Peesbeschermers of bandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VeraBos
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-04-15

Peesbeschermers of bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 20:33

Heii,
Ik vraag me af wat beter is, peesbeschermers of bandages?

Ik gebruik bandages omdat mijn pony een tijdje geleden een pees blessure heeft gehad... En de hoefsmid zei dat bandages goede ondersteuning is...
Ik heb ook peesbeschermers en vraag me eigenlijk af wat ik beter kan gebruiken (vooral met springen, maar ook met dressuur)

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Peesbeschermers of bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:53

Voor paarden met peesblessures is het beste geen bescherming. De pezen worden onder de beschermers te heet en daardoor beschadigen ze sneller. Als je paard zichzelf aantikt desnoods harde beschermers die goed ventileren, zeker geen bandages. Maar nog beter is dus geen bescherming.

Anoniem

Re: Peesbeschermers of bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:56

Ik ben het compleet met de post hierboven eens, geen bescherming is het beste...
Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad en in de periode dat ik met bescherming reed (peesbeschermers) had mijn paard sneller last van haar been als dat ik zonder doe, ze worden echt snel te warm en dat is funest voor de pezen.

Supervixen

Berichten: 12829
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Peesbeschermers of bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:58

Sinds mijn paard een peesblessure heeft gehad rij ik altijd zonder beschermers, hoewel ik het er altijd wel mooi uit vind zien.

Ellebel123
Berichten: 216
Geregistreerd: 03-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 21:02

Ik zou geen beenbescherming gebruiken. Het is niet echt nodig, tenzij je paard zich zelf makkelijk kan verwonden. Bijvoorbeeld springen. Bij de dressuur zou ik ze niet omdoen ik zie er namelijk geen rede voor, de pezen kunnen eerder oververhit raken dan dat ze helpen met beschermen.

parelxx
Berichten: 35
Geregistreerd: 18-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:07

Geen bescherming is de beste bescherming, tenzij je paard het echt nodig heeft (als hij zich makkelijk verwond bv). Onder bandages en peeskappen wordt de boel zo warm.
Ik hoor eigenlijk alleen maar dat bij peesblessures die dingen worden afgeraden en nog nooit dat ze worden aangeraden :? .

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Peesbeschermers of bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:24

Zal ik eens even een andere mening laten horen.

Ik ben voor peesbeschermers en bandages. Zeker als jou paard nog een bult van de blessure heeft zou ik bandageren (mits je het goed kan) omwille van de pasvorm.


Een peeskap is natuurlijk een vast ding met een bepaalde vorm. Bandages met goede onderlappen volgen altijd de vorm van het been.

Ik ben het er alleen niet mee eens dat een bandage ondersteunend is. Er komt tijdens het draven en galoperen zo ontzettend veel spanning op de pezen, dat houd een bandage echt niet bijeen.

Mijn ruin heeft altijd bescherming om, gewoon omdat hij een lompe bok kan zijn. Ook tijdens de dressuur.

Kelszz_
Berichten: 1885
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Peesbeschermers of bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 14:38

Mijn paard heeft dit jaar haar been gebroken gehad. Nu is ze herstellende en kreeg een peesblessure aan een ander been. Nu mag ze sinds deze week in een kleine paddock naar buiten, en dan gaat ze vierkant in de beschermers op aanraden van de kliniek. Dit omdat ze zichzelf anders weer open/kapot schopt.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:29

Beetje raar dat jouw hoefsmid je iets adviseert over een peesblessure en dan al helemaal zulk 'advies'.
Ik ben voor geen beschermers, en anders goed ventilerende.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:33

VeraBos schreef:
Ik heb ook peesbeschermers en vraag me eigenlijk af wat ik beter kan gebruiken (vooral met springen, maar ook met dressuur)


Met springen zou ik zeker peesjes gebruiken en zeker geen bandages. Wat zou als die los komen en om de benen heen wikkelen tijdens de sprong. Veel te gevaarlijk.

VeraBos
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-04-15

Re: Peesbeschermers of bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-16 16:26

Bedankt voor de reacties! :)