Een ander bit, maar welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 16:01

Voor mijn paard ben ik opzoek naar een ander bit, omdat ik het idee heb dat hij zijn huidige bit niet zo fijn vind. Momenteel heeft hij de HH sweet iron bustrens.

Hij vind het bit iets te lekker, schuimt zoveel dat hij het schuim van zijn mond gaat likken en dat ziet er niet zo mooi uit voor de jury :+ Daarnaast trekt hij in het begin en van het rijden vaak ineens aan het bit, dus echt hals langmaken om te trekken en daarbij houdt hij zijn mond ook open. Ook gaat hij na een tijdje zijn hoofd scheef doen.

Lichamelijk is hij helemaal in orde (dat is gecheckt), zadel is nagekeken en de tandarts is recent geweest. Ik kreeg wekelijks les met hem, mijn instructrice adviseerde mij ook om eens naar een ander bit te kijken omdat zij ook denkt dat daar het probleem ligt.
Hij heeft een hele gevoelige mond, is goed nagefelijk te rijden en verder echt heel fijn.

Ik wil nog een keer een bitfitter laten komen, maar omdat ik zelf nu een paar maanden niet kan rijden i.v.m. een gebroken arm wil ik daar mee wachten tot ik hem zelf weer kan rijden. Dus ik vroeg mij af of hier iemand een suggestie heeft voor een bit? Ohja, bij zijn vorige eigenaar had hij een hulstrens, daar trok hij niet zo mee, maar daarmee was hij wel lastiger nagefelijk te rijden. Ik vind zijn huidige bit in vergelijking met andere bitten wel héél dun, misschien dat het met een iets dikker bit wel opgelost is?


xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 16:25

Inloopstal schreef:
Citaat:
Voor mijn paard ben ik opzoek naar een ander bit, omdat ik het idee heb dat hij zijn huidige bit niet zo fijn vind


Eén van de aspecten van paardrijden die ik echt niet begrijp is dat men met pijn het arme beest onder controle wil houden. Ik kan me goed voorstellen dat je paard het huidige bit niet zo fijn vind. Wat zou je er van zeggen als je zelf een stalen constructie in je mond krijgt, die ongemakkelijk zit, en waar je "beste vriend/in" met heel veel liefde een stevige ruk aan geeft als je niet helemaal doet wat de bedoeling is ?

Bitloos is de enige respectvolle manier...


Ja en laten we dan gelijk allemaal stoppen met paardrijden want dat is zielig toch? Sorry, maar bitloos is voor mij geen optie en zo'n reactie vind ik erg aanvallend en dat slaat nergens op.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 16:27

Bedankt voor de andere reacties waar ik wel wat mee kan. Bitfitter gaat sowieso komen, alleen kan ik pas over 2 maanden weer rijden en dat wil ik echt zelf doen. Ik hoop dat er nog iemand een tip heeft voor iets dat ik in de tussentijd kan proberen :)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 16:48

maralyn schreef:
Ik zou kijken naar een anatomische argentaan bit. Misschien is dat een mooie tussenstap.

Hoeven helemaal niet duur te zijn.


Dankjewel, ga ik daar eens naar kijken.

Inloopstal schreef:
mariekerocky: Je mag het van mij aanvallend vinden, en de reactie slaat wel ergens op. Je went aan alles, ook aan een bit en de druk die nodig is om "te gehoorzamen". Het is best wel nodig om een gemiddelde 600 kg aan spieren onder controle te houden. Jij luistert naar je paard en denkt dat het voor hem niet fijn is, das al heel wat, en je probeert er wat aan te doen.
Ik blijf bij mijn mening dat een bit nooit de bedoeling geweest kan zijn, ik vind voldoende informatie en filmpjes van paardrijders die alles voor elkaar krijgen zonder bit of andere hulpmiddelen.



De toon vind ik inderdaad erg aanvallend. En ik vind het nergens op slaan, je zegt namelijk gelijk dat ik aan zijn bit zit te rukken. Heb je mij ooit zien rijden dan? En ja, er zijn genoeg voorbeelden van mensen die het voor elkaar krijgen zonder bit, maar ook genoeg voorbeelden van mensen die het voor elkaar krijgen met bit zonder dat ze het bit elke twee seconden dwars door de mond hoeven te trekken.


xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 17:02

Snadrem schreef:
mariekerocky schreef:
Bedankt voor de andere reacties waar ik wel wat mee kan. Bitfitter gaat sowieso komen, alleen kan ik pas over 2 maanden weer rijden en dat wil ik echt zelf doen. Ik hoop dat er nog iemand een tip heeft voor iets dat ik in de tussentijd kan proberen :)

Bedoel je om bijvoorbeeld mee te longeren in de tussentijd?

Mijn ervaring is dat een paard sowieso wel een tijdje nodig heeft om te wennen aan welke optoming dan ook, of dit nou met of zonder bit is. Mijn paard liep bijvoorbeeld de eerste paar keren op sidepull best lekker, maar na een paar keer rijden was het verschikkelijk. Op andere bitloze optomingen liep ze na verloop van tijd beter. Ik heb een paar jaar bitloos gereden en nu sinds enkele maanden weer met bit, op een ongebroken trens.

Ik denk dat als je nu verschillende bitten gaat kopen, dit alleen maar zonde is van je geld. Je weet van tevoren niet wat past en wat past bij je paard. Bij mij was het bij het terugstappen op bit ook maar een gok: ik ben begonnen met wat ik gebruikte voor ik op bitloos over ging, gewoon dubbelgebroken. Maar ze bleef rommelen met de mond en was onrustig in de aanleuning. Ze had er wel erg veel respect voor, dus ik kon met erg licht contact rijden. Maar fijn was het niet. Een beetje dezelfde klachten die jij beschrijft zag ik ook voorbij komen. Na wat zoeken ben ik toen bij ongebroken uit gekomen, en dat gaat stukken beter. Omdat het 1 geheel is ligt het rustiger in de mond, en het is een vrij zacht bit omdat het nergens "knikt". Maar je kan ook weer wat minder discrimineren met je hulpen. Het is dus de vraag hoe jouw paard er op zou reageren en dat is ook iets wat je een beetje tijd moet geven om te kunnen zien.


In de tijd tot ik hem weer kan rijden wordt hij door iemand anders gereden, ik kan hem niet nu 2 maanden alleen longeren en dan zelf weer opstappen want het duurt nog wel even voor ik zelf weer genoeg kracht ga hebben om hem goed te kunnen rijden. Ongebroken bitten hoor ik veel positieve verhalen over.


Askja schreef:
Ik vraag me altijd af wat mensen met dergelijke reacties denken te bereiken. Het roept alleen maar weerstand op. Of is het simpelweg een uiting van jezelf verheven voelen boven het paarden mishandelende kl**tjesvolk dat nog niet het bitloze licht heeft gezien? Verder: zie reactie boven. Bit of bitloos, het gaat om de hand die eraan vastzit. Met bit kun je ook ragfijn en paardvriendelijk rijden en met bitloos kun je ook lomp en ruw zijn.

Een ander bit zou best een oplossing kunnen zijn, maar de reactie van het paard is wel typisch, dat wegtrekken en sperren. Dat zou er toch op kunnen duiden dat hij ergens in de halsregio een spierprobleem(pje) of blokkade heeft. Je zegt dat hij nagekeken is, maar door wie en is hij toen ook behandeld? Bijvoorbeeld door een fysio of ostheopaat?
Qua bit heb ik bij paarden met een gevoelige mond de beste ervaringen met een niet te dikke, dubbelgebroken bustrens met een kort middenstukje en anatomische vorm. En verder (uiteraard ;) ) met een zo licht en gelijkmatig mogelijk teugelcontact rijden en zo min mogelijk terugwerken met je hand.


Bedankt voor je reactie. Hij is door een goede fysio behandeld, die heeft hem helemaal nagekeken en geen problemen gevonden. Ze had hem wel helemaal los gemaakt in zijn lichaam, maar niet op een specifieke plek voor een probleem.

Ik ga eens kijken naar anatomische bitten.

Het trekken/mond open doen doet hij trouwens max. 3 keer, losse of opgepakte teugel maakt geen verscil. Het scheef houden is vaak 'ineens' maar ook geen uren lang. Voordat iedereen denkt dat ik steeds uren rij met een paard dat steeds trekt en zijn mond open doet.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-16 17:05

MelanieB schreef:
Inloopstal schreef:
Bitloos is de enige respectvolle manier...

