Bitloos rijden met lage neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 12:26

Hallo,

Met mijn verzorgpaard ben ik bitloos rijden aan het uitproberen. Ik doe dit met een touwhalster, maar hier reageert hij niet heel goed op: hij snapt er niet veel van als de teugels onder het halster zitten
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=560F08BD
(zo dus)

Als de teugels aan de zijkant zitten, snapt hij het wel. Ik heb dus het idee dat hij beter op een sidepull reageert dan op een touwhalster.
Omdat een touwhalster niet geschikt is voor constante druk, dacht ik eraan om zo'n hoofdstel te kopen en dan de teugels aan de ringetjes vast te maken:
Afbeelding
Ik denk dat wanneer de neusriem hoog zit (2 vingers onder het jukbeen), dit geen kwaad kan? Ik heb dit eerder gedaan met lange lijnen, en dat werkte eigenlijk prima.

Ik wil niet meteen een goed, duur hoofdstel kopen omdat ik nog aan het uitproberen ben.
Afbeelding
Deze had ik ook gezien, maar ik weet niet hoe geschikt een touwhalster met ringetjes aan de zijkant is om mee te rijden?

Dus, kan ik (tijdelijk) met een lage neusriem rijden mits deze op goede hoogte is afgesteld?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:29

Ik heb dit gedaan met een aansnoerneusriem. Die hebben vaak ook van die ringetjes aan de zijkant, en zijn ook dikker, breder en hoger dan een lage neusriem..
Ik heb er toen teugels aan gedaan :) werkt prima voor een paar keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:29

dan moet de neusriem zelf wel zo groot zijn dat hij ook daadwerelijk op de goede hoogte nog dicht kan. En waarom koop je geen goedkope sidepul?

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:29

Kan prima hoor, zo heb ik mijn vorige merrie jaaaaren gereden! :j Gewoon teugels aan de ringetjes geklikt. En ik had hem ook niet heel hoog gedaan hoor!

Nientsje

Berichten: 5245
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:30

Ik ben wel benieuwd, ik heb een lage neusriem die ik ook als bitloos heb gebruikt (1x) maar ik ben ook wel benieuwd of dat zo kan ipv met een "echt" bitloos hoofdstel, dus ik volg even :)

Edit:
Ik had hem zo

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nientsje op 12-07-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 12:31

Lianne schreef:
dan moet de neusriem zelf wel zo groot zijn dat hij ook daadwerelijk op de goede hoogte nog dicht kan. En waarom koop je geen goedkope sidepul?

Ben aan het googlen geweest, de goedkoopste die ik heb kunnen vinden is 70 euro, zo'n hoofdstel met lage neusriem 30.
Wil er niet meteen heel veel geld aan uitgeven omdat het nog aan het uitproberen ben.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:33

mijn merrie kreeg wel wat gevoeligheidsplekjes op de neus, toen heb ik er een bontje onder gedaan en was het opgelost :)

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 14:17

Ik heb even gekeken en op de bokt markt een FRA Pardoes gezien, deze schijnen ook goed te bevallen, hebben mensen daar hier ervaringen mee?

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:21

Ja dat kan :) zijn ze prima geschikt voor en werkt niet anders dan een 'echt' bitloos hoofdstel.

Ik maak zelf bitloze neusriempjes van nieuwe lage neusriemen bij interesse pb maar. Deze kan je zo aan de bakstukken van je huidige hoofdstel vastmaken waardoor je bitloos kan rijden.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:39

Dat lukt inderdaad prima met een lage neusriem. Enige waar je evt aan moet denken is dat een neusriem niet gemaakt is om kracht op te zetten. Nou is dat natuurlijk ook niet de bedoeling onder het rijden, maar mocht je paard zich af en toe sterk willen maken dan zou ik toch eerder gaan voor een officiele bitloze optoming. Op marktplaats kan je soms ook prima oplossingen vinden!

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:42

Ik gebruik hem inderdaad om bitloos mee te rijden. Ik vind ze er erg fijn voor. Wel een fatsoenlijke kwaliteit lage neusriem gebruiken en hem hoog genoeg vastmaken. Als je hem als bitloos hoofdstel gebruikt mag hij wel wat strakker zitten dan als je hem als neusriem gebruikt.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:43

dat is niet helemaal waar sting... de officiele bitloze zijn niet sterker dan zulke neusriemen.. Heb het getest met kracht erop laten zetten en de officiele bitloze begaf het eerder.

Otti1977

Berichten: 3040
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:47


Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 14:49

Die laatste had ik al gezien ja, heb zelf geen hoofdstel, maar paard heeft er 2... kan vragen of ik er 1 mag gebruiken voor dit zo'n neusriem :)

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:04

Yvank_ schreef:
dat is niet helemaal waar sting... de officiele bitloze zijn niet sterker dan zulke neusriemen.. Heb het getest met kracht erop laten zetten en de officiele bitloze begaf het eerder.

Ah, oke! Dan is dat mijn verkeerde gedachtegang. Leek mij logischer dat hij daar niet voor gemaakt was en het dus eerder zou begeven :).

Sproetje84
Berichten: 8
Geregistreerd: 06-07-15

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 15:10

Ik heb nog een mooi hoofdstel te koop, om bitloos (of met bit) mee te rijden. Ik heb m niet vaak gebruikt. Het is een zwart met paarse en maat cob.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 15:42

Ik ga denk ik een hoofdstel met lage neusriem kopen, bij de ej is nu korting en voor 25 euro wil ik best wat uitproberen, daarna kan ik altijd nog sparen voor een goede kwaliteit sidepull, eerst maar eens uitproberen hoe dit werkt.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 21:13

Edit: na wat rondkijken kwam ik erachter dat de ej btw vrije dagen heeft. Daardoor wordt een hoofdstel een stuk goedkoper. Ik ga nu denk ik voor de fra pardoes, lees er veel goeie dingen over!

xponylove
Berichten: 254
Geregistreerd: 19-10-14

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:36


Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 10:39

Ik heb een sidepull tweedehands gekochts als het goed is :)

SayaJones

Berichten: 11925
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Bitloos rijden met lage neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:42

Gewoon even een vraagje.. in de OP staat dat je niet met touwhalster wilt rijden omdat deze niet geschikt is voor constante druk, dat heb je goed.

Maar waarom zou je willen rijden met constante druk?

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 10:44

Just_Sannee schreef:
Gewoon even een vraagje.. in de OP staat dat je niet met touwhalster wilt rijden omdat deze niet geschikt is voor constante druk, dat heb je goed.

Maar waarom zou je willen rijden met constante druk?

Ik hoef niet per se met constante druk te rijden, maar ik merk dat mijn verzorgpaard 'ondersteuning' via de teugels toch nodig heeft.
Ik wil iig wat meer qua druk kunnen dan met een touwhalster kan :)

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... =mympBuyer

Ik heb deze als het goed is gekocht.