Een ander bit, maar welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:16

Inloopstal schreef:
Citaat:
Voor mijn paard ben ik opzoek naar een ander bit, omdat ik het idee heb dat hij zijn huidige bit niet zo fijn vind


Eén van de aspecten van paardrijden die ik echt niet begrijp is dat men met pijn het arme beest onder controle wil houden. Ik kan me goed voorstellen dat je paard het huidige bit niet zo fijn vind. Wat zou je er van zeggen als je zelf een stalen constructie in je mond krijgt, die ongemakkelijk zit, en waar je "beste vriend/in" met heel veel liefde een stevige ruk aan geeft als je niet helemaal doet wat de bedoeling is ?

Bitloos is de enige respectvolle manier...

Oh god zeg. Lekkere dooddoener om alvast het topic mee te beginnen.

Ts, ik zou niet weten welk bit je paard het fijnst vindt. Ik denk dat het een kwestie is van verschillende dingen proberen is, en een bitfitter lijkt me een goed idee. Goed dat je luistert naar je paard en op zoek gaat naar verbetering!

Die van mij loopt heel fijn op een ongebroken trens, maar het ligt maar net aan de mond van je paard.


Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 17:40

mariekerocky schreef:
Bedankt voor de andere reacties waar ik wel wat mee kan. Bitfitter gaat sowieso komen, alleen kan ik pas over 2 maanden weer rijden en dat wil ik echt zelf doen. Ik hoop dat er nog iemand een tip heeft voor iets dat ik in de tussentijd kan proberen :)

Bedoel je om bijvoorbeeld mee te longeren in de tussentijd?

Mijn ervaring is dat een paard sowieso wel een tijdje nodig heeft om te wennen aan welke optoming dan ook, of dit nou met of zonder bit is. Mijn paard liep bijvoorbeeld de eerste paar keren op sidepull best lekker, maar na een paar keer rijden was het verschikkelijk. Op andere bitloze optomingen liep ze na verloop van tijd beter. Ik heb een paar jaar bitloos gereden en nu sinds enkele maanden weer met bit, op een ongebroken trens.

Ik denk dat als je nu verschillende bitten gaat kopen, dit alleen maar zonde is van je geld. Je weet van tevoren niet wat past en wat past bij je paard. Bij mij was het bij het terugstappen op bit ook maar een gok: ik ben begonnen met wat ik gebruikte voor ik op bitloos over ging, gewoon dubbelgebroken. Maar ze bleef rommelen met de mond en was onrustig in de aanleuning. Ze had er wel erg veel respect voor, dus ik kon met erg licht contact rijden. Maar fijn was het niet. Een beetje dezelfde klachten die jij beschrijft zag ik ook voorbij komen. Na wat zoeken ben ik toen bij ongebroken uit gekomen, en dat gaat stukken beter. Omdat het 1 geheel is ligt het rustiger in de mond, en het is een vrij zacht bit omdat het nergens "knikt". Maar je kan ook weer wat minder discrimineren met je hulpen. Het is dus de vraag hoe jouw paard er op zou reageren en dat is ook iets wat je een beetje tijd moet geven om te kunnen zien.

@ Inloopstal: ik lees in een van je eerdere berichten dat je aangeeft nog niet zoveel ervaring hebt met paarden. Helemaal niet erg, dat komt vanzelf. Maar laat je niet op de mouw spelden dat rijden met een bit per se zielig is. Rijden op kracht en pijn, dat is zielig. Je paard willens en wetens in de krul sleuren. En dat kan bitloos net zo goed als met bit. Rijden doe je met gevoel, met communicatie. De afspraken voor die communicatie maak je als goede ruiter samen met je paard. Door middel van je zit, wel een bit of geen bit, wel contact of geen contact. Wil je meer leren over werken met paarden, dan doe je er goed aan niet direct een oordeel te vellen over een optoming, gebaseerd op aannames of verkeerde vooroordelen. Ja, er is een hoop misbruik van bitten en dat zie ik ook hier op Bokt en bij mij op stal. Maar dat zie ik net zo goed bij bitloos (verkeerde optoming voor de rijstijl, je paard de vernieling in rijden, etc.)
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 04-10-16 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:07

Op de website van Myler staat daar het een en ander over uitgelegd. Volgens mij ben ik eens bij die uitleg gekomen via de site van het Drunens Ruiterhuis als ik het me goed herinner.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 18:14

Ik weet niet of je misschien op een stal staat met meerdere paardeneigenaren, je zou eens kunnen kijken wat die voor bitten gebruiken en van hun een bit lenen om eens te kijken hoe het gaat.

De ongebroken trens die ik heb was trouwens niet zo duur om eens te proberen (in vergelijking met bijvoorbeeld een Sprenger of Myler). 23,95 euro van Imperial Riding. Bij de EJ zag ik hem ook, maar die vond ik nét een tikkeltje te dik.

Kijk eens bij je paard als hij het bit in heeft hoe het in de mond ligt (lippen wat openen). Je kan dan zien hoeveel ruimte er is tussen het rooster en het bit, hoe de tong reageert als je wat druk op het bit neemt. Trekt deze bijvoorbeeld helemaal terug, dan kan dat er op duiden dat je bijvoorbeeld een bit met meer tongvrijheid moet nemen. Kan het paard de mond niet helemaal sluiten, is je bit te dik, etc. Als je hier wat op Googled kom je al een hoop info tegen. Het maakt je weliswaar geen bitfitter en dat wil ik je ook niet aanpraten, maar je gaat er wel wat bewuster naar kijken. Dat kan nooit kwaad.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Een ander bit, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:06

Goed bezig. Ik zou het trouwens interessant vinden om de vorderingen te lezen, weet niet of je dat van plan was hier bij te houden? Ben altijd wel benieuwd naar wat zo'n bitfitter allemaal vindt en ziet.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers