Het leed wat een passend zadel vinden heet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 19:59

Zo ondertussen zitten wij met de handen in het haar bij het vinden van een passend zadel voor onze d-pony.
Phoebe is een ronde nrps-er met weinig tot geen schoft, enorme schoudervrijheid nodig, vrij rondgeribt, en kort in de rug.
Ook is ze voorzien van iets teveel spek en vrij gevoelig voor alles wat niet lekker zit.

Wat hebben we al geprobeerd?
Wintec met verschillende bomen
Kiefer
Ruitersgilde voor koudbloeden
Thorrowgood van mijn trouwe dikke fjordenbeest.

Zadelpasser is ook geweest en ook die krijgt niets echt passends

Ruiter is een lichtgewichtje van 145 en maar 35 kg.

Zodra er een zadel op komt verstijft de pony. Logisch ook, ze heeft al regelmatig singelwondjes gekregen van al dat zadeldrama gedoe.

Zonder zadel is ponybeest een superbraaf ontspannen diertje en loopt ze heerlijk ontspannen.

Ponybeest heeft geen rugproblemen, staat onder controle van de ostheopaat en het advies is tot nu toe, doorgaan met trainen.

Zadelmaker adviseert haar eerst meer in bespiering te hebben en dan iets passends aan te meten. Anders zou het alleen maar heeeeel kostbaar en lastig blijven.

Dochterlief heeft wedstrijdambitie en rijdt daarom nu maar zadelloos.

Wie heeft de oplossing of gouden tip?

We zijn al zo lang bezig

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:04

Boomloos een optie?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 20:05

Even zoeken tussen oudere (maar nog best recente) topics. Dit type zadelprobleem lees ik vaker topics over.

Mijn tip: afspraak maken bij Herman of Bert van Country Mill.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 07:59

Als je paard nu al zo gevoelig reageert zou ik boomloos gaan, vaak reageren paarden daar heel positief op als ze onder een boomzadel niet kunnen ontspannen. Je paard moet nog ontwikkelen, wacht met een maatzadel totdat hij wat constanter in postuur is anders blijf je bezig en je paard explodeert. Veel boomloze zadels zien eruit als een dressuurzadel en mag gewoon mee gestart worden, Je moet kijken of de lengte wel klopt, veel merken zijn erg lang. Ghost heeft hele kleine maten bijvoorbeeld, en is ook betaalbaar.

marije1109

Berichten: 1135
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:27

Massimo van horse totaal. Heeft zeker een zadel wat past.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:33

Maak een afspraak bij country mill! Daar hebben ze zo enorm veel staan voor ieder budget en elke wens. Hele fijn service!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:37

Met een enorme schouderpartij zou ik eens voor een veelzijdigheid zadel gaan als je dat nog niet gedaan hebt.
Bij dressuur heb ik wel eens het idee dat ook al ligt het zadel goed dat in beweging bij dat soort pony's er te weinig plek is goed te bewegen.
Bij een veelzijdig schuift het er als het ware onderdoor.

Massimo is voor deze type paarden erg fijn.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 08:41

Mijn pony heeft precies hetzelfde probleem maar toen ik 2 jaar geleden een massimo trail zadel aanschafte waren die problemen er niet meer. Ik heb een fjord zonder schoft, erg breed maar wel weer een langere rug. Mocht dat niks worden is het misschien verstandig om boomloos met een pad met inlages te gaan.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:07

Ik heb een Massimo trail voor mijn rondgeribte Ijslander.
Anders eens tussen de Ijslanderzadels gaan kijken?