Och god een nieuwe bokker met een missie :')

Niet op ingaan TS, zinloze info waar je niks aan hebt.

Myler al eens geprobeerd? Zijn ook veel topics van, mooi anatomisch en kun je ook uittesten alvorens je t koopt.
Hier op veel paarden een onwijs fijn bit (Level 2 comfort).


Ashleytjuhh schreef:
Ik zou zeggen een dubbelgebrolem kneveltrens. Liggen heel stil in de mond.
En anders een ongebroken trens hoor ik ook veel over.


Bedankt voor jullie tips. Ongebroken hoor ik inderdaad veel over. Myler had ik veel over gelezen, maar omdat ik niet zoveel snapte van de levels en hier nergens een ruitersport zaak is die ze heeft heb ik daar nooit echt verder op gezocht.

En de bitfitter gaat er echt komen, maar die komt pas als ik zelf kan rijden wan tik vind het zonde om daar straks een heel duur bit te kopen als iemand anders mijn paard fijn vind lopen maar ik er zelf niet fijn mee kan rijden.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 04-10-16 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 15:54

Bedankt voor alle reacties!

Hij heeft nu inderdaad een dubbelgebroken bit, dat had hij bij de vorige eigenaar ook. Neus en sperriem zitten sowieso niet te strak.

Ik ga wat bitten van stalgenoten proberen en als daar niks tussenzit zo'n mylerbit proberen bij een site waar je ze gratis kan uitproberen. Dan kan ik vast wel iets vinden waar we de tijd mee door gaan komen tot de bitfitter komt :)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-16 16:59

Ik zal de vorderingen hier plaatsen :)

Loesly90 schreef:
Ik zou toch wachten tot je blessure beter is en een bitfitter laten komen.


Zoas ik al gezegd heb komt er ook een bitfitter, maar dat wordt dus over twee maanden en ik ga hem niet twee maanden stilzetten in de tussentijd.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-16 12:41

nicky_rilana schreef:
Waarom niet het alles simpelste enkel gebroken gewoon rvs bit? Ik heb een hekel aan dubbel gebroken bitten. Zie hier de meeste letsels mee. Er bestaat een kans dat je paard reageert op je dubbel gebroken bit.
Het tussen stukje van dat bit past in de meeste gevallen precies tussen / op de lagen. Als dit bit dan iets naar links of naar rechts gaat dan gaat precies dat schakelde over zijn lage heen. Dit beschadigd de lagen en dat wil je absoluut niet. Daarbij als hij ook niet zo fijn in de aanleuning is kan dit bit ook heel makkelijk velletjes pakken in de mond wat ook weer beschadigd.


Ik heb liever geen enkelgebroken omdat ik juist heb gehoord dat je daarmee de mond kan beschadigen, omdat dit als een soort punt in het gehemelte kan prikken. En volgens mij moet ik het wel heen bont maken en heel hard trekken als ik dat middenstukje over de lagen heen wil trekken?

In ieder geval iedereen weer bedankt voor de reacties :)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-16 07:37

De tandarts heeft bij hem geen schade gezien van het bit, dus ik zie geen reden om daarvoor over te gaan op een enkelgebroken bit. En zoals ik al eerder zei, zijn neusiem en sperriem zitten echt heel los. Ik zie zelf geen reden om dat allemaal strak aan te snoeren dus dat doe ik ook niet ;)

Bitloos is voor mij nu niet echt een optie, ik heb niemand die mij daar bij kan begeleiden en ik wil gewoon wedstrijden blijven rijden wat met bitloos maar beperkt mogelijk is.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 14:36

Inxs schreef:
mariekerocky schreef:
Voor mijn paard ben ik opzoek naar een ander bit, omdat ik het idee heb dat hij zijn huidige bit niet zo fijn vind. Momenteel heeft hij de HH sweet iron bustrens.

Hij vind het bit iets te lekker, schuimt zoveel dat hij het schuim van zijn mond gaat likken en dat ziet er niet zo mooi uit voor de jury :+ Daarnaast trekt hij in het begin en van het rijden vaak ineens aan het bit, dus echt hals langmaken om te trekken en daarbij houdt hij zijn mond ook open. Ook gaat hij na een tijdje zijn hoofd scheef doen.

