Ervaring met koeldeken ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Ervaring met koeldeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 15:14


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaring met koeldeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 15:43

VSW -> HAR

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Ervaring met koeldeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:09

Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb wil ik je wel wijzen op het volgende. Zodra de koelfunctie (voor zover dat zou werken) ophoudt, zal de deken juist (veel) warmte geven. Houdt dan ook goed in de gaten hoe lang het nut heeft, en blijf bij het paard gedurende deze tijd zodat je direct kunt ingrijpen als de deken warmte gaat geven in plaats van koeling. Een nachtje oplaten, of een dagdeel, daar zou ik al niet op durven te gokken. Zeker in de zon gaat verdamping erg snel, en is de werking dus ook snel weg.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 10:54

Dat was ook idd zeker 1 van de dingen die ik me afvroeg. Dank je wel voor het meedenken.

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Ervaring met koeldeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:08

Ik heb er één voor mijn hondje.. *\o/* die heeft zomers last van de warmte, en ik gebruik hem om de hittestress te voorkomen.
Dat ding gaat ruim een paar dagen mee als hij opgeladen is.
Het zit namelijk zo, het is gevuld met kristalen. Deze kristallen nemen vocht op en dat vormt een soort gel, de gel houd het koel, niet ijskoud maar als je je hand er onder legt is het gewoon aangenaam. Als het vocht verdampt vormt de gel weer terug naar kristallen. Je voelt dus van te voeren dat je het deken weer moet opladen.

Ik ben er zelf zeer tevreden mee. Denk wel dat zo'n deken voor het paard erg zwaar word. Niet te vergeten dat de gel best giftig is, dus je kan je paard er niet mee bij andere paarden zetten. Je kan hem wel zowel buiten als binnen gebruiken. Ook in de zon blijft het deken koel.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 11:11

Zwaar ? Ja je hebt gelijk natuurlijk, door al dat water zal die deken idd best zwaar worden. Hmmmmm

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Re: Ervaring met koeldeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:12

Nou niet zo zwaar dat het paard er last van heeft hoor, meer dat het eventjes zwaar is om hem op te leggen.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:24

De deken van Equi n Ice is een dun soort vliegendeken, die is niet geschikt om de hele dag op te laten, daar is ie niet sterk genoeg voor.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 11:29

WendyBZ schreef:
De deken van Equi n Ice is een dun soort vliegendeken, die is niet geschikt om de hele dag op te laten, daar is ie niet sterk genoeg voor.


Dus ook niet zwaar ? En hoe lang blijft hij koud ?
Bij equi-n-ice moet je er een speciale vloeistif overheen gieten/spuiten toch ?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:37

Die is niet zwaar nee. De deken zelf weegt 3x niks als ie droog is :+ De vloeistof doe je in een bak, daar dompel je de deken in. Over het hoe lang koud blijven weet ik niet meer. Ik heb een paar jaar geleden een set aangeschaft maar uiteindelijk ongebruikt doorverkocht. Ik heb nog wel een fles staan van het spul voor bandages, maar dat is verder verdund, heb ik het idee.

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:52

WendyBZ schreef:
Die is niet zwaar nee. De deken zelf weegt 3x niks als ie droog is :+ De vloeistof doe je in een bak, daar dompel je de deken in. Over het hoe lang koud blijven weet ik niet meer. Ik heb een paar jaar geleden een set aangeschaft maar uiteindelijk ongebruikt doorverkocht. Ik heb nog wel een fles staan van het spul voor bandages, maar dat is verder verdund, heb ik het idee.


Je kan hem toch gewoon in water opladen?
Die van mij wel tenminste

Edit: ik heb een ander deken, die kan je gewoon in water opladen 30 seconde.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:32

Equi n ice is met speciale koelvloeistof. Hyperkewl kan je inderdaad gewoon in water dompelen en uitwringen. Ik heb daar zelf een vest van, en die werkt ook echt :j Weet alleen niet hoe handig dat is bij een paard.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 16:22

WendyBZ schreef:
Equi n ice is met speciale koelvloeistof. Hyperkewl kan je inderdaad gewoon in water dompelen en uitwringen. Ik heb daar zelf een vest van, en die werkt ook echt :j Weet alleen niet hoe handig dat is bij een paard.


Waarom denk je dat het niet handig is bij een paard ?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 10:48

Verder niemand ervaringen met zo'n deken ?