Mijn zadelmaker is Jan Timmer, ook echt een aanrader met lastige paarden ( qua zadels dan)
Eventueel heb ik zijn telnummer via PB

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:16

Misschien een optie om eerst boomloo te gaan rijden tot de pony op een juist gewicht is en dan naar country Mill te gaan? Een zadel aanmeten bij een te dikke pony zou ik persoonlijk niet doen. Of jullie moeten de pony niet willen laten afvallen, dan kan je wel naar country mill

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:39

Mijn paard was vorig jaar veel te dik en is flink afgevallen intussen. Nu precies goed qua gewicht en de zadelmaker is pas weer langsgeweest. Zadel is opgevuld en ligt verder nog perfect. Gewicht zegt dus gelukkig niet altijd wat.

Met wedstrijdambities zou ik niet voor boomloos gaan. De meesten zijn niet toegestaan

En ik ben er persoonlijk geen voorstander van. Een zadel dient er voor om het ruitergewicht gelijkmatig te verdelen over de rug. Zadel met boom doet dat nu eenmaal beter als boomloos.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 09:46

Dankjewel voor de tips.
Boomloos kruipt niet in de oksel?
Ook als schuift de singel niet, er blijft teveel plooi over voor de singel (waar ik uiteraard gladstrijk) en daar komen de wondjes.

Het is gewicht van de ruiter is slechts 35 kg. ( ze wordt in januari alweer 14, dus verwacht ik niet dat ze ineens een zwaargewicht zal worden)

I

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:51

Ik had voor hetzelfde type D pony een Pfiff Gotthardt springzadel en een Barnsby Majestic dressuurzadel.

Lynn_Nikita

Berichten: 25456
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:54

Massimo zijn hier erg fijn voor

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:22

MarryAnneR schreef:
Dankjewel voor de tips.
Boomloos kruipt niet in de oksel?
Ook als schuift de singel niet, er blijft teveel plooi over voor de singel (waar ik uiteraard gladstrijk) en daar komen de wondjes.

Het is gewicht van de ruiter is slechts 35 kg. ( ze wordt in januari alweer 14, dus verwacht ik niet dat ze ineens een zwaargewicht zal worden)

I


Ik heb zelf ook lang 'zadelproblemen' gehad met mijn paard. Ook had ze vaak last van singelwondjes. Uit eindelijk voor een boomlooszadel gegaan -Barefoot Cheyenne- met een breathable singel, heeft nergens meer last van gehad en liep er prima onder :D

Ik raad je een Barefoot London of Barefoot Lexington aan als je voor boomloos gaat. Goede kwaliteit en lijken veel op een 'normaal' dressuur zadel.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:51

Ik heb voor mijn D pony een tribal van Countrymill.
Voldoet aan al je eisen. De massimo dressuur pastte mijn pony ook.

Afbeelding

Hollyleaves
Berichten: 1944
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:04

Ik heb anderhalf jaar met hetzelfde probleem gezeten. Ook een rondgeribte, brede en zeer korte D pony. Veel zadelmakers gehad en veel verkeerde zadels gekregen waar ik toch weer tegen problemen aan bleef lopen. De ene te lang, de andere te nauw, de andere ging schuiven. Paard vertrok al als hij een zadel op kreeg. Op het laatst een goede zadelmaker gevonden die me eerlijk vertelde dat het een zadel ombouwen werd en ik op maatwerk zou uitkomen. Echter hield dat ook in op dat 4 keer per jaar minimaal weer aan te laten passen. Uiteindelijk bij semi boomloos uitgekomen, omdat boomloos zelf ook ons ding niet was. Pony is te rond, waardoor opstappen met een boomloos zadel niet uitkon en je niet altijd een krukje of iets anders als opstap bij de hand hebt.
We hebben nu al ruim een jaar een Trekker Ultimate Luxury, waar we heel blij mee zijn. Het aanpassen gebeurd zo nu en dan nog met de verschuifbare panelen en dan is het even zoeken, maar hij loopt er goed onder en is niet meer benauwd voor zijn zadel.

