje. En dan heeft hij nauwelijks hefboomwerking, maar ligt heel mooi stil in de mond. Mijn bijrijder durfde eerst niet met dat bit te rijden, want ja het is wel een stang, tot ze een keer na mij even op stapte om te voelen hoe fijn ze kan lopen. Ze zei: ze neemt verbinding aan!!!!
Zelf een paar keer daarna gewisseld met bit. Nou mevrouw is heel duidelijk in wat ze wil: de kimbelwick!

Heb ook nog geprobeerd met een ongebroken watertrens te rijden, nou als ik mijn paard mag geloven werkt die veel scherper in. Die vond ze echt nix kroop weer achter het bit of juist tegen de hand.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:05

Heb je ook een kaptoom? Ze zijn niet zo duur deze bitjes, dus je kan het altijd even een tijdje uitproberen desnoods in combinatie met de kaptoom. Ik wilde zelf iets waarop ik ook lekker op één teugel mee kan rijden ipv mijn combinatie kaptoom+kandare. Ik ben niet handig genoeg om alleen op die kandare te rijden maar dit bitje is idd wat meer vergevingsgezind zoals hierboven al genoemd werd.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:37

ik rijd er ook mee een verademing mnt op buiten rijden. op het moment rijd ik bitloos alleen in de bak ,maar buiten dit bit erin. ik rijd nu met een losse teugel ipv constant op de rem trekken *hackamore of dubbel gebroken bit, enkel gebroken bustrens was echt helemaal niks *

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:41

tamary schreef:
Stang werkt ook slecht zijwaarts en is dus minder geschikt om mee te sturen, dat zal je dus veel meer met zit en benen moeten doen dan met je handen.

De meeste menners rijden hun paard op een stang.
Hoezo zou je daar niet goed mee kunnen sturen?

MelanieB

Berichten: 25869
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:58

Billy schreef:
Dit is geen menbit, ik heb het nog nooit bij een aanspanning gezien....
Met een kleine hefboom en een kinketting is dit bit niet heel scherp trouwens. Een beetje menbit heeft veel langere scharen

Dit bit zie je ook in de mensport hoor.
Gisteren op indoor nog gezien, en heb er zelf ook tijdje mee gemend.
Elk bit kan voor het mennen gebruikt worden natuurlijk. Maakt het niet een menbit direct natuurlijk.
Plus tegenwoordig zie je zat kleinere scharen (pony bitten) en bijv met maar 1 sleuf. Of denk aan de welbekende bokkenbitjes.

Heb het bit zelf even voor het mennen gebruikt maar vond het alsnog aardig inwerken, voor de pony waar ik m voor kocht helaas te scherp dus die is weer terug naar z'n simpele liverpool naar voren gebogen stang.
Elk paard is anders, dus het blijft een kwestie van uitproberen. :j

Vond verder een mooi bit, pastte hier heel mooi in de mond qua dikte en tongboog is netjes.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Ervaringen met Kimblewick Thiedemann stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:06

Ik heb een haflinger gereden met dit bit. Hij werd voor dat ik hem reed vaak op een pelham met slof of op onderste ring gereden. Ik ben dit gaan afbouwen naar vriendelijker. Heb hier de kimblewick voor gebruikt. Uiteindelijk ook normale trensjes geprobeerd maar hij gaf duidelijk aan gebroken bitten heel onrustig te vinden. Uiteindelijk ging eeen ongebroken appelbitje ook wel maar nogsteeds niet zo fijn als op de kimblewick. Elk paard heeft zo zijn voorkeur van bitten en welke inwerking op het hoofd/mond ze het beste accepteren.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:30

MelanieB schreef:
Billy schreef:
Dit is geen menbit, ik heb het nog nooit bij een aanspanning gezien....
Met een kleine hefboom en een kinketting is dit bit niet heel scherp trouwens. Een beetje menbit heeft veel langere scharen

Dit bit zie je ook in de mensport hoor.
Gisteren op indoor nog gezien, en heb er zelf ook tijdje mee gemend.
Elk bit kan voor het mennen gebruikt worden natuurlijk. Maakt het niet een menbit direct natuurlijk.
Plus tegenwoordig zie je zat kleinere scharen (pony bitten) en bijv met maar 1 sleuf. Of denk aan de welbekende bokkenbitjes.

Heb het bit zelf even voor het mennen gebruikt maar vond het alsnog aardig inwerken, voor de pony waar ik m voor kocht helaas te scherp dus die is weer terug naar z'n simpele liverpool naar voren gebogen stang.
Elk paard is anders, dus het blijft een kwestie van uitproberen. :j

Vond verder een mooi bit, pastte hier heel mooi in de mond qua dikte en tongboog is netjes.

Ik zie ook watertrensen in de mensport, dat maakt het nog geen menbit...
Neemt niet weg dat je hem er voor kunt gebruiken, maar Joolien stelt dat dit een menbit is, en dat is het dus niet...

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 18:52

Brainless schreef:
tamary schreef:
Stang werkt ook slecht zijwaarts en is dus minder geschikt om mee te sturen, dat zal je dus veel meer met zit en benen moeten doen dan met je handen.

De meeste menners rijden hun paard op een stang.
Hoezo zou je daar niet goed mee kunnen sturen?

De veel langere leidsels geven een ander effect dan je teugels als je er op zit. Kleine afwijking wordt stukken groter als wat er aan zit langer is.

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: Ervaringen met Kimblewick Thiedemann stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 23:55

Ik heb ervaring met dit bit, en ik wou dat ik er eerder van af wist!
Mijn paard reageert stukken fijner op dit bit, het ligt stabiel in de mond en ze neemt het het gelijk aan. Ik kan haar op mijn pinken weg rijden, terwijl een normale bustrens niet oké was. Ben er dus zelf heel tevreden mee :)

Koper

Berichten: 30258
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 02:11

Mijn paard kon niet goed slikken met een kimblewick. Als ik hem tijdens de training een snoepje gaf viel het snoepje weer uit zijn mond als ik een tijdje later het hoofdstel uit deed. Met andere bitten had hij daar geen last van.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ervaringen met Kimblewick Thiedemann stang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:26

Ik rij mijn paard op een ongebroken trens, ze houdt niet van gerommel. De kimblewick is geen menbit, ik heb het zelfs nog nooit gezien in die tak. Met die tongboog werk je op de lagen in, het is uiteraard per paard verschillend of ie daar fijner op loopt of niet en of er überhaupt ruimte is in de mond voor die boog. Ik rij alleen buiten met stang (pelham).