Lichamelijk is hij helemaal in orde (dat is gecheckt), zadel is nagekeken en de tandarts is recent geweest. Ik kreeg wekelijks les met hem, mijn instructrice adviseerde mij ook om eens naar een ander bit te kijken omdat zij ook denkt dat daar het probleem ligt.
Hij heeft een hele gevoelige mond, is goed nagefelijk te rijden en verder echt heel fijn.

Ik wil nog een keer een bitfitter laten komen, maar omdat ik zelf nu een paar maanden niet kan rijden i.v.m. een gebroken arm wil ik daar mee wachten tot ik hem zelf weer kan rijden. Dus ik vroeg mij af of hier iemand een suggestie heeft voor een bit? Ohja, bij zijn vorige eigenaar had hij een hulstrens, daar trok hij niet zo mee, maar daarmee was hij wel lastiger nagefelijk te rijden. Ik vind zijn huidige bit in vergelijking met andere bitten wel héél dun, misschien dat het met een iets dikker bit wel opgelost is?

Je ziet het nu als waarschijnlijk een bit "probleem", maar kan het zo zijn dat je paard scheef is en hierdoor met het hoofd kantelt? Zou het kunnen zijn dat door die scheefheid het mogelijk is dat hij daarom aan de teugels trekt? Of heeft hij de voorkeur om met een langere teugel los gewerkt te worden bv?

Ik ben zelf een 1,5 maand geleden of zo overgestapt naar een Myler level 2. Ze schuimde op haar oude bit ook redelijk, maar met de Myler is haar smoeltje bij tijd en wijle net een slagroomtaartje. Desalniettemin, tegen mijn verwachting in, doet ze het erg goed op de Myler, dus wisseling van een bit kan een verrassend effect opleveren. En dit terwijl ik dacht dat het niet beter kon :')


Ik heb zelf niet het idee dat het scheefheid is. Zou overigens best kunnen, maar ik denk dat ik mijn instructrice daar dan ook wel over zou hebben gehoord. Ik zal daar in ieder geval extra op gaan letten wanneer ik hem weer rij. :)

En over het stressschuim dat ik ergens genoemd zag worden, ik kan me niet voorstellen dat dat het is. Zijn neusriem en sperriem zitten los, dus dat kan al geen stress veroorzaken. Daarnaast als ik bijvoorbeeld een stuk buiten met hem ging stappen, aan een lange teugel en hij kauwde een paar keer op het bit dan kwam hij al met een compleet beschuimde mond terug. Ik denk dat hij het sweet iron gewoon niet nodig heeft en daarom zo extreem veel schuim heeft :)

In ieder geval allemaal bedankt voor de reacties, ik ga wat bitten proberen tot de bitfitter komt.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 13:27

Voor diegene die het interessant vinden, inmiddels hebben we dus een ander bit.

Omdat ik graag zeker wilde weten dat het bit goed bij mijn paard past heb ik een bitfitter ingeschakeld. We hebben van alles geprobeerd, dubbelgebroken, enkelgebroken en ongebroken. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een enkelgebroken bit van sprenger. Hij schuimt gewoon normaal, niet meer zo extreem dat de klodders uit zijn mond lopen. Hoofd scheefhouden of mond opendoen is echt nooit meer gebeurd, hij loopt er ontzettend fijn en ontspannen op.

De tandarts heeft nog een controle gedaan voor zijn tandjes, op wat kleine dingen na was er niks mis mee. Toen ik de tandarts vroeg wat voor bit hij adviseerde bij de mond van mijn paard zei hij een enkelgebroken bit, omdat hij geen brede mond en een smalle tong heeft (volgens mij was dit het, is al een tijdje geleden) en een dubbelgebroken bit dan een te breed tussenstukje heeft. Dit bevestigde dus dat dit bit inderdaad een goede keuze is, maar dat had paarlief mij ook al duidelijk gemaakt :)

Ik was zelf nooit fan van enkelgebroken (zoals ook in het topic te lezen is) omdat ik altijd verhalen hoorde dat dit in het gehemelte prikt, maar ik heb inmiddels al van o.a. de bitfitter en de tandarts gehoord dat dit helemaal niet zo vaak gebeurd. Mijn paard loopt er zo fijn op dat ik er wel van overtuigd ben dat enkelgebroken helemaal niet zo 'fout' is als ik dacht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chinas, Fiesta14, Kimberley_ en 11 bezoekers