Afbeelding

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:10

Ik had ook exact hetzelfde probleem, voor mij heeft een WoW zadel uitkomst geboden. Het voordeel tegenover een 'normaal' zadel is dat hij nog altijd aangepast kan worden. Het is even een flinke uitgave, maar tweedehands is het goed te doen. Daarnaast is het duurder om steeds een heel nieuw zadel aan te moeten schaffen bij verandering.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 11:56

MarryAnneR schreef:
Dankjewel voor de tips.
Boomloos kruipt niet in de oksel?
Ook als schuift de singel niet, er blijft teveel plooi over voor de singel (waar ik uiteraard gladstrijk) en daar komen de wondjes.

Het is gewicht van de ruiter is slechts 35 kg. ( ze wordt in januari alweer 14, dus verwacht ik niet dat ze ineens een zwaargewicht zal worden)

I


Boomloos kruipt naar mijn ervaring veel minder dan boom, het is de plank in het zadel die dat vaak veroorzaakt. Maar ik vermoed dat je ook een andere singel moet. Anatomisch gevormd, of juist zoals in het geval van mijn paard veel dunner, dat is ook uitproberen vrees ik.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:04

Ik heb ooit - na dezelfde problematiek - een Albion SLK gekocht. Kort zadel (geen uitstekende kussens), voor rondgeribte paarden, met breed tussenkanaal. Maar er zijn nog een aantal andere merken die dat soort zadels aanbieden. Als de pony nog veel gaat veranderen in bespiering is kun je mogelijk het beste kijken naar een zadel met een verwisselbare voorboom, zoals bijvoorbeeld de Albion SLK adjusta tree.
Wat ik je ook kan aanraden is een goede (anatomisch gevormde) singel, zoals fairfax i.o.d (maar ook hier zijn meer geschkte merken). Deze geven door hun vorm wat meer ruimte in de oksel.

debsoleino

Berichten: 2941
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: thuis

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:08

Tekna? Die hebben ook 16,5 zadels!

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:50

Zie hiertussen al heel veel goede tips zitten en al wat Connemara's langskomen haha! Ik heb zelf een connemara van het zelfde type. Ik heb 7 jaar een barefoot chayenne erop gehad dat werkte wel maar ik kon er echt niet in zitten. Vervolgens WOW geprobeerd omdat wij er het geld voor hadden op dat moment. Ik wil nooit meer zonder. Als de WOW niks was geworden dan had ik verder gekeken naar Ghost boomloze zadels of trekker zadels (die hier ook al langs zijn gekomen).

Verder hoor ik goede verhalen over Sella, maar daar kan ik je zelfs niks over vertellen.

Ik zou vooral verder gaan met een zadelmaker met oog voor het paard en niet met oog voor het verkopen. Bedenk ook heel erg dat een singel ook heel belangrijk is. Als ik mijn WOW met een rechte singel gebruik, dan ligt het zadel niet goed. Rijd ik met een banaan singel, blijft hij netjes achter de schouder. Ik weet niet in welke regio je zit, maar ik heb een erg goede zadelmaker. Zowel WOW fitter als andere zadel, van budget 100 tot 3500 euro. Kortom wat je wilt.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:55

Ik heb op mijn rondgeribte kort paard een Flexible saddle inspiration. Wil niks anders meer, deze heeft ook op wat andere ronde modellen met schuif problemen en andere dingen gehad en werkte super. Ze zijn fijn kort in de kussen waardoor het fijn ligt op kortere paarden.

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Het leed wat een passend zadel vinden heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 16:00

Dankjewel allemaal voor de tips. Als ik de inmiddels "foute" zadels en singels bij elkaar zou leggen, had ik inderdaad genoeg voor een zadel duurder dan de pony....
Ik heb iets uit te zoeken

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 21:22

Ik zou ook voor boomloos gaan. Ik heb voor mijn tank een ghost en wil hem nooit meer kwijt :D je hebt ze in verschillende modellen. De zitting is makkelijk te wisselen ik heb er 2

Afbeelding

Afbeelding